Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandpunt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandpunt

    Wie kan mij op een makkelijke manier uitleggen hoe dit werkt? Met die 1.6 regel ofzo...Heb er al veel over gehoord en gelezen, maar het is me niet geheel duidelijk!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Brandpunt

    Bedoel je soms het 'regeltje' om steeds te zorgen dat de denominator in de shutterspeed groter moet zijn dan de brandpuntsafstand van de lens?

    Dit is enkel maar een richtlijn en voornamelijk geldig indien je uit de hand fotografeert en geen bewegingscompensatie (VR) in de lens hebt.

    Hoe groter de brandpuntsafstand, (hoe zwaarder de lens meestal) en hoe meer een kleine beweging onscherpte kan/zal veroorzaken (door de vergroting).
    Om dat wat tegen te gaan, kun je beter bij lenzen met een grotere brandpuntsafstand een grotere sluitersnelheid nemen.
    Er zijn er die zeggen 1.5 of 1.6 keer de brandpuntsafstand, ik hou het op minstens de brandpuntsafstand.
    Dus gebruik je een tele van 200mm dan fotografeer je best op 1/250 of sneller. In dezelfde omstandigheden zou je met een 50mm op bvb 1/60 kunnen fotograferen
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Brandpunt

      Ik heb een Canon 40D met 17-85 liggen en het enige dat ik nog niet snap is het diafragma en brandpunt....Hoe je dit bepaald en veranderd heb ik alleen nog niet door??


      Iemand die mij op een makkelijke manier uit kan leggen hoe dit werkt, met behulp van een voobeeld misschien? En in welke omstandigheden...

      Comment


      • #4
        Re: Brandpunt

        Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Morit Bekijk bericht
        Ik heb een Canon 40D met 17-85 liggen en het enige dat ik nog niet snap is het diafragma en brandpunt....Hoe je dit bepaald en veranderd heb ik alleen nog niet door??


        Iemand die mij op een makkelijke manier uit kan leggen hoe dit werkt, met behulp van een voobeeld misschien? En in welke omstandigheden...
        Nee dat kan niet op eenvoudige wijze.

        Brandpuntsafstand
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Brandpunt

          Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Morit Bekijk bericht
          Wie kan mij op een makkelijke manier uitleggen hoe dit werkt? Met die 1.6 regel ofzo...Heb er al veel over gehoord en gelezen, maar het is me niet geheel duidelijk!

          Alvast bedankt!
          Brandpunt is een optisch gegeven van een lens of lenzenstelsel: namelijk de punt achter de lens waar een evenwijdige intredende lichtbundel in één punt samengebundeld wordt. Dat deed je vroeger vast wel met een lens in de zon om een vuurtje te maken. De zon is de evenwijdige lichtbundel en het brandpunt daar waar het fikkie ontstaat. De brandpuntsafstand is dus de afstand van de lens tot dat punt.
          Met een lens kun je ook een afbeelding projecteren op een plat vlak. Denk maar aan de camera obscura. Dit is in wezen ook wat je met je lens voor op je camera: je projecteert een afbeelding op de sensor. Een lens met een kleine brandpuntsafstand (bijv. 20 mm) heeft een grote beeldhoek. Er wordt dus een "wijd" beeld op je sensor geprojecteerd. Die sensor is kleiner dan het oorspronkelijke filmformaat. Een factor 1,6. Wat je met een 20 mm objectief op het filmvlak zou krijgen komt overeen met wat je met een 32 mm objectief (die factor 1,6) op de sensor krijgt.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Brandpunt

            Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Morit Bekijk bericht
            Wie kan mij op een makkelijke manier uitleggen hoe dit werkt? Met die 1.6 regel ofzo...Heb er al veel over gehoord en gelezen, maar het is me niet geheel duidelijk!

            Alvast bedankt!
            Geen flauw idee.

            Comment


            • #7
              Re: Brandpunt



              Heb deze site gevonden waar ik nog wat goeie info zag staan
              Last edited by Vincent Morit; 22 juni 2008, 21:10.

              Comment


              • #8
                Re: Brandpunt

                http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2Ab.html

                Deze van canon is ook heel goed, wel in het engels maar veel plaatjes ;-)
                Janus.
                Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                Enkele van mijn foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Brandpunt

                  De simpelse wijze is als volgt: je neemt een stukje karton en snijdt de groote van je sensor uit.
                  Daarna houdt je dit kartonnetje voor je oog. De afstand tussen je oog en het kaartje kun je vergelijken met de brandpuntsafstand van je lens en geeft dezelfde beeldhoek.
                  Als je je lens op de camera zet gebeurt hetzelfde en nog nauwkeuriger ook.
                  Als ik op deze manier dingen in workshops aanschouwelijk uitleg is het voor iedereen te begrijpen. Begin eens met een diaraampje voor je ogen, dan is full frame al gauw duidelijk.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brandpunt

