Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met de Canon EOS 40D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met de Canon EOS 40D?

    Beste mensen

    Na zo'n 2 jaar gefotografeerd te hebben met de Canon EOS 400D, heb ik mijn Canon EOS 400D verkocht en een Canon EOS 40D gekocht.

    Ik fotografeerde met mijn EOS 400D altijd in Jpg en in Raw, Bij de EOS 40D zijn de foto's in Jpeg niet echt bijster mooi, het contrast, helderheid en de scherpte zijn vergeleken met de 400D die ik had ver onder de maat.
    Als ik in RAW fotografeer zijn ze iets beter, alleen had ik wel meer verwacht van de camera. de picturestyle staat op standaard en dan de scherpte op 4/5

    hieronder heb ik een paar voorbeeldjes staan, wat vinden jullie?
    ben ik te kritisch, of vinden jullie de resultaten ook onder de maat?
    foto's hebben geen bewegingsonscherpte (statief)
    gebruikte objectieven: canon EF 29-205 usm II en de canon EF 50 mm f/1.8
    Maar ook met de Canon EF-S 60mm macro haal ik deze resultaten.


    ik vind niets op deze foto echt scherp


    lijkt wel of de buik van het paard scherper is dan waar ik op scherp heb gesteld.


    ik vind niets op deze foto echt scherp


    ik vind niets op deze foto echt scherp

    Wat vinden jullie ?
    kwa scherpte, kleur en contrast? en hoe kan ik dit evt verbeteren ?
    of heeft de camera gewoon een probleem?

    bedankt voor je mening.
    groeten Rob
    Canon EOS 50D - Canon EOS 60D - Canon EF 17-40 f/4L USM - Canon EF 70-200 f/4L USM - Canon EF-S 60 f/2.8 Macro USM - Canon EF 50 f/1.8 II - Canon Flitser 430EX II

  • #2
    Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

    Moeilijk te zeggen van hier uit. Probleem is jouw png formaat, waaruit alle EXIF data verdwenen zijn. Normaal het eerste waar ik tenminste (maar ik denk ook andere fotografen) naar willen kijken. Lens, brandpuntafstand, sluitersnelheid, diafragma, ISO... allemaal variabelen die een rol kunnen spelen. Kun je andere foto's (of jpg formaat, met EXIF data) posten?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

      Ik zie meerdere scherpstelpunten die rood kleuren.
      Probeer eerst eens foto's te maken waarbij jij zelf bepaalt wat er scherp moet zijn. Dat moet je niet aan de camera overlaten, want die ziet niet wat jij ziet...

      Maak dus wat foto's met het centrale scherpstelpunt, werk in de AV-stand op f8 (dan zijn alle lenzen wel scherp) zorg voor een voldoende korte sluitertijd (voldoende licht of de iso hoog genoeg). Als die foto's allemaal onscherp zijn, en met al de gebruikte lenzen, dan is er wat mis met de 40D, maar ik betwijfel of er daar iets aan mankeert.

      Een 40D kan wel gebruikt worden op de automatische standen, maar eigenlijk is die eerder gemaakt voor de gevorderde amateur die weet waarmee hij (of zij) bezig is. Daardoor is het mogelijk dat de automatische (voorgeprogrammeerde) standen bij een 40D een minder goed resultaat geven dan bij een 400D.

      De EXIF zit niet in je foto's, maar ik vermoed dat deze foto's niet in ideale omstandigheden gemaakt zijn. Als er weinig licht is, dan zal de camera het diafragma zo ver mogelijk open zetten, en dan heb je weinig scherptediepte + met de meeste lenzen ook weinig scherpte.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik zie meerdere scherpstelpunten die rood kleuren.
        Probeer eerst eens foto's te maken waarbij jij zelf bepaalt wat er scherp moet zijn. Dat moet je niet aan de camera overlaten, want die ziet niet wat jij ziet...

        Maak dus wat foto's met het centrale scherpstelpunt, werk in de AV-stand op f8 (dan zijn alle lenzen wel scherp) zorg voor een voldoende korte sluitertijd (voldoende licht of de iso hoog genoeg). Als die foto's allemaal onscherp zijn, en met al de gebruikte lenzen, dan is er wat mis met de 40D, maar ik betwijfel of er daar iets aan mankeert.

        Een 40D kan wel gebruikt worden op de automatische standen, maar eigenlijk is die eerder gemaakt voor de gevorderde amateur die weet waarmee hij (of zij) bezig is. Daardoor is het mogelijk dat de automatische (voorgeprogrammeerde) standen bij een 40D een minder goed resultaat geven dan bij een 400D.

