Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Bridge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Bridge

    Aloha beste fotoliefhebbers,

    Hier nog maar eens de vraag... Welk toestel kunnen jullie mij aanraden?

    Ik ben één van die mensen die van nul zal moeten beginnen.
    Momenteel trek ik foto's van vanalles en nog wat. Ik beschik nu al 7 jaar over hetzelfde toestel en het is eigenlijk een waardeloos ding :-) In de loop der jaren ben ik meer en meer foto's beginnen trekken en het stoort me nu toch wel dat de kwaliteit zo slecht is.
    Mijn vriendin en ik zijn dus nu aan het denken om een nieuw toestel aan te schaffen. De voorbij 2 weken heb ik hier bijna elke dag wat berichten gelezen om te zien wat voor ons een goed toestel zou zijn. De meningen liggen blijkbaar vrij ver uit mekaar. Het zal voor ons nu zeker een bridge toestel worden, de reflex toestellen zijn voor ons, beginnende hobbyisten, toch iets te duur en waarschijnlijk te complex. Wij kennen zo goed als niks van fotografie. Zelfs termen als witbalans zijn nog te moeilijk. We zijn volop bezig met onze kennis uit te breiden. Een boek over digitale fotografie zal ons al iets verder helpen. Daarbij ben ik nog bezig met een tutorial over adobe lightroom. Het eerste toestel dat me in het oog sprong was de Fujifilm S100. Maar deze valt wat duur uit in prijs. We zoeken iets tussen de 200 en 350 €. Hebben jullie eventueel wat raad? Of zijn er mensen die een prima 2dehands toestel hebben? Wij trekken vooral foto's als we op reis gaan, dagtrips, familiefeesten, ... De gelegenheden die je dus graag wil bijhouden.

    Alvast bedankt en hopelijk blijft de fotografiemicroob bijten :-)

    Groetjes,
    Peter

  • #2
    Re: Aankoop Bridge

    Dag Peter

    Je hebt naast de s100 veel keuze, zoals daar zijn de Panasonic FZ8/FZ18/FZ30/FZ50 of Fuji s9500/s9600, maar ook bijvoorbeeld de Sony H9 of H10, Canon S3 of S5, ...
    Enkele daarvan zijn nieuw niet meer te krijgen, alleen nog maar tweedehands, maar daarom zeker niet slecht. Ook de FZ50 zou nieuw buiten je budget kunnen vallen, maar tweedehands niet.
    Kortom, de prijs (nieuw of tweedehands) van deze apparaten ligt wel goed. En een slechte keus zit er niet bij! Ze zullen prima voldoen. Er wel rekening mee houden dat alle niet DSLR het minder goed dan bij minder licht.
    Anderzijds is het belangrijk dat je ook naar het gebruiksgemak moet kijken, hoe het toestel aanvoelt, hoe je het moet bedienen, ...
    En tussen haakjes: een 'groene stand' (volledig automatisch) hebben ze alle.
    Succes!
    En als er nog vragen zijn ...

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Bridge

      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
      Dag Peter

      Je hebt naast de s100 veel keuze, zoals daar zijn de Panasonic FZ8/FZ18/FZ30/FZ50 of Fuji s9500/s9600, maar ook bijvoorbeeld de Sony H9 of H10, Canon S3 of S5, ...
      Enkele daarvan zijn nieuw niet meer te krijgen, alleen nog maar tweedehands, maar daarom zeker niet slecht. Ook de FZ50 zou nieuw buiten je budget kunnen vallen, maar tweedehands niet.
      Kortom, de prijs (nieuw of tweedehands) van deze apparaten ligt wel goed. En een slechte keus zit er niet bij! Ze zullen prima voldoen. Er wel rekening mee houden dat alle niet DSLR het minder goed dan bij minder licht.
      Anderzijds is het belangrijk dat je ook naar het gebruiksgemak moet kijken, hoe het toestel aanvoelt, hoe je het moet bedienen, ...
      En tussen haakjes: een 'groene stand' (volledig automatisch) hebben ze alle.
      Succes!
      En als er nog vragen zijn ...
      Alvast bedankt.
      Als ik het dus goed begrijp zou je me vooral de FZ50 aanraden?
      Ik heb er al enkele 2dehands gevonden met prijzen rond de 300€.
      Zijn er bepaalde zaken waar ik extra op moet letten bij het aankopen van een 2dehands toestel?

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Bridge

        Als je jezelf verder wil bekwamen is de FZ50 zeker een goede keus.

        Speciaal aanraden was wel niet zozeer mijn bedoeling, maar gelet op mijn achtergrond (lees: mijn eigen camera - zie ook mijn avatar) heb ik me ongewild (echt waar!) ietwat té uitgedrukt. Ik wou gewoon echt neutraal blijven, vandaar mijn lijstje.

