Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd bereik.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Raad gevraagd bereik.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Nikon 18-200 staat over het algemeen gekend als een vrij goed objectief, natuurlijk is vergelijken met een peperdure 70-200 AFS-VR f2.8 niet realistisch, er is altijd wel iets op te merken aan een objectief, zelfs over de dure 14-24, 24-70,70-200 kan je opmerkingen en tekortkomingen gaan opsommen, we zagen hier reeds veel foto's voorbijkomen, gemaakt met een 18-200 die echt top waren zelf heb ik geen ervaring met het objectief, maar ik denk dat een objectief vooreerst moet voldoen aan je eigen behoeftes, doe je bv. veel binnenfotografie of zaalsport, dan is dat inderdaad niet zo een goede keuze, maar werk je veel op buitenlocatie met veel licht, en wil je een licht en niet te groot reisobjectief, dan denk ik dat de 18-200 helemaal geen slechte keuze is.
    Ik ben zinnens mij dit objectief te kopen omdat het voor mij de beste allround eigenschappen heeft.
    Ik denk dat de scherpte-problemen die hier genoemd worden daadwerkelijk wel bestaan voor de echte hobbyist, maar dat ze voor een gewone fotograaf heel wat minder hinderlijk zijn.
    Kun je met dit objectief dan echt niet binnen gaan flitsen ???

Ik zou toch ernstig overwegen om de D80 te nemen, of ware het maar omdat je er Bv. een zeer goedkope 50mm AF-D f1.8 kan op gebruiken voor als het eens met wat minder licht moet kunnen.
    Ik ben zinnens voor de D80 te kiezen omdat die een af motor in de body heeft. Lijkt me een niet te onderschatten voordeel bij de keuze.
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
      Kun je met dit objectief dan echt niet binnen gaan flitsen ???

Ik ben zinnens voor de D80 te kiezen omdat die een af motor in de body heeft. Lijkt me een niet te onderschatten voordeel bij de keuze.
      Natuurlijk kan je binnen gaan flitsen, maar dan ben je voor een groter stuk afhankelijk van het vermogen van je flits, en kan je minder van het bestaande omgevingslicht genieten .

D80 lijkt mij een slimme keuze.

Comment

Natuurlijk kan je binnen gaan flitsen, maar dan ben je voor een groter stuk afhankelijk van het vermogen van je flits, en kan je minder van het bestaande omgevingslicht genieten .
        De 18-200 heeft als "probleem" dat, wanneer gebruikt met de interne flits van het toestel, de lens een schaduw werpt op de foto, en dit tot het bereik van ong 50mm (uit mn hoofd, is al een tijdje geleden dat ik zo'n foto nam).

EDIT: blijkbaar tot 24mm: http://www.kenrockwell.com/nikon/18200/18200-flash.htm

Gewoon beetje verder inzoomen dan...

EDIT: of externe flash gebruiken

gr,
        KRistof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
          De 18-200 heeft als "probleem" dat, wanneer gebruikt met de interne flits van het toestel, de lens een schaduw werpt op de foto, en dit tot het bereik van ong 50mm (uit mn hoofd, is al een tijdje geleden dat ik zo'n foto nam).

EDIT: blijkbaar tot 24mm: http://www.kenrockwell.com/nikon/18200/18200-flash.htm

Gewoon beetje verder inzoomen dan...

EDIT: of externe flash gebruiken

gr,
          KRistof
          Je kan dit verhelpen daar wat te diafragmeren of gewoon de zonnekap er af te halen. Als je binnen moet flitsen, is er meestal toch geen zon en heb je de zonnekap meestal toch niet nodig.
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Bedankt voor de (uitgebreide) antwoorden, leerzaam. Ik toch een beetje op het vinkentouw voor de D40 16-85. De D80 is me toch te groot en de lenstesten op photozone geven ook aan dat het glas van de 16-85 wat scherper wordt beoordeeld dan dat van de 18-200.
            Maar ja, voor 99 % maak ik de foto´s buiten en meestal op 2-10 meter.

Erg bedankt tot zover in ieder geval.

Comment

Je kan dit verhelpen daar wat te diafragmeren
              Hier wordt de bal misgeslagen! Dit zal helemaal niets aan het schaduw-probleem veranderen. De mogelijke oplossingen zijn al vermeld nl. 1. een externe flits 2. inzoomen 3. de zonnekap verwijderen.
              Nog veel plezier met je aankopen Freekvogel :-)
              Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                Hier wordt de bal misgeslagen! Dit zal helemaal niets aan het schaduw-probleem veranderen. De mogelijke oplossingen zijn al vermeld nl. 1. een externe flits 2. inzoomen 3. de zonnekap verwijderen.
                Nog veel plezier met je aankopen Freekvogel :-)
                Inderdaad, je hebt gelijk, diafragmeren veranderd niets aan de schaduw.
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

De 18-200 is een typische reislens zodat je licht gepakt bent en geen lenzen hoeft te wisselen in meestal niet ideale omstandigheden (stof).

Het ideale is dat je de exemplaren van de 16-85 en de 18-200 Nikons die je zou aanschaffen kan uittesten. Je zal in diverse forums mensen vinden die beide hebben en waarvan bij de ene de 16-85 scherper is en bij andere de 18-200.

Ook bij deze die alleen één ervan hebben, vind je tevreden mensen en ontevreden mensen, bij beide lenzen. Blijkbaar is dus niet ieder exemplaar even goed?

Ikzelf heb een 18-200 om op reis te gaan en ben er zeer tevreden van. Scherp maar wel vervormingen die eigen zijn aan zooms met zo'n groot bereik. Trouwens de 16-85 geeft ook vervormingen.

Ik zou het bereik tussen 85 en 200 mm missen op reis.

Heb je genoeg met 16-85, kies dan deze. In het andere geval kies je de 18-200.

Comment

Ik wil in ieder geval wel scherp en als ik de test van beide lenzen op photozone bekijk krijgt de 18-200 twee vd vijf sterren, terwijl de 16-85 er vier scoort op de schaal van 5.

Dan maar met knikkende knieën de consessie doen op bereik. Toch?

Comment

Zomaar ff ter info, ik heb een review gelezen ( weet niet meer waar) en dat is, dat de 18-200 VR op een D300 scherper is dan op een Bv D100, ik zelf ervaar ook dat dat ook zo is (heb ff een test gedaan) hij is ook scherper als op de D2X, maar in vind de vertekening vervelender dan de scherpte want met een beetje USM is dat probleem ook opgelost

Zo maar mijn ervaring, Groetjes NoName
                      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                      www.langenacker.nl

Comment

Misschien dat dit scheelt, maar wat ik in de korte tijd met veel leeswerk dacht te hebben opgestoken is meegenomen in de keus;
                        Spiegelbody voor snel en scherp, maar meest bepalend zijn de ogen. Beter een goede lens met instapbody dan andersom.

De S100 steekt in de scherpte de spiegels blijkbaar zeker naar de kroon, maar wat snelheid betreft heb ik geen goed vergelijk te horen gekregen. Jammer want het bereik is perfect vd S100.

Comment

Working...
                        X