Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen Sony F707 & Flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen Sony F707 & Flitser

Beste BD´ers,

Heeft iemand enig idee wat de juiste (kortste?) sluitertijd is die ik kan instellen als ik de flitser HVL1000 gebruik? As ik alles op auto laat staan gebruikt de cam zeer lange sluitertijden. ( 1/40 ste is geen uitzondering)

Alvast bedankt voor de reply´s

Ik weet dat de HVL1000 niet zo erg sterk is, en weinig wordt aangeraden. Die zéér lange sluitertijden zijn waarschijnlijk het gevolg van het eerder lage richtgetal van deze flitser.
    Je zal kortere sluitertijden hebben wanneer je de afstand tot het onderwerp verkleind, dichtbij flitst dus. Aangezien je deze flits ook niet (zonder hulpstuk) kan kantelen of draaien, is het moeilijk werken met deze flits.
    Voldoende ?

Comment

lage richtgetal heeft geen gebolg voor de snelheid van camera daar de flitsduur van vele flitsers tss 1/500 en 1/15000 sec kan liggen (maw, zelfde effect als men zonder flits zou kunnen fotograferen aan die snelheden).
      De camera houdt (met flits) rekening met het aanwezige licht en stel zich daar op in maar in de stand auto gaat de camera niet lager dan 1/30 sec (groothoek stand) tot 1/60 (tele stand) - trek eens een foto buiten met flits en je zal zien dat toestel gerust met flits tot 1/1000 sec kan gaan.
      Dankzij die lage snelheid (binnen) kun je nog gebruik maken van het aanwezige licht in de kamer en zijn de foto's natuurlijker. Probeer eens op een 1/500sec binnen met flits te fotograferen en het onderwerp zal goed belicht zijn maar de achtergrond zal volledig donker zijn (tenzij je het zo wilt).
      daVinci
      www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

Comment

Originally posted by Sonyke
        Ik weet dat de HVL1000 niet zo erg sterk is, en weinig wordt aangeraden.
        Maar je hebt maar weinig keuse met deze camera. Er is een Metz die met wat omwegen hierop kan worden aangesloten, maar die kan niet eens verdraaid worden, omnibouncekap is ook een onmogelijkheid op dat geval.

Dus blijft er weinig over, en daarmee wil ik toch het maximale bereiken.

Dat de lage sluitertijd ook het aanwezige licht opvangt is een leuk iets, als je er tenminste zelf om vraagt, anders krijg je ongewenst nog bewogen foto´s.

Comment

Originally posted by daVinci
          lage richtgetal heeft geen gebolg voor de snelheid van camera daar de flitsduur van vele flitsers tss 1/500 en 1/15000 sec kan liggen (maw, zelfde effect als men zonder flits zou kunnen fotograferen aan die snelheden).
          De camera houdt (met flits) rekening met het aanwezige licht en stel zich daar op in maar in de stand auto gaat de camera niet lager dan 1/30 sec (groothoek stand) tot 1/60 (tele stand) - trek eens een foto buiten met flits en je zal zien dat toestel gerust met flits tot 1/1000 sec kan gaan.
          Dankzij die lage snelheid (binnen) kun je nog gebruik maken van het aanwezige licht in de kamer en zijn de foto's natuurlijker. Probeer eens op een 1/500sec binnen met flits te fotograferen en het onderwerp zal goed belicht zijn maar de achtergrond zal volledig donker zijn (tenzij je het zo wilt).
          Zit ik dan fout daVinci ?
          Een flits met pakweg richtgetal 20 en een flits met richtgetal 54.
          De flits met de 54 zal toch zowel kleinere diafragma's als kortere sluitertijden toelaten als de afstand tot het onderwerp hetzelfde blijft ?

@ Plofkop : Een grote keuze is er niet, maar is is wel keuze tussen meerdere flitsen, ook in het gamma van de Metz. Sorry deze eerste zin vraagt om verbetering (edit): ik zag nu dat je de 707 hebt, die heeft geen echte hot-shoe. Dan is de keuze inderdaad beperkter...weet ik niet. Kijk in mijn signatuur bv welke ik gebruik. Deze flits is kantelbaar, en dankzij de adapter, kan de flits ook draaien ten opzichte van deze adapter.
          Ik doe daar dus me wat ik wil, naar het plafond, naar de muur, naar de hoek van de kamer (is mooiste resultaat meestal).
          Trouwens een oplossing om een "vaste" flits te doen draaien en kantelen is er ook in de vorm van zeer klein "statiefkopje".
          Maar om met de HVL1000 te bouncen zal je onderwerp nooit zo veraf mogen zijn. Een omnibouncekap, viel mij héél eerlijk gezegd tegen maar mogelijk zijn er betere dan het demo-model dat ik een dagje ter beschikking had.

