Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet originele sony batterij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Niet originele sony batterij

Oorspronkelijk geplaatst door cumme Bekijk bericht
    Aan de batterijen zal niets schelen. Ik heb zo'n niet originele batterij ook gekocht voor mijn dvd-cam, die kan blijkbaar niet het onderscheid maken tussen originele sony en een niet originele sony batterij. Maar nu, met 2 recente digitale fototoestellen gaat het ineens fout. De fout zal bij sony liggen die niet wil dat je er niet-originele batterijen insteekt. Ik ben niet van zin sony te vragen, omdat ik toch een preek zal krijgen over het gevaar van niet originele sony batterijen. Die staat trouwens al op de sony site. Ik was enkel op zoek naar een mogelijkheid om dit simpel op te lossen, mocht dit natuurlijk bestaan. Maar als dat niet mogelijk blijkt, zal er niets anders opzitten dan een originele sony batterij aan te schaffen die minimaal 35 euro duurder is. Alvast voor de reacties, maar een oplossing zat er niet tussen.
    Als er al een firmware (chip) in de battery zou zitten dan zou die ook aanwezig moeten zijn in de alternatieve batterij, als ze tenminste de naam compatibel heeft. Dat is juist de betekenis van compatible, dat je ze kunt gebruiken voor juist dezelfde toepassing als de originele. Als dat niet zo is heb je ofwel een slechte copy, of zijn er oplichters bezig die mensen kl....ten, en er een goed centje aan overhouden.

De NP-FT1 is een vrij algemene batterij, gebruikt in verschillende toestellen en niet specifiek geproduceert voor de DSC-T10.
    Nu, daar zijn tientallen alternatieve batterijen op de markt, sommige producenten specifieren voor welk toestel hun batterij compatible is, en dat is niet altijd voor alle toestellen. Ook is er een enorm prijsverschil tussen de alternatieve batterijen, en waarom zal je direct duidelijk worden.

Tussen een aantal toestellen en de batterij (NP-FT1) is er een interworking , om het resterende vermogen van je batterij heel precies te kunnen weer geven. Niet het systeem van vol, halvol, halfleeg om daarna plat te vallen zoals op meeste toestellen, maar een precieze aanduiding van wat er nog rest. De DSC-T10 is een van die toestellen uitgerust met dit systeem dacht ik, maar dat is iets wat je zelf beter zult weten dan ik.
    Nu dit systeem werkt niet met alle goedkope alternatieve batterijen, en daar wringt juist het schoentje, als dit systeem niet werkt, werkt ook de camera niet. Betere alternatieve batterijen zijn zo uitgerust dat dit systeem vrij zeker wel werkt, dat is het verschil.

Is ongeveer hetzelfde systeem als met sommige inktcartridges, de resterende hoeveelheid inkt wordt berekend en bijgehouden in geheugen op de cartridge, en wordt ook gebruikt om te controleren of de juiste kleur op de juiste plaats zit in de printer. Heeft niets te maken met merkcontrole zoals sommige beweren. Ook hier als je de juiste compatible alternatieve cartridges gebruikt is er geen vuiltje aan de lucht.

Nu nog een ander probleem van minder kwalitatieve batterijen is, dat de interne weerstand van de battery mogelijk te hoog is waardoor je een te grote spannignsval krijgt bij gebruik van het toestel, en onmiddelijk, of na een paar seconden uitvalt. Dit is ook weer afhankelijk (stroomverbruik) van het toestel en ook van de controle welke het toestel zelf uitvoert.

Gebruik van alternatieve batterijen aan te raden ?? Ja, zijn goedkoper en mogelijk beter van kwaliteit dan de originele, maar spijtig genoeg zit er veel kaf tussen het koren. Je moet uitkijken voor je zoiets koopt, en nagaan dat je de juiste hebt diegene die geschikt zijn voor je toestel.

Is wel zo als je je toestel aanbiedt voor reparatie onder garantie, en er zit geen originele batterij in, kan men de garantie intrekken, afhankelijk van het defect.
    Last edited by puerte; 6 juli 2008, 14:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Doe die nep batterij nu eerst maar eens een aantal keren geheel opladen, je zult zien dat er dan geen verschil is.
      ja het klopt! die batterij is even goed! maar ik heb onlangs een canon 60 D gekocht en ik had dus 2 batterijen (vals en echt) van mijn sony camera en ik heb er ook een geheugen kaart bij. De originele batterij is 2 jaar oud en de valse is een half jaar oud wie wil deze over kopen van mij? want ik kan er echt niets meer mee doen.

groetjes

Comment

Ik vind het ergens redelijk logisch van Sony dat ze trachten om eigen merk batterijen te verkopen. Die Li ion batterijen (net als andere types) zijn redelijk gevaarlijke dingen die bij verkeerd gebruik of slechte vervaardiging te warm kunnen worden, en in het slechtste geval in brand vliegen. Sony zelf heeft daar ook nog een aantal gevallen van gekend, met eigen merk batterijen (net zoals een Apple, en behoorlijk wat andere fabrikanten).
        Stel dat je toestel beschadigd raakt door die slechte "ander merk" batterij : ga je dan bij Sony te rade gaan voor je garantie ???
        Ik zie echt niet in dat je zoiets als koppelverkoop kan omschrijven. Sony kan toch maar enkel de goeie werking van iets garanderen voor zaken die ze zelf gemaakt hebben...
        Langs de andere kant profiteren de merken er wel van om hun eigen batterijen te duur te verkopen, maar helaas is dat in quasi alles zo...
        Groeten,

Polleke

Comment

Mijn vrouw had dit met een jupio batterij bij een sony dsc hx9v ook voor, zelfde boodschap als bij topicstarter... Originele batterij moeten kopen.

