Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nogmaals s100fs - een statement of ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nogmaals s100fs - een statement of ....

    Onderstaand item stond in Fujitalk op Dpreview.

    Wat denken jullie daarvan ?


    CA is all fixable and this applies to any camera/lens combination not just the S100fs. The technique I use works for me and there may be folk who have others which also work – feel free to show your technique here also.

    I will split this into three parts, as it will get long. If you want to understand how to fix CA/PF then read on.

    If you want to debate, be negative, etc., send me an email. I promise I’ll get back to you :<)


    Background :


    About Me - I am a professional photographer who has bought the S100fs for professional work. By this I mean I will use it in the studio for people and product shoots. I will use it for scene, culture, people and reportage images for printing, presentation and sale in my own gallery or for stock images and for publication in books and magazines. In other words, it will be used in real world, real time, and real life situations. Above all, I will just have a lot of fun with it, which I am already. I do post process for my own work, and also for other folk, and have been doing this for over ten years now. I consider myself an expert in post work. I use PhotoShop CS2 but I am only relatively familiar with other editors. Also, I’ve been pushing a shutter button for over 40 years !!.

    About The S100fs – I have owned dozens of cameras and I never buy one without doing my homework. With the S100fs, yes, I read the reviews but the main thing I did was down load images, which folk made available, and see if they would fit my workflow and what detail could be extracted in post process. I was truly impressed and bought one. The S100fs is a seriously spec’d camera and, if you own or buy one, you should understand how to get the most from it. This should include understanding post production work and using good post production tools. This is not a P&S camera; it is a quality tool for serious photography output. If you want it for snaps of the kids and family without any post work, that’s fine too. It delivers beautifully.

    The Reviews – One thing that has been singled out is the CA/PF issue (?) In my opinion, I think this is out of all proportion and should not even be considered if you are looking at a camera such as this. As I mentioned before, this is a serious camera and can produce fantastic images. It’s not a DSLR – It is better in many ways and at a very reasonable price. It has Dual Image Stabilisation (DIS), Dynamic Range control (DR), a 28-400mm lens, great noise control and all the requisite manual adjustments to make it eminently usable in a myriad of situations.

    Chromatic Aberration (CA) – Simply this is an effect caused where, particularly at the periphery, the angle of light coming through the lens and hitting the film or sensor is such that there is a ‘bend’ or ‘bends’ in the light, which causes an aberration to be recorded. There are more technical explanations but, suffice to say, it happens. It is as old as cameras themselves and can be found from any make/model in certain circumstance, particularly at high contrast edges. Purple Fringing (PF) is also an aberration and the term was first used to describe the colour of the aberration. In some camera/lens combinations, it is purple, in others, it is red.

    The Myths – There are many oft heard and diverse opinions about this subject but these are points I hear often :

    - CA is not fixable without destroying other detail in the image. False.

    - There is software that automatically fixes CA. True but, typically, it will ‘attack’ all the parts of the image, which display the colours we wish to remedy.

    - DSLR’s do not have CA. False.
    - Expensive lenses do not have CA. False.

    - CA can/should be fixed in the camera processor. Somewhat true but, typically, there is a trade off with loss of other detail or colour degradation.

    This is the end of Part 1
    Fuji x 100 f

  • #2
    Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

    Wie de moeite heeft genomen de S100fs te leren gebruiken en zich enigzins heeft verdiept in verschijnselen zoals chromatische abberatie (CA) en purple fringing, kan bij het maken van een opname met grote zekerheid voorspellen of het verschijnsel op zal treden. Dan kun je besluiten om de foto niet te maken of accepteren dat je er middels een zeer kleine ingreep in een fotoprogramma iets aan moet doen.
    Voor Adobe Photoshop (ook Elements) zijn gratis plugins te downloaden CAFree en PFree die, wanneer geactiveerd, zelfs met de default settings CA en PF onzichtbaar maken. Ook andere, zelfs goedkope, programma's hebben die ingebouwde functie om PF minder zichtbaar te maken.
    Wie veel PF verwacht kan ook besluiten om in RAW te schieten. In de gratis RAW converter/bewerker "s7raw" http://www.geocities.co.jp/SiliconVa...919/s7raw.html
    zit zelfs een automatische PF functie.
    Met deze opmerking; "It’s not a DSLR – It is better in many ways and at a very reasonable price." ben ik het niet eens, wel aangaande de "redelijke prijs".

