Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

't Grote Sony/Minolta draadje !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 't Grote Sony/Minolta draadje !

Farah, waar gekocht en voor hoeveel als ik mag vragen?
    Vlot leverbaar? In geen enkele winkel die ik online vindt is ie op voorraad.
    Sony α200 + Tamron 18-250/3,5-6,3 AF XR Di-II Aspherical LD IF Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GuKo Bekijk bericht
      Echter zou ik nu graag een tweede lens aanschaffen, en dan wel met 1 specifiek doel: aquarium fotografie. Het moet dus een lens zijn die goed overweg kan met low-light situaties en liefst ook wel macro is. Perfecte AF moet niet echt persé, want dan wordt het wel heel erg snel duur. Ik wil best wel proberen met manuele focus en dan vele foto's nemen tot de vissen eens op de juiste plaats komen. Zelf had ik dan ook gedacht aan de Tamron 90mm of de Sigma 105mm. Dan hoef ik niet echt super dichtbij te komen.

Misschien iemand tips hiervoor?
      Ik denk dat je je een paar dingen moet afvragen:
      - hoe dichtbij is dat wat ik wil fotograferen, en hoe groot?
      - wil ik met bestaand licht, of flitsen

Om met het laatste te beginnen, flitsen is door glas heel lastig lijkt me. Misschien de flitser draadloos aansturen en dan aan de zijkant of boven het aquarium plaatsen. Als je bestaand licht wilt gebruiken (geeft je ook de mogelijkheid om de witbalans aan te passen aan aquariumlicht), zul je redelijk lichtsterk moeten.
      Hoe dichtbij zijn de visjes en zo die je wilt fotograferen? Een macro heeft toegevoegde waarde als je heel dichtbij gaat. Dus eens kijken naar de afstanden en de grootte van wat op d efoto moet.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Farah, waar gekocht en voor hoeveel als ik mag vragen?
        Vlot leverbaar? In geen enkele winkel die ik online vindt is ie op voorraad.
        Bij Fotokonijnenberg voor 345 EUR. De lens is inderdaad wel nog niet binnen.

Je vindt deze lens ook nérgens tweedehands...
        fotofarah
        Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Comment

@Farah, ik zie hem 1x staan op Kapaza, maar er wordt 400 euro voor gevraagd. Meer als winkelprijs dus.

@Bask. De vissen zijn tussen 3 en 15cm groot. Ze zwemmen meestal tussen de 5 a 10 cm achter het glas. Afstand tot camera zou tussen de 20 a 50cm liggen?
          Liefst gebruik ik geen flits, want dan krijgen deze vissen compleet andere kleuren (owv weerkaatsing).
          Sony α200 + Tamron 18-250/3,5-6,3 AF XR Di-II Aspherical LD IF Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Farah Bekijk bericht
            Bij Fotokonijnenberg voor 345 EUR. De lens is inderdaad wel nog niet binnen.

Je vindt deze lens ook nérgens tweedehands...
            Ik zag net eentje paar dagen geleden op Kapaza...
            Misschien is die er nog

edit: hij is er nog, maar duurder 2e hands dan nieuw...

Ik zie nu net dat Guko hem gespot heeft Prijs is ondertussen wel 350
            Last edited by Portmixus; 19 juli 2008, 14:30.

Comment

@Farah, ik zie hem 1x staan op Kapaza, maar er wordt 400 euro voor gevraagd. Meer als winkelprijs dus.

@Bask. De vissen zijn tussen 3 en 15cm groot. Ze zwemmen meestal tussen de 5 a 10 cm achter het glas. Afstand tot camera zou tussen de 20 a 50cm liggen?
              Liefst gebruik ik geen flits, want dan krijgen deze vissen compleet andere kleuren (owv weerkaatsing).
              Bij de tamron kom ik op 15 cm tot een 55cm afstand vanaf de voorkant zonnekap voor een volledige beeldvulling.

Je zal wel voor voldoende licht moeten zorgen, de vissen gaan niet stilhangen. Je kan altijd een flits boven het water hangen met een difussiescherm(pje), let wel op dat hij niet in het water kan vallen, er zit een hoge spanning in een flits. Ik denk niet dat de vissen het zouden overleven.

