Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Party fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Party fotograaf

    Hallo,
    Ik heb geen ervaring met echte fotografie.
    En zelf heb ik maar een gewone camera van sony DSC-W55.
    Niets bijzonder.
    Dus zou ik graag een foto camera en accessoires willen kopen die enkel moet dienen om foto's te nemen op fuiven en concerten.
    De plaats waar ik het meeste foto's neem is JH Nijdrop (http://www.nijdrop.be/fotos.php).
    Het budget ligt rond de 700 euro.
    Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen, tips zijn ook altijd welkom (zelfs voor zo een kleine camera als die er zijn).
    Al vast bedankt

  • #2
    Re: Party fotograaf

    Oorspronkelijk geplaatst door Tim Van Gucht Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik heb geen ervaring met echte fotografie.
    En zelf heb ik maar een gewone camera van sony DSC-W55.
    Niets bijzonder.
    Dus zou ik graag een foto camera en accessoires willen kopen die enkel moet dienen om foto's te nemen op fuiven en concerten.
    De plaats waar ik het meeste foto's neem is JH Nijdrop (http://www.nijdrop.be/fotos.php).
    Het budget ligt rond de 700 euro.
    Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen, tips zijn ook altijd welkom (zelfs voor zo een kleine camera als die er zijn).
    Al vast bedankt
    De EXIF info van de meeste van die foto's leert dat ze gemaakt zijn met entry DSLR's(Canon 350d en 400d, Nikon D40(x),...) maar met een lichtgevoeleige lens(voor Canon was het dikwijls de 85/1.4) en op ISO 1600
    De Canon 1000d, 400d of 450d heb je voor respectievelijk € 558.23, € 523.66 en € 609.07 hier.
    De 85/1.8 lens voor Canon hier aan € 334,53

    De Nikon D40, D40x of D60 heb je aan respectievelijk € 320.29, € 456.55 en € 431.13 hier.
    De 85/1.4 lens voor Nikon hier aan € 1021,89
    De 85/1.8 lens voor Nikon hier aan € 379,27

    Dus met de Nikon D40 en de Nikkor 85/1.8 moet het technisch gaan en nog juist binnen je budget.

    Voilla, tot uw dienst
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Party fotograaf

      Bedankt voor je snelle reactie.
      En heb je ook wat tips om de sfeer die je met je eigen ogen ziet ook op de foto te kunnen brengen?
      Groeten Tim.

      Comment


      • #4
        Re: Party fotograaf

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim Van Gucht Bekijk bericht
        Bedankt voor je snelle reactie.
        En heb je ook wat tips om de sfeer die je met je eigen ogen ziet ook op de foto te kunnen brengen?
        Groeten Tim.
        Veel uitproberen en zonder flits.
        Je kan veel leren door van diverse foto's de exif info te lezen. Daar staat meestal de instelling van de genomen foto in.
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Party fotograaf

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Dus met de Nikon D40 en de Nikkor 85/1.8 moet het technisch gaan en nog juist binnen je budget.
          Maar geen AF....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Party fotograaf

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Maar geen AF....
            Inderdaad. Heb me wat laten vangen door de 85 op de Canon's.
            Er zijn er maar 2 met Nikon getrokken(D40x en D80(waar de 85mm wel AF op heeft)) en die zijn met F4.2 en F4.5 . De meeste zijn met 400d getrokken.
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Party fotograaf

              Voor concerten heb je lichtsterke lenzen nodig, en een camera die goed presteert op de hoge iso-waarden.
              Op dit ogenblik zijn alle instap-DSLR's vrij goed tot iso 1600, er zijn wel wat verschillen, volgens dpreview zou de Canon 450D toch nog net iets beter zijn dan de andere instap-DSLR's.

              Ik gebruik voor concerten een 70-200 f2,8 L IS, EF-S 17-55 f2,8 IS en een 50mm f1,4 op een Canon EOS 40D, en dat is een vrij goede combinatie.
              Misschien koop ik nog een paar lichtsterke primes bij (de 135mm f2 L zou ik graag eens testen), want die geven toch nog scherpere beelden als er echt weining licht is.

