Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic FZ18: twee vraagjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panasonic FZ18: twee vraagjes

Vorige week voor mijn vrouw een FZ18 gekocht, zodat zij nu ook in staat is "DSLR-like" foto's te maken en handelingen uit te voeren (zoals diafragma, sluitertijd zelf bepalen, enz.) Voordien (en zij zal dit toestel blijven gebruiken) werkte zij met een Canon Ixus, waarover ik hier een thread begonnen ben.
    Mijn vragen:
    1. In tegenstelling tot al mijn andere (en vroegere toestellen) is deze FZ18 de eerste die "NO NAME" krijgt in iPhoto (Macintosh). Nochtans, als je na import van de jpg-bestanden de foto info opvraagt, geeft de software de juiste informatie. Ook Adobe Bridge kent het model. Vraag: zijn er Mac-gebruikers die ook een FZ18 hebben, en krijgen zij ook "No Name" te zien bij opstarten van iPhoto?
    2. Net zoals in de thread (EOS vs Ixus) waarnaar ik boven gelinkt hebt, vindt mijn vrouw de kleuren van de FZ18 meer aanleunen bij die van de EOS, dan die van de Ixus, die volgens haar warmer, levendiger, enz. zijn. Omdat zij niet van plan is om al haar foto's in Photoshop (of ACR) te gaan bewerken, vraag ik me af of er persoonlijke instellingen gemaakt kunnen worden op de FZ18, zodat de jpg's ex camera al "beter" zijn. FTFM, jaja ik weet het, en ik worstel me dan ook door 173pp, maar misschien is er een FZ18-bezitter die me het antwoord zo kan geven...

(ik kan mijn vrouw er niet van overtuigen dat die fletsere kleuren NIET veroorzaakt worden door de mindere pixels ivm de Ixus, zelfs niet als ik haar voorlees uit Digitale Fotografie, van Joan Staels)

Dank bij voorbaat voor alle input
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Panasonic FZ18: twee vraagjes

Op de eerste vraag heb ik geen antwoord.
    Hier http://www.digicamhelp.com/camera-lo...ure-adjust.php vind je meer informatie voor wat betreft de instellingen contrast en verzadiging, daar moet je maar eens mee gaan spelen.

Comment

Dank voor je snelle reactie. Ik ga onmiddellijk aan de slag!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Vorige week voor mijn vrouw een FZ18 gekocht, zodat zij nu ook in staat is "DSLR-like" foto's te maken en handelingen uit te voeren (zoals diafragma, sluitertijd zelf bepalen, enz.) Voordien (en zij zal dit toestel blijven gebruiken) werkte zij met een Canon Ixus, waarover ik hier een thread begonnen ben.
        Mijn vragen:
        1. In tegenstelling tot al mijn andere (en vroegere toestellen) is deze FZ18 de eerste die "NO NAME" krijgt in iPhoto (Macintosh). Nochtans, als je na import van de jpg-bestanden de foto info opvraagt, geeft de software de juiste informatie. Ook Adobe Bridge kent het model. Vraag: zijn er Mac-gebruikers die ook een FZ18 hebben, en krijgen zij ook "No Name" te zien bij opstarten van iPhoto?
        2. Net zoals in de thread (EOS vs Ixus) waarnaar ik boven gelinkt hebt, vindt mijn vrouw de kleuren van de FZ18 meer aanleunen bij die van de EOS, dan die van de Ixus, die volgens haar warmer, levendiger, enz. zijn. Omdat zij niet van plan is om al haar foto's in Photoshop (of ACR) te gaan bewerken, vraag ik me af of er persoonlijke instellingen gemaakt kunnen worden op de FZ18, zodat de jpg's ex camera al "beter" zijn. FTFM, jaja ik weet het, en ik worstel me dan ook door 173pp, maar misschien is er een FZ18-bezitter die me het antwoord zo kan geven...

(ik kan mijn vrouw er niet van overtuigen dat die fletsere kleuren NIET veroorzaakt worden door de mindere pixels ivm de Ixus, zelfs niet als ik haar voorlees uit Digitale Fotografie, van Joan Staels)

Dank bij voorbaat voor alle input
        Ik had dit ook met mijn Olympus C750UZ. Je FZ18 wordt beschouwd als een volume, net als je interne of externe harde schijf. Als je op je desktop kijkt, zou je normaal gezien ook dat volume moeten vinden en kan je daar denk ik een naam geven (eigenlijk is het je memory card en niet je toestel). Zo zal je in de toekomst mooi de naam van je toestel kunnen zien (tenzij je je memory card weer formatteert), in jouw geval Lumix FZ18 of "kaartje met al mijn fotootjes" als je voor deze benaming kiest
        Maar als je je foto's aan het importeren bent, zie je dan de naam van het toestel niet staan (niet in de kolom links, maar onderaan waar je de knop 'import' hebt) ?
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Al direct een stuk beter (enfin, ik hoop dat mijn vrouw dit beter vindt). Voor degenen met hetzelfde probleem: OPNAME menu, FOTO INST. Pagina 108 vertelt je waar je Contrast, Scherpte, Verzadiging, Ruisreductie... kunt instellen naar je persoonlijke smaak.

Voor het "No Name" (iPhoto, Macintosh) heb ik nog geen oplossing. Ik dacht misschien de kaart formatteren in de camera, maar dat heeft niet geholpen. In vergelijking met alle andere digitale camera's in ons bezit (Kodak DC4800; Canon EOS 350D en Canon Ixus 960IS) volstaat het evenmin de camera te "verwijderen" via iPhoto. Als je via iPhoto je FZ18 (No Name) verwijdert, en je schakelt daarna het toestel uit (om de USB-kabel te verwijderen), krijg je een foutmelding dat de media niet op de goede manier verwijderd werden.
          Oplossing: via de Finder werken, want dit toestel (dit geheugenkaartje, in feite) gedraagt zich als een externe harde schijf (of een geheugenstick).

EDIT: Terwijl ik dit aan het schrijven was, heeft Kaneda gepost.
          @Kaneda. Dank voor je reactie. Je bevestigt mijn nieuwste bevindingen. Inderdaad: iPhoto herkent wel degelijk dit toestel en model (zowel bij Import als bij Foto Info na import), maar blijft hardnekkig "No Name" geven. Enfin, ik ga eens proberen via de Finder de naam aan te passen. Dank voor de tip!

Comment

Working...
          X