Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SLR-camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SLR-camera

Wegens het stukgaan van mijn digitale camera's lens en de te hoge kosten voor het repareren ervan, ben ik op zoek naar een nieuwe goede digitale spiegelreflex (ondanks mijn voorliefde voor analoge, ja ja).

Mijn oog is gevallen op de Nikon D40x aangezien hij volgens velen waar is voor zijn aannemelijke prijs. Zijn er echter mensen die me tegen die prijs (560€) andere modellen aanraden? (niet per se Nikon)

ps: Lachuitbarstingen zal ik waarschijnlijk veroorzaken met deze vraag, maar bestaan er digitale toestellen die het analoge effect simuleren?
    http://www.flickr.com/photos/sarahhermans/
    http://www.sarahhermans.com

Re: SLR-camera

Het analoge effect zal je (voorlopig?) niet meteen terugvinden in digitale reflexen. Er zijn camera's die meteen zwart-wit of sepia fotograferen, maar de korrel bij analoge foto's is veel mooier dan digitale ruis.

Over de D40x weet ik niet veel. Dacht wel dat dat de camera was waarbij de AF niet werkt bij sommige lenzen, maar dat zullen anderen beter weten dan mij.

Voor dat budget past elk instapmodel wel voor je (bv Canon 400D of Nikon D80). Je foto's zijn echt origineel en daarbij heb je al die fancy smancy dinges niet nodig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SAAR Bekijk bericht
      Wegens het stukgaan van mijn digitale camera's lens en de te hoge kosten voor het repareren ervan, ben ik op zoek naar een nieuwe goede digitale spiegelreflex (ondanks mijn voorliefde voor analoge, ja ja).

Mijn oog is gevallen op de Nikon D40x aangezien hij volgens velen waar is voor zijn aannemelijke prijs. Zijn er echter mensen die me tegen die prijs (560€) andere modellen aanraden? (niet per se Nikon)
      Nikon D40 en een betere lens (ik denk aan de tamron 17-50 f/2.8 of de nikon 16-85 VR), behalve als je van plan bent om heel veel vergrotingen te maken. De resolutie van analoge 35mm film is, behalve als je met speciale ISO-25 film werkt voor tandartsen, zeker niet hoger dan van de D40.

Oorspronkelijk geplaatst door SAAR Bekijk bericht
      ps: Lachuitbarstingen zal ik waarschijnlijk veroorzaken met deze vraag, maar bestaan er digitale toestellen die het analoge effect simuleren?
      Wat bedoel je met het analoge effect. Met de Fuji S5Pro en S3Pro kun je de kleurrespons van analoge film nabootsen en op hogere iso lijkt de korrel bij een deskundige zwart-wit omzetting ook zeer goed op die van film. Een S3Pro heeft dezelfde sensor als de S5 maar dan in een achterhaalde body van een F80. De S3 pro kan je misschien nog net tweedehands vinden binnen je budget. Maar eigenlijk kun je dat allemaal met photoshop, lightroom,... ook simuleren (en vaak effectiever, alhoewel ik toch vrij snel verliefd geworden ben op de korrel van de S5Pro op hele hoge iso's, ze heeft iets mee van Kodak Tri-X.)

Als je het meer hebt over het gevoel van de oude camera's tijdens het gebruik (maar dat zou me verbazen) hebben Epson, Panasonic en Leica camera's die in de buurt komen, maar die zitten ver boven je budget (en ik denk ook niet dat dat is wat je wil).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
        Het analoge effect zal je (voorlopig?) niet meteen terugvinden in digitale reflexen. Er zijn camera's die meteen zwart-wit of sepia fotograferen, maar de korrel bij analoge foto's is veel mooier dan digitale ruis.
        Als je in RAW fotografeerd op hoge iso's (D40x/D80/D200 vanaf ISO 800, S5Pro vanaf ISO 1600) en zonder noise reduction (absoluut geen enkele, noise reduction verpest alles als je mooie korrel wil) en dan je foto's in zwart/wit zet en voldoende contrast instelt via de curve (dan heb je betere controle dan met dat contrast schuivertje) krijg je een effect dat zelfs voor een geoefend oog moeilijk van analoge beelden te onderschijden is.
        Enige probleem is dan nog om goede afdrukken te krijgen. Je kunt het ofwel zelf doen (maar dan moet je veel geld hebben voor een degelijke printer) ofwel laten afdrukken bij een goede afdrukdienst. Dan moet je een beetje geluk hebben.
        De foto's van fujiprint zijn groen, die van extrafilm perfect (en helemaal niet duur :-D).

Comment

Het ontbreken van een scherpstel motor in de d40x vind ik een groot nadeel. Voor minder dan 500 euro koop je ook een nieuwe d80. (ebay UK)
          groet, Rik

Comment

Ik heb een D40, die levert wel prachtige scherpe foto's op, zelfs in "automatische" stand. Volgens mij is de D40x vrijwel hetzelfde, met wat meer pixels. Super licht, de 18-70mm is een prima lens om mee te beginnen (kitlens 18-55 vind ik behoorlijk minder).

