Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eos 10D en kaartjes ≥4Gb

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• eos 10D en kaartjes ≥4Gb

voor 't geval er nog 10D gebruikers rondhangen:
    zijn er mensen met ervaring met 4Gb-kaartjes?

ik heb een sandisk Xtreme III 4Gb maar die is merkelijk trager
    dan mijn (groene) transcend 120x 2Gb ...

ligt dit aan de capaciteit (2Gb <> 4Gb)
    of aan de snelheid v/h kaartje (120x <> 200x)?

merci,
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Re: eos 10D en kaartjes ≥4Gb

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    voor 't geval er nog 10D gebruikers rondhangen:
    zijn er mensen met ervaring met 4Gb-kaartjes?

ik heb een sandisk Xtreme III 4Gb maar die is merkelijk trager
    dan mijn (groene) transcend 120x 2Gb ...

ligt dit aan de capaciteit (2Gb <> 4Gb)
    of aan de snelheid v/h kaartje (120x <> 200x)?

merci,
    mm
    Mijn 300D vertoonde indertijd hetzelfde gedrag met een Transcend 120x van 4GB: het werkte wel, maar idd pokketraag tov een 2GB kaartje. Ik denk dus dat het aan de CF interface van de 10D/300D ligt: te traag voor CF kaartjes > 2 GB.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Das raar want 200X hoort toch sneller te zijn dan 120X.
      Geen ervaring met CF kaartjes maar je zou toch denken dat je 200km rijd je sneller gaat dan 120km of zou het weeral verkoopbedrog zijn?
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Het snelheidsverschil ligt in het feit dat tot 2GB je FAT16 gebruikt, hogere capaciteiten worden in FAT32 geformatteerd, wat op zich meer verwerking vraagt. De technische details wil ik U wel geven als het u zou interesseren.

Mijn ervaring met een 300D (zelfde periode van 10D):

In tegenstelling tot wat je normaal doet: het kaartje formatteren in Windows via een kaartlezer (via computer management ==> disk management, rechts klik op de desbetreffende disk die overeenkomt met uw CF kaartje). Instellen op FAT32, een de clustersize instellen op 16KB.

Met deze instellingen werkt mijn Extreme III 4Gb kaart ongeveer even snel als een Ultra II 1GB. De camera zelf kan waarschijnlijk niet sneller.

Comment

bedankt voor jullie ervaringen alvast.
          ik zal je tip eens uittesten, pikes.
          is dat proces trouwens omkeerbaar?

mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
            of zou het weeral verkoopbedrog zijn?
            geen verkoopsbedrog, sus.
            gewoon, de 10D (oud machien hé) kan het
            allicht niet aan en verslikt zich erin.

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"

Comment

bedankt voor jullie ervaringen alvast.
              ik zal je tip eens uittesten, pikes.
              is dat proces trouwens omkeerbaar?

mm
              Perfect omkeerbaar. Terug formatteren in camera volstaat. Heb net es nagegaan, ik formatteer mijn kaartje zelfs met clustersize van 32KB.

Comment

wat heeft die clustersize voor invloed?
                'k bedoel, waarom 16k of 32k?

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"

Comment

Clustersize bepaalt hoe groot het kleinste stukje geheugen is dat je kan adresseren. FAT is de adrestabel waarin (onder andere) staat uit welke geheugenclusters een file bestaat. FAT32 laat je toe om 2 tot de macht 32 (heel veel dus :-)) clusters te hebben die je individueel kan aanspreken. Probleem met geheugengebruik is dat een kleine file (bijvoorbeeld 1KB) ook 1 cluster gaat innemen (dus 16KB als een clustersize van 16KB hebt). Niet erg efficient dus. Idem voor een file van 17KB: 1 cluster wordt volledig benut, de 2de amper, en een cluster kan maar tot 1 file behoren. Standaard gaan formatteringsprogramma's dus kleine clustersizes kiezen (je kan er toch 2 tot de macht 32 hebben) om de capaciteit zo efficient mogelijk te gebruiken. Het nadeel hiervan is dat een grotere file veel kleine clusters gaat gebruiken, en in de FAT moet voor iedere cluster die gebruikt wordt weggeschreven worden tot welke file hij behoort. En dat is waar de 300D en 10D over struikelen: te veel moeten schrijven in de FAT. Als je nu enkel grote files wegschrijft, dan is het verlies door grote clusters te gebruiken vrij beperkt, en kan je grote clusters kiezen (als je bijvoorbeeld 16Kb i.p.v. standaard 512 bytes kiest moet de camera 32 maal minder schrijven in de FAT). FAT32 gaat dan ook nog es 2 maal de FAT wegschrijven, FAT16 maar 1 maal. Dus je ziet al snel dat een FAT16 kaartje of een FAT32 kaartje een groot verschil maken in nodige schrijfoperaties in de FAT. De nieuwere camera's kunnen gewoon veel sneller schrijven, en dan valt dat veel minder op.