    Het grappige van de door DPreview uitgebrachte test is dat ze voor wat betreft paarse randjes de lens van de S100fs hebben vergeleken met een Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX. Winkelwaarde € 500 + .
    Dat is ongeveer evenveel als de complete S100fs!
    Daar waar DPReview in het eindoordeel de S100fs een 8 geeft voor Image Quality en de beoordeling "Recommended" krijgt de Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX een 7 voor Image Quality en de opmerking "Recommended (with reservations)".
    De een zal wakker liggen van PF en de ander weer van vervorming... en vervorming krijgen ze als ze de Nikon kopen. De Nikon scoort op de kortste brandpuntsafstand een vervorming van 4,1% en dat is volgens Photozone een nieuw record, de Fujinon lens scoort in datzelfde bereik een vervorming van 1% en dat is buitengewoon laag te noemen.
    Enfin, men moet zelf de testen maar eens nalezen, dan kom je vanzelf enige tegenstrijdigheden tegen.
    Een goeie dslr met een goeie lens verslaat de S100fs altijd voor wat betreft Image Quality, laat daar geen twijfel over bestaan.
    Maar het is en blijft een verschrikkelijk leuk en universeel inzetbaar cameraatje voor een alleszins schappelijke prijs.

    De discussie of PF wel of niet door een Firmware update kan worden verholpen is mijns inziens gebaseerd op verkeerde aannames.
    CA in het algemeen is een lensfout en PF is een optische fout op microlens basis (de lensjes voor de pixels in de sensor).
    Als een fotoprogramma PF can corrigeren dan moet dat ook met de camera Firmware (lees software) kunnen.
    Ondanks alle verhalen over PF kan Fuji de vraag naar de S100fs niet bijbenen, kennelijk is de consument zo gek nog niet .

    Comment


    • #3
      Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

      Ga ik net voor een D40 met 16-85 en nu kom je hier weer mee.
      Dat bereik van de S100 is schitterend, maar de snelheid vd S100 bij snelbewegende beelden op korte afstand is wat mij betreft nog zo´n groot vraagteken.
      Franciskine was eerder ook al lovend over de scherpte van dit toestel, maar je merkt toch op dit forum de behoudende reacties over een bridge tov een spiegel.

      Drempelvrees? Het kan niet waar zijn? Een hele tijd niks en pas dan een bridge?? We sjouwen toch niet voor niks?

      Comment


      • #4
        Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

        Zoals velen heb ik lang getwijfeld tussen een DSLR of een bridge.
        Moet gezegd dat ik maar een beginnende fotograaf ben.
        Ik heb echter gekozen voor de bridge (Fuji F100FS).
        Reden: prijs/kwaliteit.
        Voor 523 € heb je een pracht van een toestel. Enorm bereik! Geen lens-wissel.
        Voor een beginnende fotograaf lijkt me dit een ideaal toestel om de mogelijkheden van fotografie te verkennen.
        Een degelijk DSLR toestel + dito lens kost al gauw het dubbele van de Fuji.
        Het jammere is dat veel leken zich laten verleiden tot de aankoop van een DSLR terwijl ze amper iets kennen van fotografie. De kans dat dergelijk project op een ontgoocheling uitdraait, is niet ondenkbeeldig. Daar ligt jouw investering van om en bij de 1000 € dan in de kast...
        Het is nog altijd diegene die het toestel bedient die de foto voor een groot deel maakt. Of het nu een bridge of DSLR is, maakt niet uit.
        Het is toch het resultaat dat telt, of niet soms?
        PF en CA.... pffffffffffff ..... er zijn even goed DSLR toestellen die daar last van hebben (afhankelijk van welke lens je gebruikt)
        Mensen doen vanalles met fotobewerkingsprogramma's. De meest waanzinnige dingen worden er mee uit gehaald. PF en CA oplossen zal ook wel mogelijk zijn met dergelijke programma's zeker?
        Geen enkel toestel is perfect!
        Geef mij maar (voorlopig) de bridge... Voor de helft van de prijs van een DSLR kan ik toch mooie foto's maken en mocht ik gebeten zijn door de fotografie-microbe, dan kan ik nog altijd overschakelen op een DSLR.
        Bij de aanschaf van een DSLR eindigt het echter niet... meestal komt daar nog een dito goede lens bij (of meerdere lenzen), een draagtas, de ingebouwde flitser voldoet meestal ook niet meer na een tijdje zodat er moet overgeschakeld worden op een externe flitser enz... enz...
        Ik vermoed dat het kostenplaatje dan al gauw oploopt tot rond de 2000 €.
        Als het toch maar is om, zoals de meeste onder ons, leuke plaatjes te schieten, lijkt me dit een hoop centen.
        Ik ga niet beweren dat de Fuji beter zou zijn dan de DSLR. Dat hoor je mij niet zeggen. Alleen durf ik te beweren dat de huidige Fuji F100FS voor velen onder ons ruim voldoende mogelijkheden heeft.
        Pentax K200D

