Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kunnen jullie een 100% leek helpen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kunnen jullie een 100% leek helpen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
    Het voornaamste waar ik het moeilijk mee heb, is dat je je opstelt als niet-fotograaf (ok, no problem), dat je er eventueel - zeker als 100% leek - best veel geld wil achter smijten, en dat je uiteindelijk toch een pro-resultaat verwacht.

    Volgens mij heel belangrijk: wil je je echt als macro-fotograaf ontwikkelen? Kost tijd en moeite en een smak geld. Maar na heel wat ontgoochelingen en doorzetten kom je er wel. Als het echt om je andere hobby gaat en je hebt daar dat soort foto's voor nodig weet ik nog niet zo zeker of het je ook lukt om daar als doe-het-zelver te komen. Als je toevallig een goede fotograaf blijkt te zijn tegen wil en dank wel. Anders denk ik dat er betere oplossingen zouden moeten te vinden zijn.

    ik ben wel bereid te lezen en te leren
    Maar het zou zonde zijn eerst een compleet verkeerd toestel te kopen


    Ik veronderstel dat bv een D40 of D60 ruim voldoende moet zijn. Zijn de close ups nog net niet duidelijk genoeg, dan zal ik op temrijn een echte macro lens moeten kopen


    trouwens, wat is veel geld ?
    Ondertussen had ik waarschijnlijk al 3 of meer van die goedkopere compact toestellen. Neem daar telkens 200 tot 300 euro voor en ik had waarschijnlijk beter vanaf het begin 1 toestel gekocht van 500-600 euro, niet ?

    Comment


    • #17
      Re: Kunnen jullie een 100% leek helpen ?

      met een D40 of D60 kan je inderdaad zeer goede macrofoto's maken
      het belangrijkste bij een reflex is niet zo zeer de body maar de lens
      en net bij de D40 en de D60 ben je beperkt in de lenskeuze wegens het ontbreken van een autofocus motor in de body
      dit wil zeggen dat er een hele boel goede lensen niet automatisch focussen
      je kan die lensen wel manueel scherp stellen
      voor ervaren fotografen is dat niet een echt probleem,voor beginners is dat misschien minder interessant

      Comment


      • #18
        Re: Kunnen jullie een 100% leek helpen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door bart500 Bekijk bericht
        ik ben wel bereid te lezen en te leren
        Maar het zou zonde zijn eerst een compleet verkeerd toestel te kopen


        Ik veronderstel dat bv een D40 of D60 ruim voldoende moet zijn. Zijn de close ups nog net niet duidelijk genoeg, dan zal ik op temrijn een echte macro lens moeten kopen


        trouwens, wat is veel geld ?
        Ondertussen had ik waarschijnlijk al 3 of meer van die goedkopere compact toestellen. Neem daar telkens 200 tot 300 euro voor en ik had waarschijnlijk beter vanaf het begin 1 toestel gekocht van 500-600 euro, niet ?
        Wat veel geld is, is inderdaad relatief. Sowieso vind ik het veel geld om op tafel te gooien, maar dat is het waard als je daarmee op een bepaalde tijd mee bereikt wat je wil bereiken. Maar ook, zoals je aangeeft met je 3 eerdere copacts, als het je uiteindelijk niet helpt om te hebben wat je moet hebben, is het weggesmeten geld. Moeilijk om dat nu in te schatten.

        Trouwens, dat lezen en leren... steek daar niet al je tijd in In het begin wel wat, maar een betere fotograaf word je vooral door zelf aan de slag te gaan, te leren uit je fouten, en te groeien vanuit de dingen die je wel onder de knie hebt.

        Vertrekken vanaf zo'n body zou inderdaad een goed begin moeten kunnen zijn.

        Comment


        • #19
          Re: Kunnen jullie een 100% leek helpen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door bart500 Bekijk bericht
          Ik ken eigelijk niets van fotografie, noch van toestellen, noch van technieken.

          Het probleem is het volgende. Voor een hobby zou ik zéér scherpe macro foto's moeten kunnen maken. Ik heb nu een digitale HP van laten we zeggen een 200 euro. Dat toestel op zich laat wel macro opnames toe maar eigelijk niet zo goed als ik zou willen.

