Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overtuigende vergelijkfotos crop vs fullframe ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overtuigende vergelijkfotos crop vs fullframe ?

Hier kun je 5D foto's vergelijken met veel andere cameras:

Walter
    D850

Comment

Ik hoop dat het nu eindelijk duidelijk wordt voor sommige die de 5D en andere FF camera's zo de hoogte in prijzen. Er is misschien wel verschil, maar dat is zo klein tegenover de prijs die je betaald.

Comment

Dit vgl is moeilijk want hoe vergelijk je?

Andere lens opzetten? Maar dan vergelijk je misschien de lenzen ipv de sensors.

Zelfde lens? Vanop dezelfde plaats krijg je een ander beeld of je moet op een andere plaats gaan staan. Zoom is ook geen oplossing want dan vgl je misschien de kwaliteit van de zoom over zijn bereik ipv de sensors enz.

Beste lijkt mij zelfde lens maar op een andere plaats staan. Want dat komt het meest met de realiteit overeen.

Ik vraag mij ook af wat je wil vgl.
        Het DOF verschil? Het beeldkwaliteitsverschil in lage of hoge iso? Het groothoekverschil? Het televerschil? enz...

De beste test is tussen D3 en D300 want dat zijn camera's van hetzelfde tijdperk. Maar het feit dat de 5D de APS'en nog steeds het nakijken geeft alhoewel die stokoud is zegt eigenlijk al genoeg....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
          Ik hoop dat het nu eindelijk duidelijk wordt voor sommige die de 5D en andere FF camera's zo de hoogte in prijzen. Er is misschien wel verschil, maar dat is zo klein tegenover de prijs die je betaald.
          , tja bij Pentax zal je in elk geval geen moeten gaan zoeken dus in jullie geval moet het wel zo zijn dat FF de moeite niet is , als je het wil weten koop je er eentje . Ik heb alles al gehad en het enige wat ik overhou is een FF en een 1.3crop , er is meer dan beeldkwaliteit alleen hé ( uiteindelijk voor mij wel de grootste reden ) maar één ding is zeker een 1.6 crop moet ik nooit meer hebben
          Als je perse bewijzen wil dan kun je die gerust vinden, ik heb geen boodschap aan vergelijkende testjes hier, in plaats daarvan fotografeer ik , en ja met FF en ik ben er heel erg tevreden mee .
          Als jullie toch zo sceptisch staan tov FF waarom heb je er dan intresse in, als APS voldoende is voor jullie meer moet dat toch niet zijn, er is maar één ding dat telt en dat is dat je tevreden bent met de foto’s die je maakt, dat ben ik ook .
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Ik zou eigenlijk graag eens wat foto's willen zien ipv de discussie APS-C of FF.
            Dus Innovator verras ons met wat leuke foto's. Je mag zelf kiezen met welke cam je ze maakt FF of APS-C

Hans
            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Een monitor geeft een globale indruk van hoe een foto, groot afgedrukt, er aan de wand uit zou kunnen zien. Dat kun je beter beoordelen op een volledig gecalibreerde monitor van circa € 4000 dan op een beeldschermpje van € 199. Sluit ook de invloed van een onjuiste verlichting van de werkplek niet uit.
              Voor mij telt alleen de foto aan de wand.
              Voor een goede afdruk heb je ergens tussen de 80 tot 118 pixels per centimeter nodig, het kan zelfs met minder als je voldoende afstand van de foto neemt.
              Het (welverdiende) lot van de pixelpeeper is dat hij nooit tevreden zal zijn met zijn foto's, welke camera hij ook gebruikt.
              Het begint er op te lijken dat een aantal mensen als doel hebben te bewijzen dat er geen significant verschil is tussen een ff en een crop camera.
              Die mensen moeten toch maar eens wat dieper in de techniek duiken.
              De 5D is een fantastische camera en is in staat buitengewone resultaten te produceren.
              Wat men hierbij niet mag vergeten is dat er meer kennis vereist is om die resultaten te behalen, met name in verband met de te gebruiken lenzen.
              Ik neem aan dat er spoedig een topic zal volgen om foto's te laten zien van een middenformaat en een crop camera. En dat alles om de aanschaf van een goedkopere crop camera te rechtvaardigen.
              Prettige wedstrijd!