Comment

Ik heb in mijn sony a77 ook een jupio batterij.
            Ik heb 3 originele + 1 jupio voor de battery pack.
            Ik merk geen verschil.
            Alleen 40 euro in aanschaf.

Voor mijn minolta 7d heb ook ook verschillende niet originele.
            Deze werken ook uitstekend.
            Sony Alpha 99 + grip, Sony Alpha 77 + grip, Minolta 7D; Minolta 17 - 35; Sony CZ 16-35 2.8; Sony CZ 24 - 70; Sony CZ 135; Minolta 50 mm 1.7; Sony 70 - 200; 50 mm macro, Sony flitser hvl 58 FM etc.

Comment

Ik heb weleens gehoord dat ze soms langer mee gaan, maar ik vertrouw het niet ik blijf bij het origineel net zoals de grip heb ik ook origineel.

Sent from my GT-I9000B using Forum Runner

Comment

In mijn nex toestellen werkt een jupio batterij ook zonder problemen, maar er zijn blijkbaar toestellen die ze niet slikken...

Comment

Ik vind het ergens redelijk logisch van Sony batterij dat ze trachten om eigen merk batterijen te verkopen. Die Li ion batterijen (net als andere types) zijn redelijk gevaarlijke dingen die bij verkeerd gebruik of slechte vervaardiging te warm kunnen worden, en in het slechtste geval in brand vliegen. Sony zelf heeft daar ook nog een aantal gevallen van gekend, met eigen merk batterijen (net zoals een Apple, en behoorlijk wat andere fabrikanten).
                  Stel dat je toestel beschadigd raakt door die slechte "ander merk" batterij : ga je dan bij Sony te rade gaan voor je garantie ???
                  Ik zie echt niet in dat je zoiets als koppelverkoop kan omschrijven. Sony kan toch maar enkel de goeie werking van iets garanderen voor zaken die ze zelf gemaakt hebben...
                  Langs de andere kant profiteren de merken er wel van om hun eigen batterijen te duur te verkopen, maar helaas is dat in quasi alles zo...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door qinghai Bekijk bericht
                    Ik vind het ergens redelijk logisch van Sony batterij dat ze trachten om eigen merk batterijen te verkopen. Die Li ion batterijen (net als andere types) zijn redelijk gevaarlijke dingen die bij verkeerd gebruik of slechte vervaardiging te warm kunnen worden, en in het slechtste geval in brand vliegen. Sony zelf heeft daar ook nog een aantal gevallen van gekend, met eigen merk batterijen (net zoals een Apple, en behoorlijk wat andere fabrikanten).
                    schone copi past van polleke.

ot: Na wat ik hier allemaal lees lijkt het toch aan sony te liggen. maar eigenlijk zou de fabrikant van die batterijen toch moeten testen of het werkt. Ik gebruik enkel namaak van 'bekende' 3th party merken. Nog nooit geen probleem gehad met mijn 600d,7d of 5d.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                      .... Nog nooit geen probleem gehad met mijn 600d,7d of 5d.
                      das niet zo mooi...
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door qinghai Bekijk bericht
                        Volgens mij wil Sony er gewoon voor zorgen dat je verplicht bent om de veel te dure accu te kopen die ze zelf leveren, net zoals ze voor heel wat apparaten vasthouden aan hun memorystick die gewoonlijk een veelvoud kost van de andere geheugenkaartjes.

Ik heb nog nooit ergens iets gelezen over een camera die ontploft is door er accu's in te gebruiken die niet van hetzelfde merk zijn als de camera.
                        Via het internet gaat zo'n bericht tegenwoordig heel snel de hele wereld rond, en in een forum zoals hier zal je er dan ook bijna onmiddellijk wel iets over lezen.
                        Waarschijnlijk wordt in 75% van de camera's wel eens een "namaak" (compatibele) accu gebruikt.

(Dit is wel een heel oud topic dat weer naar boven is gehaald.)
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          das niet zo mooi...
                          grt,bouk.

Hier ook geen probleem met een D90
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Had eerst een A 330 met een originele en een jupio batterij. Nooit een probleem gehad; Heb nu een A 65 met een originele en een replacement battery, tot nu toe ook geen enkel probleem.

Kan zijn dat sommige sony toestellen wel gevoelig zijn voor "vreemde" batterijen. Maar voor mijzelf tot nu toe geen nare ervaringen.

Comment

Daar is geen enkel probleem met compatibele vervang batterijen, deze zijn meestal goedkoper, evengoed en soms beter dan de zogenaamde originele.
                              Wat wel een probleem kan zijn is dat sommige malafide constructeurs niet compatibele batterijen verkopen als compatible.
                              Om vrij nauwkeurig de status van de battery te kunnen bepalen gebruikt Sony een systeem waarbij de batterij zelf de status (resterend vermogen) doorgeeft aan toestel (batterijen hebben 3 contacten ipv 2), dit systeem is bij sommige goedkope batterijen niet aanwezig of werkt niet naar behoren, in dat geval wordt de battery niet aanvaard door toestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                Daar is geen enkel probleem met compatibele vervang batterijen, deze zijn meestal goedkoper, evengoed en soms beter dan de zogenaamde originele.
                                Wat wel een probleem kan zijn is dat sommige malafide constructeurs niet compatibele batterijen verkopen als compatible..
                                Dus er is wel een probleem en wat de oorzaak is, is niet interessant.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X