Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb een D40 gekocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ik heb een D40 gekocht

    Jongens, laten we nu nog niet weer telkens olie op het vuur gooien.

    Oorspronkelijk geplaatst door Brijner Bekijk bericht
    Het was een middel om te illustreren dat mijn vrouw een hele andere benadering heeft t.o.v het kiezen van een camera. Zij kiest op basis van prijs.
    Je vrouw zal later wel spijt hebben van haar tip want met de €500-€600 van de Fuji hebben we het gehad en met de €300 van de D40 begint het nog maar maar het einde, daar heb je geen zicht in en dat kan 10x meer worden.
    Dus : wie(je vrouw) een put graaft voor een andere(jij) valt er zelf(je vrouw) in.
    Ondertussen heb je toch wat je wenstte.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #32
      Re: Ik heb een D40 gekocht

      Het is wel zo dat velen denken een Dslr te moeten kopen om goede foto's te nemen!
      Ik denk van niet.
      Velen zijn dan ook teleurgesteld, denk ik en dan krijg je zoiets >>

      Nilon D80... en toch,pfffff

      Zo zie je ook, niet enkel de Fuji S100FS heeft last van CA's

      Groetjes
      Veronique
      Last edited by Veronique; 24 juli 2008, 16:32. Reden: foutje verbeterd
      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

      Comment


      • #33
        Re: Ik heb een D40 gekocht

        Hallo,
        ik wil de D40 ook aanschaffen en als ik even rondkijk dan zie ik dat de prijs hier in België een stuk hoger ligt dan in Nederland:
        - 381,50€ (Foto Konijnenberg)
        - 388,80€ (Van Den Borre)
        - 369€ (Makro)
        - 379€ (Carrefour)

        Nu weet ik wel niet hoeveel dat de camera in de Belgische MediaMarkt geprijsd is (iemand wel?).

        Maar soit, wat ik wilde weten is of dit een afprijzing is en of de prijs in alle MediaMarktfilialen dezelfde is.

        Het is vanaf Antwerpen voor mij voordeliger om naar Bergen Op Zoom te gaan (+/- 40km) dan naar Maastricht (+/- 110km).

        Edit: MediaMarkt (BOZ) gemaild. Is misschien makkelijker
        Wel 3 dagen wachttijd voor een antwoord

        Comment


        • #34
          Re: Ik heb een D40 gekocht

          brijner,

          welkom op BD. knap verhaaltje geschreven.

          wat het gevoelsmatige betreft: ik denk dat we dit allemaal doen hoor.
          ik ben ook uit het niets begonnen met een d70. en niet met een 300d in de tijd. reden = gevoel.

          mijn vriendin is begonnen met fotografie dit jaar en heeft een D40x gekocht. reden gevoel.

          in ieder geval. begin maar al te fotograferen, te posten en je te amuseren.
          want het is tenslotte onze hobby, toch?

          Comment


          • #35
            Re: Ik heb een D40 gekocht

            Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
            Zo zie je ook, dat niet enkel de Fuji S100FS heeft last van CA's
            Dit heeft imo niets met CA's te maken maar zuiver, niet tegenstaande een bewolkte lucht, uitbranding van deze lucht. Een wolken hemel kan wel best fel zijn. Nog nooit gehad dat je moeilijkheden hebt om naar een heldere wolkenhemel te kijken.
            DIt is imo een typisch geval om met een fill flash op te lossen.(Onderwerp tegen een felle achtergrond.)
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #36
              Re: Ik heb een D40 gekocht

              Oorspronkelijk geplaatst door ilias Bekijk bericht
              Nu weet ik wel niet hoeveel dat de camera in de Belgische MediaMarkt geprijsd is (iemand wel?).

              Maar soit, wat ik wilde weten is of dit een afprijzing is en of de prijs in alle MediaMarktfilialen dezelfde is.
              Ik wil de topic niet echt kapen dus kort antwoord: nee.
              Alle MM filialen zetten hun prijzen naargelang de concurrentie in de buurt.
              Je zal moeten telefoneren en langsgaan in elk filiaal om het te weten want de kans bestaat dat ze allemaal verschillen..
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #37
                Re: Ik heb een D40 gekocht

                Ik ben ook zo'n "gevoelskoper". Ook getwijfeld tussen de Canon 450 en de Nikon D60, en de beide toestellen eens in de hand genomen, en tussen mij en mijne Nikon klikte het. Canon, een evengoed toestel, maar nee.

