Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe bridge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nieuwe bridge

"Zo slecht" Is ook wat overdreven vind ik...vanaf iso 400 begint de ruis zichtbaar te zijn...maar noem me één compact of bridge op die dat niet heeft...buiten de nieuwe fuji finpix s100fs...

Als ge veel foto's wil maken in mindere lichtomstandigheden kan je beter voor een degelijke reflex kiezen...sony,canon,nikon whatever!!! Ik vind Bridgen en compacten "nog" niet geschikt voor goede foto's bij weinig licht!!

grtz Templar
    Last edited by Templar; 5 juli 2008, 10:39.
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Het gaat mij niet eens om de ruis, daar kan ik tot op zekere hoogte mee leven.
      Het is de aggressieve ruisonderdrukking waardoor er veel details verdwijnen... dat bevalt me niet.

Comment

Subjectieve reacties alweer genoeg hier!

Een vergelijk tussen identieke (ik bedoel hetzelfde focus + diafragma + op statief) foto's uit een deftige bridge en een even deftige SLR vind je o.a. hier

Comment

Met de scherpte van de Panasonics is niks mis.
          Op 400 ISO ziet deze test er wel even anders uit!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
            Dit zal niets nieuw voor je zijn maar zit zelf met dit dilemma
            voor mij samengevat :
            De S100FS en FZ50 hebben beide een grotere sensor. De eerste is een modern toestel met dito prijs (ca530-699€). zoals je weet is er hier al heel wat over verteld. De tweede is een gouwe ouwe (ca 450€) die steeds moeilijker te vinden is maar waar velen tevreden met zijn (en leven met ruis bij hoger iso). Deze twee toestellen hebben ook een scherpstel- en zoomring, zodat ze het meest aan een reflex doen denken ook door hun omvang.
            Iets compacter en met kleinere sensor zijn momenteel de door velen bejubelde FZ18, de nieuwe sony H50 en de 5IS. (ca 300-350€).
            Als RAW funtie belangrijk is vallen Sony en Canon af (tenminste zonder illegale software crack). Wil je een externe flits kunnen gebruiken is de 5IS de goedkoopste en hij zal het meest op je vorige toestel lijken.
            Tot hiertoe staat voor mij de FZ18 vooraan, mede omwille van de prima lens met weinig chromatische problemen, het ontbreken van een extern flitsschoen vind ik wel jammer.
            Misschien brengt de koopjesperiode raad...
            Prijs van de s100fs... check de nederlandse sites eens. Ik heb mijn Fuji in Nederland besteld zonder problemen en er 505 voor betaalt. Ben ik nu goedkoper af of?
            Fujifilm S100FS...and lovin'it!

Comment

Hoe een kleine vraag toch tot zo'n discussie kan leiden ....

Ik wil hier inderdaad geen vergelijk maken tussen een reflexcamera en een bridge, verre van hoor. In de vorige eeuw had ik ook een Canon Ftb met een 50 mm 1,4 en een 135 mm 2.8 en een 500 mm 8,0 , met convertor en draadontspanner en flits.
              Na ongeveer 25 jaar dat toestel gebruikt te hebben, waar ik heel tevreden over was, wou ik eigenlijk niet meer steeds van lens moeten te wisselen en zo soms een tof moment dat je wou vastleggen missen.

Wat mijn huidig probleem is, is dat de S2 bij iso100 soms al tekenen van ruis geeft, zeker als je een 100% crop wil maken. Niet altijd, maar in bepaalde omstandigheden wel. Als je op iso200 trekt, dien je eerst de foto's door een ruisonderdrukker te halen en dan pas te bewerken.

Ik vermoed dat bij de fuji, die een grotere sensor heeft dit probleem pas later zal opduiken als je je begeeft in de hogere iso's.

Dit is eigenlijk de enige reden waarom ik eventueel naar een ander toestel zou overstappen. Ben tevreden van de S2, maar de ontwikkelingen staan niet stil in de 3 jaar dat ik dit toestel al gebruik.
              Fuji x 100 f

Comment

Beste pichygrue,

Ik bergijp uw standpunt, en er zit waarheid in, maar als je dan toch een oud toestel aan de helft van de prijs overkoopt staat de mijne ter beschikking voor 250 euro.
                Fuji x 100 f

Comment

Er zijn verschillende soorten ruis, lees dit maar eens http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=21945
                  Ruis, uiteraard in min of meer aangename vorm, is niet het ergste wat je kan overkomen.
                  Maar wat moet je met een perfecte Leica lens die onder de juiste omstandigheden prachtige details vertoont als de ruisonderdrukker die details teveel doet vervagen?
                  De Fujinon lens van de S100fs is voor wat betreft scherpte gelijkwaardig aan de Leica lens, daar hoef je geen moment aan te twijfelen.
                  Waar het om gaat is wat die ganse digitale trein met je bestandje doet, en daar laten de Panasonics het afweten. Het zijn fantastische camera's maar ruis is de Achilles hiel. De S100fs is net een stukje minder slecht. Laat ik het dan zo maar zeggen.

Comment

De S2 heeft 5 megapixels. Momenteel gebruik ik de L stand (om afdrukken te maken groter dan een A4). Ik denk dat ik hier de volledige 5 megapixels gebruik.

Als ik nu een andere stand zou kiezen, gebruik ik dan bv. maar 3 megapixels van de sensor. Heeft dat invloed op de foto's ? (de stand M1 is bedoeld voor afdrukken tot A4, wat ik in feite zelden gebruik).

Zou het dan kunen dat ik de ISO omhoog kan krijgen zonder beduidend meer ruis ?

Als mijn redenering niet juist is, laat het dan maar horen.

Op de S2 zitten geen tools die in het toestel enige ruis onderdrukken.
                    Fuji x 100 f

Comment

Joebat,

als ik me niet vergis dan klopt je redenering niet helemaal: als je camera van bv L naar M1 zet zodat je ipv 5 slechts 3 Mpixels gebruikt (voorbeeldje:ken de waardes van de S2 niet ) dan ga je slechts een stuk van je sensor gebruiken. De pixeldichtheid (aantal pixels per sensoroppervlak) blijft dan gelijk. Omdat dit een van de grootste oorzaken is van ruis zal dit geen verbetering opleveren wat ruis betreft. Je S2 zal wel minder ruisgevoelig zijn dan een S5 met zijn 8Mp op eenzelfde sensoroppervlak. Uiteraard zijn de fabrikanten omwille van de Mp-race dan naar software-matige ruisonderdrukking moeten gaan , blijkbaar met wisselend succes.
                      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Bedankt Lucas 1711, ik dacht dat ik het warm water uit gevonden had ...

Na alles beschouwd te hebben zal er dan toch niets anders opzitten dan een nieuw toestel aan te schaffen als ik foto's wil schieten met een hogere iso.

Iso 100 is dikwijls aan de lage kant, zeker als je foto's neemt van geen statische objecten.
                        Fuji x 100 f

Comment

Working...
                        X