              Vorige week heb ik nog gemerkt dat de 50mm f1,4 op iso 1600 minder ruis geeft, omdat ik daarmee op een kortere sluitertijd kan werken dan met de 70-200 f2,8. Het is dus niet alleen de hoge iso-waarde die voor ruis zorgt, een iets langere sluitertijd doet hetzelfde.

              Als je meteen een complete set wil kopen, dan zal dat niet goedkoop zijn, maar je kan ook beginnen met een 50mm f1,8 , elk merk heeft er zo wel eentje die niet teveel kost.

              Voor partyfotografie heb je ook lichtsterke lenzen nodig, maar dan wel meer breedhoek. Een lichtsterke 30mm prime kan dan ook van pas komen, maar als er nog redelijk wat licht is, dan is een lichtsterke breedhoekzoom ook nog bruikbaar. Maar dan heb je wel een lens nodig die volledig open al heel scherp is (en dan kom je bij Canon weer uit op de EF-S 17-55 f2,8 IS die ook niet budgetvriendelijk is).

              Je wil foto's maken waarbij je steeds het uiterste van het fotomateriaal vraagt, als dat goed wil doen, dan zal je er ook flink voor moeten investeren.
              En dan komt het ook niet alleen op het materiaal aan, je moet ook weten hoe je steeds het beste uit de gebruikte lens en camera kan halen in extreme omstandigheden.

              Als je de sfeer wil behouden, dan gebruik je zo weinig mogelijk flitslicht. Vorige donderdag heb ik tijdens optredens één foto met flits gemaakt, en die heb ik meteen weer weggegooid...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Party fotograaf

                Denk dat live view een belangrijke feature is voor dit type van fotografie, daar is maar een producent welke deze feature (bruikbaar voor dit type van fotografie) aanbiedt en dat is Sony met de A300 en A350. Je behoudt met deze toestellen alle gebruikersfaciliteiten in live view mode. Zijn toestellen gericht op hedendaagse fotografie. Hebben daarbij ingebouwde beeldstabilisatie, wat ook heel nuttig kan zijn voor dit type van fotografie, als je creatief bent tenminste.
                bvb bijflitsen op 2de sluitergordijn bij lange sluitertijden geeft zeer mooie effecten bij dit soort fotografie.
                De A200 is zelfde toestel als de A300 maar zonder live-view.
                Denk dat de A300 met de Tamron 28-75mm F2,8 een topcombinatie is om mee te starten. je kunt ook altijd gaan voor 50mm 1,4 of 1,8, maar denk niet dat dit de beste keuze is om te starten.

                Comment


                • #9
                  Re: Party fotograaf

                  Ik denk dat flitsen op het 2e gordijn niet zo aan te raden is.
                  Je flits geeft dan meestal een pre-flash waardoor de mensen denken dat de foto al genomen is en terug beginnen te bewegen, op die manier heb je niet het moment dat je wil hebben.
                  Bovendien zijn de resultaten ook goed als je op het 1e gordijn gewoon flitst met een langere sluitertijd.

                  Live view is iets wat ik helemaal niet mis, ik werk met een nikon D80, de camera voldoet, de AF is snel genoeg en precies zodat ik er bijna nooit naast zit.
                  Mijn 18-70 is ook "goed genoeg" want je kan makkelijk een lange tijd en hoge iso nemen zodat er genoeg licht binnenkan zonder 2.8 lenzen te moeten kopen.
                  Nadeel van 2.8 is dat je een erg beperkte scherptediepte hebt, de mensen gaan vaak op een rijtje staan en meestal niet mooi op 1 rechte lijn (dus de een iets meer naar voor dan de ander) hierdoor werkt ik meestal gewoon op F4 tot F5.6

                  Maar het kan natuurlijk wel handig zijn als er weinig licht is, maar als je moet kiezen tussen een externe flits of een 2.8 lens raad ik je toch die flits aan.

