Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 of D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 of D80

    Eindelijk besloten om toch maar eens te investeren in een DSLR, maar nu twijfel ik wat ik best zou doen. Mijn hoofddoel zal vooral paardenfotografie worden, aangezien ik niet over het budget beschik om goed genoeg materiaal te kopen om de slechte lichtomstandigheden binnen aan te kunnen zal ik mij beperken tot buitenpistes en outdoor wedstrijden.
    Door verschillende topics hier te lezen ben ik er al op gekomen dat ik qua lens goed doe aan de Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM. Maar nu twijfel ik heel erg qua camera... Zijn er grote voordelen verbonden aan de Nikon D80 ten opzichte van de D70? De D70 is namelijk toch meer 2de hands te vinden aan een aangename prijs...

    En zou ik om te beginnen toekomen met de 70-200 of is een andere lens toch ook nog essentieel voor een basiskit?

  • #2
    Re: D70 of D80

    Als je vooral buiten foto's wil maken van paarden, dan is het niet zo'n groot probleem dat de D70 bij de hogere iso-waarden veel ruis geeft.

    Maar als je de hoge iso nodig hebt om met minder licht actiefoto's te maken, dan ben je veel beter af met de D80.
    Last edited by Black B@ndit; 23 juni 2008, 19:13.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: D70 of D80

      D80, ook reeds goedkoop tweedehands te vinden.
      Anders 40X. Denk dat D70 je niets extra te bieden heeft.
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #4
        Re: D70 of D80

        Oorspronkelijk geplaatst door Anjatje Bekijk bericht
        Mijn hoofddoel zal vooral paardenfotografie worden, aangezien ik niet over het budget beschik om goed genoeg materiaal te kopen om de slechte lichtomstandigheden binnen aan te kunnen zal ik mij beperken tot buitenpistes en outdoor wedstrijden.
        Door verschillende topics hier te lezen ben ik er al op gekomen dat ik qua lens goed doe aan de Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM.
        Met de Sigma kan je gerust ook indoor trekken, tenzij de ruimte te klein is.
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: D70 of D80

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als je vooral buiten foto's wil maken van paarden, dan is het niet zo'n groot probleem dat de D70 bij de hogere iso-waarden veel ruis geeft.

          Maar als je de hoge iso nodig hebt om met minder licht actiefoto's te maken, dan ben je veel beter af met de D80.
          Geeft de D70 ook bij gewone foto's binnen (neem nu bv. mijn kat binnenshuis) grote problemen?

          Comment


          • #6
            Re: D70 of D80

            Als er voldoende licht is, zodat je niet hoger moet dan iso400, dan is er geen probleem, maar op iso800 geeft een D70 wel veel ruis.

            Ik denk dat de D80 een betere keuze is voor de foto's die je wil maken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: D70 of D80

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als er voldoende licht is, zodat je niet hoger moet dan iso400, dan is er geen probleem, maar op iso800 geeft een D70 wel veel ruis.

              Ik denk dat de D80 een betere keuze is voor de foto's die je wil maken.
              Ik trek indertijd ijshockey met de D70 op ISO 1600 met relatief weinig ruis. Het hangt een beetje van de onderwerpen en de achtergrond af en de juiste belichting. En natuurlijk is de ruis op 100% meer dan gewoon op het scherm. Als je niet boven de A4 uitvergroot valt het wel goed mee.
              Als je echter voor de D80 kan gaan, kan ik dat wel enkel aanraden want hij is inderdaad wat beter op ruis niveau. Ook een beter scherm. Kaartjes zijn SD ipv CF, wat een voor- of een nadeel kan zijn.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: D70 of D80

                de ene kijkt naar de foto, de andere kijkt naar een ruis of korrel die erover ligt

                de vraag is aan wie je't meeste aandacht moet geven
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: D70 of D80

                  Ik heb 2dehands deze set gevonden voor 1000 euro, allemaal minder dan anderhalf jaar oud:
                  Nikon D80
                  Zoom Sigma 70-200 2.8 EX DG
                  Tamron Groothoek 17-50 2.8 XR
                  Sigma Teleconverter 2X DG
                  Doen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70 of D80

                    Oorspronkelijk geplaatst door Anjatje Bekijk bericht
                    Ik heb 2dehands deze set gevonden voor 1000 euro, allemaal minder dan anderhalf jaar oud:
                    Nikon D80
                    Zoom Sigma 70-200 2.8 EX DG
                    Tamron Groothoek 17-50 2.8 XR
                    Sigma Teleconverter 2X DG
                    Doen?
                    Lijkt me een aantrekkelijke prijs. Alleen de 2X TC kun je met dit soort lenzen niet echt goed gebruiken. Een 1.4 TC zou wel nog gaan. Buiten dat nog geen slechte prijs.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70 of D80

                      Oorspronkelijk geplaatst door Anjatje Bekijk bericht
                      Ik heb 2dehands deze set gevonden voor 1000 euro, allemaal minder dan anderhalf jaar oud:
                      Nikon D80
                      Zoom Sigma 70-200 2.8 EX DG
                      Tamron Groothoek 17-50 2.8 XR
                      Sigma Teleconverter 2X DG
                      Doen?
                      Da's een heel leuk setje, hoor... kom je al een heel eind mee en alles lichtsterk. Nieuwprijs is toch iets van rond de 1800 euro schat ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D70 of D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Lijkt me een aantrekkelijke prijs. Alleen de 2X TC kun je met dit soort lenzen niet echt goed gebruiken. Een 1.4 TC zou wel nog gaan. Buiten dat nog geen slechte prijs.
                        Waarom is die bij deze lenzen niet goed te gebruiken?

                        Comment


                        • #13
                          Re: D70 of D80

                          Oorspronkelijk geplaatst door Anjatje Bekijk bericht
                          Waarom is die bij deze lenzen niet goed te gebruiken?
                          Bij snelle(lees lichtgevoelige) lenzen geeft een goede TC van 1.4 relatief weinig vervorming(soft,...) en relatief maar een beetje vertraging op de AF. Een TC van 2X wordt echt te soft, je verliest direct ook 2 lichtstops en de lens gaat veel "hunten"(focus zoeken door enkele keren van dichtbij naar oneindig en terug te gaan). Het enige waar de 2 X TC's redelijk mee zijn is met primes(lenzen met een vast brandpunt).
                          Je zou hem eventueel tekoop kunnen aanbieden voor ±€150, waardoor je setprijs nog wat zakt of omruilen voor een 1.4 TC.
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D70 of D80

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Bij snelle(lees lichtgevoelige) lenzen geeft een goede TC van 1.4 relatief weinig vervorming(soft,...) en relatief maar een beetje vertraging op de AF. Een TC van 2X wordt echt te soft, je verliest direct ook 2 lichtstops en de lens gaat veel "hunten"(focus zoeken door enkele keren van dichtbij naar oneindig en terug te gaan). Het enige waar de 2 X TC's redelijk mee zijn is met primes(lenzen met een vast brandpunt).
                            Je zou hem eventueel tekoop kunnen aanbieden voor ±€150, waardoor je setprijs nog wat zakt of omruilen voor een 1.4 TC.
                            Kijk, zo leer ik weer eens wat bij! Bedankt voor de tip, denk dat ik hem dan waarschijnlijk te koop zal aanbieden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D70 of D80

                              Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                              D80, ook reeds goedkoop tweedehands te vinden.
                              Anders 40X. Denk dat D70 je niets extra te bieden heeft.
                              D70-Voor mij een body die ik behoorlijk vast kan houden, die anderen zijn wat pietepeuterig.

                              Comment

                              Working...
                              X