Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d80 te lichte foto's...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • d80 te lichte foto's...

    Hey,
    ik ben nog maar net met een d80 +18-200sigma OS bezig en heb hier toch al aardige foto's mee getrokken.

    Maar de voorbije 2weken was ik in New York en daar was een ongeloofelijke hittegolf... al mijn foto's zijn bijna onbruikbaar wegens enorm te licht. Vooral de foto's die ik genomen heb vanuit liberty island van de skyline van new york zijn zo goed als volledig wit :/.

    Ik heb met bijna elke stand een foto genomen ook sluitertijden en diafragma's zitten veranderen enzoverder maar niets bracht oplossing. Binnen of s'avonds trok de camera perfect. Mijn vriendin bezit een fujifilm 6500fx en die nam zelfs op auto veeeeeeeel betere foto's. Wat moet ik veranderen of wat kan het probleem zijn van mijn d80?
    Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

  • #2
    Re: d80 te lichte foto's...

    Oorspronkelijk geplaatst door Nick DS Bekijk bericht
    Hey,
    ik ben nog maar net met een d80 +18-200sigma OS bezig en heb hier toch al aardige foto's mee getrokken.

    Maar de voorbije 2weken was ik in New York en daar was een ongeloofelijke hittegolf... al mijn foto's zijn bijna onbruikbaar wegens enorm te licht. Vooral de foto's die ik genomen heb vanuit liberty island van de skyline van new york zijn zo goed als volledig wit :/.

    Ik heb met bijna elke stand een foto genomen ook sluitertijden en diafragma's zitten veranderen enzoverder maar niets bracht oplossing. Binnen of s'avonds trok de camera perfect. Mijn vriendin bezit een fujifilm 6500fx en die nam zelfs op auto veeeeeeeel betere foto's. Wat moet ik veranderen of wat kan het probleem zijn van mijn d80?
    Ben je wel zeker dat het diafragma van je objectief niet blijft hangen, en mechanisch volledig blijft open staan ?

    Comment


    • #3
      Re: d80 te lichte foto's...

      hoe controleer ik dat?
      Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

      Comment


      • #4
        Re: d80 te lichte foto's...

        Oorspronkelijk geplaatst door Nick DS Bekijk bericht
        hoe controleer ik dat?
        Om te beginnen, het lipje achter op je objectief eens met de hand bedienen, en zien of het diafragma zich wel sluit, of niet vertraagd sluit, maar het kan ook de bediening uit je camera zijn, best eens controleren met een ander objectief dan.

        Comment


        • #5
          Re: d80 te lichte foto's...

          ziet er naar uit dat dat allemaal goed gebeurd en er geen mechanische problemen zijn. Ook als ik hier nu een foto neem merk ik niets (bescheiden zon) maar op reis was het echt verschrikkelijk ook in central park lukte er geen enkele foto. De dagen na de hittegolf lukte alles gewoon normaal omdat de zon niet meer zo fel was.

          Ik heb op andere site een paar voorbeeldjes gevonden van iemand met hetzelfde probleem

          maar daar geven ze ook niet echt een oplossing.
          Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

          Comment


          • #6
            Re: d80 te lichte foto's...

            Laat eens een voorbeeld zien. Met zeer fel zonlicht een skyline fotograferen vraagt wel om wat aanpassingen. Heb je de belichtingscorrectie geprobeerd en wat is het effect dan? Had je spot meting aan staan of een andere variant.... Zonder foto (incl exif) valt er nu niet zoveel te zeggen vrees ik.

            Ed
            ---------------- Ik doe niet meer mee

            Comment


            • #7
              Re: d80 te lichte foto's...

              Oorspronkelijk geplaatst door Nick DS Bekijk bericht
              ziet er naar uit dat dat allemaal goed gebeurd en er geen mechanische problemen zijn. Ook als ik hier nu een foto neem merk ik niets (bescheiden zon) maar op reis was het echt verschrikkelijk ook in central park lukte er geen enkele foto. De dagen na de hittegolf lukte alles gewoon normaal omdat de zon niet meer zo fel was.

              Ik heb op andere site een paar voorbeeldjes gevonden van iemand met hetzelfde probleem

              maar daar geven ze ook niet echt een oplossing.
              Post eens een voorbeeld, met de exif info erbij, dat zal mischien duidelijker worden.
              Last edited by Guest42; 22 juni 2008, 10:06.