          Laten we als voorbeeld een vlooi nemen. Bestaat er een apparaat waarmee ik een vlooi zou kunnen trekken die dan op mijn pc scherm de volledige oppervalkte van het scherm zou beslaan en dat dan nog 100% scherp is.

          Uiteraard bestaan er dergelijke toestellen maar ik kan en wil er geen duizenden euro's aan geven. Met een ongelimiteerd budget zal het niet moeilijk zijn de perfecte body en lenzen te kopen.

          Maar kan zoiets voor laten we zeggen maximum 600-700 euro ... of was dit een domme vraag ?

          Bedankt voor enig antwoord

          Om zulke vergrotingen te maken heb je een Canon MP-E 65 nodig (tot 5 x vergroting). Kost je wel bijna 1000 euro.

          Nikon of een ander merk heeft zulke lens niet.

          Voor sterke macro's is veel techniek nodig en moet je toch al wat fotografische bagage hebben: DOF, sluitertijd, diafragma, belichting en compensatie, enz. mag geen geheim voor je zijn en moet je goed beheersen en weten welke invloed het heeft op je foto.

          Ik zou het toch maar proberen om met een goede compact en voorzetlens te werken voor je er een paar duizend euro gaat tegenaangooien voor DSLR materiaal, want vergeet niet: de body is maar een fractie van de kost van je uitrusting.
          Lenzen, flitser, tas, geheugenkaarten, statief, enz. enz.... kosten alles samen een veelvoud van je camera.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #20
            Re: Kunnen jullie een 100% leek helpen ?

            Wat wil je doen met de fotos ?

            Je spreekt van de volledige oppervlakte van je scherm vullen.. en daarom denkt iedereen hier beeldvullend 1:1 macro werk..

            Maar bedoel je gewoon dat je fotos wil van bv 1200x1024 pixels waar de vlieg/vlo mooi zichtbaar is ?

            Of moet het echt beeldvullend zijn - dus op een 10 megapixel camera krijg je een foto van 3000x2000 pixels zodat je echt ver kan inzoomen tot op pixel nivo, maar de foto dan moet verkleinen om hem op je scherm te doen passen ?

            't is maar dat wanneer je het eerste bedoeld, dat de lens niet specifiek een macro-lens moet zijn. Met een goede 9 of 10 megapixel bridge camera in macro-mode kom je dan ook al een heel eind, en dan crop je de fotos bij..
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

            Comment


            • #21
              Re: Kunnen jullie een 100% leek helpen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
              Wat wil je doen met de fotos ?

              Je spreekt van de volledige oppervlakte van je scherm vullen.. en daarom denkt iedereen hier beeldvullend 1:1 macro werk..

              Maar bedoel je gewoon dat je fotos wil van bv 1200x1024 pixels waar de vlieg/vlo mooi zichtbaar is ?

              Of moet het echt beeldvullend zijn - dus op een 10 megapixel camera krijg je een foto van 3000x2000 pixels zodat je echt ver kan inzoomen tot op pixel nivo, maar de foto dan moet verkleinen om hem op je scherm te doen passen ?

              't is maar dat wanneer je het eerste bedoeld, dat de lens niet specifiek een macro-lens moet zijn. Met een goede 9 of 10 megapixel bridge camera in macro-mode kom je dan ook al een heel eind, en dan crop je de fotos bij..

              Een 10Mpix camera heeft geeft 4000 x 2500 (3000 x 2000 = 6Mpix).
              Als je een 100 crop moet maken van een foto verlies je heel veel aan kwaliteit en dan heb je zeker een goede lens en body nodig
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #22
                Re: Kunnen jullie een 100% leek helpen ?



                De uitrusting die hier wordt vermeld komt enigzins in de buurt van je budget.

                Comment


                • #23
                  Re: Kunnen jullie een 100% leek helpen ?

                  Om te beginnen, allen bedankt voor de info

                  Gisteren dan toch maar een toestel gekocht en dit zijn mijn eerste foto's



                  Geef maar jullie mening

                  hou er een beetje rekening mee dat ik nog nergens sta op gebied van fotografie hé, de weg zal nog lang zijn

                  Comment

                  Working...
                  X