                Ook de kitset bijgekregen (nu ja, bijbetaald ) en totop heden zéér tevreden van. En ook véél zitten lezen en tellen en vergelijken en de weegschaal helde over naar Canon, dus je ziet, op papier is het soms een heel verschil.

                Veel plezier met je nieuwe hobby, 't is een goed toestel en je zal er veel mooie foto's mee kunnen nemen !
                Nikon D60 18-55mm VR - 55-200mm VR - SanDisk Extreme III 2.0GB http://www.bertziethet.tk

                Comment


                • #38
                  Re: Ik heb een D40 gekocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Dit heeft imo niets met CA's te maken maar zuiver, niet tegenstaande een bewolkte lucht, uitbranding van deze lucht. Een wolken hemel kan wel best fel zijn. Nog nooit gehad dat je moeilijkheden hebt om naar een heldere wolkenhemel te kijken.
                  DIt is imo een typisch geval om met een fill flash op te lossen.(Onderwerp tegen een felle achtergrond.)
                  Het is vooral onwetendheid en dan ontgoocheling!
                  Reden:
                  Te veel contrast
                  Verkeerd tijdstip (volle bak zon)
                  Verkeerd in beeld gezet (standpunt)
                  Met invullen (flash) ga je dan weer zo een fake foto krijgen

                  Tijdens de gouden uren fotograferen is de oplossing volgens mij.
                  Wat heb je nu aan zo’n Javel-Foto’s, waar je een uur aan moet PP’n om toch nog een pover resultaat te verkrijgen?

                  Bezin voor ge begint, zou ik zeggen
                  Elke cam met een tegenlicht scene, doet het hier waarschijnlijk beter, volgens mij

                  Btw: Sorry, maar als die cyaan randen rond de bomen, geen CA’s zijn, dan ben ik Amy Winehouse

                  Groetjes
                  Vero
                  « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ik heb een D40 gekocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                    Met invullen (flash) ga je dan weer zo een fake foto krijgen
                    Het is juist de bedoeling van een fill flash om dit niet te hebben. Als je op volle bak flitst, dan krijg je inderdaad een fel uitgeflitste foto maar niet op fill flash.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                    Btw: Sorry, maar als die cyaan randen rond de bomen, geen CA’s zijn, dan ben ik Amy Winehouse

                    Groetjes
                    Vero
                    Dag Amy,
                    CA geeft een purpere schijn. Deze cyaan schijn kom van het volledig satureren van de fotoeilanden, wat zich voortzet in de naburige fotoeilanden.
                    Feitelijk is de sensor daar overbelicht. CA wordt veroorzaakt door de lens zelf.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ik heb een D40 gekocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      CA geeft een purpere schijn.
                      Ja bij purple fringing (ook een CA vorm)

                      Bij mijn (alle) S100fs is het hevig blauw
                      CA Kan echter alle kleuren zijn, anders ben ik K3 en Amy samen

                      Zet je lens iets uit focus en de CA is weg
                      De 5D is de koning van de non-CA op maximu focus

                      Hier laat ik het bij
                      Groetjes
                      vero
                      -----------------------------------------
                      chromatic aberration Definition
                      chromatic aberration
                      noun:

                      a property of lenses that causes the various colors in a beam of light to be focused at different points, thus causing a margin of colors to appear around the edges of the image

                      ----------------------------------------
                      Last edited by Veronique; 24 juli 2008, 17:50.
                      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ik heb een D40 gekocht

                        Mooi verhaal van je D40. Je hebt een schitterend koopje gedaan en ik ben zeker dat je er prachtige foto's mee gaat maken.