                  Persoonlijk zou ik die 85mm ook echt vergeten, die gaat veel te lang zijn om op een druk feesje uit de voeten te kunnen, ik denk dat dit meer iets is voor concerten. Meestal kom ik niet verder dan zoom ik niet verder in dan 30mm.

                  Als je moet kiezen tussen Canon en Nikon (de meest vertegenwoordigde merken en dus met de grootste occasie-markt) zou ik misschien toch voor Canon gaan omdat hun lenzen een stuk goedkoper zijn en je F4 lenzen hebt.
                  De flitstechniek van Nikon is dan wel weer wat beter maar daar betaal je dan ook wel wat voor ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Party fotograaf

                    Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                    Nadeel van 2.8 is dat je een erg beperkte scherptediepte hebt, de mensen gaan vaak op een rijtje staan en meestal niet mooi op 1 rechte lijn (dus de een iets meer naar voor dan de ander) hierdoor werkt ik meestal gewoon op F4 tot F5.6
                    Waarom nadeel?
                    Niemand die je verplicht om een 2.8 lens steeds op 2.8 te gebruiken.
                    En als ze bewegen tussen de pre flits en de eigenlijke flits, dan zit je toch al met sluitertijden groter dan 1 sec, wat ook niet zo handig meer is.
                    Nu niettegenstaande de topic titel "Party fotograaf" aangeeft, waarbij de 85mm inderdaad niet zo handig is, laat het voorbeeld van de TS veel meer podium fotografie zien en daarbij is een 85mm echter wel handig. Dus misschien zal de TS moeten kiezen of in meerdere lenzen investeren, waarbij het budget zal opgetrokken moeten worden vrees ik.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Party fotograaf

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Waarom nadeel?
                      Niemand die je verplicht om een 2.8 lens steeds op 2.8 te gebruiken.
                      En als ze bewegen tussen de pre flits en de eigenlijke flits, dan zit je toch al met sluitertijden groter dan 1 sec, wat ook niet zo handig meer is.
                      Nu niettegenstaande de topic titel "Party fotograaf" aangeeft, waarbij de 85mm inderdaad niet zo handig is, laat het voorbeeld van de TS veel meer podium fotografie zien en daarbij is een 85mm echter wel handig. Dus misschien zal de TS moeten kiezen of in meerdere lenzen investeren, waarbij het budget zal opgetrokken moeten worden vrees ik.
                      Ik ga eerder wel akkoord met Joris wat betreft het F2.8 gedeelte...

                      Het is duidelijk dat de party fotograaf zich probeert te houden aan een strak budget van 700 euro...Ik begrijp soms niet waarom de meesten hier (niemand persoonlijk geviseerd) altijd veel duurder en ineens "top" materiaal "aansmeren" dan nodig? Niet iedereen heeft de het doel om elke pixel perfect te hebben...

                      @OP: Mijn voorstel bijvoorbeeld met je strak budget:
                      Sony A200 + kitlens = 450/460 euro
                      +flash F42= 230 euro of ipv flash: Tamron 28-75 f2.8 of Tamron 18-50 f2.8 = zo'n 300 euro
                      +geheugenkaart

                      totaal=zo'n 700 euro...Een tas kan je wel "fixen", reservebatterij kan wachten, extra lenzen kunnen wachten, etc...

                      Ik ben wel van mening dat het correct gebruik van een flits weinig van de sfeer afdoet en zelfs de foto verbetert. Iemand die resoluut de flits afraadt is in mijn ogen iemand die zijn flits niet goed kent of daar weinig ervaring/techniek heeft. (straffe uitspraak )

                      Geef ons meer details met wat je nu weet zou ik zeggen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Party fotograaf

                        Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                        Ik ga eerder wel akkoord met Joris wat betreft het F2.8 gedeelte...

                        Het is duidelijk dat de party fotograaf zich probeert te houden aan een strak budget van 700 euro...Ik begrijp soms niet waarom de meesten hier (niemand persoonlijk geviseerd) altijd veel duurder en ineens "top" materiaal "aansmeren" dan nodig? Niet iedereen heeft de het doel om elke pixel perfect te hebben...

