Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50 weg voor Fuji s100fs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D50 weg voor Fuji s100fs?

    Zoals de titel al zegt overweeg ik om mijn D50 weg te doen om de fuji s100fs in de plaats te kopen.Ben de laatste tijd niet veel meer met fotografie bezig,maar wil toch ook niet zonder toestel zitten.De lenzen die ik nu heb zijn de 18-70(D70 kitlens) en een tamron 70-300.De foto's die ik neem/nam zijn de gewone huis,tuin en vakantiefoto's.Vroeger ging ik wel een regelmatig spotten in zaventem,maar dat staat op een laag pitje op het moment.Ik weet niet goed wat te doen.De D50 houden of toch overschakelen.Daarom vraag ik jullie raad eens.
    Marc

    Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

  • #2
    Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

    Oorspronkelijk geplaatst door Spotterke Bekijk bericht
    Zoals de titel al zegt overweeg ik om mijn D50 weg te doen om de fuji s100fs in de plaats te kopen.Ben de laatste tijd niet veel meer met fotografie bezig,maar wil toch ook niet zonder toestel zitten.De lenzen die ik nu heb zijn de 18-70(D70 kitlens) en een tamron 70-300.De foto's die ik neem/nam zijn de gewone huis,tuin en vakantiefoto's.Vroeger ging ik wel een regelmatig spotten in zaventem,maar dat staat op een laag pitje op het moment.Ik weet niet goed wat te doen.De D50 houden of toch overschakelen.Daarom vraag ik jullie raad eens.
    Zoals je de huidige situatie beschrijft zou ik ook overschakelen naar de Fuji S100FS, ikzelf heb ook een D300 maar pak door ( te weing tijd en gemakzucht op dit ogenblik ) omstandigheden sneller naar mijn Fuji S100FS.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

      Zoals je de huidige situatie beschrijft zou ik ook overschakelen naar de Fuji S100FS, ikzelf heb ook een D300 maar pak door ( te weing tijd en gemakzucht op dit ogenblik ) omstandigheden sneller naar mijn Fuji S100FS.

      Dus jij hebt hem.....hoe valt dit toestel mee??Ik heb gehoord dat het toch een vrij snel toestel is.Zou ik er bv nog mee kunnen spotten indien ik daar nog eens zin in heb?
      Marc

      Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

      Comment


      • #4
        Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spotterke Bekijk bericht
        Dus jij hebt hem.....hoe valt dit toestel mee??Ik heb gehoord dat het toch een vrij snel toestel is.Zou ik er bv nog mee kunnen spotten indien ik daar nog eens zin in heb?
        Geen enkel probleem, op verlof heb ik getest om voorbij rijdende bromfietsen te fotograferen ( panning ) en dat ging ook prima, spotten zal dus geen enkel probleem zijn.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

          Een brandpunt afstand van 28-400. Manueel instelbaar, raw mogelijk, bij 3 megapixels zelfs 7 beelden p/s, prima beeldkwaliteit, externe flitser mogelijk enz. Ik denk dat dit een prachtige camera is voor de doeleinden waarvoor jij hem wilt gebruiken.
          Jouw verhaal lezend denk ik dat je dit toestel veel sneller meepakt dan de d50 met de 2 objectieven.
          De 2 objectieven die jij hebt kunnen in kwaliteit niet het verschil maken met de Fuji en dat geldt ook voor de snelheid van de d50.
          Daarbij denk ik dat als je de d50 (prima camera, ik heb hem lang gebruikt) nog 2 jaar in de kast laat liggen je er, in verhouding, helemaal niets meer voor terug krijgt.
          groet, Rik

          Comment


          • #6
            Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

            Waarom verkoop je niet enkel de 2 lenzen en neem je er een gestabiliseerde all-round-zoom voor in de plaats ?

            Nikon 18-200 VR
            Sigma 18-200 OS
            Tamron 28-300 VC

            Géén lenzengewissel meer, maar nog steeds een snelle responsieve body met goede beeldkwaliteit en een deftige zoeker...

            Met de S100FS heb je langs de andere kant live-view, een film-modus, meer bereik en een macro-functie met meer uitvergroting...

            Zal ook iets lichter zijn, maar niet echt veel kleiner dan de D50+allroundzoom combo...

            Comment


            • #7
              Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

              Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
              Waarom verkoop je niet enkel de 2 lenzen en neem je er een gestabiliseerde all-round-zoom voor in de plaats ?

              Nikon 18-200 VR
              Sigma 18-200 OS
              Tamron 28-300 VC

              Géén lenzengewissel meer, maar nog steeds een snelle responsieve body met goede beeldkwaliteit en een deftige zoeker...
              Dit lijkt mij geen slecht voorstel.

              In de test van dpreview komt namelijk één belangrijk gebrek van de S100FS aan het licht: enorm veel CA, vooral bij de gangbare brandpuntsafstanden, en ook zichtbaar op kleine afdrukken.
              Je kan dat wel proberen weg te werken achteraf, maar het is toch niet de bedoeling om elke foto te gaan bewerken als je met dit type camera werkt ...

              Succes met de keuze!

