Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuil in zoeker of sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vuil in zoeker of sensor

ik heb ook een (gelijkaardig) probleem:

Ik zie stofjes door m'n zoeker, maar ze zijn niet zichtbaar op de foto's. Dus het kan niet op de lens en ook niet op de sensor zitten. Aangezien ik de zoeker zelf al eens grondig gekuist heb, ga ik ervan uit dat het op de spiegel(s) zit. En daar zie ik ook daadwerkelijk wat stofjes op liggen als ik m'n body (400D) open.

De vraag is: hoe kuis ik die spiegeltjes het best? Ik heb een soort cleaning fluid van Hama, die dient voor glazen oppervlakken (ik neem aan een soort veredelde Glassex) - is was van plan dat op een wattenstaafje te doen en vervolgens over de spiegeltjes te wrijven er mee... is dat een goed idee?

Thanks alvast!
    equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koekje Bekijk bericht
      Aan iedereen.... ik ben dus bij Roland geweest in Gent... super toffe pee.
      Ik zat nog niet goed neer of ik had mijn eerste tips al op zak. En dan had hij nog niet eens naar de sensor gekeken.
      Ben heel tevreden, had een beetje te maniakaal gepanikeerd voor stof dat dus duidelijk in de zoeker zat.... en dan nog ten dele mijn eigen fout is
      Enfin, de sensor heeft ook een grondige kuisbeurt gekregen en ik zat erbij en schreef alles op...
      Zoals het al iemand zei : bij Roland keer je tevreden terug

Ben weer helemaal ontspannen, klaar voor een stapke in de wereld te zetten met mijn bakske

vraagje, wat moest je nu doen... ik heb zo zwart plekje op men scherm, maar als ik volledig uitzoen is het weg, met wattenstaaf op men glasje gekuist ma kan het niet wegwrijven.... ik zie dan op men scherm da ik erop wrijf, maar denk dat het niet op men glas zit maar op de lens zelf... iemand idee
      Panasonic LUMX FZ5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door savage c Bekijk bericht
        als ik volledig uitzoen
        Oppassen dat het gene mooie kikker wordt
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door savage c Bekijk bericht
          vraagje, wat moest je nu doen... ik heb zo zwart plekje op men scherm, maar als ik volledig uitzoen is het weg, met wattenstaaf op men glasje gekuist ma kan het niet wegwrijven.... ik zie dan op men scherm da ik erop wrijf, maar denk dat het niet op men glas zit maar op de lens zelf... iemand idee
          Stof dat in de zoeker, spiegel of matglas zit, dat zie je alleen als je door de zoeker kijkt (en dus nooit op de foto).

Terwijl je een foto maakt klapt de spiegel op en gaat het sluitertgordijn open, alleen de sensor krijgt op dat ogenblik licht dat door de lens binnenkomt.
          Stof dat je op de foto ziet, dat kleeft tegen de sensor aan, een stofje op de lens zie je zelden op de foto, of het zou al vrij groot moeten zijn.
          Stof op de sensor wordt beter zichtbaar naargelang de diafragma-opening van de lens kleiner wordt. Het is best mogelijk dat je op f5,6 nog niets ziet, maar dat er toch vlekken op de foto zitten bij f16.

Het is dus heel simpel, stofvlekken op de foto kan je vermijden door de sensor te reinigen. Stof dat je zelf ziet door de zoeker dat zal je moeten (laten) verwijderen door de zoeker, prisma, matglas of spiegel te reinigen.
          Maar stof dat je door de zoeker ziet dat komt toch niet op de foto, en daarom is het eigenlijk geen heel groot probleem.
          De sensor reinigen is veel gemakkelijker dan de zoeker, prisma, matglas en spiegel.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Het kan ook zijn dat je door de zoeker vuil (stof) ziet dat op de spiegel zit.

Dat vuil (stof) zit dan uiteraard niet op je foto's.
            Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Het is dus heel simpel, stofvlekken op de foto kan je vermijden door de sensor te reinigen. Stof dat je zelf ziet door de zoeker dat zal je moeten (laten) verwijderen door de zoeker, prisma, matglas of spiegel te reinigen.
              Maar stof dat je door de zoeker ziet dat komt toch niet op de foto, en daarom is het eigenlijk geen heel groot probleem.
              De sensor reinigen is veel gemakkelijker dan de zoeker, prisma, matglas en spiegel.
              Is het moeilijker om stof te verwijderen van de spiegel als op de sensor? Tiens dat verrast me een beetje. Allez, ik dacht dat de sensor toch iets 'gevoeliger' was.. Dus ik kan niet zomaar effe met een wattenstaafje (gedrenkt in een cleaning fluid voor op glas-oppervlakken) over de spiegel vegen? maar zoals je reeds aanhaalde: als ik stofjes op de spiegel heb, is het nog niet zo erg, want het toont niet op de foto. maar 't is wel een beetje hinderlijk.
              equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Wat je altijd best eerst probeert is uitblazen met een luchtpeertje. De camera op een droge stofvrije plaats ondersteboven houden (lensvatting naar beneden), en eens goed in blazen! NOOIT met bussen luchtdruk, want de drijflucht kan alles flink beschadigen! Ik krijg zo 99% van het vuil zonder probleem weg.

Voor de sensor en de spiegel zijn er verschillende middeltjes. Zoalng je niet teveel gaat knoeien met allerlei vloeistoffen, en de caerma blijft werken: stof veroorzaakt weinig schade. Ik heb destijds ook evcen schrik gehad voor mijn 300D, maar zolang hij blijft werken, kan je hem nog altijd door een (goede) fotograaf laten kuisen... Ik heb het er zelf uit gekregen, maar niet te snel panikeren

greetz,
                www.fotopie.be
                Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                  Is het moeilijker om stof te verwijderen van de spiegel als op de sensor? Tiens dat verrast me een beetje. Allez, ik dacht dat de sensor toch iets 'gevoeliger' was.. Dus ik kan niet zomaar effe met een wattenstaafje (gedrenkt in een cleaning fluid voor op glas-oppervlakken) over de spiegel vegen? maar zoals je reeds aanhaalde: als ik stofjes op de spiegel heb, is het nog niet zo erg, want het toont niet op de foto. maar 't is wel een beetje hinderlijk.
                  Aan de spiegel kan je zelf nog wel geraken, maar als het vuil ergens anders zit, dan is het toch mogelijk dat je onderdelen moet losmaken om het stof weg te krijgen.

De sensor zit achter een filter (glasplaatje met coating), en dat kan toch wel wat verdragen. Ik heb hier nog maar 1 geval gelezen van een "beschadigde sensor" na het renigen, maar daar was de coating van het filter losgekomen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Working...
                  X