Omdat ik mijn ganse uitrusting heb meegenomen, kon ik uiteindelijk eens goed afwegen wat er nu belangrijk is bij het reizen, dwz je digitale SLR gebruiken wanneer je geen doelstelling voor ogen hebt.
Wat is er dan belangrijk, wel je moet ervoor zorgen dat je met zo min mogelijk aan bagage (of zoveel mogelijk comfort) de beste foto's kan vastleggen.
Compromissen moet je alijd maken, want al wat je thuislaat, kan je desgevalle ook niet gebruiken, da's logisch
Enkele nuttige tips die echt ONONTBEERLIJK zijn voor reisfotografie:
1) controle voor vertrek.
2) reinigingsmateriaal (lenzen, sensor, etc...) Ik had een bus lucht mee, sensor swabs, lensvloeistof, doekjes ... In een vrij stoffige en warme omgeving heb je bij het minste een laag stof over je toestel (voorbijrijdende auto, spelende kinderen, wind ...) dus wees gewaarschuwd ! De D100 bewees een trouwe partner te zijn en in stoffige omgevingen gaf hij geen kick verkeerd.
3) extra batterijen. Ik had er 4 bij, overkill, maar twee is een must, zeker als je de camera de ganse dag bij hebt en graag experimenteert. De D100 bewees hier een uitblinker te zijn.
4) Lenzen. Moeilijk ... gewicht betekent ongemak maar kwaliteit. Ik heb het gedaan met 3 lenzen, een 15-30mm en een 24-85mm en een 70-300 mm. Ik kon de rugzak op hotel laten en had steeds twee lenzen + flits in een schoudertas. Hier toch even melden dat een ultragroothoek echt een must is, ELKE MM telt, neem het van me aan. Wat ben ik blij met de superprestaties van die Sigma 15-30mm, een topper, hard te kloppen en die 15mm, jawel hoor, die komen van pas. (Geeft 22,5 mm op de D100)
Sleur je graag met een zware tele, ok, maar een 70-300 weegt een pak minder dan een 80-200 of 70-200 en kan meer, met inlevering van een beetje kwaliteit. De 70-300 van Nikkor met ED glass is een prachtige reisgenoot, licht van gewicht, en maakt mooie contrastrijke foto's een 'keeper' voor travel ! En de AFS 24-85 is een toplens, ideaal voor alle tussenliggende situaties, wat een kanjer van een lens.
5) flash. Je kan natuurlijk met je onboardflash werken, en de meesten zullen het tijdens het verlof er wel mee genoegen nemen, want een externe kwalitatieve flash weegt snel 500 gr. Toch was ik zeer blij dat ik voor het verlof nog een topper van een flash ben gaan kopen, ik miste dat nog en terecht, de verschillen zijn enorm. Als je later op de dag uitstappen maakt, kan je prachtig invulflitsen, je behoudt details, en hebt een flexibele prof flash voor al het werk (vergeet geen batterijen !!) Ook tijdens de middagen wanneer het zonlicht het hardst is, komt een krachtige flash als geroepen voor moeilijke situaties bij te lichten en vervelende schaduwen weg te werken, en met een SB80DX of SB28DX kan je bijna alles subliem inflitsen. Ik kan niet meer zonder ...
6)ELKE DAG ... een controle van je materiaal, batt. opladen indien nodig, en poetsen of stofblazen, het garandeert een goede werking van de apparatuur, en mooie foto's.
7) ELKE DAG, backup maken van je foto's. Of riskeer je toch je mooiste herinneringen kwijt te spelen.
8) Veiligheid. Denk eraan dat je met een kapitaal rondloopt, bewaak en beheer ! (en verzeker als je het echt wil)
9) Bescherming. Bespaar niet op een tas, je materiaal waarvoor je zorg draagt, heeft protectie nodig bij verplaatsing, kies voor een degelijke tas, met goede vulling en partimentering.
10) GENIET. Zeer belangrijk, zorg niet dat je foto's het doel van een reis worden, het irriteert je reisgezellen, maar als je op het juiste moment je materiaal bovenhaalt, dan zal iedereen gewillig op de foto willen ... Forceer niets, de mooiste herinneringen zijn eigenlijk de snapshots en niet de poses ...
Ik wil ook nog even kwijt dat ik eens te meer zeer maar dan ook zeer gelukkig ben met mijn keuze in apparatuur, buiten het feit dat ik ooit nog een degelijke f/2.8 tele of sterke zoom zal kopen (sparen kost tijd ) weet ik nu dat ik een goede balans hebt gevonden in zeer kwalitatieve lenzen, een belangrijk aspect. Nikon Blijft mijn trouwe partner, en het materiaal bewijst een robuste vriend te zijn in vele omstandigheden, en over de kwaliteit ben ik hoogst tevreden, wat mijn D100 met toebehoren heeft geleverd is voor mij TOP. Uiteraard gaat dit ook op voor de aanhangers van Fuji en Canon, uiteraard
Greetings fellow BD members. C ya'll soon !
Comment