Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorkennis vereist voor reflexcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voorkennis vereist voor reflexcamera?

    Los van het duidelijke verschil in prijs en kwaliteit tussen bridge-camera's en SLR, vraag ik me af of het als beginner (zonder enige voorkennis in fotografie) aan te raden is om meteen met een reflexcamera te beginnen.

    Kan een beginner al doende en door zelfstudie leren alle mogelijkheden uit een reflexcamera te halen of is het aan te raden een omweg te maken via een "eenvoudige" compact of bridgecamera?

    Zijn er ook mensen die onmiddelijk begonnen zijn met een reflexcamera en die daarna (ontgoocheld) teruggekeerd zijn naar de "gewone" digitale camera

  • #2
    Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

    Op elke DSLR is er onder meer een vol-automtische stand, perfect om mee te beginnen, en als dat aardig lukt kan je naar diafragma voorkeur of sluitersnelheid voorkeur en meer creatief gaan leren fotograferen.
    Zelf had ik eerst een compactje (IXUS V) waar weinig aan in te stellen was, en hoewel er een leercurve is (er mislukt al eens wat) is dta toch aardig goed gekomen mist een boek oevr digitale fotografie en veel lezen op dit forum.

    Comment


    • #3
      Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

      Oorspronkelijk geplaatst door pana Bekijk bericht
      Los van het duidelijke verschil in prijs en kwaliteit tussen bridge-camera's en SLR, vraag ik me af of het als beginner (zonder enige voorkennis in fotografie) aan te raden is om meteen met een reflexcamera te beginnen.

      Kan een beginner al doende en door zelfstudie leren alle mogelijkheden uit een reflexcamera te halen of is het aan te raden een omweg te maken via een "eenvoudige" compact of bridgecamera?
      Ik heb en paar maanden foto's getrokken met een compact van m'n ouders, geen flauw benul van diafragma, sluitertijd, enz. Ik wist niet eens de opties van de camera zelf (ik dacht dat een compact er geen had ) dus echt compleet auto. Maar ik trok graag foto's dus in april 2007 een Sony A100 gekocht, en pas erna beseft dat ik niets wist.

      Heb een boek gelezen over de A100, en veel gelezen hier op BD, en ondertussen zelfs al een nieuwe (betere) reflex gekocht (en véél ander materiaal) Ik heb dus alles geleerd via een DLSR, zonder problemen, ben er geen enthousiasme door verloren, integendeel
      Mijn foto's en fractals
      Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

      Comment


      • #4
        Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

        Ik ben er zeker van dat veel DSLR eigenaars hun camera enkel op A en de voorgeprogrammeerde scenes gebruiken. Op zich is daar ook niks mis mee, je profiteert toch van de beeldkwaliteit en snelheid. De fabrikanten richten zich ook op een dergelijk publiek als je de specificaties van de instapmodellen bekijkt. Het potentieel publiek is zo een stuk groter dan een stel prettig gestoorde hobbyisten-en semipro's . Als je gebeten wordt door de fotografie-microob zal dit net zo goed met een bridge- als met een instapreflex gebeuren.

        Zijn er ook mensen die onmiddelijk begonnen zijn met een reflexcamera en die daarna (ontgoocheld) teruggekeerd zijn naar de "gewone" digitale camera
        ongetwijfeld zijn die er maar waarschijnlijk eerder omwille van draagbaarheid, gewicht en niet zo zeer omwille van bedieningsgemak.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

        Comment


        • #5
          Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

          Alles valt en staat met een aantal factoren.
          Als je geen fotografie ervaring hebt zou ik toch adviseren om te starten met iets als een ixus 860is of een G9.
          Perfect toestel met toch al een aantal mogelijkheden.

          Voordeel hierbij is dat je minder teleurstelling zal kennen over 'slechtere fotos'.

          Als je onmiddellijk met een DSLR begint, ga dan zeker niet voor de zwaardere toestellen maar begin met een 'instapmodel' zoals de Canon 400D (ook Nikon en dergelijke hebben prachtige instapmodellen.