                        Laat iedereen maar zeveren. Voor de helft van 't geld, dan waar je voor ging, heb je iets dat je bevalt en waarmee je ZEKER mooie foto's kan maken.
                        Elke camera heeft zijn beperkingen en sterke kanten. De D40 is prijs-kwaliteit, en zeker tegen de prijs die jij betaalde, een HEEL GOEDE koop, waarvan ik nu al zeker ben dat je er veel plezier aan gaat beleven.
                        Ik heb enkele jaren met een Panasonic FZ30 gefotografeerd, voor ik mijn D80 kocht. De FZ30 vind ik als bridge-camera nog steeds een fantastisch toestel en ik heb geen moment spijt dat ik hem kocht, en zelfs mijn jonge kinderen maken er de mooiste plaatjes mee.
                        Men mag van een bridgecamera zeggen wat men wil, een DSLR voelt helemaal anders aan. Ik zou niet meer terugwillen, zeker niet als ik met fotografie bezigblijf. Een bridge heeft zijn beperkingen en een DSLR heeft zijn beperkingen. Beide toestellen hebben ook hun charmes en mogelijkheden. Het komt er op aan om tevreden te zijn met wat je gebruikt, en meer is daar niet aan.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ik heb een D40 gekocht

                          Brijner laat je niet uit het veld slaan door deze, soms wat grimmige discussie. Ga lekker foto's maken en geniet van je Nikon.

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          Deze cyaan schijn kom van het volledig satureren van de fotoeilanden, wat zich voortzet in de naburige fotoeilanden.
                          Feitelijk is de sensor daar overbelicht. CA wordt veroorzaakt door de lens zelf.
                          Ik denk dat Veronique het bij het rechte eind heeft. Hub bedoelt waarschijnlijk "blooming" maar legt dit wat vaag uit naar mijn mening. Deze uitleg vond ik op het net:

                          "Als licht door de lens op de beeldsensor valt, wordt dit omgezet in elektrische lading. De hoeveelheid lading die een pixel of photosite kan opslaan is beperkt. Als een photosite teveel licht krijgt aangeboden en de elektrische lading niet meer kan opslaan, dan stroomt deze lading naar de naastgelegen pixel. Dit effect wordt blooming of streaking genoemd. Fabrikanten proberen blooming te voorkomen, door 'anti-blooming' kanalen vertikaal aan te brengen tussen de rijen met pixels. Als een soort 'drainagepijpen' voeren zij de overtollige lading af en ontlasten daarmee de naburige pixels.

                          Hoewel de 'drainagetechniek' redelijk succesvol is, blijft blooming in extreme lichtsituaties toch zichtbaar, zeker bij een scherpe en abrupte overgang tussen donker en licht, zoals bij bladeren en takken tegen een heldere lucht het geval is. Blooming uit zich als een witte halo of een verticale streep over een afstand van enkele pixels. Tevens maakt zij chromatische aberratie meer zichtbaar. Dit zijn paarse 'gloeilijnen' langs scherpe contrastovergangen in een afbeelding, ontstaan door een sterkere afbuiging van blauw licht ten opzichte van rood licht.

                          Voorbeeldfoto.


                          gehaald uit dit artikel:



                          De purpere randen is CAS.
                          Daar waar de bladeren min of meer "overvloeien" in de lucht is blooming.

                          Op de voorbeeldfoto van Veronique is nauwelijks blooming zichtbaar, wel Cas. Voor mij blijft Veronique Veronique en niet Amy, laat staan K3
                          groet, Rik

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ik heb een D40 gekocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Brijner Bekijk bericht
                            Meh.. Die opmerking hierboven slaat nergens op.
                            Ik heb me uitgebreid ingelezen in de juichende verhalen rond wat jij 'de beste' camera noemt, en ter plekke voldeed de camera voor mij niet aan het beeld dat er door sommigen van wordt geschapen.
                            Daar kan ik goed inkomen, erover lezen en deze echt in je handen houden is een hemelsbreed verschil.

                            Dat heeft met geld niks te maken, en het is jammer dat je zo inzoomd op het feit dat er een bedrag werd genoemd in mijn verhaal. Het was een middel om te illustreren dat mijn vrouw een hele andere benadering heeft t.o.v het kiezen van een camera. Zij kiest op basis van prijs. Later haal ik de prijs alleen nog eens aan om aan te geven dat, hoewel mijn vrouw de prijs als selectie middel neemt, ik mij niet schaam om toe te geven dat de D40 voor mij beter voldeed dan de s100fs, maar dat niet de prijs, maar het gevoel van de camera in mijn hand de doorslag gaf.
                            Prijs/kwaliteit denk ik dat de D40 momenteel het beste is wat er op de markt wordt verkocht.