        Comment


        • #5
          Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

          Wat betekent snelheid als je eerst nog van lens moet wisselen?
          Het is allemaal heel erg betrekkelijk.
          Als ik lees over supersnelle autofocus, 6 tot 8 beeldjes per seconde, dan vraag ik me af hoe ik 40 jaar geleden foto's heb kunnen maken van autoraces en vogeltjes in de vlucht. Die auto's gingen toen misschien niet zo snel, maar die vogeltjes wel.
          Ik mag soms graag langs een Kart baan vertoeven en heb daar de Fuji redelijk goed kunnen testen.
          De Fuji heeft een grappige mogelijkheid om in "continu schieten" de laatste 7 foto's op te slaan. Je drukt dus af op het moment dat zo'n kart in beeld verschijnt en laat de sluiterknop los als je het wel genoeg vindt. De "Last7" beelden zullen dan worden opgeslagen. Uiteraard kun je ook voor de optie "eerste 7 beelden opslaan" kiezen.
          Er is ook een variant 6,7 beeldjes per seconde (maximaal 50 beeldjes) bij een gereduceerde resolutie van 3 MP... die resolutie is dan zelfs hoger dan de resolutie van mijn eerste serieuze digitale camera met 2,7 MP
          Tevens beschikt de Fuji over de mode One Shot Auto focus.
          Scherpstellen in deze mode gaat werkelijk razendsnel.
          Dit is mogelijk doordat de weg die het interne focus lenselement kan afleggen drastisch wordt verkort.
          Op 28 mm kun je, onder normale omstandigheden, scherpstellen vanaf 50 cm en op 400 mm vanaf 2,5 meter, in die One Shote Autofocus mode worden deze afstanden respectievelijk 2,5 meter en 5 meter. Dat is voor actie/sport fotografie alleszins toereikend.
          Het kan allemaal, je moet het even leren.
          Ik herhaal het maar bij elke post... "een goede dslr met een goede lens is voor wat betreft beeldkwaliteit etc. superieur aan een bridge.

          Comment


          • #6
            Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

            Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
            Ik ga niet beweren dat de Fuji beter zou zijn dan de DSLR. Dat hoor je mij niet zeggen. Alleen durf ik te beweren dat de huidige Fuji F100FS voor velen onder ons ruim voldoende mogelijkheden heeft.
            Daar ben ik het volmondig mee eens!!!

            Comment


            • #7
              Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

              Ik kan me allen maar aansluiten bij de geleverde commentaren.

              Een bridge zal (n)ooit kunnen vergeleken worden met een spiegelrefleks, maar naar mijn bescheiden mening denk ik dat de s100 het even goed doet als vele van de "goedkopere" lenzen die beschikbaar zijn voor de toestellen.

              Wat betreft de Ca en de PF zal dat bij een formaat van 10x15 of 13x18 minder zichtbaar zijn dan bij een 100% crop afgeprint op een A3-formaat.

              Of heb ik het mis ?
              Fuji x 100 f

              Comment


              • #8
                Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

                [QUOTE=Skoebidoe;1918734]Zoals velen heb ik lang getwijfeld tussen een DSLR of een bridge.

                Het jammere is dat veel leken zich laten verleiden tot de aankoop van een DSLR terwijl ze amper iets kennen van fotografie. De kans dat dergelijk project op een ontgoocheling uitdraait, is niet ondenkbeeldig. Daar ligt jouw investering van om en bij de 1000 € dan in de kast...
                Het is nog altijd diegene die het toestel bedient die de foto voor een groot deel maakt. Of het nu een bridge of DSLR is, maakt niet uit.
                Het is toch het resultaat dat telt, of niet soms?
                PF en CA.... pffffffffffff ..... er zijn even goed DSLR toestellen die daar last van hebben (afhankelijk van welke lens je gebruikt

                Ik aarzel ook tussen een aantal toestellen en wanneer ik op PBase afbeeldingen zoek van Canon D40 of 450 en NikonD80/300 dan zie ik veel fotos waarbij je de vraag moet stellen of de eigenaars wel enige fotografische kennis hebben.Jammer van het geld
                Last edited by EdDu; 16 juli 2008, 12:56.
                Flickr PBase
                Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

