Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 LO1 HI1 ISO's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 LO1 HI1 ISO's

    Hi!

    Sinds kort de trotse bezitter van een Nikon D300.
    Ik lees dat de LO1 en HI1 ISO setting het 'equivalent' zijn van ISO 100 en ISO 6400, maar waarin verschillen ze dan met die iso-waarden, waarom heten ze niet gewoon ISO 100 en ISO 6400?

    Thx, Wim.

  • #2
    Re: D300 LO1 HI1 ISO's

    Ik vermoed dat dit te maken heeft met de native range van de processor; Wat erbuiten valt onderaan duid Nikon aan met 'Lo' en bovenaan (scaling) met 'Hi'
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: D300 LO1 HI1 ISO's

      Volgens mij is de native 200 iso en de waarden tot 3200 worden door versterking verkregen en de low en high door bit-shifting.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: D300 LO1 HI1 ISO's

        De maximale DR bij een D3 wordt behaald op 200 iso D300 haalt nogthans beter op LO1.
        Maar in wezen is het het spreken niet waard, volgens mij mochten ze daar ook gerust 100 iso hebben gebruikt, maar mischien heeft het inderdaad te maken met wat bovenstaanden schrijven.

        Comment


        • #5
          Re: D300 LO1 HI1 ISO's

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Volgens mij is de native 200 iso en de waarden tot 3200 worden door versterking verkregen en de low en high door bit-shifting.
          Dat is correct. HI1 op de D300 bv is geen ISO waarde zoals we gewoon zijn maar is een manipulatie op een onderbelicht beeld dat het effect geeft van ISO 6400. Voor noodgevallen dus...
          Andere cameramerken zouden het waarschijnlijk gewoon ook ISO 6400 noemen maar Nikon is graag correct.

          Zo zie je ook in de specificatie van de D300: 6 bps bij gevoeligheden tot ISO 3200
          (Omdat daarboven de camera wat werk heeft met zijn trukendoos.)

          en nog in de specs: ISO 200-3200 : uitbreidbaar tot een maximum van ISO 6400 (equivalent) en een minimum van ISO 100 (equivalent).
          Last edited by timefreezer; 18 juli 2008, 15:13.

          Comment


          • #6
            Re: D300 LO1 HI1 ISO's

            Waw, wat een uitgebreide en snelle reacties allemaal.
            Ik ben nieuw op het forum en het doet me veel plezier dat er zo'n grote 'collegialiteit' bestaat tussen jullie, ons.

            Bedankt voor de uitleg!

            Comment


            • #7
              Re: D300 LO1 HI1 ISO's

              Wat ik niet begrijp is het verschil bij de D3 in de DX en FX mode. Als je dat later met de schaar doet zou het toch het zelfde in beide modes moeten zijn, maar in het toestel scheelt het op eens
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: D300 LO1 HI1 ISO's

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat ik niet begrijp is het verschil bij de D3 in de DX en FX mode. Als je dat later met de schaar doet zou het toch het zelfde in beide modes moeten zijn, maar in het toestel scheelt het op eens
                Ik begrijp het ook niet, dan beter in FF mode werken en zelf een uitsnede maken.

                Comment


                • #9
                  Re: D300 LO1 HI1 ISO's

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik begrijp het ook niet, dan beter in FF mode werken en zelf een uitsnede maken.

                  En er zijn nog dingen:ik heb gehoord dat het dynamisch bereik bij de D300 net iets beter zou zijn in JPG dan in RaW?! Que?Dat lijkt een beetje op de omgedraaide wereld?



                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300 LO1 HI1 ISO's

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik begrijp het ook niet, dan beter in FF mode werken en zelf een uitsnede maken.
                    Het enige voordeel dat je hebt is dat je bij DX mode een kadrering hebt daar het FXgedeelte donker is maar je zal inderdaad meer van je foto kunnen gebruiken in FX mode met een DX lens. De ene DX lens geeft minder vigneting dan de andere en DX mode zal een veilige mode zijn om bij alle zeker geen vigneting te verkrijgen.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 LO1 HI1 ISO's

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Het enige voordeel dat je hebt is dat je bij DX mode een kadrering hebt daar het FXgedeelte donker is maar je zal inderdaad meer van je foto kunnen gebruiken in FX mode met een DX lens. De ene DX lens geeft minder vigneting dan de andere en DX mode zal een veilige mode zijn om bij alle zeker geen vigneting te verkrijgen.
                      Volgens de grafiek heb je ook een hogere DR.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300 LO1 HI1 ISO's

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Volgens de grafiek heb je ook een hogere DR.
                        Ik zie in de grafiek dat FX juist een hogere DR heeft(of misschien bedoel je het zo dat FX meer DR heeft dan DX)
                        Waarom begrijp ik niet echt direct. Het zijn toch dezelfde pixels in FX als DX, alleen zijn er minder gebruikt.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300 LO1 HI1 ISO's

                          Ik heb onlangs L1.0 getest (dus ongeveer iso100 als ik het goed
                          begrijp) en volgens mijn eerste indrukken is het beeld minder
                          scherp dan op iso200. Ik ga het zeker nog eens verder testen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300 LO1 HI1 ISO's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            En er zijn nog dingen:ik heb gehoord dat het dynamisch bereik bij de D300 net iets beter zou zijn in JPG dan in RaW?! Que?Dat lijkt een beetje op de omgedraaide wereld?Walter
                            Dat klopt uiteraard niet. De JPG's worden met dezelfde RAW gemaakt als de RAW die op uw kaartje komt.
                            Wat die bron waarschijnlijk bedoelt is dat je bij de D300 Active-D-Lighting kan aanzetten wat het dynamisch bereik van de in-camera geproduceerde JPG's verbetert. Die truuk werkt ook met RAW's als je Nikon's Capture NX gebruikt maar niet met andere zoals Lightroom, Aperture, ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300 LO1 HI1 ISO's

                              Volgens mij wordt de DR van de sensor niet hoger door Actie SD lightning, maar wordt er gemanipuleerd om een te grote DR in het bereik van de sensor te krijgen. Iets onderbelichten en opkrikken schaduwen.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X