Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

even voorstellen + (natuurlijk) cameravraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• even voorstellen + (natuurlijk) cameravraag

Hoi,

ik heb me, na een hele poos meelezen, aangesloten op dit forum. "Ik", dat is Jan, wonend in het Gentse. Fotograferen doe ik al heel lang, maar dan echt als hobby.
    Qua historiek wat toestellen betreft, kan ik het volgende overzicht geven :
    • eerste stappen met een Kodak Retina II (heb ik nog liggen) met losse lichtmeter
    • Minolta X700, in de loop van de jaren uitgebreid met heel wat glaswerk
    • Fuji 6900 digitale bridge
    • Fuji 9500 bridge, waar ik nu nog mee werk
    • Panasonic TZ1 als compactje

Waarom staat dit nu onder het item "camera's" ? Omdat ik geregeld foto's maak voor een dansgroep : weinig licht, veel beweging... Niet direct het onderwerp om goed te krijgen met het materiaal dat ik nu ter beschikking heb.
    Onlangs had ik de gelegenheid om op zo'n avond de TZ1 en 9500 te gebruiken samen met een Nikon D50. Beelden van de TZ1 waren onbruikbaar (niemand herkenbaar), maar dat was te verwachten. Het objectief van de 9500 is niet lichtsterk genoeg onder die omstandigheden en het aandeel beeldruis is aanzienlijk. De D50 (met kitlens) presteerde onvergelijkbaar veel beter !
    De oplossing lijkt nogal voor de hand liggend : een degelijke SLR. Maar dan rijzen de vragen : valt er nog wat aan te vangen met de Minolta MD-objectieven ? O.a. een 24-50 zoom, een 50/1.7, 70-210, ... Zo ja : welke merken kunnen die - met een adapter - gebruiken ? Vooral omwille van die 50 mm lijkt dit me wel de moeite om uit te zoeken.
    Zoals velen werk ik met een beperkt budget, dus geen (semi-)professionele body gewenst. Indien die piste niet praktisch blijkt, is het aanbod ruim genoeg en dan wordt het een kwestie van uitproberen. Eén van de favoriete fotowinkels ligt hier in de buurt, dus dat zal geen probleem vormen.
    Alvast bedankt voor het meedenken.

Re: even voorstellen + (natuurlijk) cameravraag

Hi,

Je enige hoop is een Canon body. Om het even welke.
    Er bestaan minolta eos adapters.

Met glas : gaan tot oneindig
    Zonder glas: voor dichtbij en portret.

Maar de canon body laat ook VEEL meer lenzen toe dan om het even welke andere body. In elke prijsklasse. Oude en nieuwe lenzen. Van 5 euro tot....

Als je met een beperkt budget toch topglas wil is Canon de enige oplossing.

DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Hi,

Je enige hoop is een Canon body. Om het even welke.
      Er bestaan minolta eos adapters.

Met glas : gaan tot oneindig
      Zonder glas: voor dichtbij en portret.

Maar de canon body laat ook VEEL meer lenzen toe dan om het even welke andere body. In elke prijsklasse. Oude en nieuwe lenzen. Van 5 euro tot....

Als je met een beperkt budget toch topglas wil is Canon de enige oplossing.

DPaul.
      Wat is dat nu voor een stelling.
      Alleen het feit al dat de TC met een D50 met kitlens reeds een goed resultaat heeft wijst duidelijk op dit zeer Canon gericht advies.
      Ik zeg hierbij niet dat Canon een slecht advies is maar beweren dat dit de enige mogelijkheid is, is wat kort door de bocht.
      Je staat er zelf niet eens bij stil dat waarschijnlijk zijn bestaande lenzen zonder meer bruikbaar zijn op een Sony toestel(deze laat ik over aan de Sony kenners).
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Wat is dat nu voor een stelling.
        Alleen het feit al dat de TC met een D50 met kitlens reeds een goed resultaat heeft wijst duidelijk op dit zeer Canon gericht advies.
        Ik zeg hierbij niet dat Canon een slecht advies is maar beweren dat dit de enige mogelijkheid is, is wat kort door de bocht.
        Je staat er zelf niet eens bij stil dat waarschijnlijk zijn bestaande lenzen zonder meer bruikbaar zijn op een Sony toestel(deze laat ik over aan de Sony kenners).
        a) Ik neem aan dat een jarenlange minolta gebruiker "met heel wat glaswerk" en "jarenlange hobby"..., zelf weet of zijn lenzen op een sony passen, en aangezien hij er niet over spreekt dit geen oplossing is.