Comment

Hmmmmmmmm ik heb nog wel een krachtige flitser met slaaf mogelijkheid bij een kennis liggen, een ouwe brown, richtgetal 38...

Gaat dat werken? of heeft de hvl1000 toch ook een voorflits?

enne....... hoe zit het dan met de sluitertijd? dan moet ik toch wel 1/125 kunnen gebruiken met aangepast diafragma?

Comment

Originally posted by Plofkop
              Hmmmmmmmm ik heb nog wel een krachtige flitser met slaaf mogelijkheid bij een kennis liggen, een ouwe brown, richtgetal 38...

Gaat dat werken? of heeft de hvl1000 toch ook een voorflits?

enne....... hoe zit het dan met de sluitertijd? dan moet ik toch wel 1/125 kunnen gebruiken met aangepast diafragma?
              Oeioei kan niet rap genoeg reageren ! Pas op met oude flitsers op een digitaal toestel. Kijk hier eens :
              http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
              Volgens mij heeft de hvl1000 inderdaad een voorflits om de hoeveelheid licht te meten, werkt hetzelfde als je ingebouwde volgens mij. Pas op ik heb die 1000 van Sony nooit gehad !
              Een sluitertijd van 1/125 is zeker geen probleem en sneller al evenmin. Niet gaan vergelijken met analoge toestellen, de flitstijd van 1/60 speelt digitaal geen rol. Ben ik fout dan moeten anderen maar verbeteren......

Comment

Bedankt voor je bezorgdheis Sonyke, maar die slaaf flits zou draadloos werken, dus kan het geen schade aanrichten...

Comment

Zit ik dan fout daVinci ?
                  Een flits met pakweg richtgetal 20 en een flits met richtgetal 54.
                  De flits met de 54 zal toch zowel kleinere diafragma's als kortere sluitertijden toelaten als de afstand tot het onderwerp hetzelfde blijft ?

[/quote]

Daar heb je 100% gelijk in... en hoe kleinder diafragma je kan nemen hoe donkerder de achtergrond wordt.(en ook scherper/scherptediepte)
                  Veel digitale cameras werken met flits steeds op volle opening en trage snelheid (1/30)
                  zodat het aanwezig licht een rol kan meespelen en zijn meestal goed voor binnenskamer.
                  Zelf gebruik ik af en toe een oude Metz staafflitser (45 CT4) en dat gaat prima.
                  Hiermee werk ik volledig manueel op de camera (zelf snelheid en opening instellen (volgens wat ik instel op flits) en de sensor van de flitser bepaald dan de flitsduur.
                  In donkere ruimte neem ik meestal 1/30 en opening 4 zodat het aanwezig licht mee een rol kan spelen tenzij ik echt wil dat alleen het onderwerp goed belicht moet zijn dan neem ik opening 8 (spijtig genoeg is dit de kleinste opening) en snelheid 1/125 of zelfs 1/250 en zelfs 1/1000 kan)met als gevolg dat achtergrond donker wordt.
                  Sluitersnelheid speelt bij (meeste) digitale camera's geen rol ivm met flitssyncronitatie , dit was vroeger bij reflexcamera's wel anders.
                  (en uitleg hiervoor zal iets te lang worden..)

daVinci
                  www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

Comment

Sluitersnelheid speelt bij (meeste) digitale camera's geen rol ivm met flitssyncronitatie , dit was vroeger bij reflexcamera's wel anders.
                    (en uitleg hiervoor zal iets te lang worden..)
                    Dit is precies het antwoord waar ik op zat te wachten, hartelijk bedanks allemaal

En nu maar stoeien

Comment

Bedankt daVinci voor deze uitgebreidere uitleg ! Intussen al afgeprint.
                      Ik heb gisteren nog een uurtje of twee aan 't flitsen en experimenteren geweest in een wijnkelder. Toch niet gemakkelijk het resultaat van flitsfoto's te beoordelen op het LCD-schermpje. Moet de foto's nog zien op het PC-scherm, ik denk dat er een paar goeie tussen zitten. Staan nog op de drive, gisteren 140 foto's (niet allemaal in de kelder !) genomen.
                      Groetjes
                      Willy

Comment

Working...
                      X