Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 blauw/paarse vlekken in mn foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2 blauw/paarse vlekken in mn foto's

Heey,

Ik heb sinds 4 weken een Nikon D80
    Af gelopen weekend ben ik tot savonds laat foto's wezen maken op het strand,
    met extreem lange sluitertijden, 300 sec.

toen ik de foto zag zaten er rechts en links, 2 blauwe vlekjes,helemaal in de hoeken
    het is niet de licht inval van de boulevard, want het zit ook aan de zee kant.
    check de volgende 2 foto;s maar, de foto van de voet stappen heeft 289 sec. sluitertijd en die van de pier 301 sec
    verder perfecte camera en zijn dit de enigste 2 foto's met deze fout.
    vandaag op het werk weer foto's gemaakt en zijn weer als vanouds, net als de andere 300 van het weekend.

Bij de fotozaak HAFO in Den Haag,
    hebben we er ook naar gekeken, hij wist het niet, en had het nog nooit gezien, toen de foto's maar naar NIKON Support gestuurd, vanaf 4 augustus werkt die man bij nikon weer, ivm vakantie

Groeten

Frank

Re: 2 blauw/paarse vlekken in mn foto's

is gevolg van opwarmen van de sensor
    bij (extreem) lange sluitertijd.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Hoi daar;

Ik snap niet dat ge voor zo'n foto's...extreem lange sluitertijden gebruikt

Met sluitertijden van Rond de twintig seconden zouden dit zeker meer dan mooie foto's geweest zijn...

Enfin ik zal wel weer verkeerd zijn

grtz Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

doet niks terzake, templar.
        iso 100 f8 300sec is op zich niks fout mee.
        kan allicht ook op iso 400 f4 20sec.

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"

Comment

MM HArtstikke bedankt voor de snelle en geode reactie,
          is daar nog iets aan te doen if is dat gewoon "the Way It Is..."

De foto's zijn om 0:00 uur gemaakt, erg veel licht is er dan niet,
          en de zee krijg je dan niet zo mysterieus met 20 seconden...
          was gewoon weg wat aan het experimenteren.

maar goed daar gaat het topic niet over anders had ik d foto's wel ergens anders geplaatst

Comment

the way it is, beste. geen defect dus.
            je kunt wel de kritieke iso/tijd opzoeken om je dan binnen die grenzen te houden.
            ook de omgevingstemperatuur en de body-temperatuur spelen hierin een rol.

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"

Comment

Je zou dit probleem kunnen omzeilen door de foto te maken in een periode rond volle maan. Het maanlicht helpt dan om de sluitertijd te verkorten.
              Wat extra helpt is erg koud weer.

Het is wel een paar weken wachten tot het maantje weer vol is... en nog wat langer tot het erg koud wordt...

--
              Denis

Comment

Hallo,

Staat long exposure noise reduction aan? De D200 (die dezelfde sensor heeft als de D80) staat er dacht ik net als de D2x voor bekend dat ze bij zeer lange belichtingstijden uitstekende resultaten geven. Dat is voor een belangerijk deel te danken aan 'dark frame substraction' of zo (weet de exacte naam niet.) De camera maakt dan (als je dat aan zet) nadat de eigenlijke foto gemaakt is nog een `foto' met de sluiter dicht. Op die manier ziet hij welke kleurafwijkingen er op de sensor zitten in het `echte donker', want alle kleur dat hij registreert met de sluiter dicht is een fout van de sensor en dus dat signaal `trekt hij dan af' van het signaal dat hij registreerde tijdens het maken van de foto. Je foto maken zal dus wel dubbel zo lang duren (en het duurt ook even om dat allemaal te verwerken achteraf), maar ik vermoed dat het probleem dan niet meer zal optreden (ik heb er wel zelf niet heel veel ervaring mee, mijn sluitertijden liggen meestal rond 1/8ste of sneller ;-)).

Groetjes,

Jan

Comment

Working...
                X