Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De bomen en het bos, Panasonic, Fuji,...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De bomen en het bos, Panasonic, Fuji,...

Pfff, sorry dat m'n eerste topic zo'n cliché vraag is maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik ben het ***beu om foto's te trekken met m'n oude compact cameraatje en wil upgraden naar een bridge model.

Ik heb deze vier op het oog en wil ook in die prijsklasse max circa 300 blijven.
    (de linkjes zijn van digicamshop maat ze zijn goedkoper te vinden)
    60% van de tijd zal de camera dienen voor huis en tuin taferelen, 25 reisfoto's en 15% echt (beginner)hobbywerk. Percentages kunnen evolueren in de toekomst

Panasonic lumix fz8
    http://www.digicamshop.be/product/38...x-dmc-fz8.html

Panasonix Lumix fz18
    http://www.digicamshop.be/product/44...-dmc-fz18.html

Fuji Finepix S9600
    http://www.digicamshop.be/product/31...pix-s9600.html

Fuji Finepix S1000fd
    http://www.digicamshop.be/product/51...-s1000-fd.html

Indien je een waardige concurrent weet, zeg het gerust. Momenteel heb ik een lichte voorkeur voor de S9600 en de FZ 18 omwille van de lens die begint bij 28mm. lijkt me hel handig om op reis dat kerkje of die rots er net op te krijgen. Of scheelt dat heel weinig met 35mm?

Ik zie als leek de verschillen misschien niet genoeg.

Tnx.

Re: De bomen en het bos, Panasonic, Fuji,...

Je vergeet de Panasonic FZ50 in je lijstje (staat nu bij Vandenborre aan 350 EUR)
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk bericht
      Of scheelt dat heel weinig met 35mm?
      28 en 35 mm scheelt 7mm en dus toch wel heel wat graden. 28mm kan wel handig zijn, en daar heb je een punt. 't is één van de opmerkelijkste verschillen die ik ondervond met de overstap van mijn Panasonic FZ30 (35mm, voorloper van de FZ50) naar de Nikon D80 + 18-200 (=27-300). Het scheelt toch wel wat.

Slecht zijn geen van die camera's die je aanhaalt. Denk eens na over wat je denkt te gaan fotograferen, en wat voor je belangrijk is... bekijk dan bij elk van die camera's wat men er in de previews over zegt. Nog belangrijker... rijdt eens naar een camerawinkel, zoals Konijnenberg en pak die dingen eens vast. Hoor ook eens wat men er daar over zegt.
      Last edited by FestinaLente; 30 juli 2008, 12:23.

Comment

Ik ben trotse bezitter van de fujilfilm 9600 fx en moet zeggen dat dit een heel goed toestel is. Ik heb het de laatste jaren meegesleurd naar New York, Thailand en westkust amerika. Als je een foto wilt zien dan moet je mij maar eens een berichtje sturen.

grootste nadelen aan de camera vind ik persoonlijk:
        - digitale zoeker maar ja dat is bij alle bridge toestellen
        - hoge ruis bij nachtfoto's en binnen neemt hij ook moeilijk foto's, dit is wel te verbeteren door instellingen te veranderen maar toch.
        - stom xd geheugen

Nu ik ook een d80 bezit vind ik ook het licht gewicht een enorm voordeel. Maar zoals eerder hier gezegt alle fototoestellen zijn hier zeer goed.

Mocht ik zelf nu voor een bridge kiezen zou ik eerder voor de
        Finepix S1000fd gaan. Dit omdat voor mij persoonlijk de andere niet zo goed in de hand ligt (die is ietske platter vind ik )
        Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

Comment

Denk eraan dat beide Fuji toestellen uit je lijstje geen beeldstabilisatie hebben wat toch wel belangrijk is bij gebruik van de lange tele-afstanden, of om het gebruik van hogere ISO's te vermijden (die geven te veel beeldruis ). Fuji met beeldstabilisatie: de S8100fd of S8000fd. (of de duurdere S100FS )
          'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
            Denk eraan dat beide Fuji toestellen uit je lijstje geen beeldstabilisatie hebben wat toch wel belangrijk is bij gebruik van de lange tele-afstanden, of om het gebruik van hogere ISO's te vermijden (die geven te veel beeldruis ). Fuji met beeldstabilisatie: de S8100fd of S8000fd. (of de duurdere S100FS )
            De S8000fd krijgt ook wel goeie reviews. Die is dus ook zeker een kandidaat.
            Is beeldstabilisatie een punt om te beslissen over een camera? Maw merk je het duidelijk als je het niet hebt?