                            Ik heb het idee dat je dat ook snapt, maar dat je uit pure narrigheid blijft volhouden dat niet 'het gevoel' maar de prijs de doorslag gaf, enkel en alleen om vast te kunnen houden aan het idyllische beeld dat je hebt van de s100fs, zonder dat iemand daar een shaduw over kan werpen.
                            Logischer wijze zal een prijs zowel als het gevoel wel ergens doorwegen, maar als er echt iets goed bevalt betaal je daar héél graag iets meer voor.

                            Ik heb meer lol als ik de mijne gebruik..
                            En daar komt het inderdaad op neer.

                            Even verduidelijken, ik heb een D70, een D40X, een D200, een D2HS, een D2XS, een Fuji S3 Pro en een Fuji S5 Pro gehad, en nu werk ik met de Nikon D300 en met de Fuji S100FS. Ik durf dan toch wel zeggen dat ik enige ervaring heb wat betreft "gevoel hebben voor een camera" En zo'n gevoel bestaat er wel degelijk. Om maar een voorbeeldje te geven, als je ooit met een professioneel toestel gewerkt hebt zoals de D2HS of de D2XS begrijp je heel goed wat een apart gevoel deze toestellen geven.
                            Je kan de lijn zelfs verder doortrekken naar merken, een Canon ( Canon EOS 1D Mark III ) heb ik ook al verschillende keren in mijn handen gehad en deze camera kon me ook absoluut niet bekoren ( ik spreek niet over de werking, versta me niet verkeerd ), 't klinkt raar maar het "klikte" niet tussen mij en dit toch wel prachtige toestel.

                            En Viewfinder, als er één grote Fuji-fan op het forum zit, dan zal ik het wel zijn, vraag dat maar aan de anciens hier Ik ben héél blij met de S100FS, echt, een fantastische ( en op dit ogenblijk misschien de beste ) bridge maar als ik even later mijn D300 vast neem is dat toch wel andere koek.


                            @ Brijner : als je een foto van de D40 en de Fuji S100FS afdrukt op A4 formaat of zelfs groter, ne straffe wie zal kunnen zeggen welke foto met welk toestel is gemaakt . . . de D40 is absoluut een goed toestel, laat niemand dat tegenspreken, je gaat er erg veel plezier aan beleven . . .en vergeet niet . . .al doende leer je . . .
                            Last edited by Franciskine; 24 juli 2008, 21:36.
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ik heb een D40 gekocht

                              Wat de prijzen betreft : de Nikon D40 body staat bij Konijnenberg voor 320 euro. Ik wou ook eerst een D40 kopen met een 18-200 VR lens maar die was niet in voorraad en dus heb ik maar voor de D60 gekozen (stond trouwens in promotie voor 431 euro tov 456 euro voor de D40x !) met bovengenoemde lens. Je hebt met je D40 zeker de juiste koop gedaan. En ik wil hier niet de S100fs in de grond boren want ik heb ook lang dit toestel in overweging genomen. Maar om eerlijk te zijn heb ik nog geen negatieve review gevonden van de D40. Iedereen is er laaiend enthousiast over, vanuit een amateuristisch standpunt wel te verstaan. Maar dat is de bedoeling, de D40 is net bedoeld voor die doelgroep.
                              Wat de lens betreft, ik heb de 18-200 VR van Nikon en ben daar daar enorm tevreden mee. Ik veronderstel dat de Sigma 18-200 OS ook goed is, maar zoveel goedkoper is die niet.
                              'k Heb nog niet veel kunnen genieten van mijn D60 maar vanaf volgende week zal dat anders zijn, moet morgen nog één dagje werken en dan 3 weken vakantie !! Geniet jij alvast van je D40 !
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment


                              • #45
                                Re: Ik heb een D40 gekocht

                                *verwijderd*
                                Last edited by Brijner; 20 oktober 2008, 02:11.
                                Nikon D40 met een 18-200 AF-S DX VR F/3.5-5.6 G-IF ED en een AF-S 18-55 F/3.5-5.6 GII ED Kitlens

                                Comment

                                Working...
                                X