                    Speelt het brandpunt nou echt een grote rol in de fotografie dat je daardoor ergens mee rekening moet houden(bijvoorbeeld met je diagfram)?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brandpunt

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Morit Bekijk bericht
                      Speelt het brandpunt nou echt een grote rol in de fotografie dat je daardoor ergens mee rekening moet houden(bijvoorbeeld met je diagfram)?
                      Brandpuntsafstand en diafragma hebben beiden hun rol in de scherptediepte van een foto. nl hoe groter je brandpuntsafstand, hoe kleiner je DOF en hoe groter het diafragma (kleiner getal) hoe kleiner je DOF.

                      Als je dus vanop een zelfde afstand van je voorwerp een foto neemt met een telelens zul je dus een kleiner diafragma moeten gebruiken om dezelfde scherptediepte te hebben als met een wideangle lens.
                      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                      "Casu Consulto - Modo Fac"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Brandpunt

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Morit Bekijk bericht
                        Wie kan mij op een makkelijke manier uitleggen hoe dit werkt? Met die 1.6 regel ofzo...Heb er al veel over gehoord en gelezen, maar het is me niet geheel duidelijk!
                        Ieder objectief bevat verschillende lenzen. Toch gedraagt het geheel zich ongeveer als één enkele bolle lens, nl. als een vergrootglas. Er bestaan sterke en zwakke vergrootglazen. Die sterkte hangt af van de mate van "bol zijn" van de lens. Die eigenschap bepaalt eveneens of een beeld dichtbij of verder weg van de lens wordt gevormd (= scherp afgebeeld). De afstand waarop het beeld van de zon wordt gevormd heet brandpuntsafstand. Als het beeld dichtbij ligt (= kleine brandpuntsafstand) is het kleiner dan wanneer het verder weg ligt. De brandpuntsafstand is dus een maat voor de grootte van het geprojecteerde beeld.

                        Camera's bestaan in uiteenlopende maten. De eerste camera's waren zeer groot omdat het opgenomen beeld nog niet werd vergroot om (na chemische bewerkingen) getoond te worden als foto. Die camera's hadden dan ook noodgedwongen grote brandpuntsafstanden. Doch eenmaal dat de technieken om te vergroten algemeen beschikbaar waren, werden zowel om economische redenen als omwille van de handigheid kleinere opnameformaten gekozen. Een formaat dat een prachtig evenwicht bood tussen detailrijkdom (van het negatief) en betaalbare goede objectieven, veroverde de wereld als (24 x 36 mm) "kleinbeeld". Het is bij fotografen nog steeds zo ingeburgerd dat brandpuntsafstanden van objectieven (en dus het gedeelte van het beeld dat op die 24x36mm-oppervlakte valt) automatisch aan kleinbeeldcamera's gelinkt worden.

                        Stel je nu een landschap voor en een vast opgestelde kleinbeeldcamera. Om zoveel mogelijk van het panorama ineens vast te leggen, hebben we een lens nodig die dat panorama sterk verkleind op de gevoelige plaat projecteert. Een korte brandpuntsafstand (bv. 28 mm) is hier nodig. Omdat er dan zoveel van het landschap gefotografeerd wordt, noemt men zo'n 28 mm objectief een groothoeklens. Omgekeerd werken objectieven met lange brandpuntsafstanden (bv. 200 mm). Het gevormde beeld is dan zo groot dat slechts enkele details uit het landschap op die 24x36 mm passen. De naam teleobjectief lag dus voor de hand. Standaardobjectieven hadden brandpuntsafstanden van 50 tot 60 mm.

                        De digitale fototoestellen hebben - wat beeldformaat betreft - de omgekeerde weg gevolgd : van zeer klein lichtgevoelig chipje naar formaten die dichter in de 24x36mm-buurt (wat men nu "full frame" noemt) kwamen. Het praktische daaraan was o.a. dat veel van de oude kleinbeeldobjectieven opnieuw bruikbaar werden. Iedere sensor die kleiner is dan full frame, zal nochtans slechts een gedeelte van het door dat oud objectief gevormde beeld opvangen. Dat is de fameuze cropfactor. De 1,6 factor waarover je spreekt, hoort dus bij een sensor met een 1,6 maal kleiner oppervlak dan 24x36 mm. Het effect is natuurlijk dat de brandpuntsafstand van elk objectief schijnbaar (= vergeleken met het beeld door een analoge kleinbeeldcamera) opschuift naar de "telekant". Een 200 mm lens op een Nikon DSLR geeft dus een beeld zoals een (200 x 1,6 =) 320 mm lens op een analoge SLR oplevert. That 's all.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                        Comment

                        Working...
                        X