        De EXIF zit niet in je foto's, maar ik vermoed dat deze foto's niet in ideale omstandigheden gemaakt zijn. Als er weinig licht is, dan zal de camera het diafragma zo ver mogelijk open zetten, en dan heb je weinig scherptediepte + met de meeste lenzen ook weinig scherpte.

        De exif informatie van de foto's

        File Name foto1.JPG
        Camera Model Name Canon EOS 40D
        Shooting Date/Time 15-6-2008 14:20:47
        Tv (Shutter Speed) 1/40
        Av (Aperture Value) 4.5
        ISO Speed 800 (auto iso)
        Image Size 3888x2592
        Flash Off
        Color Space sRGB
        File Size 10596 KB
        Owner's Name


        File Name foto2.JPG
        Camera Model Name Canon EOS 40D
        Shooting Date/Time 15-6-2008 13:50:32
        Tv (Shutter Speed) 1/250
        Av (Aperture Value) 8.0
        ISO Speed 400 (auto iso)
        Image Size 3888x2592
        Flash Off
        Color Space sRGB
        File Size 5825 KB


        File Name foto3.JPG
        Camera Model Name Canon EOS 40D
        Shooting Date/Time 14-6-2008 11:18:34
        Tv (Shutter Speed) 1/20
        Av (Aperture Value) 5.6
        ISO Speed 800 (auto iso)
        Image Size 3888x2592
        Flash Off
        Color Space sRGB
        File Size 6393 KB


        File Name foto4.JPG
        Camera Model Name Canon EOS 40D
        Shooting Date/Time 15-6-2008 14:20:41
        Tv (Shutter Speed) 1/50
        Av (Aperture Value) 4.0
        ISO Speed 800 (auto iso)
        Image Size 3888x2592
        Flash Off
        Color Space sRGB
        File Size 9510 KB
        Canon EOS 50D - Canon EOS 60D - Canon EF 17-40 f/4L USM - Canon EF 70-200 f/4L USM - Canon EF-S 60 f/2.8 Macro USM - Canon EF 50 f/1.8 II - Canon Flitser 430EX II

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

          hmmm ... 1/50, 1/40 en 1/20 sec zo uit de hand met een 40D ? ... dat zal al meoten lukken dat je daarbij niet "bibbert"
          JMHO

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            hmmm ... 1/50, 1/40 en 1/20 sec zo uit de hand met een 40D ? ... dat zal al meoten lukken dat je daarbij niet "bibbert"
            JMHO
            Wie zegt dat ze zo uit de hand genomen zijn ? als je terug leest zie je dat ik een statief heb gebruikt.

            verder heb ik een 28-105mm usm II lens gebruikt.
            Deze heeft een diafragma van f/3.5 tot f/4.5 als ik het onder werp een beetje los van de achtergrond wil halen, kies ik het lieft bij bovenstaande lens zo rond de 3.5 of 4.0 de camera kiest in de AV stand dan zelf de sluitertijd.
            Dit kan ik toch zelf niet aanpassen zonder de M stand te kiezen ???

            Groeten Rob
            Canon EOS 50D - Canon EOS 60D - Canon EF 17-40 f/4L USM - Canon EF 70-200 f/4L USM - Canon EF-S 60 f/2.8 Macro USM - Canon EF 50 f/1.8 II - Canon Flitser 430EX II

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

              Dergelijke sluitertijden zouden wel het probleem kunnen zijn. Want bij 1/20 of 1/40 moet je onderwerp al perfect stil staan, anders kun je al last krijgen van onscherpte, statief of geen statief....

              Ik ken de gebruikte lens niet, maar de meeste lenzen (en zeker de goedkopere lenzen) presteren niet het best met het diafragma wijd open. 1 of 2 stops knijpen geeft vaak veel betere resultaten. Maar dat zal inderdaad wel ten koste gaan van de achtergrondvervaging en dus je mogelijkheid om je onderwerp los te maken van de achtergrond. Oplossing hiervoor: lenzen met een grotere diafragma. (nadeel; duurdere lenzen dus)

              Verder denk ik dat je beter een flitser kunt gebruiken om je sluitertijd op te krikken. Behalve bij die baby-shots misschien, zo'n flits is natuurlijk niet echt prettig op de ogen. Daarvoor zou ik je adviseren een goedkope lichtsterke primelens te kopen, zoals de Canon 50mm f1.8. Deze is lichtsterk dus beter geschikt binnenshuis, en kost slechts zo'n 85,-
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Dergelijke sluitertijden zouden wel het probleem kunnen zijn. Want bij 1/20 of 1/40 moet je onderwerp al perfect stil staan, anders kun je al last krijgen van onscherpte, statief of geen statief....