Comment

met digitale kleinbeeld camera's ga je niet in staat zijn het analoge effect te evenaren.
              kijk een naar de sony a200 en de sony a300. De a300 is zelfde toestel als a200 maar dan met live-view.
              Toestellen hebben ingebouwde beeldstabilisatie, en geen beperkingen qua lens gebruik.

Comment

Wat is het analoge effect voor jou?
                Ik werk na meer dan 20 jaar te hebben gefotografeerd met minolta's nu met de digitale uitvoering, de KM7D. Het grote verschil met vroeger is dat ik nu gelijk de foto kan beoordelen op belichting. Waar nodig stel ik die wat bij naderhand op de PC, en eventueel zal ik een foto wat bijsnijden. Het aanpassen van de belihting is iets dat bij foto's de ontwikkelcentrale voor je deed, nu heb je die op de PC.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Just my 2 (amateur)cents

Ik heb een D40x gehad en ik vond het een heel goed toestel. Momenteel heb ik een D60 & een D80. Ik denk dat je met geen van deze toestellen een slechte keuze zal maken. Ik was enorm tevreden van mijn D40x en ben het nu ook van mijn D60/D80. De D60 & D40x zijn eigenlijk hetzelfde behalve een paar kleine extra's . De D80 heeft, in tegenstelling tot de D40x/D60, wel een ingebouwde AF-motor dus gebruik ik hem in combinatie met een 50mm 1.8. Een goedkope lens (slechts +/- €120) met hele goede resultaten. De D80 heeft 11 focusvelden tov 3 bij de D40x/D60 en indien je een voorstander bent van manuele instellingen & hun directe toegang (dus zonder in het menu te moeten gaan) steekt de D80 er weer een beetje bovenuit.

De D60 met 18-55VR kan je kopen bij Top-foto.de voor €479. Ik koop dikwijls bij hen en altijd hele goede service. Ze spreken ook Nederlands trouwens.
                  De D80 body koop je er voor €559.

Good luck

Comment

saar, ik vrees dat je met jouw kennis en visie iets te laag grijpt met die camera.
                    kijk eens wat je in de hogere categoriëen kunt vinden (eventueel 2dehands) zoals
                    eos 20D, 30D, 350D, 400D of nikon D70, D80, of olympus E300, E330. ik vrees dat je
                    anders té snel tegen de beperkingen zal gaan aanlopen.

alvast succes met je keuze.
                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      saar, ik vrees dat je met jouw kennis en visie iets te laag grijpt met die camera.

mm
                      Dan zou ik toch ook eens Pentax van dichtbij bekijken.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                        Wat is het analoge effect voor jou?
                        Ik werk na meer dan 20 jaar te hebben gefotografeerd met minolta's nu met de digitale uitvoering, de KM7D. Het grote verschil met vroeger is dat ik nu gelijk de foto kan beoordelen op belichting. Waar nodig stel ik die wat bij naderhand op de PC, en eventueel zal ik een foto wat bijsnijden. Het aanpassen van de belihting is iets dat bij foto's de ontwikkelcentrale voor je deed, nu heb je die op de PC.
                        Het analoge effect voor mij alhthans, is in ZW de mooie overgangen van grijstinten welk met digitale kleinbeeld camera's moeilijk te bereiken is, zelfs met toestellen met een vrij groot dynamisch bereik.
                        Heb al wel zeer mooie Lambda ZW prints gezien van ingescande beelden, daar zit zo niet het probleem.

Comment

Simply put..

You need a Fuji S3!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Het analoge effect voor mij alhthans, is in ZW de mooie overgangen van grijstinten welk met digitale kleinbeeld camera's moeilijk te bereiken is, zelfs met toestellen met een vrij groot dynamisch bereik.
                            Heb al wel zeer mooie Lambda ZW prints gezien van ingescande beelden, daar zit zo niet het probleem.
                            Bwaaa, je moet gewoon weten hoe je je omzetting moet doen, de automatische modussen werken niet goed, maar een RAW bestand met kanaalmixer en curves omzetten resulteert in ongeveer dezelfde grijstinten. Ik werk zowel analoog als digitaal intensief in zwart/wit. De reden dat ik analoog werk is vooral omdat het veel goedkoper is om barietafdrukken analoog te maken. Ik heb gratis toegang tot een doka met chemicaliën (moet enkel nog het papier zelf betalen) en dus kost een afdruk van 40x60 cm op ilford barietpapier misschien 15 euro (als je een paar keer moet proberen eer je een goede afdruk hebt.) Voor een gelijkwaardige (oké, hij zal vermoedelijk nog beter zijn) afdruk op barietpapier (tis dat papier dat het probleem is) ben je toch heel wat meer kwijt. Als je het zelf wil doen heb je al een Epson 3200 of gelijkwaardig nodig en dan kost je papier en inkt ook nog eens een pak geld. Ik weet niet of er online afdrukdiensten zijn die op barietpapier drukken voor een scherpe prijs.

Comment

Working...
                            X