Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

alpha 700 AF lock probleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• alpha 700 AF lock probleem?

Hallo iedereen, juist nieuw hier.

Ik heb mij zopas een alpha 700 met CZ 24-70 aangeschaft en begrijp iets niet. In de manual staat dat drukken op de AF/MF knop op de lens of achteraan op de camera body de focus vastklikt. Maar bij mij wordt dan alles vastgehouden ook de belichting (opening en snelheid). Is dit correct?

Dit gebeurt ook als ik de ontsluiter half indruk maar dat neem ik aan is normaal?

mvg, Bob.

Re: alpha 700 AF lock probleem?

Ik ben zelf ook al eens terug langs mijn winkel geweest en heb een andere alpha 700 geprobeerd en het is blijkbaar geen fout want die doet precies hetzelfde. Misschien de moeite waard om te signaleren bij Sony dat een keuzemogelijkheid hier op zijn plaats zou zijn.

mvg, Bob.

Comment

Bij elke SLR, die heb/gehad heb, kan je instellen hoe en wat er vergrendeld wordt, is dit bij Sony niet zo?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Blijkbaar niet. De autofocus lock vergrendelt (bij de lens camera combinatie die ik heb) eveneens de belichting. Zeer vreemd.

Misschien kan iemand die ook een alpha 700 heeft even verifieren?

Comment

Zou niet mogen, als je op de AF/MF knop drukt wordt enkel de AF gelockt, niet de belichting, dit zowel in toggle als in hold mode.
          Pas op naast de AF/MF knop staat de AEL knop (AutoExposureLock) als je daar op drukt wordt de belichting wel gelockt.
          Anders is er waarschijnlijk een instelling welke hier of daar verkeerd staat.
          Check ook de firmware versie eens, zou versie 3 moeten zijn (menu knop indrukken en dan de DISP knop) alhoewel dat dit bij mijn weten er niets mee te maken heeft, maar laatste firmware versie is altijd nuttig.

Comment

Mogelijk staat in de menu van jou camera de AF/MF button ingesteld als AF-lock ipv AF/MF control, laatste is nochtans de default instelling volgens mij.
            Gewoon dit eventjes verifieren en aanpassen en je probleem zal waarschijnlijk opgelost zijn.

Comment

Dat laatste is juist en dit begrijp ik nu helemaal niet meer. Waarom moet ik dit op control zetten om de focus te kunnen locken en niet op lock? Trouwens, in die instelling, dat de focus dan "lockt" is eigenlijk toch maar het gevolg van het feit dat ik van autofocus mode naar manual focus mode ben gegaan en er dus niets meer gebeurt? Maar in ieder geval lukt het met die instelling nog steeds niet van de lens. Als ik daarop op AF/MF druk dan "lockt" alles. Totaal

Comment

De AF/MF knop kun je 2 functies geven.

-wisselen tussen AF en MF (AF/MF control)
                in AF mode schakelt deze knop de AF functie uit met behoud van AF positie, en schakelt naar MF-mode hierdoor kun je nog manueel bijsturen.
                volgens mij de meest aangewezen methode om AF te locken. (in hold mode)
                heeft geen invloed op belichtingsmethode.

je kunt dit ook min of meer via ontspanknop zie DMF (direct manual focus)

-locken van AF (AF-lock)
                in AF-mode wordt het AF-mechanisme gelocked, niet meer of minder.
                als de AF-niet geconfirmeerd was wijzigd er niets aan de belichtingsfunctie, indien wel geconfirmeerd wordt ook de belichting gelocked.

Dit laatste is waarschijnlijk de situatie welke je in de war brengt.
                Komt eigenlijk zowat overeen met halfingedrukte onstspanknop.
                Je kunt deze functie van de onstpanknop verwijderen, bvb als je wilt afdrukken zonder AF confirmatie, of als je het handiger vindt dit te doen via bvb lensknop of de AF/MF knop. Of combi van de 2.

Daar zijn zoveel mogelijke instellingen om te voldoen aan de verschillende eisen van de gebruikers, de ene wil het zo en de andere weer een beetje anders. Maar men heeft getracht de bedienig van de analoge toestellen als standaard te gebruiken met daar rond alle nieuwe functies.

Comment

Hartelijk dank voor de omstandige uitleg. En ja, het tweede deel van je uitleg is inderdaad wat ik verwarrend vind. Je hebt gelijk dat de controlinstelling het meest handige is om de AF te locken zonder de meting. Mijn voornaamste bekommernis was natuurlijk dat er niets electronisch met het toestel fout zou zijn, wat dus inderdaad niet het geval blijkt te zijn. De eigenaardigheden van het systeem, daar kan ik gemakkelijk mee leven. Zoals je zegt, nagenoeg alle mogelijkheden zijn in de een of andere vorm wel aanwezig.

mvg, Bob.

Comment

Working...
                  X