                Ik ken de gebruikte lens niet, maar de meeste lenzen (en zeker de goedkopere lenzen) presteren niet het best met het diafragma wijd open. 1 of 2 stops knijpen geeft vaak veel betere resultaten. Maar dat zal inderdaad wel ten koste gaan van de achtergrondvervaging en dus je mogelijkheid om je onderwerp los te maken van de achtergrond. Oplossing hiervoor: lenzen met een grotere diafragma. (nadeel; duurdere lenzen dus)

                Verder denk ik dat je beter een flitser kunt gebruiken om je sluitertijd op te krikken. Behalve bij die baby-shots misschien, zo'n flits is natuurlijk niet echt prettig op de ogen. Daarvoor zou ik je adviseren een goedkope lichtsterke primelens te kopen, zoals de Canon 50mm f1.8. Deze is lichtsterk dus beter geschikt binnenshuis, en kost slechts zo'n 85,-

                Zoals je boven kunt terug lezen, heb ik deze lens al.
                naast deze lens, heb ik het ook bij de Canon EF-S 60mm macro en dat is volgens mij wel een beter en scherper objectief dan de standaard kitlensjes

                deze foto http://www.robkesfoto.nl/portretje.jpg is met mijn 400d gemaakt met die bewuste 28-105, zoals je op de exif gegevens kunt zien is het diafragma f/4.5 en de sluitertijd 1/80 sec. de achtergrond vind ik zelf heel mooi. de foto is uit de hand geschoten! Dit lijkt erg veel op de exif die ik met de 40d ook heb gehad en toch is hij op de 40d niet scherp.
                gezien de foto kan de lens het dus wel!
                Last edited by robkesfoto; 19 juni 2008, 22:44.
                Canon EOS 50D - Canon EOS 60D - Canon EF 17-40 f/4L USM - Canon EF 70-200 f/4L USM - Canon EF-S 60 f/2.8 Macro USM - Canon EF 50 f/1.8 II - Canon Flitser 430EX II

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

                  Hoe meer professioneel je toestel is,hoe minder automatische verscherping etc. in het toestel gebeurt ,voor de foto opgeslagen wordt.400d verscherpt meer dan 40d,en deze meer dan 1d.
                  In standaard instelling schiet mijn MK IIn op eerste zicht veel minder scherpe foto's dan de 400D van mijn dochter.Je kunt dit nadien in PS wel bewerken en daar verscherpen.Dan bekom je wel scherpe foto's.Handiger is je scherpte,contrast etc. aan te passen in de gebruikersinstelling van je toestel.
                  En dit met vrij hoge waarden.Het is even experimenteren.
                  Ik was ooit ook ontgoocheld over de eerste foto's uit mijn 1D.
                  Let wel op je sluitertijden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door robkesfoto Bekijk bericht
                    Zoals je boven kunt terug lezen, heb ik deze lens al.
                    naast deze lens, heb ik het ook bij de Canon EF-S 60mm macro en dat is volgens mij wel een beter en scherper objectief dan de standaard kitlensjes

                    deze foto http://www.robkesfoto.nl/portretje.jpg is met mijn 400d gemaakt met die bewuste 28-105, zoals je op de exif gegevens kunt zien is het diafragma f/4.5 en de sluitertijd 1/80 sec. de achtergrond vind ik zelf heel mooi. de foto is uit de hand geschoten! Dit lijkt erg veel op de exif die ik met de 40d ook heb gehad en toch is hij op de 40d niet scherp.
                    gezien de foto kan de lens het dus wel!
                    Eerlijk gezegd vind ik deze foto ook niet heel erg scherp, maar vooruit. Als jouw 40D bijv. met de Canon 60mm macro ook onscherpe foto's geeft zou je eens een focustestje kunnen doen om te zien of je last hebt van frontfocus/ backfocus. Hier kun je info vinden over hoe te testen. (en negeer dan ff dat die pagina is "gemaakt" voor een Nikon D70) Maar let wel, dit testen steekt héél nauwkeurig!
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

                      Wat betreft het contrast e.d.

                      Dit was ook het geval toen ik van de 350D over ging naar de 30D. Dit is simpel op te lossen door een nieuwe picturestyle te maken of de bestaande aan te passen en het contrast, scherpte en saturatie te verhogen.
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                        Wat betreft het contrast e.d.

