Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik A650

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik A650

Heb me dus een Canon A650 IS aangeschaft, heb wat algemene vraagjes.

Vrijdag vertrek ik met mijn vriendin naar Turkije (Turgutreis, Bodrum), De zon zal daar wel branden. Foto's die ik overdag wil nemen, hiervan best de laagst mogelijke ISO-waarde gebruiken (ISO 80)? In welke stand kan ik het beste foto's nemen van bijvoorbeeld een sfeerbeeld van het landschap? Portret aan het strand? Zonsondergang?

De auto-stand zoveel mogelijk mijden?

Daar er veel zon is, het best een kleinere diafrag nemen? lage ISO-waarde?

Ik lees hier dat d.m.v. een statiefje het mogelijk is verschillende foto's van een zonsondergang te maken en deze in bv Photoshop samen te voegen zodat het resultaat qua kleuren nog mooier oogt? Hoe gaat dit juist in z'n werk?

De A650 is dus een 12MP camera, best op 12MP laten staan? Of beter 8MP of lager nemen? Ik neem 2x 4gb Ultra III SD-kaartjes mee, dit zal wel voldoende zijn hoop ik

Ik ben een beginneling, mijn foto's gaan niet perfect zijn, maar zou toch nog graag wat tips willen krijgen zodat mijn foto's niet volledig om zeep geholpen worden tijdens onze vakantie

Alvast bedankt!

Quant

Re: Gebruik A650

Het feit dat je deze vragen moet stellen kort voor de aanvang van je vakantie is voor mij aanleiding je te adviseren de Scene modi te gebruiken.
    De kracht en nauwkeurigheid van de scene modi worden over het algemeen zeer onderschat, je moet echter bedenken dat de software die de instellingen van die modi beïnvloeden zijn gebaseerd op de ervaring van talloze professionele fotografen.
    Liever die "kinderachtige" scene standjes gebruiken dan een mislukte foto.. nietwaar???
    Fijne vakantie en mooie foto's gewenst.

Comment

Daar heb je wel gelijk in

Maar wat me wel stoort is dat als ik die scene-modi gebruik, hij automatisch een hoge ISO-waarde kiest..

In welke modus kan ik best een foto van een zonsondergang nemen?

Comment

De scene automatiek kiest alleen een hogere ISO waarde als dat nodig is. Met andere woorden, als je een en ander met de hand in zou stellen dan kom je vrijwel zeker aan dezelfde ISO waarde. Bij Kids & Pets en in de Sportstand willen deze camera's de ISO nogal eens vlug verhogen teneinde een korte sluitertijd te verkrijgen.. gewoon even uitproberen bij welke lichtomstandheden je vind dat er een te hoge ISO waarde is gekozen en dan bijvoorbeeld overgaan tot Foliage... ik roep maar wat.
        Tot ISO 400 kun je nog prachtige plaatjes maken met behoud van behoorlijk veel detail. Bij ISO 800 kun je nog een leuk afdrukje maken op 10x15cm... maar meer ook niet.
        Uiteindelijk is die hoge ISO gewoon het verschil van wel of geen foto.
        De ondergaande zon kun je gewoon fotograferen in de Night Snapshot of Night Scene stand.... je kunt dat vanavond al proberen en vervolgens in de Exif lezen hoe dat cameraatje het heeft gedaan.
        Ik ken een aantal mensen die een vergelijkbare Canon camera hebben en zelfs één met de A650, na veel gedoe in de Tv, Av en M stand zijn ze er uiteindelijk achter gekomen dat ze het zelf niet beter kunnen dan de camera.

Overigens houd niemand je tegen te experimenteren met die scene standen, dus als je benieuwd bent naar het resultaat van de scene stand Night shot overdag op het strand dan moet je het voor de grap gewoon proberen.

Comment

Dus bij bv een ISO-waarde hoger dan 800 gaat de kwaliteit van een foto achteruit? Waarom gaat de camera dan in de auto-functie een hoge ISO kiezen terwijl de kwaliteit en detail van een foto achteruit gaat? Waarom kiest hij dan niet voor een grotere diafrag?
          En wat te doen met het aantal MP? Op 12 laten staan of lager zetten?

Alvast bedankt voor de info Viewfinder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
            Dus bij bv een ISO-waarde hoger dan 800 gaat de kwaliteit van een foto achteruit? Waarom gaat de camera dan in de auto-functie een hoge ISO kiezen terwijl de kwaliteit en detail van een foto achteruit gaat? Waarom kiest hij dan niet voor een grotere diafrag?
            En wat te doen met het aantal MP? Op 12 laten staan of lager zetten?

Alvast bedankt voor de info Viewfinder
            Omdat een bepaalde scene ook een bepaalde scherptediepte moet hebben en als die scene dan juist een grote scherptediepte verlangt, zal de camera de iso opdrijven ipv. het diafragma vergrote, als dat al zou kunnen.
            MP. Als je geheugenkaartje groot genoeg is, altijd kiezen voor de meeste MP en de hoogste kwaliteit. Met photoshop of een andere kan je de resolutie altijd verlagen maar terug verhogen kan niet. Ongeveer hetzelfde verhaal als in zw of kleur trekken. Altijd in kleur. Kleur kan je altijd naar zw omzetten maar andersom niet.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Er komt een moment dat er geen groter diafragma of langere sluitertijd kan worden gekozen omdat beiden al aan het randje zitten.
              Op dat moment krikt de camera de ISO waarde op.
              Natuurlijk gaat dan de kwaliteit van de foto achteruit, maar dat is in principe bij elke camera het geval, alleen kun je met sommige dure dslr's tot ISO 1600, 3200 en zelfs 6400 gaan en dan houd het ook op.
              De A650 is en blijft een eenvoudige compact camera die ongeveer € 250 kost en daarvan kun je niet hetzelfde verwachten dan van een camera van € 2500. Je kunt er prachtige foto's mee maken maar niet onder alle omstandigheden, daarvoor is duurder materiaal nodig en enige kennis van fotograferen.

Ik zou gewoon op 12 MP fotograferen, je hebt die pixels gekocht dus gebruik ze dan ook

Comment

Working...
              X