              Groetjes, Wim
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

                Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                Zal ook iets lichter zijn, maar niet echt veel kleiner dan de D50+allroundzoom combo...
                Niet veel kleiner??Dat valt wel tegen,ik zou de D50 net wegdoen omdat ik het gesleur eraan een beetje beu ben gezien de dingen waarvoor ik hem maar gebruik.Als ik dan nog met een camera moet rondlopen die even groot is,kan ik me inderdaad mischien beter een all round lens aanschaffen..Stuff to think about!
                Marc

                Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

                Comment


                • #9
                  Re: D50 weg voor Fuji s100fs?


                  Fuji S100fs:

                  968 gr (inc memory card and batteries, 918g without)
                  Dimensions: 133 x 94 x 150 mm




                  Nikon D50 + Sigma 18-200 OS:

                  1230 gr = 620g (D50 inc. batt) + 610g (lens)
                  Dimensions: 133 x 102 x 176 mm [D50=76 mm + Lens=100mm]

                  Voila

                  Comment


                  • #10
                    Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                    Dit lijkt mij geen slecht voorstel.

                    In de test van dpreview komt namelijk één belangrijk gebrek van de S100FS aan het licht: enorm veel CA, vooral bij de gangbare brandpuntsafstanden, en ook zichtbaar op kleine afdrukken.
                    Je kan dat wel proberen weg te werken achteraf, maar het is toch niet de bedoeling om elke foto te gaan bewerken als je met dit type camera werkt ...

                    Succes met de keuze!

                    Groetjes, Wim
                    Als bezitter van een S100FS moet ik je toch tegenspreken.Ja hij heeft last van CA maar dat heb ik nog maar enkel opgemerkt bij macro opnames. En via software is het zo weg. Heeft een DSLR geen last van CA ? Wie bewerkt zijn foto's niet als ze uit de camera komen ? Je schrijft dat het niet de bedoeling is met deze cam om een foto te bewerken...Waarom wordt er dan met een DSLR en superlenzen toch nog gefotosoept ? Leg mij dat eens uit.
                    Zijn die foto's die uit een dslr komen dan slechter , dan die uit een S100FS.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                      Je schrijft dat het niet de bedoeling is met deze cam om een foto te bewerken... Leg mij dat eens uit.
                      Ik zal u dat eens uitleggen!

                      Als de TS schrijft dat hij niet veel meer met fotografie bezig is, en dat de foto's die hij neemt de gewone huis,tuin en vakantiefoto's zijn, dan concludeer ik dat hij oplossing zoekt waarbij hij achteraf niet meer aan de computer moet gaan zitten om nabewerkingen te doen.

                      Groetjes, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #12
                        Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

                        Af en toe zijn er inderdaad purperen randjes zichtbaar, maar die zijn gemakkelijk weg te werken, je hebt het echt niet bij alle foto's hoor : http://www.fotokine.be/FUJI_S100FS/
                        Het valt meer op bij zeer donkere onderwerpen, bij de eerste 2 foto's van die chimpansee valt het inderdaad op, bij de volgende foto's moet je al goed gaan pieren ook niet vergeten dat geen enkele foto van deze reeks bewerkt is, enkel verkleind naar 800 pixels aan de langste zijde.
                        Last edited by Franciskine; 22 juli 2008, 10:12.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

                          Op het internet beweren sommige mensen dat ze gemiddeld op elke 300 foto's er 2 hebben die purple fringing vertonen.
                          Ik ben niet zo positief, of gewoon kritischer, en schat dat 5 op de 100 van mijn foto's zichtbaar purple fringing vertonen. 2 daarvan gaan om geheel andere redenen de prullenbak in, dus hou ik er drie over waar iets aan gedaan moet worden.
                          Zoals ik al eerder schreef, chromatische abberaties en met name purple fringing is met grote zekerheid te voorspellen, derhalve heb ik even een testje uitgevoerd. De foto's zijn verkleind voor internet doeleinden.
                          Dit is de originele foto

                          en dit is een 100% crop van het deel waar purple fringing zichtbaar is

                          en hier

                          zie je hoe de zichtbaarheid van purple fringing tot een minimum is terug te brengen. Dit zie je dus niet op een afdruk van 40x60 cm.
                          Er zijn talloze redenen waarom een foto kan mislukken en dat gebeurt dan ook regelmatig, purple fringing is daarbij de minste van mijn zorgen.
                          Voor mij zou de keuze dslr + superzoom een NON keuze zijn.
                          Ik heb veel liever heel af en toe een beetje purple fringing in het 28 mm gebied (kleinbeeld equivalent) dan ALTIJD 4% vervorming.
                          Tevens zijn die 18-200/250 superzooms onbruikbaar bij volle opening vanwege de abominabele scherpte aan de randen.
                          Ik zeg het nog maar eens een dslr met een eerste klas prime lens laat elke bridge camera mijlenver achter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

                            Viewfinder,

                            Op de objecten(de antenne) verdwijnt ze mooi maar in de schaduw op de muur blijft ze wel zitten. Hoe komt dat?
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D50 weg voor Fuji s100fs?

                              Andere tint.
                              Ik heb opzettelijk maar 1 keer de bewerking uitgevoerd. Een tweede bewerking (nog eens 5 seconden ) zou ook deze tint hebben verwijderd.
                              Ik heb dit gedaan met een oude Elements die nog op mijn pc zwerft door middel van het terugbrengen van de verzadiging in het paarse gebied.. dit kun je net zo vaak herhalen als je wil.
                              Wat er overgebleven is zie je niet op een afdruk van 40x60 cm.., en wat je niet ziet hoef je ook niet te verwijderen.

                              Comment

                              Working...
                              X