                        Dit was ook het geval toen ik van de 350D over ging naar de 30D. Dit is simpel op te lossen door een nieuwe picturestyle te maken of de bestaande aan te passen en het contrast, scherpte en saturatie te verhogen.
                        Hoi,
                        Mag ik vragen hoe je deze hebt aangepast, kwa scherpte, contrast enz
                        om een beetje in de buurt van een 350d of een 400d te komen.

                        Ik heb de picturestyle wel geprobeerd op standaard en dan de scherpte naar 5, de verzadiging en het contrast 1 punt omhoog. beelden zijn dan iets beter maar nog niet echt super.

                        Als ik op RAW fotografeer, geld dan de aanpassing van de picturestyle ook, of is dit alleen van toepassing als ik in jpeg fotografeer. de meningen zijn hierover nogal verdeeld geloof ik.

                        een vriend van me heeft onlangs een nieuwe EOS 5D gekocht met 2 sigma lenzen.
                        hij gebruikt picturestyle neutraal zonder aanpassingen en dan nog zien zijn foto's er super uit kwa kleur en
                        scherpte. ze sprankelen gewoon zo mooi.

                        Bij mij is het net of er naast de onscherpte ook een lichte waas over de foto hangt.

                        Groeten Rob
                        Last edited by robkesfoto; 20 juni 2008, 05:08.
                        Canon EOS 50D - Canon EOS 60D - Canon EF 17-40 f/4L USM - Canon EF 70-200 f/4L USM - Canon EF-S 60 f/2.8 Macro USM - Canon EF 50 f/1.8 II - Canon Flitser 430EX II

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

                          Bij je camera hebt je toch ook digital photo proffesional gekregen .Raw opnames moeten bijna altijd naverscherpt worden.
                          Je sluitertijd is te langzaam en je iso te hoog.
                          Fotografeer liever met f8 . In de av stand kan je volgens mij je sluitertijd gewoon aanpassen. door je camera in de bovenste aan stand te zetten.
                          Als je in de automatische stand fotografeert b.v. de portretstand [alleen jpeg]zijn ze dan ook niet scherp.?
                          Koop foto pocket eos 40d van easy computing.[geen aandelen]
                          Ik ben overgestapt van 400d naar 40 de en vind de 40d in alle opzichten beter dus ook scherper.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

                            Oorspronkelijk geplaatst door visser 95 Bekijk bericht
                            Bij je camera hebt je toch ook digital photo proffesional gekregen .Raw opnames moeten bijna altijd naverscherpt worden.
                            Je sluitertijd is te langzaam en je iso te hoog.
                            Fotografeer liever met f8 . In de av stand kan je volgens mij je sluitertijd gewoon aanpassen. door je camera in de bovenste aan stand te zetten.
                            Als je in de automatische stand fotografeert b.v. de portretstand [alleen jpeg]zijn ze dan ook niet scherp.?
                            Koop foto pocket eos 40d van easy computing.[geen aandelen]
                            Ik ben overgestapt van 400d naar 40 de en vind de 40d in alle opzichten beter dus ook scherper.
                            Als ik op de P stand (semi automaat) en de groene stand (vol automaat) fotografeer zijn ze ook niet scherp. Op p heb ik zowel RAW als jpeg geprobeerd en de groene stand is zo ie zo JPEG. Maar helaas niks scherp dus.

                            Ik vind het niet erg om met DPP mijn foto's kwa scherpte iets op te krikken,
                            Maar ik heb echter geen zin om iedere foto te moeten nabewerken. Ik wil graag fotograferen en niet iedere foto nabewerken.
                            Ik vind dat de camera ook op de groene jpeg stand wel scherpe foto's moet kunnen maken.
                            Canon EOS 50D - Canon EOS 60D - Canon EF 17-40 f/4L USM - Canon EF 70-200 f/4L USM - Canon EF-S 60 f/2.8 Macro USM - Canon EF 50 f/1.8 II - Canon Flitser 430EX II

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem met de Canon EOS 40D?

                              Dat is inderdaad niet normaal .
                              Als je in je menu alle instellingen wist ?
                              Ik heb ook wat problemen gehad toen stond hij in het menu op adobe rgb daardoor kon ik mijn raw files niet meer openen.Omdat ik de juiste software niet had.
                              Misschien moet hij anders toch in de reparatie wellicht kan je met een andere 40d vergelijken

                              Comment

                              Working...
                              X