          Verder kun je inderdaad best starten met de Automatische mode en veeeeeeeeeel lezen, veeeeeeeeeeeel oefenen, nog meer lezen en nog meer oefenen
          En vooral (als je hier raad en commentaar vraagt), commentaar leren aanvaarden. Die kunnen immers soms hard aankomen (ook al is het niet altijd zo bedoeld).
          .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
          ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

          Comment


          • #6
            Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

            Mijn mening: voorkennis is niet echt nodig maar je moet wel de intentie hebben om bij te leren en veel te oefenen.

            Als je denkt dat je met duurder materiaal vanzelf betere fotos gaat maken en er niets voor moet doen dan ben je verkeerd bezig en neem je beter een compact.

            Weet je van jezelf dat je niet de tijd/motivatie/interesse.. hebt om met fotografie bezig te zijn en er iets over te leren, dan hou je het beter op een compact of bridge.

            Wil je er wel tijd in steken dan kan je beter wel een dslr (of een bridge) nemen omdat je met een klein compactje te weinig instellingen kan aanpassen en dan zodra je begint bij te leren over fotografie al tegen de limieten van je toestel opbotst.
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

            Comment


            • #7
              Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

              Ervaring is niet nodig hoor, wel is het handig iemand in de buurt te hebben om je even een beetje wegwijs te maken maar via het internet kom je er ook wel. Zolang je niet opziet tegen (zelf) studie gaat het zeker lukken. Zolang de verwachtingen maar niet direct heel hoog zijn want dan kan het wel eens gaan tegenvallen. En besef dat een compactje in je zak wel wat nakkelijker meenemen is op vakantie dan een spiegelreflex met allerlei lenzen en ander spul!
              ---------------- Ik doe niet meer mee

              Comment


              • #8
                Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                Op elke DSLR is er onder meer een vol-automtische stand, perfect om mee te beginnen, en als dat aardig lukt kan je naar diafragma voorkeur of sluitersnelheid voorkeur en meer creatief gaan leren fotograferen.
                Dit is ook allemaal mogelijk met een bridge camera.

                Comment


                • #9
                  Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                  - Af en toe een fotomagazine in je kar gooien in de supermarkt
                  - Bij boekenvoordeel een paar goede boeken kopen over digitale fotografie (vooral de vertaalde boeken vb ivm licht of een algemeen boek zijn interessant).

                  Voor de rest zelf veel experimenteren, af en toe een vraagje stellen op BD (en dan weer een paar irriterende mensen op je kap krijgen die gericht zijn om opmerkingen te geven zonder informatie).
                  Fotoclubs zijn er ook, maar experimenteer liever zelf op evenementen...

                  Enjoy,
                  Innovator

                  Comment


                  • #10
                    Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                    Op het forum lees je vaak dat wie begint met een bridge meestal toch overstapt op slr wanneer hij de smaak te pakken krijgt en op die manier 2x moet investeren.

                    Maar is het ook niet zo dat wie met een entry-level slr start op een bepaald ogenblik toch meer wil en dus ook twee maal moet investeren. Alleen gaat het hier dan nog over grotere budgetten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                      Je zegt het al zelf .... als je de smaak te pakken krijgt blijf je investeren...en moest je met een bridge "de stiel leren kennen" en dan overschakelen doe je dit waarschijnlijk met een duidelijker doel. Bovendien blijft het een handig hebbeding voor die verre fietstocht, de partner of kinderen of gewoon voor in de wagen om geen gelegenheid te missen. Ga maar eens na hoevelen hier naast hun D924 of MarkXI nog een compactje (of meerdere!) tussen de uitrusting hebben staan .

                      groeten
                      Last edited by Lucas1711; 24 juni 2008, 21:42. Reden: typo's
                      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                      Comment


