Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
    Eens goed lezen:
    Het ging hem niet om een direct vergelijking tussen de 24-70 en de 28-75 maar om een goed budget alternatief zoals Stapperke aanhield om, om budgetaire redenen, de 17-55 te vervangen door de Tamron 17-50.
    Maw. als de 17-50 van Tamron een prijs prestatie alternatief is voor de Nikkor op DX dan is de Tamrom 28-75 dit ook voor FX.

    BTW: De Nikkor 24-70 is niet 5x beter dan de Tamron 28-75, niettegenstaande de prijs dit wel is!!!
    Ok gelukkig

    24-70 schijnt een superlens te zijn maar quasi niet leverbaar (wachtlijsten)

    Comment


    • #17
      Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

      Oorspronkelijk geplaatst door Knor Bekijk bericht
      Ok gelukkig

      24-70 schijnt een superlens te zijn maar quasi niet leverbaar (wachtlijsten)
      Was bij A&C gewoon op voorraad.
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #18
        Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

        Oorspronkelijk geplaatst door Caro©bkwg Bekijk bericht
        ik heb:
        Body nikon D70s met kitlens (18-70mm)
        nikkor 50mm 1.8
        sigma 70-200mm 2.8
        Opbouwflits SB 800
        Interesse: concertfotografie, reportage en portret.
        ik ben van plan:
        een nieuwe body te kopen
        Reden: te veel ruis en overigens vaak storend wegens streperige ruis...
        Ik heb lang getwijfeld om toch over te schakelen naar canon, net omwille van deze problemen. (Voor de rest ben ik tevreden over het toestel).
        Nu zijn er de D300, D3 en heel binnenkort de D700 op de markt die het probleem van ruis duidelijk minder kennen en waar gebruikers (concertfotografen) blijkbaar toch tevreden over zijn. Goed nieuws, dan kan ik bij nikon blijven en de rest van mijn arsenaal behouden...
        Waar ik niet uit geraak: kies ik voor de D300 of de D700...
        Wie helpt me alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten om de knoop door te hakken? Zijn er meer redenen dan al dan niet met FF willen werken?
        Misschien nog dit: ik fotografeer 99,9% manueel (enkel AF), héél zelden eens op P, maar die kan ik gerust ook missen.
        Zie ik zaken over het hoofd ivm het al dan niet overschakelen naar canon? Laat het gerust weten, zolang het geen 'merkdiscussie' wordt.
        Persoonlijk heb ik indertijd voor nikon gekozen, omdat het toestel mij beter in de hand lag dan de canon eos350d...

        Misschien ook interessant om mee te nemen: mijn dochter volgt fotografie (middelbaar), momenteel nog volledig analoog, maar de keuze om bij nikon te blijven of niet hangt ook hiermee samen: eens ze digitaal begint te werken, zou het handig zijn dat ze al gebruik kan maken van mijn objectieven... Dus merkkeuze: blijven bij nikon is ook wel in dat opzicht ook van enig belang.
        Ik zou het toestel pas ten vroegste binnen drie maanden kopen... dus haast is er niet bij.

        Ik heb geen gelijkaardig draadje gevonden: indien ik erover heb gekeken: mijn excuses, mits verwijzing lees ik het graag volledig na en mag je deze sluiten

        mvg
        Caroline



        Ik zit met hetzelfde dilemma.
        Ik werk nog met de D100. Ik dacht een D300 te kopen maar nu dat ik hoor dat de D700 uitkomt, begin ik natuurlijk te twijfelen.
        De meerprijs van een D700 is groot, komt daar nog eens bij dat ik meerdere DX-lenzen heb: Sigma 10-20; Nikon 18-70; Nikon 18-200;Nikon 17-55/2.8; Nikon 80-200/2.8. en nog een ganse bak Nikonlenzen.
        Als ik voor FX ga, kan ik de 17-55/2.8 wegdoen en en 24-70 aanschaffen. De 10-20 kan ik vervangen door 14-24....maar hier hangt ook een prijskaartje aan.

        Alles hangt ervan af hoeveel de D700 zal zakken in prijs in enkele maanden tijd. Nu zie ik reeds advertenties van 2200€ (is nog 800 meer)



        groetjes



        Luc

        Comment


        • #19
          Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          DX-lenzen heb: Nikon 80-200/2.8. en nog een ganse bak Nikonlenzen.
          Ik dacht niet dat deze een DX lens was.
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #20
            Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Ik dacht niet dat deze een DX lens was.


            neen het zijn de voorgaande die dx zijn.

            Comment


            • #21
              Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
              Alles hangt ervan af hoeveel de D700 zal zakken in prijs in enkele maanden tijd. Nu zie ik reeds advertenties van 2200€ (is nog 800 meer)
              Luc
              Waar ?

