Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

40D probleempje?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 40D probleempje?

    Af en toe weigert mijn camera af te drukken. Ik stel dan scherp door de ontspanknop half in te drukken, en druk de knop daarna helemaal in... en dan gebeurt er niks. Het lijkt er dan op dat de camera niet heeft kunnen scherpstellen en dan dus ook niet afdrukt. Maar 't gekke is dat ' ie dit ook doet in AI servo. En dat is volgens mij toch niet normaal? In deze stand zou ' ie toch gewoon moeten afdrukken ook al heeft ' ie geen focuslock, of vergis ik mij hierin?

    'k Heb dit vorige week een aantal keer gehad met de 100-400L en vandaag ook met de 70-200L...

    Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar na het doorzoeken van de handleiding geen oplossing gevonden....

    Edit; Ik kies overigens altijd zelf 1 van de 9 scherpstelpunten....
    Last edited by MarkEL; 29 juni 2008, 14:37.
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: 40D probleempje?

    Kom je dichter dan de minimale scherpstel afstand van de lens ? Heb ik ook een paar keer gehad met dichtbij opnamen .. afstand verkeerd ingeschat = geen focus beep ...
    FWIW

    Comment


    • #3
      Re: 40D probleempje?

      Ikzelf heb bij mijn 40D zo nu en dan last van hetzelfde verschijnsel. Gisteren bijvoorbeeld bij het nemen van foto's van hardlopers bij een triatlon: overdag, onder heldere omstandigheden, voldoende contrast en dan toch geen AF-bevestiging (rood oplichtend scherpstelpunt) kunnen krijgen bij het AI-Servo gebruik. Het gebeurt niet vaak, laten we zeggen 1 op 100 als indicatie, maar het is toch jammer als je op die manier een foto mist omdat de loper de zoeker "uitloopt" zonder dat je hebt kunnen afdrukken Overigens komt dit verschijnsel bij mij ook voor bij One Shot AF, dus niet alleen bij AI-Servo gebruik.

      Wat mij betreft is het niet vervelend genoeg om het toestel naar ETBASS te sturen (je bent hem dan toch weer 2 weken kwijt) maar misschien is er iemand met vergelijkbare klachten die de 40D wel heeft laten nakijken?

      Humphrey

      Comment


      • #4
        Re: 40D probleempje?

        Ik heb vandaag 1340 foto's gemaakt, bijna allemaal met de Servo-AF (een klein aantal in One-Shot), en allemaal met de 100-400L.
        Mijn 40D werkte altijd perfect.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 40D probleempje?

          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
          Ikzelf heb bij mijn 40D zo nu en dan last van hetzelfde verschijnsel. Gisteren bijvoorbeeld bij het nemen van foto's van hardlopers bij een triatlon: overdag, onder heldere omstandigheden, voldoende contrast en dan toch geen AF-bevestiging (rood oplichtend scherpstelpunt) kunnen krijgen bij het AI-Servo gebruik. Het gebeurt niet vaak, laten we zeggen 1 op 100 als indicatie, maar het is toch jammer als je op die manier een foto mist omdat de loper de zoeker "uitloopt" zonder dat je hebt kunnen afdrukken Overigens komt dit verschijnsel bij mij ook voor bij One Shot AF, dus niet alleen bij AI-Servo gebruik.

          Wat mij betreft is het niet vervelend genoeg om het toestel naar ETBASS te sturen (je bent hem dan toch weer 2 weken kwijt) maar misschien is er iemand met vergelijkbare klachten die de 40D wel heeft laten nakijken?

          Humphrey
          Bij AI servo krijg je nooit een rood oplichtend scherpstelpunt toch? Maar in ieder geval, bij mij is't blijkbaar nog anders. Want ik had het vanavond nog weer, met de 70-200 erop. Een foto maken met het onderwerp als silouet. (dus heel donker tegen een heel lichte achtergrond). Ik gebruikte AI-focus. Lichtmeting op de achtergrond, daarna scherpstellen op het onderwerp. Ik kreeg een focusbeep ter bevestiging (en tevens het rondje onderin de zoeker) wilde daarna afdrukken... en er gebeurt weer niks Da's toch nie normaal

          Ik kan me overigens niet herinneren dat ik dit fenomeen heb gehad met mijn Tamron lens of macrolens. Zou 't op één of andere manier aan IS kunnen liggen?

          Anyway ik bedacht me nog dat mijn camera nog oude firmware gebruikt. Misschien dat het helpt om dit maar eens te updaten? (ben niet zo'n held hiermee, altijd bang dat het niet goed gaat en da'k hiermee mijn camera om zeep help)
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: 40D probleempje?

            Ik postte vorige week een gelijkaardige post : Ik kon met m'n 5D niet afdrukken wanneer m'n 580EX ingeschakeld was. De 70-200 2,8 IS stond er verder ook nog op.

            Men suggereerde een firmware upgrade. Misschien is dat voor jou ook een oplossing?
            BD0910BE

            Comment


            • #7
              Re: 40D probleempje?

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Bij AI servo krijg je nooit een rood oplichtend scherpstelpunt toch?
              Wanneer focus is verkregen licht het scherpstelpunt wel op bij AI Servo maar is er geen bevestigend piepje, dit in regenstelling tot One Shot Focus. Weet overigens niet hoe het zit bij AI Focus (nooit gebruikt ......)