                      • #12
                        Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                        Als je met een SLR aan de slag gaat (zelfs een entry-level), zit je ALTIJD met grotere investeringen. Je start met een kit-lens en komt tot de conclusie dat deze niet voldoet voor macro, landschap, ...
                        Zo ga je uiteindelijk nog maar eens een aantal lenzen bij aanschaffen waar je zonder kennis beter niet aan begint. Een goeie compact of Bridge is anderzijds meestal vrij compleet voorzien voor de meeste situaties waardoor de eerste aankoop uiteindelijk nog meevalt qua prijs.
                        Maak maar eens een rekensommetje met vb een Canon G9 tov een 400D+kitlens + ...
                        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                        Comment


                        • #13
                          Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pana Bekijk bericht
                          Op het forum lees je vaak dat wie begint met een bridge meestal toch overstapt op slr wanneer hij de smaak te pakken krijgt en op die manier 2x moet investeren.

                          Maar is het ook niet zo dat wie met een entry-level slr start op een bepaald ogenblik toch meer wil en dus ook twee maal moet investeren. Alleen gaat het hier dan nog over grotere budgetten.
                          Ik ben overgestapt van een bridge naar een spiegelreflex. Een bewuste keuze, om diverse redenen. Toch doe ik mijn bridgecamera niet weg, en wordt ze nog regelmatig gebruikt. Een rugzak met lenzen neem je niet altijd mee, overal naartoe, maar één bridge in een compacte tas wel. Laat me zo zeggen... het is geen weggesmeten geld. Weet dat een bridgecamera zoals een FZ50 van Panasonic zelfs meer mogelijkheden heeft dan een 400D van Canon. Er zit spotscherpstelling en spotlichtmeting op, een raster in scherm, een histogram op het scherm voor je fotografeert, een scherm waarop je desgevallend mee kan volgen... (de 400D kan dan weer andere dingen)

                          Alles hangt af van wat je met fotografie van plan bent... ik heb een tweetal jaren met een bridgecamera gefotografeerd voor ik, na LANG nadenken aan het "reflexavontuur" begonnen ben. Met de bridge heb ik heel veel geleerd, en ooit dacht ik nooit een reflex te kopen, maar een bridge heeft zo zijn beperkingen en daar kan je over vallen, of... je neemt ze erbij. Probleem is dat je tevoren niet weet waar je gaat eindigen met fotografie.

                          Wat die "beginnersreflex" betreft, denk ik dat je gelijk hebt, maar dan heb je al je lensjes en is het gewoon de body vervangen, en... ook dan heb je de keuze... verkopen of als backup houden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                            Ik denk dat het weinig uitmaakt; een bridge of een instap reflex wat "leren" betreft. Beide hebben nagenoeg dezelfde mogelijkheden wat betreft voorgeprogrameerde scenes. De camera doet het leeuwendeel van het denkwerk. Voordeel van de "bridge" is dat hij de fotobewerking meer doet in het toestel. Bij een reflex heb je daar vaak software voor nodig.
                            Een andere verschil is de grootte van de sensor.
                            Hier is de reflex in het voordeel. Je kunt veel meer doen met diafragma. Aangezien ik vind dat de diafragma keuze heel vaak de sfeer van de foto bepaalt zou ik gaan voor een spiegelreflex. (nog afgezien van de grote lenskeuze)
                            groet, Rik

                            Comment


                            • #15
                              Re: voorkennis vereist voor reflexcamera?

                              Wat beterft het fotograferen gaat dit even gemakkelijk of moeilijk zijn met een bridge als met een reflex toestel. Bij een reflex toestel zal je wel profiteren van een wat betere beeldkwaliteit door de grotere sensor.
                              Wat betreft de leercurve, als je wil leren en eens een boek vastpakt (bij elke camera zit het beste boek over fotografie dat er bestaat: de handleiding) en wat oefent dan is de curve stijl omhoog.
                              En je mag niet vergeten dat op de meeste reflex toestellen ook nog een P stand en voorgeprogrameerde standen zijn.
                              De beste foto's worden gemaakt door het mensje achter de camera en niet door de camera zelf.
                              Vriendelijke groeten,Raf

                              www.rafvandenbogaert.be

                              Comment

                              Working...
                              X