              Comment


              • #22
                Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                thx voor de tip ivm berekenen brandpuntafstanden en de link

                Dat van die DOF wist ik niet en is zeker niet onbelangrijk.
                Heb al veel stof tot nadenken: maar nu kan ik tenminste 'gerichter' denken.

                aan lucvr:
                Ik wacht nog een paar maanden voor een nieuwe aankoop: dus kunnen de prijzen ook nog wat gedaald zijn tot dan.

                Caroline
                www.myspace.com/photocaroline

                Comment


                • #23
                  Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                  Prijzen zullen zeker dalen, kijk maar naar de 6-8 maand "oude" D300 en hoe die al enkele honderden €'s is gezakt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                    Oorspronkelijk geplaatst door Knor Bekijk bericht
                    Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                    Alles hangt ervan af hoeveel de D700 zal zakken in prijs in enkele maanden tijd. Nu zie ik reeds advertenties van 2200€ (is nog 800 meer)
                    Luc
                    Waar ?
                    Hier bvb
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                      Het grootste nadeel van de D700 toz van de de D300 is dat die duurder is, en ook wat lenzen betreft gaat die duurder uitkomen.
                      Waar je 50mm lens op de d70 of d300 in werkelijkheid overeenkomt met 75mm, blijft dat op de d700 (FF) 50mm. Je hebt grotere tele nodig en dat kost eenmaal meer.

                      Het grote voordeel van FF (D700) is de mindere ruis op hoge ISO en dat is iets wat voor jou waarschijnlijk heel belangrijk is.

                      Als je weinig belang hecht aan AF en snelheid, is de Canon 5d ook te overwegen vermits die momenteel aantrekkelijk van prijs is. Maar dan raad ik je wel aan van hoofdzakelijk in RAW te werken.

                      Volgens mij is de D700 de meest aangewezen camera voor jou, maar als geld een bezwaar is, is de Canon 5D een mogelijk alternatief, maar dan zou ik toch al eerder geneigd zijn om voor de d300 te gaan.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                        enige reden om nu nog voor een D300 te kiezen is voor mij de cropfactor en de prijs. Maar met jouw voorkeur van fotografie is de cropfactor helemaal niet van belang en zou ik voor de D700 gaan..... als je het bedrag er voor over hebt natuurlijk....
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                          Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                          als je het bedrag er voor over hebt natuurlijk....
                          hij moet sowieso in prijs dalen voor ik hem zou kopen: en gezien nu nog heel nieuw, verwacht ik toch wel een mogelijke daling binnen de tijd dat ik de aankoop wil doen.
                          En ik wil de toestellen op zijn minst ook eens uittesten voor ik beslis wat ik koop.

                          Heb ondertussen de omrekening van een paar mappen gedaan met explosurePlot: heel praktisch dat programma

                          Caroline
                          www.myspace.com/photocaroline

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                            Ik vind ook dat de camera keuze afhankelijk moet zijn van je vorm van fotografie. Zo te zien werk jij veel met hoge iso's en dan is een D700 meer geschikt dan een D300.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
                              Ik vind ook dat de camera keuze afhankelijk moet zijn van je vorm van fotografie. Zo te zien werk jij veel met hoge iso's en dan is een D700 meer geschikt dan een D300.
                              Inderdaad, maar dat is dan maar één aspect
                              Wanneer je veel aan actiefotografie doet en/of telewerk is de D300 de betere (grotere DOF en cropfactor).

                              Daarom ook mijn advies: plot eens je meestgebruikte brandpuntafstanden en ISO-waardes.
                              Werk je veel op +150 mm en op max 800 ISO = D300
                              Groothoekwerk en meestal 800 ISO of hoger = D700

                              TS vraag niet welke de beste toestel van de twee is maar wat voor haar de budgetvriendelijkste beste oplossing is.
                              De D300 heeft zich op dit moment al bewezen, de D700 moet nog uitkomen, die zijn IQ en ergo zijn enkel maar gissingen afgaande op enkele internet reviews
                              Last edited by zunoel; 18 juli 2008, 12:53.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke keuze en waarom: nikon D300 of D700

                                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                                Inderdaad, maar dat is dan maar één aspect
                                Wanneer je veel aan actiefotografie doet en/of telewerk is de D300 de betere (grotere DOF en cropfactor).

                                Daarom ook mijn advies: plot eens je meestgebruikte brandpuntafstanden en ISO-waardes.
                                Werk je veel op +150 mm en op max 800 ISO = D300
                                Groothoekwerk en meestal 800 ISO of hoger = D700

                                TS vraag niet welke de beste toestel van de twee is maar wat voor haar de budgetvriendelijkste beste oplossing is.
                                De D300 heeft zich op dit moment al bewezen, de D700 moet nog uitkomen, die zijn IQ en ergo zijn enkel maar gissingen afgaande op enkele internet reviews
                                Ik kan het niet beter omschrijven

                                Anderzijds DX- en FX-formaat vragen een totaal andere aanpak, vooral ivm DOF.

                                mvg,

                                Roland

                                Comment

                                Working...
                                X