Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d80 te lichte foto's...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: d80 te lichte foto's...

    Ik denk ook dat je de camera op de manuele stand hebt gezet, en foto's gemaakt hebt zonder het lichtmetertje in het midden te zetten.

    Ik vraag mij altijd af waarom iemand zo'n foto's wil maken in de manuele stand??

    Je hebt een diafragma-voorkeuze stand op je camera, dat is de handigste manier om mee te werken voor dat soort foto's. Je bepaalt zelf de gewenste scherptediepte door de diafragma-opening in te stellen. Je moet dan alleen maar in het oog houden dat de sluitertijd niet te lang wordt om bewegingsonscherpte te vermijden, en aan de andere kant moet je er op letten dat de sluitertijd weer niet korter zou moeten zijn dan wat je camera aan kan.

    Die lens heeft blijkbaar wel heel veel last van CA (paarse of blauwe randjes).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: d80 te lichte foto's...

      Moest het zijn dat je de manuele stand hebt gebruikt, dan ligt het probleem wellicht daar...
      MAAR je zegt zelf dat je alle standen hebt geprobeerd ook met sluitertijd en diafragma hebt gespeeld (ik zie trouwens met verschillende exif programma's telkens "exposure program unknown"...) dus weg moet je nogmaals controleren...

      Anders is het een zeldzame fout die enkele D80's hebben...je hebt blijkbaar firmware versie 1, hoewel officieel niets over zo'n fout staat bij hun nieuwere firmware, tweaken ze vaak geniepig dergelijke foutjes...Installeer zeker de nieuwste firmware (ik geloof versie 1.03?) te downloaden van de nikon website.

      Probleem met de lens was het blijkbaar volgens jou ook niet...(de binnenfoto's die wel goed lukken zijn met flash?)

      Probeer zeker de auto stand opnieuw + eventuele reset indien van toepassing...

      Comment


      • #18
        Re: d80 te lichte foto's...

        Ik ken de nikon niet, maar je zult ongetwijfeld een autostand hebben waarbij de camera ofwel een sluitertijd kiest bij een door jou ingesteld diafragma, ofwel omgekeerd. Die geven je voldoende mogelijkheden om je instelling te kiezen zonder al te grote belichtingsfouten.
        Daarnaast zou ik ook na het nemen van een foto zo af en toe eens naar je histogram kijken, daarop zie je gelijk of je belichting correct is.
        Vroeger, toen fotograferen nog met filmpjes ging, kocht je deze in een doosje met belichtingsaanwijzingen. Die waren gebaseerd op de F16 regel: bij zonnig weer is je sluitertijd bij F16 gelijk aan 1/iso waarde. Bij beide foto's had je kunnen zien dat de gekozen instellingen daar aardig van afwijken.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #19
          Re: d80 te lichte foto's...

          Ik zie dat je contrast op hard staat.
          Ik zou deze op normaal zetten en dan nog eens proberen.
          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

          Comment


          • #20
            Re: d80 te lichte foto's...

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Ik volg hier Bart. Je hebt gewoon verkeerd belicht. F10 en 1/200 bij ISO 140 is gewoon véél te lang rond 14 uur bij fel zonlicht.
            Als je niet weet hoe je er mee moet werken moet je de M-stand zeker niet gebruiken. Beperkt je tot P, Av of Tv standen.
            De nagel op de kop, 1/200 daar ligt de fout bij mij zegt de exif 1/200 f7 en iso 100. Deze sluitertijd is VEEL te lang, als hij toch niet op M stond dan was je belichtingskeuze verkeerd!!! Je hebt toch ook een lcd met histogram ik snap niet dat je zulke fotos dan niet ziet, je histogram moet uiterst rechts liggen dan moet je toch bijstellen ???



            mvg
            glenn
            Ik heb met bijna elke stand een foto genomen ook sluitertijden en diafragma's zitten veranderen enzoverder maar niets bracht oplossing.
            heb je deze foto dan ook bij 1/400? of 1/700?
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #21
              Re: d80 te lichte foto's...

              Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
              De nagel op de kop, 1/200 daar ligt de fout bij mij zegt de exif 1/200 f7 en iso 100. Deze sluitertijd is VEEL te lang, als hij toch niet op M stond dan was je belichtingskeuze verkeerd!!! Je hebt toch ook een lcd met histogram ik snap niet dat je zulke fotos dan niet ziet, je histogram moet uiterst rechts liggen dan moet je toch bijstellen ???



              mvg
              glenn

              heb je deze foto dan ook bij 1/400? of 1/700?
              Inderdaad, rekening houdende met de Sunny16 regel zou je bij deze ISO en diafragma(F10, ISO 140 en 1/200s) eerder met een sluitertijd van 1/500-1/1000s moeten zitten.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #22
                Re: d80 te lichte foto's...

                Is dit niet het zoveelste topic dat eigenlijk gaat over "is de Nikon Matrix Metering een bug of een feature" ?

                Voor zover ik de threads in oa dpreview.com begrepen heb is de standaard instelling van de Matrix Metering zodanig dat géén deel van de foto onderbelicht mag zijn en zodra je dan 1 spatje "schaduw" in je foto hebt gaat de D80 die "goed" belichten waardoor de rest van de foto deels tot extreem overbelicht wordt.

                Er bestaan oeverloze discussies over dit onderwerp op zowat elk fotografie forum en behalve de "bug of feature" gevechten komen ze zowat allemaal tot de conclusie dat je bij hevig zonlicht altijd een aantal stops moet onderbelichten om de effekten van die Matrix Metering tegen te gaan.

                Comment


                • #23
                  Re: d80 te lichte foto's...

                  idd ik had wel gezien dat de belichting niet juist stond maar dat zijn 2 van de slechtere voorbeelden die ik online had gezet. De camera deed ook met de auto/sport/nacht/MASP/... functies hetzelfde. Ik denk dat het probleem eerder ligt zoals hierboven aangehaald aan het matrixprobleem van de d80.
                  Waarschijnlijk met onderbelichten en dergelijke had ik het wel kunnen oplossen maar dat wist ik natuurlijk niet (ben van het idiotische type moehahah).
                  Dus als er iemand suggesties heeft welke instellingen ik dan moet nemen om zo een type foto's te kunnen nemen dan zijn die altijd welkom.
                  P.s. is het beter op iets anders dan matrix foto's te nemen?
                  Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

                  Comment


                  • #24
                    Re: d80 te lichte foto's...

                    Camera leren kennen dus en standaard een beetje onderbelichten ....
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #25
                      Re: d80 te lichte foto's...

                      Matrix voldoet in de meeste gevallen. Zelf werk ik veel op centrumgerichte lichtmeting, maar dat komt omdat ik vaak macro trek of met m'n 400 op jacht ben naar vogels.
                      Als er sprake is van overbelichten, dan is het nog steeds aan de fotograaf om dat te compenseren hé... Kijk even op je schermpje na het nemen van een foto!
                      -0.3 is vaak al voldoende.
                      Over de zogenaamde bug: voor zover ik weet was het een erg beperkte reeks die daar problemen mee had. Recentere exemplaren hebben daar geen/veel minder last van.
                      Heb zelf firmware 1.01 maar zou niet weten of dit de recentste is om jouw "probleem" uit de wereld te helpen. Er is een recentere maar die aanpassingen gaan over gebruik met Vista dacht ik.
                      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                      Comment

                      Working...
                      X