        Anderzijds is in mijn ogen de FZ50 naast de s9600 van Fuji gewoon de beste keuze. Zij zijn bridges met de eigen voor- en nadelen van bridges, maar leunen van alle bridges het meest aan tegen een DSLR. Qua bedieningsgemak hebben ze zeker een enorm voordeel met hun zoomring, DSLR-like.
        De FZ50 heeft hier t.o.v. de Fuji het voordeel van een uitstekende Leica lens (asferisch, dus wordt niet langer naarmate de zoom), maar het nadeel (alhoewel) van een beperkte groothoek (35mm, tele tot 420 mm). De Fuji lens schuift dus wel uit maar vertrekt vanaf 28mm groothoek (tot 300mm tele).
        De Fuji s9600 is hier bij mijn weten niet sterk vertegenwoordigd. De FZ50 daarentegen ... Gebruik de zoekfunctie maar eens, dan kan je meer lezen over deze toestellen

        Waar je moet op letten? De staat van het toestel natuurlijk (waarbij ik moet zeggen dat ik, wat de Panasonics betreft, geen weet heb van veel voorkomende defecten, wat de Fuji betreft is al regelmatig een afgebroken knopje opgedoken). Eventueel resterende garantie? Voorbeeldfoto's? Hoeveel foto's genomen? (ik heb geen idee wat de levensduur is, maar heb al gelezen van 30 tot 50.000 foto's met een FZ50 (FZ30?) - of het waar is?) Mag je hem zelf testen? Wat zit er in het pakket dat je koopt? (Sd-kaartje inbegrepen? 2e batterij? ...)
        Ik denk dat je zelf nog wel kan aanvullen.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Bridge

          Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
          Als je jezelf verder wil bekwamen is de FZ50 zeker een goede keus.

          Speciaal aanraden was wel niet zozeer mijn bedoeling, maar gelet op mijn achtergrond (lees: mijn eigen camera - zie ook mijn avatar) heb ik me ongewild (echt waar!) ietwat té uitgedrukt. Ik wou gewoon echt neutraal blijven, vandaar mijn lijstje.

          Anderzijds is in mijn ogen de FZ50 naast de s9600 van Fuji gewoon de beste keuze. Zij zijn bridges met de eigen voor- en nadelen van bridges, maar leunen van alle bridges het meest aan tegen een DSLR. Qua bedieningsgemak hebben ze zeker een enorm voordeel met hun zoomring, DSLR-like.
          De FZ50 heeft hier t.o.v. de Fuji het voordeel van een uitstekende Leica lens (asferisch, dus wordt niet langer naarmate de zoom), maar het nadeel (alhoewel) van een beperkte groothoek (35mm, tele tot 420 mm). De Fuji lens schuift dus wel uit maar vertrekt vanaf 28mm groothoek (tot 300mm tele).
          De Fuji s9600 is hier bij mijn weten niet sterk vertegenwoordigd. De FZ50 daarentegen ... Gebruik de zoekfunctie maar eens, dan kan je meer lezen over deze toestellen

          Waar je moet op letten? De staat van het toestel natuurlijk (waarbij ik moet zeggen dat ik, wat de Panasonics betreft, geen weet heb van veel voorkomende defecten, wat de Fuji betreft is al regelmatig een afgebroken knopje opgedoken). Eventueel resterende garantie? Voorbeeldfoto's? Hoeveel foto's genomen? (ik heb geen idee wat de levensduur is, maar heb al gelezen van 30 tot 50.000 foto's met een FZ50 (FZ30?) - of het waar is?) Mag je hem zelf testen? Wat zit er in het pakket dat je koopt? (Sd-kaartje inbegrepen? 2e batterij? ...)
          Ik denk dat je zelf nog wel kan aanvullen.
          Hey hey,
          bedankt voor weer wat extra info...
          Ik heb vandaag nog wat zitten snuiten tussen de verschillende modellen.
          Ik lees ook vrij veel goede dingen over de FZ18. heb jij met dit toestel ook ervaring? Met z'n 293€ past hij perfect binnen mijn budget. En een nieuw toestel heeft (waarschijnlijk toch) meer kans op betere kwaliteit, vooral door de garantie die er dan nog bij zit.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Bridge

            Hey,

            de FZ50 staat momenteel in solden bij vandenborre voor net geen 350 euro, dus die zou dan nieuw nog net binnen je budget vallen (maar dan moet je hem wel kopen voor 31 juli natuurlijk..)

            groetjes
            An

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Bridge

              Oorspronkelijk geplaatst door annekinus Bekijk bericht
              Hey,

              de FZ50 staat momenteel in solden bij vandenborre voor net geen 350 euro, dus die zou dan nieuw nog net binnen je budget vallen (maar dan moet je hem wel kopen voor 31 juli natuurlijk..)

              groetjes
              An
              Ola, very interesting :-)
              Is er veel verschil tussen de FZ50 en de FZ18?

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Bridge

                Als je HIER eens klikt staan ze naast mekaar. De naakte cijfers toch.

                Bovenaan kan je doorklikken naar de testen (reviews) en lezen wat de gebruikers er van vinden. Het is wel Engels, maar de gebruikerscores zijn in ieder geval goed!

                Ik zou je toch aanraden eens een winkel binnen te stappen, liefst eentje die beide toestellen heeft natuurlijk, ze eens vastnemen, voelen, bekijken, wat bevalt je? wat niet? Gebruik ze eens, maak een foto of twee drie. Vindt je het gemakkelijk werken? Moet je zoeken naar een functie? ...

                Maar koop niet omdat de verkoper het toch zo goed kan uitleggen Denk er gerust nog eens een nachtje over na.
                Denk er ook aan dat je een toestel koopt om (hopelijk) jarenlang te gebruiken. En dat jij en niet de verkoper het toestel moet gebruiken.

                Comment

                Working...
                X