Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelpunt 40D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: scherpstelpunt 40D

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
    Ik gebruik altijd alleen het middelste en herkadreer na helf indrukken.
    deed ik eerst ook, later toch vanaf gestapt wegens scherpteproblemen in fotos (het kost ook niet veel moeite om AFpunt te veranderen met joystick); hier wat uitleg:

Comment

ook hier een probleem:

Vandaag dagje naar de olmense zoo geweest. Steeds scherpgesteld op de ogen van de dieren met het middelste af-punt, geherkadreerd, bekeken in imagebrowser, blijkt dat dat af-punt steeds in het midden van de zoeker staat en niet waarop is scherpgesteld?? Voor de eerste maal in raw getrokken maar moet toch alles verscherpen, veel werk, pfff,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gregoireke Bekijk bericht
        ook hier een probleem:
        blijkt dat dat af-punt steeds in het midden van de zoeker staat en niet waarop is scherpgesteld??
        Dat is toch 100% normaal. Je stelt scherp met het center-punt, en dat zit in het midden van je zoeker hé, en dus uiteindelijk in het midden van je foto.
        Dat die foto niet meer weergeeft, wat je in je zoeker zag op het ogenblik van het scherpstellen, daar kan je toestel niets aan doen hé...
        Groeten,

Polleke

Comment

Je kan het gebruikte scherpstelpunt achterhalen door, als je de foto's bekijkt op het lcd-schermpje van je camera, het histogram op te zetten.

Zowel in jpeg als in raw geeft de camera het gebruikte scherpstelpunt aan door een rood gekleurd vierkantje.

Ook in zoombrowser kun je deze bekijken, zowel foto's die genomen zijn in jpeg als in raw.

Zoombrowser geeft alle scherpstelpunten weer, maar het gebruikte scherpstelpunt in een rode kleur.

Als je de focus "loct" door één of andere functie op je camera

en dan een andere cadrage neemt......tja, dan weet de camera het ook niet meer hoor. Hij weet wel welk focuspunt je hebt gebruikt maar niet waar je op gefocust hebt.
          Groetjes
          ----JO

Comment

ik werk anders regelmatig met de verschillende AF-punten en ben er zeer tevreden van. De 400D heeft deze functie ook maar het kijkvenstertje was voor mij te klein waardoor ik die punten moeilijk zag, met de 40D is dat een hemelsbreed verschil.

Het gebruikte scherpstelpunt bekijken in histogram is een optie die de 40D ook heeft maar je moet die dan wel activeren in het menu.
            EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
            https://sites.google.com/view/pdh65/

Comment

ook hier een probleem:

Vandaag dagje naar de olmense zoo geweest. Steeds scherpgesteld op de ogen van de dieren met het middelste af-punt, geherkadreerd, bekeken in imagebrowser, blijkt dat dat af-punt steeds in het midden van de zoeker staat en niet waarop is scherpgesteld?? Voor de eerste maal in raw getrokken maar moet toch alles verscherpen, veel werk, pfff,
              Het is heel normaal als je raw schiet dat je daarna veel moet bewerken, als je dat niet wilt schiet dan zowel in raw als jpg formaat. Als je in jpg schiet worden er al bewerking door je camera uit gevoerd op de foto.

Vriendelijke groet,
              jessey

ps. correct me if i am wrong

Comment

@jessey:

nog iets. als ik foto's neem in raw+jpeg en laad daarna mijn foto's in DPP dan zijn de jpegs en raws identiek want blijkbaar neemt DPP die picture style settings die je dus normaal gebruikt voor jpeg gewoon over op de raw bestanden. natuurlijk kan je die settings bij raw nog veranderen met de software en op de jpeg kan dit niet. (Dit geheel terzijde)

Comment

@jessey:

nog iets. als ik foto's neem in raw+jpeg en laad daarna mijn foto's in DPP dan zijn de jpegs en raws identiek want blijkbaar neemt DPP die picture style settings die je dus normaal gebruikt voor jpeg gewoon over op de raw bestanden. natuurlijk kan je die settings bij raw nog veranderen met de software en op de jpeg kan dit niet. (Dit geheel terzijde)
                  Nee oke ik dacht dat je niet in raw wou werken ivm het bewerken van je foto`s. Persoonlijk ken ik Dpp niet.Maar ik weet wel dat als je raw bewerking uitvoert dat je meerdere mogelijkheden hebt en je gewoon iets vriijer bent de reden dat ik opperde om gewoom in raw en jpg te schieten dat je dan zelf kon kiezen of je de foto de moeite waard vond om hem te bewerken of niet.

Comment

Working...
                  X