Ik ga ook zeker eens in een winkel checken, kwestie van ze eens in de hand te houden. Van die Fuji's lijkt het alsof ze echt klein zijn. Heb wel graag een bulky exemplaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk bericht
              De S8000fd krijgt ook wel goeie reviews. Die is dus ook zeker een kandidaat.
              Is beeldstabilisatie een punt om te beslissen over een camera? Maw merk je het duidelijk als je het niet hebt?

Ik ga ook zeker eens in een winkel checken, kwestie van ze eens in de hand te houden. Van die Fuji's lijkt het alsof ze echt klein zijn. Heb wel graag een bulky exemplaar.
              Al deze toestellen hebben beeldstabilisatie, ook de FZ8 en de FZ18.
              Ja, 't is belangrijk. Het zorgt voor een paar stops winst in lichtsterke.
              Om een voorbeeldje te geven... je zoomt op 420mm, dus zou je sluitertijd 1/420ste moeten zijn om stabiel uit de hand te kunnen fotograferen. Als je dat dan al kan vanaf 1/100ste, is dit een serieuze winst. Je gaat zeker merken als je het niet hebt. Ook voor de scherpstelling werkt de beeldstabilisator, zodat je sneller je beeld gevonden hebt en stil kan houden.
              Voorbeeldje uit eigen winkel FZ30 sluitertijd 1/20 (eerste en laatste foto).

Wat een bulky exemplaar betreft... de FZ30 / FZ50 heeft zowat de grootte van een kleine DSLR en voelt ook zo aan. Wel 35mm... De FZ50 is nog verkrijgbaar, de voorloper van de FZ18, met als groot voordeel, de manuele zoomring.

Als je toch zou gaan voor de FZ18 bijvoorbeeld, weet dan dat je voor ongeveer 't zelfde geld een NIKON D40 DSLR hebt, met een 18-55 lens. Het bereik is iets minder (27-80), maar je hebt een spiegelreflex.

Voila... nog een boompje bijgeplant .

Comment

Ok, beeldstabilisatie is dus een must.

Ik heb dat D40 boompje ook al eens goed bekeken hoor . Maar als ik wat zoom wil moet ik al snel een 200 euro tellen voor een zoomlens. Ik heb eigenlijk nog een Nikon F40 (oeps F65 dus) met een Tamron 35-200mm lens. Ik was daar tevreden van. Die Tamron past op een D40 maar kan niet automatisch scherpstellen heb ik gelezen.

En m'n vriendin heeft alles liever full auto denk ik.

Ik vind de FZ18 vanaf 280 euro en die FZ50 vanaf 370. Denkende aan een geheugenkaart, extra ccu, cameratasje,... komt de FZ50 een stuk te duur denk ik.

ALhoewel, m'n verjaardag nadert...
                Last edited by Guest1; 8 augustus 2008, 19:37.

Comment

Als ik de vele reviews naast elkaar leg, komt de Panasonic Lumix Fz18 er toch steevast als één van de betere uit in z'n prijsklasse.

Ik ga deze middag eens de FZ8 van een collega testen. Gewoon qua gebruiksgemak even aan d etand voelen.

Comment

De FZ18 is zeker een goede bridge... dat kan ik toch afleiden van de foto's die mijn vrouw tegenwoordig maakt. Zij had (heeft nog steeds) voordien een Ixus 960IS, maar de Panasonic biedt meer mogelijkheden, tenminste als je wilt "doorgroeien" in de fotografie. Ik denk niet dat zij ooit naar een dSLR zal evolueren, en wij kozen dit toestel (FZ18) vooral omwille van zijn geringe gewicht, zeker in vergelijking met zijn directe concurrenten.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Inderdaad ik kan dit zeker beamen dat de FZ18 een zeer goede camera is.
                      Ik heb toen ik hem kocht ook lang gezocht en vele beoordelingen gelezen en uitvoerig gaan testen en steeds kwam deze als het beste voor mezelf naar voren...

Doe je zeker geen miskoop aan

grtz
                      Canon EOS 450D met EF-S 18-55 IS lens // EF 70 - 300mm F/4-5.6 IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurtjevv Bekijk bericht
                        Inderdaad ik kan dit zeker beamen dat de FZ18 een zeer goede camera is.
                        Ik heb toen ik hem kocht ook lang gezocht en vele beoordelingen gelezen en uitvoerig gaan testen en steeds kwam deze als het beste voor mezelf naar voren...

Doe je zeker geen miskoop aan

grtz

I get your point

Comment

Ja het is zo hoor Hayes
                          Canon EOS 450D met EF-S 18-55 IS lens // EF 70 - 300mm F/4-5.6 IS USM

Comment

Working...
                          X