Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 ter vervanging van D40x?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D80 ter vervanging van D40x?

Ik heb momenteel een D40x en gisteren een 18-200 VR lens gekocht via iemand van BD. Deze persoon had nog een D70 & D200. Nu had ik de D70 even vast en deze lag echt wel goed in mijn handen. Nu, de D70 & D80 zijn identiek wat body-afmetingen betreft en aangezien de D80 niet zo duur meer is (nieuw of tweedehands) mijn vraag...is het verstandig of de moeite om over te schakelen van een D40x naar een D80? Een D200 zie ikzelf niet zitten wegens te gevorderd op dit moment voor mij. Ik weet dat de D40x & D80 dezelfde sensor hebben en dat de D80 meer focus-velden heeft (11 tov 3 dacht ik). Zijn er nog andere fundamentele verschillen of zouden jullie de overstap niet aanraden? Ik neem vooral foto's van mijn zoontje en gebruik hem tijdens uitstapjes.

Alvast bedankt!

p.s. Op de D90 wil ik niet wachten, wegens alleen nog maar geruchten en de vermoedelijke aankoopprijs.

Re: D80 ter vervanging van D40x?

Ik heb een vergelijkbaar 'probleem', alhoewel ik nog geen camera bezit. Als ik de diverse reviews lees, dan is de D80 zijn extra geld echt wel waard. Voor mij als eerste aanschaf in ieder geval, ik heb ook ergens gelezen (cameralabs.com volgens mij) dat een update van D40(x) of D60 naar de D80 de moeite (en de euro's) waard is.
    Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

D80 is een relatief goed toestel (wél kleiner dan de D70) en zeker de overstap waard

- groter aanbod aan objectieven
      - mogelijkheid tot grip
      - betere AF

zijn zowat de belangrijkste verschillen (en waarschijnlijk nog een heleboel kleinigheden)
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

D80 heeft een extra scherm dat verlicht wordt met alle instellingen terwijl je bij de 40 /60reeds steeds je lcd scherm moet oplichten
        D80 heeft een motoraandrijving voor niet AF-S e HSM lenzen
        D80 ligt beter in de hand maar is ook zwaarder
        D80 heeft meer knopjes oa scherpdiepte controle, bracketing,...
        inderdaad meer autofocus puntjes
        D80 heeft minder automatische voorkeur programma's maar die gebruiken moet je toch afleren

beeld en ruiskwaliteit van 40 80 en 60 liggen zeer dicht bij elkaar.

D40X en D60 zijn quasi hetzelfde met uitzondering van antistof wat de D80 ook mist. Eénmaal je stof durft en kunt verwijderen is het kinderspel.

overstap van D40(X) naar D60 zou ik afraden. Je zult teveel verliezen tov wat je wint. Overstap naar D80 is te overwegen als je meer je mogelijkheden wilt om je toestel beter te beheersen en vooral die motor is belangrijk Overstap naar D200 kan interessant zijn als een je goeie occasie kunt vinden.
        Anders werden oefenen en sparen naar D300 of misschien investeren in betere en ruimer lensassortiment maar
        t'is de fotograaf die mooie foto's maakt niet de camera
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          t'is de fotograaf die mooie foto's maakt niet de camera
          Dit hoor ik nu al jaren vertellen - toch zijn mijn slaagkansen met minstens 200% vermeerderd sinds de aanschaf van een D300 (concertfotografie)
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
            Dit hoor ik nu al jaren vertellen - toch zijn mijn slaagkansen met minstens 200% vermeerderd sinds de aanschaf van een D300 (concertfotografie)
            je lichtgevoelige concertlens zal toch ook wel 100 van die 200% innemen
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Bedankt voor de info, dus...nu nog ergens een D80 vinden

Bij top-foto staat hij aan 559 euro (ik heb enkel de body nodig). Iemand nog ergens een top-tweedehands liggen anders of suggesties?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                je lichtgevoelige concertlens zal toch ook wel 100 van die 200% innemen
                Ik heb met hetzelfde lenzenpakket(als bij de D200) toch ook de ervaring dat het met de D300 een stuk makklelijker gaat als met de D200.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                  Bedankt voor de info, dus...nu nog ergens een D80 vinden

Bij top-foto staat hij aan 559 euro (ik heb enkel de body nodig). Iemand nog ergens een top-tweedehands liggen anders of suggesties?
                  Er staat er eentje TK op dit eigenste forum, zie Aangeboden

Comment

Die had ik nog niet gezien, PM is al verstuurd! Nu nog maar hopen dat hij de body alleen verkoopt

Thx

Comment

jawadde, jij laat er ook geen gras over groeien
                      Veel plezier met de lens (en met de camera). De kap komt nog hoor!
                      Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Hey Jedec,

Ik heb inderdaad weinig geduld , ik heb vanochtend de D80 al besteld bij Top-foto trouwens .

En euh...de 18-200VR voldoet prima!

Grtjs,
                        Fred.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                          (...) Nu, de D70 & D80 zijn identiek wat body-afmetingen betreft en aangezien (...)
                          Fout. De D70 en D80 zijn verschillend wat body-afmetingen betreft. De D80 is een stuk kleiner dan de D70.

Alleen maar daarom een nieuwe body kopen? Dat lijkt me toch weggegooid geld. Probeer dan eerder gewoon een aantal jaar verder te doen met je huidige toestel, en later wanneer er weer beter toestellen zijn een nieuwe te kopen... Ik denk niet dat je mag verwachten dat de foto's uit een D80 automatisch beter zullen zijn dan dieuit je D40...

Comment

@dePaul: bedankt voor de feedback. Nee, ik besef ten volle dat de kwaliteit niet noodzakelijk beter gaat zijn (zelfde sensor, enz...) maar de D80 heeft een betere AF blijkbaar. Het is, om een citaat te gebruiken van iemand hier op het forum, de persoon achter de camera die de foto's maakt en niet het toestel

Voornamelijk de reden van overstap is de focus-motor die op de D80 zit en niet op de D40. Ik denk dat het prijs/kwaliteit een goede overstap is op dit moment, de D80 is interessant qua prijs op dit moment. Ik kan nu bvb geen prime lens zonder auto-focus erop zetten. Wachten op de D90 zie ik niet zitten wegens de vermoedelijke hogere aankoopprijs en de D200 is te complex voor mij op dit moment.

Correct => er zit 8mm verschil op in hoogte & breedte tussen D70 & D80 maar dat is ook nog eens het verschil tussen de D80 & D40x ...vermits ik grote handen heb zal dat net iets beter aanvoelen denk ik .

Maar inderdaad, het zijn kleine verschillen en zeker reden tot discussie

Comment

vanochtend mijn D80 gekregen!!! Helemaal enthousiast . Denk dat ik hier een goede keuze mee gemaakt heb. Wachten op de D90 is ook voor mij geen optie, de D40(x) en D60 hebben de hierboven genoemde nadelen, die ook voor mij golden.

Vanavond (vrouw naar vergadering ) maar eens de eerste zaken bekijken en instellen. Nederland gaat toch al naar de kwartfinales
                              Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Working...
                              X