              Comment


              • #8
                Re: d80 te lichte foto's...

                ik heb hier paar foto's en dergelijke upgeload



                kun je eens naar kijken

                Het is toch wel raar dat een gewone bridge camera zoals de fuji 6500fx betere foto's neemt in dergelijke omstandigheden

                Ik heb alle fotos getrokken met matrix meting
                Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

                Comment


                • #9
                  Re: d80 te lichte foto's...

                  -0.7 onderbelichten is hier mss de oplossing. D80 overbelicht systematisch. Met D80 in fel zonlicht moet k altijd onderbelichten. Binnen lukt idd zonder belichtingscompensatie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: d80 te lichte foto's...

                    Sommige D80 toestellen hebben idd de neiging om overbelichte foto's te maken. (moet ergens een foutje zijn zeker) Vaak helpt het om -0.7 stop te zetten.
                    Anders: binnenbrengen!

                    Groeten!

                    Tim
                    http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

                    Comment


                    • #11
                      Re: d80 te lichte foto's...

                      de belichtingsaanpassing stond stnd op 0.
                      kan eens proberen die op -0.7 te draaien int vervolg.
                      Welke stand gebruik je dan om overbelichte landschappen te nemen?
                      MASP? en wat pas je dan nog aan? Matrix naar spot?
                      Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: d80 te lichte foto's...

                        alles is nog niet verloren maar je toestel heeft te sterk belicht . Ik heb er eens eentje vlug wat bewerkt als jpeg, hopelijk kun je nog meer als je die in raw hebt maar ik moest alvast tot -3 gaan onderbelichten om iets van kleur te krijgen. Hopelijk ben je wat vertrouwd met het bewerken en kun je nog iets uit je foto's halen. Denk eraan als je zelf een zonnebril aanhebt heeft je toestel ook nood op een polarisatiefilter of te gaan onderbelichten. probeer eens bracketing met verschillende EV waarden. Snap je niets van de uitleg pm gerust. succes

                        org



                        bewerkt: eerste met darkroom dan photoshop. Nog niet direct Hof foto maar toch goed voor reisherinnering

                        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                        IMac/IPad/Mac Air 
                        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: d80 te lichte foto's...

                          is dat normaal dat een foto zo onderbelicht kan zijn?
                          zo als eerder vermeld kon ik met een gewone bridge camera wel veel betere foto's nemen.
                          Zou dit een mankement aan de camera kunnen zijn? (heb ik al paar keer iets over gelezen op het interenet)
                          Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: d80 te lichte foto's...

                            De foto's zijn echt veel te veel overbelicht. Een camera zou misschien een beetje kunnen overbelichten maar dit is echt veel te veel. Had je de camera op de automaat staan, want voor een zonovergoten dag vond ik de sluitertijden nogal lang (1/200 bij de eerste). Volgens mij heb je de camera op manuele belichting gezet (M stand) en daarna niet de sluitertijd bijgesteld. Dat zie ik tenminste in je Exif terug. (Exposer Program Manual) . Bij de tweede foto kan ik dit niet in je Exif terug vinden (Exposer Program mode not defined...) heeft je knop niet tussen 2 standen "ingehangen". Ook hier een sluitertijd van 1/200. Mijn vermoeden is dat de camera hier ook weer op manueel stond. Als er echt heel heel veel zon is pakt de camera, als je hem op de automaat zet, snellere sluitertijden ook bij hogere diafragma's. Ik weet niet hoeveel fotografie ervaring je hebt, anders voorlopig misschien de P stand gebruiken of de scenestanden. Anders is er echt iets mis met de camera. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

                            Groeten,
                            Bart

                            Comment


                            • #15
                              Re: d80 te lichte foto's...

                              Ik volg hier Bart. Je hebt gewoon verkeerd belicht. F10 en 1/200 bij ISO 140 is gewoon véél te lang rond 14 uur bij fel zonlicht.
                              Als je niet weet hoe je er mee moet werken moet je de M-stand zeker niet gebruiken. Beperk je tot P, Av of Tv standen.
                              Last edited by pol parasol; 23 juni 2008, 08:53.

                              Comment

                              Working...
                              X