Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus scherpstelpunten d60-d80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autofocus scherpstelpunten d60-d80

    ik twijfel tussen deze 2 camera's nikon d60 of d80. het verhaal van de lenzen ken ik. ik heb momenteel geen nikon lenzen dus hier maak ik geen probleem van. ik lees wel dat bij de d60 3 scherpstelpunten zijn en bij de d80 er 11 zijn. is dit van groot verschil? bedoeling is om vooral foto's van mensen en landschappen te maken en in de toekomst ook aan macro-fotografie te doen.

  • #2
    Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

    Hallo,

    heb zelf een D60 (sinds een maand)
    en ben er (als beginner) zeer tevreden van

    wat betreft de AF punt heb ik geen ervaring met dus
    met 11 punten

    maar soms vind ik de 3 al te veel
    (zeker bij een drukkere foto van dichtbij)

    dus voor mij persoonlijk zo dat geen reden zijn om
    voor de ene of de andere te kiezen

    Comment


    • #3
      Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

      Oorspronkelijk geplaatst door peter2 Bekijk bericht
      ik twijfel tussen deze 2 camera's nikon d60 of d80. het verhaal van de lenzen ken ik. ik heb momenteel geen nikon lenzen dus hier maak ik geen probleem van. ik lees wel dat bij de d60 3 scherpstelpunten zijn en bij de d80 er 11 zijn. is dit van groot verschil? bedoeling is om vooral foto's van mensen en landschappen te maken en in de toekomst ook aan macro-fotografie te doen.
      Als je twijfelt tussen de D60 en de D80 en je wil ze beide betalen, dan zou ik resoluut voor de D80 gaan. 11 scherpstelpunten is toch wel makkelijk, zeker naar compositie toe. Ik werk bijna altijd met enkelveldscherpstelling en manueel, op diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze. Ik verander regelmatig in de hoogte en breedte wat de scherpstelpunten betreft. Bij spotlichtmeting bij portretten, is dit heel handig, omdat de lichtmeting gebeurt rond het scherpstelpunt.
      De D80 heeft nog enkele andere zaken die de D60 niet heeft wat hem zeker zijn geld waard maakt. Ook naar de toekomst toe, ga je dus met lenzen, ik denk daarbij aan een macrolens, veel minder beperkingen hebben.
      Wat mij betreft... voor €170 extra krijg je veel meer camera. Ik denk daarbij aan een aantal functies waarbij je niet in het menu moet, de twee instelwieltjes, de mogelijkheid om vanaf het toestel draadloos twee flitsers aan te sturen, en ook toch wel wat meer body dan de D60.
      Last edited by FestinaLente; 20 juli 2008, 09:13.

      Comment


      • #4
        Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

        Groot voordeel van de 11 scherpstelpunten is dat je zonder veel te weten over en te knoeien met diafragma en sluitertijden al leuke variaties met scherptediepte kunt krijgen. Door de focus zelf in te stellen op één va de 11 velden, maak de of de voorgrond scherp, of de achtergrond. Met 3 velden wordt dit wat beperkt.

        Is niet de belangrijkste functie van deze velden, maar ik vond het een leuk iets. Voor mij was het aantal AF-velden in ieder geval één van de redenen om voor de D80 te gaan.
        Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

        Comment


        • #5
          Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

          Oorspronkelijk geplaatst door mkprs Bekijk bericht
          Groot voordeel van de 11 scherpstelpunten is dat je zonder veel te weten over en te knoeien met diafragma en sluitertijden al leuke variaties met scherptediepte kunt krijgen. Door de focus zelf in te stellen op één va de 11 velden, maak de of de voorgrond scherp, of de achtergrond. Met 3 velden wordt dit wat beperkt.
          Zulke vreemde info heb ik zelden gelezen scherptediepte instellen met je AF-punt en niet met je diafragma. Maar als het werkt moet het op de D300 en D3 nog veel beter gaan met 51 AF punten
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

            Ik heb al veel gelezen dat de D80 11 scherpstelpunten heeft en dat als vele D80 bezitters als een belangrijk voordeel naar voren geschoven word tegenover de D60 met zijn 3 scherpstelpunten.
            Maar dan lees ik eveneens dat veel D80 bezitters enkelveldscherpstelling gebruiken.
            De vraag is me dan waar het voordeel van de 11 scherpstelpunten zit als je er toch maar een van gebruikt.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

              Voordeel van veel scherpstelpunten: je zet het punt aktief dat op het hoofdondewerp staat, dan hoef je niet meer te herkaderen. Bij Nikon heb je nog het voordeel dat bij spotmeting de lichtmeting op de AF-spot gebeurd. Dus hoe meer punten, hoe beter je direct op de goede plaats kan meten. Maar ik heb op mijn D300 gekozen 11 punten ipv alle 51, omdat anders hetr manouvreren naar een punt te lang duurt.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

                Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                Ik heb al veel gelezen dat de D80 11 scherpstelpunten heeft en dat als vele D80 bezitters als een belangrijk voordeel naar voren geschoven word tegenover de D60 met zijn 3 scherpstelpunten.
                Maar dan lees ik eveneens dat veel D80 bezitters enkelveldscherpstelling gebruiken.
                De vraag is me dan waar het voordeel van de 11 scherpstelpunten zit als je er toch maar een van gebruikt.
                Toch de logica zelve? Als je 11 punten hebt die verdeeld zijn over je zoeker, kan je toch gemakkelijker focussen op iets, selectiever zijn, nauwkeuriger spotmeten etc... dan wanneer er 3 gewoon in het middel liggen...

                En als je de D80 dan automatisch laat AF'n, krijg je ook betere resultaten omdat de 11 punten meer beeld bezetten dan de 3 vaste punten van de D60. De drie liggen ook horizontaal bij de D60, dacht ik, dus dan moet je al hercomposeren met je middenste AF-punt om ergens onderaan of bovenaan te focussen, terwijl je met de D80 gewoon kiest uit de 3 extra punten boven en onder... allemaal veel logischer en vlotter.

                Comment


                • #9
                  Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

                  Scherpstelpunten zijn vooral interessant wanneer je werkt vanop statief
                  en je dus niet kan herkaderen; of toch relatief moeilijk.
                  Last edited by dyafani; 20 juli 2008, 20:30.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                  Comment


                  • #10
                    Re: autofocus scherpstelpunten d60-d80

                    een andere situatie waarbij het aantal scherpstelvelden van pas komt, is als je een snel-bewegend onderwerp continue wil focussen. Je kan dan namelijk niet meer herkadreren, en dus moet je je onderwerp plaatsen op één van de scherpstelvelden.

                    Enkele geleden overwoog ik een D40 en leek drie velden me ruim voldoende. Door omstandheden heb ik nu een D80 en heb ik het nut ontdekt van de 9 belangrijkste scherpstelvelden. Misschien raak ik ooit nog overtuigd van het nut van 51 scherpstelvelden, maar ik twijfel toch lichtjes
                    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                    Flickr album Homepage

                    Comment

                    Working...
                    X