Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorkennis vereist voor reflexcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

    Ik vind een reflex nog steeds zeker zo makkelijk als een compact of bridge.
    Maar mijn eerste toestel 37 jaar geleden was ook een reflex; ik had het hele fotoboek van Dick Boer doorgewerkt en ook deel 2. De foto's die ik er toen mee genomen heb zijn nog steeds om aan te zien, met een compactje was dat toen nooit gelukt.
    Nou is een G9 natuurlijk iets anders dan een gewoon compactje, maar het zit wel in de prijsklasse van een 400d.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #17
      Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Ik vind een reflex nog steeds zeker zo makkelijk als een compact of bridge.
      Maar mijn eerste toestel 37 jaar geleden was ook een reflex; ik had het hele fotoboek van Dick Boer doorgewerkt en ook deel 2. De foto's die ik er toen mee genomen heb zijn nog steeds om aan te zien, met een compactje was dat toen nooit gelukt.
      Nou is een G9 natuurlijk iets anders dan een gewoon compactje, maar het zit wel in de prijsklasse van een 400d.
      G9 stop je al snel in een kleinere draagtas. Ideaal om eens te gaan wandelen of zelfs om eens ergens binnen te smokkelen waar je normaal niet veel mag fotograferen zoals op TW
      Met een 400D kom je daar niet voorbij de toegangscontrole

      Maar zoals meerderen het ondertussen al eens aangeven: Alles hangt af van wat je ermee wil doen.
      - Reisfotografie: Start en blijf bij een compact of bridge
      - de rest: afhankelijk van wat je met het eindresultaat wil doen

      Is het enkel en alleen om op de computer te bekijken en soms eens een gewone afdruk te maken, dan ben je op lange termijn met een compact veel goedkoper.
      En zoals anderen al aangegeven hebben: Die compact/bridge is nooit weggesmeten. Ik heb nog steeds mijn eerste digitale canon (compact: Powershot A50) omdat deze soms nog ideaal is voor bepaalde situaties.
      (OK: Ik heb ook nog steeds mijn Canon AE-1 die trouwens nog steeds perfect werkt )
      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

      Comment


      • #18
        Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

        Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
        - Reisfotografie: Start en blijf bij een compact of bridge
        Ik denk dat er dan veel "idioten" zijn die zwaar geladen op vakantie gaan
        Hangt er gewoon van af van wat je er zelf voor over hebt, en hoe je je vakantie ziet. Ik zie net de mooiste landschappen op reis, dus met plezier "sleur" ik een rugzak mee met camera, verschillende lenzen en statief, op (berg)wandelingen dan nog. Zie het als een masochistische manier om aan de conditie te werken
        Mijn foto's en fractals
        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

        Comment


        • #19
          Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

          Als je echt weet dat je van fotografie je hobby wil maken is beginnen met een reflex niet slecht. Het is een basisinvestering en de rest is tijd, leertijd en honderden foto's, plus het geeft je groeimogelijkheden (lenzen,...)
          Weet je nog niet zeker of fotografie je ligt als hobby of ben je enkel van plan wat familiekiekjes en vakantiefotootjes te maken zonder meer dan zou ik beginnen met een compact (of bridge). Krijg je de smaak te pakken dan is die investering zeker geen wegggooid geld. De meeste ervaren amateurs/semi-pro met top SLRs hebben nog steeds een compactje achter de hand.
          Als je er niet in slaagd een degelijke compo met aanvaardbare belichting op de foto te hebben met een reflex, dan zal het je ook niet lukken met een compact, of omgekeerd; maak je dus geen illusies dat fotografie met de een of de ander makkelijker is.
          Een reflex kan volledig automatisch fotootjes maken, en heeft dus min of meer dezelfde instapdrempel om moeilijkheid als een compact, maar heeft de mogelijkheid om alles ook semi-automatisch en manueel te gaan doen. dit gecombineert met de reeks lenzen en andere accesoires geven je de vrijheid om van het gewone toch een wonderbaarlijke foto te maken.
          Een reflex nemen, honderden foto's maken op automatich, je exifs en histo's bestuderen en gelijdelijk aan meer en meer instellingen zelf gaan doen om te gaan spelen met licht en scherptediepte,...en wie weet beland je foto uiteindelijk hier in de HOF.
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #20
            Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

            Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
            Ik denk dat er dan veel "idioten" zijn die zwaar geladen op vakantie gaan
            Hangt er gewoon van af van wat je er zelf voor over hebt, en hoe je je vakantie ziet. Ik zie net de mooiste landschappen op reis, dus met plezier "sleur" ik een rugzak mee met camera, verschillende lenzen en statief, op (berg)wandelingen dan nog. Zie het als een masochistische manier om aan de conditie te werken
            Als je meer wil fotograferen dan alleen maar een paar 'reis fototjes' en je hebt het materiaal en de kennis ervoor .. sleur dan inderdaad maar een rugzak mee met enkele extra kilo's materiaal (I joined that club long ago ).
            De essentiële vraag daarbij blijft echter: Hoe ver wil je gaan qua investering in tijd, body & lenzen.
            Het meeste van mijn eerste DSLR materiaal is ondertussen al lang terug verkocht wegens 'te beperkend' (Ik wilde eerst ook geen 5000Euro investeren, en zit er ondertussen al RUIM boven ). Als je met DSLR begint start je misschien met een instapmodel ... maar eenmaal de kriebel er is, stopt dit zelden bij 1 lens.
            .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
            ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

            Comment


            • #21
              Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

              Dank voor de reacties. Dit forum is teglijk leerrijk en frustrerend: hoe meer meningen hoe moeilijker de keuze.

              Ik kijk nog even uit, maar voorlopig helt de balans in de richting van een compact/bridge (precies omwille van de compactheid).

              Maar ik heb toch nog een vraag i.v.m. het fameuze kwaliteitsverschil tussen compacts en reflexcamera's.

              Is dit te vegelijken met het verschil tussen bv. 6 megapixels en 12 megapixels: er is een objectief verschil, maar op courante afdrukformaten merk je hier niets van. M.a.w. kan de fotografische meerwaarde van een reflexcamera tot uiting komen in gewone 10x15 foto's?


              Groeten

              Comment


              • #22
                Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                Oorspronkelijk geplaatst door pana Bekijk bericht
                M.a.w. kan de fotografische meerwaarde van een reflexcamera tot uiting komen in gewone 10x15 foto's?

                Groeten
                Bij mijn weten zal je nooit het onderscheid kunnen zien bij 10x15.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #23
                  Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                  Bij mijn weten zal je nooit het onderscheid kunnen zien bij 10x15.
                  Meestal als je boven de ISO400 moet gaan kan je het wel zien hoor.
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #24
                    Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pana Bekijk bericht
                    Is dit te vegelijken met het verschil tussen bv. 6 megapixels en 12 megapixels: er is een objectief verschil, maar op courante afdrukformaten merk je hier niets van. M.a.w. kan de fotografische meerwaarde van een reflexcamera tot uiting komen in gewone 10x15 foto's?
                    Nog zo één van die veel aangeklaagde discussies
                    Tenzij je posters van 50x70 wil afdrukken of aanpassingen, croppings...doorvoeren heb je nooit 12MPix nodig.
                    Vb:
                    Voor afbeeldingsgrote = afdruk volg je ongeveer volgende tabel:
                    2 megapixels = 1600 x 1200 = 10x15cm
                    3 megapixels = 2048 x 1536
                    5 megapixels = 2560 x 1920
                    6 megapixels = 2816 x 2112
                    ...

                    Met een 6MP heb je dus ruim voldoende voor normale werkzaamheden
                    .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                    ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                    Comment


                    • #25
                      Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                      Om een gebruikers ervaring (+ de commentaren) te lezen over iemand die met DSLR gestart is NA een Bridge/compact (dus deze had al wat ervaring) moet je zeker en vast eens kijken onder volgende link:

                      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


                      Ik wil de DSLR zeker niet afbreken maar denk/lees/denk/bespreek/denk/overweeg/denk voor je de aankoop uitvoert
                      Tenzij je nu al zeker bent dat dit voor jou DE hobby van de toekomst zal zijn. Dan moet je gewoon met een DSLR starten (en de teleurstellingen erbij nemen om eruit te leren).
                      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                      Comment

                      Working...
                      X