Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichte sensor beschadiging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lichte sensor beschadiging

Ik zit momenteel met lichte sensor beschadiging op mijn canon eos 300d, dit werd vorig jaar door rofa repair vastgesteld, maar er is niets te merken op mijn foto's van die beschadiging.

heeft iemand iemand idee wat dit eventueel zou kosten? of is het niet nodig als er niets op de foto te merken is van deze beschadiging

Re: lichte sensor beschadiging

Oorspronkelijk geplaatst door Vykus Bekijk bericht
    Ik zit momenteel met lichte sensor beschadiging op mijn canon eos 300d, dit werd vorig jaar door rofa repair vastgesteld, maar er is niets te merken op mijn foto's van die beschadiging.

heeft iemand iemand idee wat dit eventueel zou kosten? of is het niet nodig als er niets op de foto te merken is van deze beschadiging
    Voor een 300D loont het niet meer de moeite om dit te laten repareren.
    Een nieuwer model vind je voor minder dan de reparatie gaat kosten.

Maar waarom maken als je het niet ziet ?
    Ik vraag me wel af wat er dan juist beschadigd is als je een stofje op je sensor wel ziet maar een beschadiging niet.

Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Er is niks te zien op je foto's, waarom zou je er dan iets aan doen?
      Eeen 300D is niet meer van de recentste, dus de kost zal dicht bij de 2e hands prijs.

Grts Jan

Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

vroeg mij dat eigenlijk af, idd ik merk stof op mijn toestel (moet dringens gecleaned worden), maar die beschadiging blijkbaar niet dus geen zorgen om maken ?

Comment

vroeg mij dat eigenlijk af, idd ik merk stof op mijn toestel (moet dringens gecleaned worden), maar die beschadiging blijkbaar niet dus geen zorgen om maken ?
          Ik denk dat ze met die "lichte beschadiging" misschien dead en/of hot pixels bedoelen. Dit is normaal na een tijdje en kunnen ook weggemapped worden.
          Als het werkelijk een mechanische beschadiging is, kan je door een natte cleaning te doen, deze beschadiging vergroten.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

heb net foto genomen, ik denk dat er niets merkbaar is uitgezonder enkel wat stof maar toestel moet gecleaned worden

Comment

Vykus, maak eens een foto van een stuk egaal blauwe lucht!
              Zet je camera op Manual en AF-C (met AF-S kan deze in een egaal blauwe lucht, geen voldoende contrast vinden, kan daarom niet scherp stellen en de ontspanknop zal dus niet werken)
              De diafragma opening zo klein mogelijk kiezen dus zo hoog mogelijk F-getal bv. F22 ... F32
              Sluitertijd wel aanpassen zodat de belichting juist is, lange sluitertijd is goed (normale bewegingsonscherpte met uit de hand schieten is ook prima)
              Bewust onscherp focussen, eventueel in de lens stand M(anual).
              Foto maken.

Bekijk nu de foto op ware grote op de PC, voor een nog wat duidelijker resultaat, met een foto editor automatisch de kleur aan laten passen,
              origineel en aanpasingen saven, eventueel bij een te licht/donker plaatje ook de helderheid wat aanpassen.

Nu is, als het goed is (op 100% grote) alleen het filter(glas) wat direct op de sensor zit met alle verontreiniging en eventuele schade scherp te zien.

Zwarte/donkergrijze vlekken smeer?/stof?, dubbele ringen (opgedroogd condens?), krassen schade? etc. zijn nu zichtbaar.

Gr. Joop

Comment

dank u voor de tip , mag deze avond bij fotograaf langs gaan om mijn toestel te laten reinigen, zullen direct zien , heb mij geinformeerd als mijn low pass filter(weet niet wat dit is) meot vervangen worden kost dit 160 euro (bij rofa repair)

Comment

Working...
                X