b) Op nikon kan je niet terecht met je minolta glas.
        Op een D50 zelfs niet met MF top nikon-glas.

c) Ik heb een advies gegeven (lees de laatste zin eens goed) dat 100% juist is. Als de begrippen "budgetvriendelijk" en "kwaliteit" en "lichtsterk" in dezelfde post staan -> canon.

O, en was er mij echt niet van bewust dat dit Canon biased zou zijn.
        Nu je het zegt...

DPaul.
        DPaul - A.FIAP

Comment

Thanks Hubert. De eerste reactie had ik verwacht
          Dat het met Canon kan, is positief, dat het enkel met Canon kan, is wat minder waarschijnlijk. Waarschijnlijk was mijn uitleg onvoldoende.

Ik had ook al een oog laten vallen op bijvoorbeeld een Sony A300, maar nog niets is zeker. Minolta AF-objectieven zouden zonder problemen passen, maar de mijne zijn manueel en dat lukt niet zomaar...
          @DPaul : ik werk inderdaad al enkele decennia met toestellen, maar 't is pas recent dat ik weer denk aan een SLR. Waarom : er zijn nog andere hobby's en ik weet dat een SLR een kern is waar heel wat rond verbeterd en uitgebreid wordt. Enerzijds hou ik van de kwaliteit van de beelden die je ermee schiet en de mogelijkheden die het concept SLR biedt, anderzijds denk ik aan de jaren met de X700 en een grote fototas waarmee ik continu rondzeulde. Ik kan wel werken met sluitertijd en diafragma (die goeie oude lichtmeter was een goede leerschool), maar met mijn toestellen maakt dat niet zoveel uit, behalve om bewegingsonscherpte te vermijden. Stel je dus van die jaren werken niet teveel voor.

Eerst wil ik weten of het de moeite is om dat oude glas te "recycleren", dan met welke merken/toestellen dat haalbaar is en dan wordt het tijd om de verschillende toestellen eens in de hand te nemen. Ik hoef me voor niets te haasten : 't is zomer en lang klaar. Optredens in duistere omstandigheden zijn nog niet voor direct.

Indien die 50/1.7 op pakweg een D400/450 past, maar dit en dat niet mogelijk is, dan moet ik uitmaken of het sop de kool waard is.

Het uiteindelijke doel is aanvaardbare reportages (stel je hier niet teveel van voor) te maken in moeilijke omstandigheden. Voor zover ik weet is een lichtgevoelig objectief met vast brandpuntsafstand (heet tegenwoordig een prime, dacht ik) de best oplossing. Momenteel verwacht ik dat de Fuji volstaat voor andere momenten, maar het kan best zijn dat de SLR zo leuk is dat de rest niet meer gebruikt wordt of doorschuift naar andere gezinsleden.

Jan

Comment

Helaas , ook mij is gezegd door de lokale fotohandelaar dat mijn (> 20jaar oude) MD lenzen van de XG1 niet passen op de huidige Sony camera's. Omdat ze 100% manueel zijn en het enkel over 2 vaste brandpuntsafstanden ging heb ik er dan ook niet verder op doorgezocht.
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
              Eerst wil ik weten of het de moeite is om dat oude glas te "recycleren", dan met welke merken/toestellen dat haalbaar is en dan wordt het tijd om de verschillende toestellen eens in de hand te nemen.

Indien die 50/1.7 op pakweg een D400/450 past, maar dit en dat niet mogelijk is, dan moet ik uitmaken of het sop de kool waard is.
              Jan
              Ik vermoed wel dat Minolta MF objectieven mits adapter van 20 euro passen op voornoemde canon modellen.

Ik denk dat de crux is: is de minolta 50mm 1.7 + adapter beter dan bvb. de plastic fantastic van 85 euro ?(Canon EF 50mm f1.8) In het Engels zeggen ze "that is a tall order".