Voor de die-hard pixelpeepers

Ik ga er niet naar zitten turen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                ...
                Ik neem aan dat er spoedig een topic zal volgen om foto's te laten zien van een middenformaat en een crop camera. En dat alles om de aanschaf van een goedkopere crop camera te rechtvaardigen.
                Prettige wedstrijd!

...
                http://forums.dpreview.com/forums/re...hread=24385416

ik dat die crops dan wel wat tekort gaan komen
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  http://forums.dpreview.com/forums/re...hread=24385416

ik dat die crops dan wel wat tekort gaan komen
                  Is hier een vergelijk mogelijk?
                  De sensor is 4 x zo groot als ook de resolutie(±)
                  Een van de beste vergelijkingen is, denk ik wel, de boven aangehaalde vergelijking tussen de D300 en de D3.(Zelfde resolutie, zelfde generatie, veel zaken gemeenschappelijk)
                  Of misschien nog beter binnen enkele(dagen, weken, maanden) D300 <> D700
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

-----
                    Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 01:26.

Comment

Ik wil effe zeggen dat ik helemaal geen kruisvaart tegen FF wil houden, maar gewoon wil aanhalen dat het verschrikelijk veel geld kost om miniem verschil te zien. Zeker als je de foto bekijkt zoals je een foto moet bekijken. Niet al scrollend met een vergrootglas voor je monitor.

Maar iedereen doet dus wat hij wil en koopt wat hij wil. Zolang we zelf maar tevreden zijn met ons toestelleke.

Comment

Ik wil effe zeggen dat ik helemaal geen kruisvaart tegen FF wil houden, maar gewoon wil aanhalen dat het verschrikelijk veel geld kost om miniem verschil te zien. Zeker als je de foto bekijkt zoals je een foto moet bekijken. Niet al scrollend met een vergrootglas voor je monitor.

Maar iedereen doet dus wat hij wil en koopt wat hij wil. Zolang we zelf maar tevreden zijn met ons toestelleke.
                        Dat probeer ik al heel lang aan velen duidelijk te maken, maar je bent pixelpeeper of je bent het niet ( is trouwens geen verwijt he ).
                        Maar je MOET wel pixelpeepen wil je het verschil op een afgedrukte foto zien. ( als het al te zien is natuutlijk )
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik denk dat voor velen onder ons de interesse voor FF niet ligt in de betere beeldkwaliteit op zich maar in de betere beeldkwaliteit in moeilijke omstandigheden en in de DOF verschillen die je toelaten foto's te maken die je met een APS niet kan maken enz.

Het is een beetje kortzichtig om te denken dat de enige interesse voor FF komt van de betere beeldkwaliteit.

Uiteindelijk is het nog altijd zo dat een FF alles kan wat een APS kan maar een APS kan niet alles wat een FF kan. Dit toch alvast als je APS vs FF vergelijkt.

Comment

een voordeel van betere kwaliteit op bijna pixel niveau is, dat als je een stuk uit je foto wil croppen, uw crop veel betere kwaliteit zal hebben

Comment

Ik ben overgestapt van de 400D naar de 5D. En zoals sommigen schreeuwen dat er zo'n groot verschil in beeldkwaliteit is, kan ik dat niet beamen. Ik ben wel vooruitgegaan en er zijn verschillende facetten gewoon beter. Maar om dat nu als een masale verbetering te noemen is overdreven.

De topicstarter heeft een 40D en dan denk ik dat het verschil met een 5D nog kleiner wordt.

Ik moet er ook bij vertellen dat ik samen met de 5D ook ben overgestapt van een Tamron 17-50/F2.8 naar de 24-105/F4. En dus vraag ik me soms wel eens af of nu net niet dat is wat mijn grootste kwaliteitsverbetering geeft.

Anderzijds voor mij persoonlijk nam ik bijna 80% van de foto's op mijn 400D op ISO1600. En de 5D doet het beter op deze instelling en kan ook op ISO3200 werken. Dus dat was voor mij de voornaamste reden om over te stappen en dat heb ik mij nog niet betreurd.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

En zo is het!

Zie de detaillering in dit

plaatje.
                                Die detaillering is nu net het verschil tussen een foto van 90x60 cm en 150x100cm dus voor veel mensen maakt het geen fluit uit omdat ze toch niet groter afdrukken dan een A4tje.
                                De 40D is een fantastische camera, maar op dit punt verliest hij gewoon.

Comment

Working...
                                X