                Comment


                • #9
                  Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
                  Een degelijk DSLR toestel + dito lens kost al gauw het dubbele van de Fuji.
                  Daar heb je gelijk in. De D60 met 18-200 lens heeft me 1000€ gekost.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
                  Het jammere is dat veel leken zich laten verleiden tot de aankoop van een DSLR terwijl ze amper iets kennen van fotografie. De kans dat dergelijk project op een ontgoocheling uitdraait, is niet ondenkbeeldig. Daar ligt jouw investering van om en bij de 1000 € dan in de kast...
                  Ik ken weinig van fotografie. Maar een ontgoocheling wordt het niet. Ik ben heel tevreden van mijn aankoop en het zal mij nog meer aanzetten om me echt te gaan verdiepen in fotografie. Ik kijk er naar uit om alle mogelijkheden van mijn reflex te (kunnen) benutten.
                  Ongetwijfeld zou ik van de S100fs ook heel tevreden geweest zijn, maar ik denk dat ik toch altijd ergens iets zou gehad hebben van "Had ik nu toch maar een reflex gekocht...". Maar dat ben ik natuurlijk.
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    "Had ik nu toch maar een reflex gekocht...". Maar dat ben ik natuurlijk.
                    Als je het niet zou gedaan hebben, zou je altijd met die vraag blijven zitten.
                    BTW: Ben je nog zeker
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

                      Hij gaat zich binnenkort wel afvragen waarom hij geen fatsoenlijke foto kan maken op 18mm bij volle opening.
                      Dan denkt hij... hoe zou het nu komen dat oma die aan de rand van het beeld zit zo ontzettend wazig is en haar gezicht helemaal vervormd... 4,1% vervorming is echt een traumatische ervaring.
                      Je moet de sterke brandpuntsafstanden opzoeken bij die lens, en dat zijn niet 18mm, 135mm en 200mm.
                      Het is een f/8 - f/11 lens. Mooi weer lens! Tja, dan heb je wel een 4x grotere sensor nodig om te compenseren voor vervelende ruis.
                      Hoewel? Was het niet de D60 die het liet afweten in een directe confrontatie met de S100fs.. met name voor wat betreft detaillering?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

                        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Hij gaat zich binnenkort wel afvragen waarom hij geen fatsoenlijke foto kan maken op 18mm bij volle opening.
                        Dan denkt hij... hoe zou het nu komen dat oma die aan de rand van het beeld zit zo ontzettend wazig is en haar gezicht helemaal vervormd... 4,1% vervorming is echt een traumatische ervaring.
                        Je moet de sterke brandpuntsafstanden opzoeken bij die lens, en dat zijn niet 18mm, 135mm en 200mm.
                        Het is een f/8 - f/11 lens. Mooi weer lens! Tja, dan heb je wel een 4x grotere sensor nodig om te compenseren voor vervelende ruis.
                        Hoewel? Was het niet de D60 die het liet afweten in een directe confrontatie met de S100fs.. met name voor wat betreft detaillering?
                        Wat denken jullie ? Zou ik nog 523€ krijgen voor mijn D60 met lens ? Laat vlug iets weten, dan bestel ik meteen de S100fs bij Konijn !
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

                          tijdens de laatste vakantie had iedereen er een DSLR bij en stond ik daar met mijn S100FS schaamtelijk hoor. Wil ik niet meer meemaken hoor, de S100FS gaat eruit. Veel te veel ruis bij iso 10000. En die hadden allemaal zulke lekker dikke toplenzen erop, en toen mocht ik 's avonds op hun apple schootcomputer naar hun megamooie plaatjes gaan kijken. Waarop ik afdroop om de resultaten van mijn S100FS op mijn medion draagbaar zielig kijkend te aanschouwen.
                          Flickr één
                          Flickr two

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

                            Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
                            tijdens de laatste vakantie had iedereen er een DSLR bij en stond ik daar met mijn S100FS schaamtelijk hoor. Wil ik niet meer meemaken hoor, de S100FS gaat eruit. Veel te veel ruis bij iso 10000. En die hadden allemaal zulke lekker dikke toplenzen erop, en toen mocht ik 's avonds op hun apple schootcomputer naar hun megamooie plaatjes gaan kijken. Waarop ik afdroop om de resultaten van mijn S100FS op mijn medion draagbaar zielig kijkend te aanschouwen.
                            Dat meent ge niet ..he !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nogmaals s100fs - een statement of ....

                              Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
                              tijdens de laatste vakantie had iedereen er een DSLR bij en stond ik daar met mijn S100FS schaamtelijk hoor. Wil ik niet meer meemaken hoor, de S100FS gaat eruit. Veel te veel ruis bij iso 10000. En die hadden allemaal zulke lekker dikke toplenzen erop, en toen mocht ik 's avonds op hun apple schootcomputer naar hun megamooie plaatjes gaan kijken. Waarop ik afdroop om de resultaten van mijn S100FS op mijn medion draagbaar zielig kijkend te aanschouwen.
                              Eigen schuld dikken bult.
                              Ge moet toch weten dat je de Fuji maar max tot ISO 6400 moogt gebruiken.
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X