Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuil in zoeker of sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vuil in zoeker of sensor

Ik dacht altijd dat je vuil op de sensor niet zag tot je de foto's op je scherm te zien kreeg.
    Nu merk ik bij mijn Canon 300D dat ik die vervelende stofjes via de zoeker te zien krijg (en achteraf ook op de foto's op scherm) !
    Ik heb met trillende handen de sensor gereinigd maar ik zie nul verschil... eigenlijk is het precies nog slechter, ofwel zie ik het slechter van de stress

Waar zit dat stof nu ?
    Op de zoeker of op de sensor ?
    Canon 40D - Lenzen : Canon 70-200 2.8 - Sigma 18-200mm OS f3.5-5.6 - Sigma Macro 50mm f2.8

Re: Vuil in zoeker of sensor

Waarschijnlijk op beiden. Vuiltjes in de zoeker zijn inderdaad niet te zien op de foto. Als die er wel zijn zal dus de sensor en de zoeker last hebben van stof volgens mij.
    Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koekje Bekijk bericht
      Ik dacht altijd dat je vuil op de sensor niet zag tot je de foto's op je scherm te zien kreeg.
      Nu merk ik bij mijn Canon 300D dat ik die vervelende stofjes via de zoeker te zien krijg (en achteraf ook op de foto's op scherm) !
      Ik heb met trillende handen de sensor gereinigd maar ik zie nul verschil... eigenlijk is het precies nog slechter, ofwel zie ik het slechter van de stress

Waar zit dat stof nu ?
      Op de zoeker of op de sensor ?
      Op uw lens?

Comment

Beste ik heb ook hetzelfde probleem, normaal als het zichtbaar is zoals hierboven vermeld, is het inderdaad op de sensor, als het op het maatglas zit, en geen visueel nadeelheeft op de foto zou ik er vanaf blijven, want het maatglas is blijkbaar heel kwetsbaar en zelfs niet van glas, gemakkelijk te krassen.

Comment

@Fritsmo : Op de lens zit het niet. Zonder objectief zie ik het stof ook zitten door de zoeker.

Ik word nog zot hé.

Heb al heel internet doorkruist naar een deftig antwoord om de sensor deftig te kuisen. Fotografen opgebeld. (Ja ben redelijk stressy geworden )
          De meningen zijn verschrikkelijk uiteenlopend : van easy tot afblijven, van gratis tot veel te duur.

Ik begin stilletjes te denken dat ik alles naar de vaantjes geholpen heb....
          Canon 40D - Lenzen : Canon 70-200 2.8 - Sigma 18-200mm OS f3.5-5.6 - Sigma Macro 50mm f2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fritsmo Bekijk bericht
            Op uw lens?
            Inderdaad. Als je het door de zoeker en op de foto ziet, dan moet het op de lens zitten en waarschijnlijk langs de kant van de vatting want langs de voorkant ga je geen stof zien. Zelfs met een grote klot vuil op de voorkant ga je enkel vermindering van licht zien en eventueel een zone die iets wazig kan worden.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Niemand uit Brugge die mij een handje kan helpen ? Voortonen ?

Comment

@Fritsmo : Op de lens zit het niet. Zonder objectief zie ik het stof ook zitten door de zoeker.

Ik word nog zot hé.

Heb al heel internet doorkruist naar een deftig antwoord om de sensor deftig te kuisen. Fotografen opgebeld. (Ja ben redelijk stressy geworden )
                De meningen zijn verschrikkelijk uiteenlopend : van easy tot afblijven, van gratis tot veel te duur.

Ik begin stilletjes te denken dat ik alles naar de vaantjes geholpen heb....
                Als je het in de zoeker ziet en je ziet het op de foto, zit het normaal op het enige dat gemeenschappelijk is, nl: de lens want na de lens splits het licht zich:
                - via de spiegel door de zoeker
                - weggeklapte spiegel op de sensor
                Als het toch niet op de lens zit, kan het imo enkel zijn dat zowel de sensor als de spiegel, matglas en zoeker vuil zijn. Normal moet dan het vuilpatroon op de foto en dat door de zoeker verschillend zijn, anders zou het ongelofelijk veel toeval zijn.

Hubert
                Hubert

Comment

Niemand uit Brugge die mij een handje kan helpen ? Voortonen ?
                  Geen zorgen over maken.
                  Volgende week heb je toch een 40d

Hubert
                  Hubert

Comment

Tja Hubert, da's waar, maar een vuile 300D krijg ik waarschijnlijk niet eens verkocht.... zelfs niet meer aan mijn zus die ook geïnteresseerd was...
                    Ik wil de boel toch wel een beetje deftig overhandigen hoor !

Comment

Vraag in de winkel waar je uw 40D koopt of ze even je 300D willen reinigen. De meeste maken hier geen probleem van.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

Comment

@ Koekje: PM gestuurd...
                        It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Aan iedereen.... ik ben dus bij Roland geweest in Gent... super toffe pee.
                          Ik zat nog niet goed neer of ik had mijn eerste tips al op zak. En dan had hij nog niet eens naar de sensor gekeken.
                          Ben heel tevreden, had een beetje te maniakaal gepanikeerd voor stof dat dus duidelijk in de zoeker zat.... en dan nog ten dele mijn eigen fout is
                          Enfin, de sensor heeft ook een grondige kuisbeurt gekregen en ik zat erbij en schreef alles op...
                          Zoals het al iemand zei : bij Roland keer je tevreden terug

Ben weer helemaal ontspannen, klaar voor een stapke in de wereld te zetten met mijn bakske

Comment

Heb zo op vakantie ook al gepanikeerd, maar snel gevonden.

Verse Mascara en een zoeker gaan niet goed samen :-)

Een oorstaafje en wat vocht en het gekleder was weg :-)

mvg
                            Cindy

Comment

[QUOTE=Koekje;1884984
                              Ik begin stilletjes te denken dat ik alles naar de vaantjes geholpen heb....[/QUOTE]

Vooral niet panikeren en rustig blijven, even relativeren...
                              Laat het bezinken en probeer morgen - in alle kalmte - opnieuw met de sensor-reiniging. Van zodra de sensor clean is, kan je even rustig het matglas aanpakken.
                              Het lukt je wel, succes.

mvg,

Roland

Comment

Working...
                              X