                        @OP: Mijn voorstel bijvoorbeeld met je strak budget:
                        Sony A200 + kitlens = 450/460 euro
                        +flash F42= 230 euro of ipv flash: Tamron 28-75 f2.8 of Tamron 18-50 f2.8 = zo'n 300 euro
                        +geheugenkaart

                        totaal=zo'n 700 euro...Een tas kan je wel "fixen", reservebatterij kan wachten, extra lenzen kunnen wachten, etc...

                        Ik ben wel van mening dat het correct gebruik van een flits weinig van de sfeer afdoet en zelfs de foto verbetert. Iemand die resoluut de flits afraadt is in mijn ogen iemand die zijn flits niet goed kent of daar weinig ervaring/techniek heeft. (straffe uitspraak )

                        Geef ons meer details met wat je nu weet zou ik zeggen
                        Ik ben wel van mening dat het correct gebruik van een flits weinig van de sfeer afdoet en zelfs de foto verbetert. Iemand die resoluut de flits afraadt is in mijn ogen iemand die zijn flits niet goed kent of daar weinig ervaring/techniek heeft. (straffe uitspraak )
                        Partyfotografie: Altijd flitser gebruiken, meestal ook overdag.
                        Concertfotografie: Nooit of bijna nooit flitser gebruiken

                        Comment


                        • #13
                          Re: Party fotograaf

                          Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                          Ik ga eerder wel akkoord met Joris wat betreft het F2.8 gedeelte...

                          Het is duidelijk dat de party fotograaf zich probeert te houden aan een strak budget van 700 euro...Ik begrijp soms niet waarom de meesten hier (niemand persoonlijk geviseerd) altijd veel duurder en ineens "top" materiaal "aansmeren" dan nodig? Niet iedereen heeft de het doel om elke pixel perfect te hebben...

                          @OP: Mijn voorstel bijvoorbeeld met je strak budget:
                          Sony A200 + kitlens = 450/460 euro
                          +flash F42= 230 euro of ipv flash: Tamron 28-75 f2.8 of Tamron 18-50 f2.8 = zo'n 300 euro
                          +geheugenkaart
                          Nochtans zijn het ook 2.8 lenzen die je aanraad!!!
                          De Tamrons hoeven niet duur te zijn maar presteren wel zeer goed tov. hun prijs. En nogmaals, zelfs 2.8 lenzen kan je dichtknijpen voor meer scherptediepte.
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Party fotograaf

                            ik gebruik tot groot genoegen een EOS 400D met Sigma 18-50 2.8 + speedlite 580ex voor fuiven en ben best wel tevreden over de resultaten.

                            een prime is niet aan te raden op fuiven omdat je zowel breedhoek als wat "tele" (lees 50 - 60mm) nodig hebt.

                            ik gebruik altijd externe flits op 2e gordijn met sluitertijden varierend van 1/10 - 1/50 en diafragma van 2.8 - 5.6 naargelang de situatie. Camera op M en speedlite laten inflitsen. Liveview is mijns inziens niet nodig hier. Ik mis het allesinds niet.
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Party fotograaf

                              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              Nochtans zijn het ook 2.8 lenzen die je aanraad!!!
                              De Tamrons hoeven niet duur te zijn maar presteren wel zeer goed tov. hun prijs. En nogmaals, zelfs 2.8 lenzen kan je dichtknijpen voor meer scherptediepte.
                              Daarom zet ik OF in't vetjes é
                              Als je niet wilt flitsen, moet je wel bijna lichtsterk gaan...

                              Iedereen begrijpt wel dat je een 2.8 lens kunt toeknijpen, maar als afhankelijk van de situatie zal die 2.8 mss minder voorvallen...zo'n 2.8 lens is in regel duurder en zwaarder en groter dan een niet 2.8 lens (gegeven zijn bereik...)

                              Zolang we niet meer weten van de OP is het meer gissen of het wel echt richting party ofwel concert gaat... Ik beperk mij hier op party met meerdere mensen op een foto

                              Comment

                              Working...
                              X