              Comment


              • #8
                Re: 40D probleempje?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik heb vandaag 1340 foto's gemaakt,
                1340 op 1 dag ? Jawadde, ik denk dat ik op 1 jaar met moeite aan 1000 kom.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: 40D probleempje?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                  Wanneer focus is verkregen licht het scherpstelpunt wel op bij AI Servo maar is er geen bevestigend piepje, dit in regenstelling tot One Shot Focus. Weet overigens niet hoe het zit bij AI Focus (nooit gebruikt ......)
                  Heb nog eens even bekeken maar volgens mij mij geeft de camera in AI servo een rood lichtje van het gekozen scherpstelpunt op het moment dat de AF in werking treedt, maar niet zozeer wanneer er scherpgesteld is. Maar dit terzijde.... (ik kan me vergissen maar volgens mij toch niet...)

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  1340 op 1 dag ? Jawadde, ik denk dat ik op 1 jaar met moeite aan 1000 kom.
                  1000 in één jaar Ach, 't hangt er ook vanaf wat je doet natuurlijk. Ik ben vorige week op de open dag van de luchtmacht geweest (vliegshow dus ) en heb daar ook >900 shots gemaakt. Oke, zo'n 85 tot 90% gooi ik weer weg maar toch... en een paar weken daarvoor zo'n 700 shots op een vliegshow in Volkel, ja dan schiet het lekker op.

                  Maar back on topic; Ik heb mijn firmware met succes geüpdatet dus we zullen nu weer eens zien. Ben ook nog ff op het net aan 't zoeken geweest en kwam dit en dit tegen.... Niet iets waar ik echt gerustgestelder van ben geworden
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: 40D probleempje?

                    Enkele weken geleden hetzelfde voorgehad bij het testen van een nieuwe lens. Mijn batterij bleek gewoon bijna leeg te zijn, ook al gaf de indicator nog steeds de 2 blokjes aan. Andere batterij er in en het probleem was van de baan.
                    Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

                    Comment


                    • #11
                      Re: 40D probleempje?

                      Met mijn 40D + 70-200 heb ik gelijkaardige problemen en ik ging er steeds van uit dat dit te wijten was aan onvoldoende contrast in het onderwerp. Naar aanleiding van deze post ben ik daar eens beter gaan op letten en ik vrees dat laag contrast niet de enige reden is. Het kan gebeuren dat het toestel, met enkel het centraal focuspunt actief, niet wil scherp stellen op een bepaald (stilstaand) onderwerp en enkele seconden later, nadat een andere opame werd gemaakt, lukt het wel. Hoogst eigenaardig maar ook vervelend als je toestel net niet wil focussen voor dat ene, onvergetelijke wereldshot.
                      Hopelijk kan dit door een software upgrade worden verholpen. Ervaringen en bevindingen zijn dus meer dan welkom.
                      mijn foto's: www.reneheylen.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: 40D probleempje?

                        Ik hoop vanavond nog wat tijd vrij te kunnen maken om nog eens wat testshots te kunnen maken, nu met firmware 1.0.8. Hoewel dit testen nogal lastig gaat want er is eigenlijk geen peil op te trekken wanneer die nu wel of niet weigert...

                        Ik weet in ieder geval wel zeker dat het in mijn geval geen gebrek aan contrast is (een donker silouet tegen een zonnige achtergrond zou toch genoeg moeten zijn ). Ook ligt het niet aan de accu want ik had dit fenomeen vorige week dus ook diverse malen (tijdens een vliegshow) waarbij ik 2 volle, net opgeladen accu's in mijn grip had geplaatst....

                        @ degene die soortgelijke problemen kennen; Welke firmware gebruiken jullie?
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: 40D probleempje?

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Ik weet in ieder geval wel zeker dat het in mijn geval geen gebrek aan contrast is (een donker silouet tegen een zonnige achtergrond zou toch genoeg moeten zijn ).
                          Ik denk dat dat net het probleem is: als uw AF-punt zich in die silhouet bevindt, dan kan de camera moeilijk scherpstellen wegens geen contrast in al dat zwart

                          Comment


                          • #14
                            Re: 40D probleempje?

                            Hello,

                            ik heb zaterdag en zondag samen zo'n 2000 foto's gemaakt met de 40D en de 70-200 IS 2.8, zo goed als altijd met AI Servo omdat het circuit foto's waren, en geen enkel probleem gehad dat hij niet wil 'klikken'

                            Met de 70-200 heb ik al wel enkele keren gehad dat ik het knopje niet op 1.4m gezet had om een portret te maken, als het dan te kortbij is wilt ie natuurlijk niet, maar dat was mijn eigen vergetelheid.

                            Verder heel tevreden over de combi 40D/70-200 IS 2.8 trouwens, mijn aantal gelukte panningfoto's zit tegen de 90% tegenwoordig.

                            Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 40D probleempje?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
                              Ik denk dat dat net het probleem is: als uw AF-punt zich in die silhouet bevindt, dan kan de camera moeilijk scherpstellen wegens geen contrast in al dat zwart
                              Op zich zou je hierin wel eens gelijk kunnen hebben, zij het niet dat mijn camera in het geval van gisteravond (met AI-focus) al een bevestigingsbeepje had gegeven. De scherpstelling was dus al gelukt. En toch weigerde hij om af te drukken... (na een paar seconden deed 'ie het alsnog wel gewoon overigens) ...
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X