Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitaal fototoestel gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitaal fototoestel gezocht

    Goedendag,

    Ik zou voor volgend schooljaar een digitaal fototoestel moeten aanschaffen, maar nu heb ik totaal geen verstand van welk nu het beste model is.

    Het school zelf heeft deze richtlijnen gegeven:
    * Zowel sluitersnelheid als diafragma zijn manueel instelbaar.
    * Bij voorkeur is de manuele focus instelbaar.
    * Eenvoudige bediening en instelbaarheid van sluitersnelheid en diafragma is aangeraden.
    * Voorzie een 2GB geheugenkaartje.
    Ze hebben ook een aantal modellen aangeraden:

    * Nikon P5100richtprijs: €277
    * Panasonic DMC-FZ8richtprijs: €260
    * Canon Powershot S5iSrichtprijs: €323
    * Canon G9richtprijs: €399
    * Nikon D40 + 18-55 lensrichtprijs: €350
    Nu mogen het natuurlijk ook andere modellen zijn, maar omdat ik hier weinig verstand van heb had ik graag toch wat informatie gekregen van mensen die hier dagelijks mee bezig zijn.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: digitaal fototoestel gezocht

    De toestellen die aangeraden worden zijn zeker goed. Ik zou er nog de Canon S3 aan toevoegen (voorloper van de S5, dus tweedehands goedkoper te verkrijgen) en ook nog en heel zeker de Panasonics FZ30 en FZ50. De laatste kost +/- 450 euro nieuw, maar er zijn er enkele tweedehands te koop hier op BD.
    (+/- 300 euro). De FZ30 is enkel 2ehands te krijgen (+/- 250 euro).
    Deze Panasonics hebben een manuele zoomring en en manuele scherpstelring (focus). Enkel de Nikon D40 heeft dat ook nog, al de andere toestellen zoomen en stellen scherp met knopjes.

    Even volledig zijn. De Nikon D40 is de enige DSLR in het lijstje. Je kan deze dus uitbreiden met extra lenzen.

    Comment


    • #3
      Re: digitaal fototoestel gezocht

      Bedankt voor de reactie.

      Ik denk dat ik die Nikon D40 ga nemen, maar iemand van het forum vertelde mij dat niet alle lenzen daarop zouden werken.
      Is dat waar? of werkt gewoon elke Nikon lens daarop?

      Comment


      • #4
        Re: digitaal fototoestel gezocht

        Ja en neen

        Eerstens: elke lens met een Nikon mount past erop. Dus geen lenzen die gemaakt zijn voor Canon, Pentax, .... Maar wel die van derden (Tamron, Sigma, ..) mits ze voorzien zijn van een Nikon koppeling.

        Tweedens: je kan enkel lenzen monteren met een ingebouwde scherpstelmotor. De AF-S lenzen van Nikon bijvoorbeeld.

        Als er een Derdens is, moet een Nikonian hier maar op verder gaan.

        Comment


        • #5
          Re: digitaal fototoestel gezocht

          Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht

          Tweedens: je kan enkel lenzen monteren met een ingebouwde scherpstelmotor. De AF-S lenzen van Nikon bijvoorbeeld.
          Sommige passen er wel op en werken , maar alleen in manuele focus.

          Lees de review eens op steves digicams ofzo , daar staat het keurig vermeld wat er op kan en wat niet.

          Kenrockwell.com is gekleurder en over-enthousiast , maar fijn om te lezen.
          Nikon D80 - AF-D 50 1.8 - AF-S 18-70 - AF-S 55-200VR - een goeie handleiding :-)

          Comment


          • #6
            Re: digitaal fototoestel gezocht

            Ik was niet zo zeker van die manuele focus, t.t.z. eigenlijk wel, maar welke lenzen zijn dat?

            Comment


            • #7
              Re: digitaal fototoestel gezocht

              Hier :
              Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology


              Helemaal onderaan , bij "compatible lenses" in de specs.
              Nikon D80 - AF-D 50 1.8 - AF-S 18-70 - AF-S 55-200VR - een goeie handleiding :-)

              Comment


              • #8
                Re: digitaal fototoestel gezocht

                Ik heb nu mijn oog laten vallen op deze 3:

                Canon EOS 400D

                Nikon D40 Black 18-55MM

                Nikon D40X 18-55MM

                Comment


                • #9
                  Re: digitaal fototoestel gezocht

                  Bedankt voor alle berichten en reacties die ik ontvangen heb.

                  Ik heb vandaag besloten, de verkoper in de winkel rade mij ook een Nikon D40 aan.
                  399€ + 2x2GB kaarten

                  Comment

                  Working...
                  X