Dpaul.
              DPaul - A.FIAP

Comment

Ik ken die Minolata MD lens niet, maar hier vind u meer informatie over de adapter. Ik heb ook op een forum gelezen dat je met deze adapter wel lichtverlies zou hebben.
                Aangezien je meerdere MD lenzen hebt kan het misschien toch wel interessant zijn deze adapter aan te schaffen. Hoewel, zoals Paul al zei, is de Fantastic Plastic een goed lensje voor zijn prijs.
                Als het al waar zou zijn dat je met deze MD to EOS adapter lichtverlies hebt, is het niet meer zo interessant wat beterft uw 50mm, dat moet je zelf beslissen natuurlijk. En dan nog, de Canon moet je bevallen natuurlijk

PS: en hier vind je nog meer over een andere adapter (ik heb niet alles gelezen, dus schiet niet op de pianist plz).

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Ik ken die Minolata MD lens niet, maar hier vind u meer informatie over de adapter. Ik heb ook op een forum gelezen dat je met deze adapter wel lichtverlies zou hebben.
                  Aangezien je meerdere MD lenzen hebt kan het misschien toch wel interessant zijn deze adapter aan te schaffen. Hoewel, zoals Paul al zei, is de Fantastic Plastic een goed lensje voor zijn prijs.
                  Als het al waar zou zijn dat je met deze MD to EOS adapter lichtverlies hebt, is het niet meer zo interessant wat beterft uw 50mm, dat moet je zelf beslissen natuurlijk. En dan nog, de Canon moet je bevallen natuurlijk

PS: en hier vind je nog meer over een andere adapter (ik heb niet alles gelezen, dus schiet niet op de pianist plz).

Grtz, RF
                  Helaas kan je met een glasloze adapter niet scherpstellen op oneindig met MD objectieven op een EOS camera...
                  Waarmee die toepassing grotendeels vervalt.

Edit: niet goed gelezen, die adapter valt dus IN de body, wel mogelijk dus....

Comment

OK. Conclusie : om economische redenen hoef ik het niet te doen, want de ombouw kost behoorlijk wat centen (adapter + ander matglas). De enige valabele reden is het hergebruiken van oude objectieven.
                    Eigenlijk lijkt het dus best om die weg te vergeten en resoluut voor nieuw te gaan, met in gedachten het voornaamste gebruik (dansvoorstellingen).

Dus kom ik in het straatje van velen terecht : welke camera. Daarvoor is hier voldoende info te vinden, dus ik snuffel wel even rond.
                    Tot bedankt voor de reacties !

Comment

Als je in de toekomst enkel die 50mm zou gebruiken dan klopt je redenering wel. Als je echter achteraf die 24-50 en 70-210 wilt gebruiken veranderd dat wel de zaak.
                      Maar weet je, die oudere lenzen zijn best leuk en goed, maar in feite is het bij de meesten een beetje nostalgie en een beetje een liefhebberij in de liefhebberij. En in ieder geval als je snel wilt werken zijn AF lenzen beter natuurlijk. En wat die camera beterft, daar komt ge met je ervaring gerust alleen uit want slechte camera's heb je de dag van vandaag niet meer.

Eén ding wil ik je nog graag meegeven, blijf ons forum bezoeken want het is een echte schatkamer aan informatie.

Grtz, RF
                      Last edited by Red Falcon; 27 juni 2008, 23:15. Reden: laatste zinnetje

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Wie me hielp meedenken : bedankt ! De beslissing is sneller gevolgd dan verwacht : ik nam van een mede-BDer een Nikon D50 over, met als extraatje een Nikkor 50/1.4. Die loste meteen het grootste probleem op : fotograferen met weinig licht.
                        Het werken met een DSLR geeft me meteen weer een fotografie-gevoel : het gevoel dat je echt moet bezig zijn met de foto's in plaats van het snelle point-and-shoot. Ik weet wel : met een compact kun je je ook wel bezig houden met kadreren, compositie en dergelijke, maar blijkbaar zorgt de reflex ervoor dat ik me meer concentreer op dergelijke zaken. Het feit dat je meer controle hebt over DOF en dergelijke, zal daar in niet geringe mate aan bijdragen.

Jan

Comment

Working...
                        X