Misschien niet echt duidelijk, maar in de praktijk maakt het verschil :-)

Comment

geen verkoopsbedrog, sus.
                    gewoon, de 10D (oud machien hé) kan het
                    allicht niet aan en verslikt zich erin.

mm
                    Ja maar ik heb het over de geheugenkaartjes op zich he, een kaartje met 200X op zou toch sneller moeten zijn dan een met 120X op he.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pikes Bekijk bericht
                      Clustersize bepaalt hoe groot het kleinste stukje geheugen is dat je kan adresseren. FAT is de adrestabel waarin (onder andere) staat uit welke geheugenclusters een file bestaat. FAT32 laat je toe om 2 tot de macht 32 (heel veel dus :-)) clusters te hebben die je individueel kan aanspreken. Probleem met geheugengebruik is dat een kleine file (bijvoorbeeld 1KB) ook 1 cluster gaat innemen (dus 16KB als een clustersize van 16KB hebt). Niet erg efficient dus. Idem voor een file van 17KB: 1 cluster wordt volledig benut, de 2de amper, en een cluster kan maar tot 1 file behoren. Standaard gaan formatteringsprogramma's dus kleine clustersizes kiezen (je kan er toch 2 tot de macht 32 hebben) om de capaciteit zo efficient mogelijk te gebruiken. Het nadeel hiervan is dat een grotere file veel kleine clusters gaat gebruiken, en in de FAT moet voor iedere cluster die gebruikt wordt weggeschreven worden tot welke file hij behoort. En dat is waar de 300D en 10D over struikelen: te veel moeten schrijven in de FAT. Als je nu enkel grote files wegschrijft, dan is het verlies door grote clusters te gebruiken vrij beperkt, en kan je grote clusters kiezen (als je bijvoorbeeld 16Kb i.p.v. standaard 512 bytes kiest moet de camera 32 maal minder schrijven in de FAT). FAT32 gaat dan ook nog es 2 maal de FAT wegschrijven, FAT16 maar 1 maal. Dus je ziet al snel dat een FAT16 kaartje of een FAT32 kaartje een groot verschil maken in nodige schrijfoperaties in de FAT. De nieuwere camera's kunnen gewoon veel sneller schrijven, en dan valt dat veel minder op.

Misschien niet echt duidelijk, maar in de praktijk maakt het verschil :-)
                      Ik heb dat nu es uitgetest met een 4GB Transcend (120x), dat ik altijd nogal traag vond. Nu, veel maakt het blijkbaar niet uit op mijn 5D.
                      Kaartje formatteren in de camera geeft dus 1.000.000 clusters van 4KB (fat32). Dan kaartje geformatteerd op de pc met clusters van 32KB, dan hebben we uiteraard nog slechts 125.000 clusters. Nu, in praktijk maakt dat de schrijfoperaties op de 5D niet merkelijk sneller. Formatteren met clusters van 64KB ging niet, te groot voor het filesysteem volgens WinXP.
                      Ik zal er dus maar van uitgaan dat mijn Transcend kaartje niet van de snelste is. Mijn 2GB Sandisk Ultra II is merkelijk vlotter.
                      David Leemans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        een kaartje met 200X op zou toch sneller moeten zijn dan een met 120X op he.
                        en dat is ook zo ...

merci, pikes, weeral voor de info.
                        it makes sence, hoewel ik niet alles snap.
                        bv is FAT32 dan voor bv een 10D dan beter of slechter dan FAT16?

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"

Comment

is FAT32 dan voor bv een 10D dan beter of slechter dan FAT16?
                          Bij een kaartje > 2GB kan je niet anders dan FAT32 gebruiken. 2GB is immers de maximale grootte voor FAT16 (2^16 x 32KB = 2GB). Je zou een groter kaartje natuurlijk kunnen opdelen in partities van 2GB, elk in FAT16 geformatteerd, maar ik weet niet of een camera dan ook gebruik gaat maken van meer dan de 1ste partitie.
                          David Leemans

Comment

Klopt, in FAT16 kan je maximaal 2GB aanspreken.
                            Kijk ik spreek voor een 300D (en denk dat ook wel voor een 10D opgaat), en bij die toestellen is het de camera zelf die de traagste schakel is. Een UltraII kaart of een ExtremeIII kaart zullen in de camera even snel zijn, OP VOORWAARDE dat alle andere parameters hetzelfde zijn (zelfde FAT type, zelfde cluster size). Maar dat kan nu jammer genoeg niet als we grote kaartjes willen gebruiken: je moet overgaan naar FAT32 dat inherent trager is dan FAT16.
                            Het enige dat je kan doen is de hoeveelheid lees/schrijf operaties in de FAT zo laag mogelijk houden voor die camera's, dus grote cluster size gebruiken.

MM: merk je verschil met je 10D?

Comment

Working...
                            X