Comment

Bezwaar van een macro 90 of 105 mm is dat je op zo'n 20 cm afstand op die 1:1 verhouding zit, en je van die 3 cm grote vis maar 75% op de foto krijgt (dus kop- of staartloos).
                Een 50 mm is handiger, en misschien zelfs een zoom in dit bereik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                  Bezwaar van een macro 90 of 105 mm is dat je op zo'n 20 cm afstand op die 1:1 verhouding zit, en je van die 3 cm grote vis maar 75% op de foto krijgt (dus kop- of staartloos).
                  Een 50 mm is handiger, en misschien zelfs een zoom in dit bereik.
                  Zoals hierboven gezegd gaat de 3cm vis erop als de zonnekap 15 cm van de vis is. Een Tamron 28-75/2.8 gaat misschien handiger zijn, maar minimum afstand is een 30-tal cm als ik mij niet vergis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                    Zoals hierboven gezegd gaat de 3cm vis erop als de zonnekap 15 cm van de vis is. Een Tamron 28-75/2.8 gaat misschien handiger zijn, maar minimum afstand is een 30-tal cm als ik mij niet vergis.
                    Je vergelijkt appelen met peren...De minimum afstand van de Tamron 90mm is 29cm, voor de 28-75 bedraagt die 33cm... Je zegt voor de macro "op 15cm voor de zonnekap" maar de 30 cm die je aanhaalt voor de 28-75 is niet de afstand voor de zonnekap
                    Je "meet" dus op 2 verschillende manieren!

Ze kunnen dus ongeveer even dicht focussen, de macrolens geeft (per definitie) een grotere vergroting (1:1 vs 1:4 of iets dergelijks)

Een 28-75 lijkt mij mss ook handiger als't niet allemaal van die 3cm vissen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht

Ze kunnen dus ongeveer even dicht focussen, de macrolens geeft (per definitie) een grotere vergroting (1:1 vs 1:4 of iets dergelijks)
                      Een 90 mm objectief geeft bij eenzelfde instelafstand eenzelfde vergrotingsmaatstaf, ongeacht of het een "macro" of een gewoon objectief is. Macro als toevoeging geeft alleen maar aan dat je dichterbij kan scherpstellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                        Je vergelijkt appelen met peren...De minimum afstand van de Tamron 90mm is 29cm, voor de 28-75 bedraagt die 33cm... Je zegt voor de macro "op 15cm voor de zonnekap" maar de 30 cm die je aanhaalt voor de 28-75 is niet de afstand voor de zonnekap
                        Je "meet" dus op 2 verschillende manieren!

Een 28-75 lijkt mij mss ook handiger als't niet allemaal van die 3cm vissen zijn
                        Inderdaad, ik heb een verschillende basis gebruikt. De 28-75/2.8 kan scherpstellen tot ong. 8cm van de zonnekap, maar dan is het beeld in langste zijde ook nog een 8cm.

De 28-75 is als zoom uiteraard wel handiger om mee te werken, behalve voor de kleinste visjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                          Een 90 mm objectief geeft bij eenzelfde instelafstand eenzelfde vergrotingsmaatstaf, ongeacht of het een "macro" of een gewoon objectief is. Macro als toevoeging geeft alleen maar aan dat je dichterbij kan scherpstellen.
                          Waar zeg ik dat de 28-75 een 90mm lens is?
                          Ze stellen ongeveer even dicht scherp, en geven een verschillende vergrotingsmaatstaf...meer heb ik niet gezegd...

Comment

Ik heb een flitser van op een analoge Minolta, maar het lijkt alsof deze beide hetzelfde voetje hebben, maar dus niet compatibel zijn.

Maar ik meen uit een aantal berichten hier ook op te maken dat een flits van een analoog toestel niet goed werkt op een dslr?

Afvoeren dus?

Het model is Carena 300 AF. Lijkt wel een goed ding, je kunt hem in alle mogelijke richtingen draaien enzo.
                            Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Minolta heeft de aansluitingen veranderd bij de nieuwe digitale camera's. dus flitsers die op analoge toestellen pasten werken alleen in manual op de digitale camera's.

Comment

Leuk een algemeen Sony/Minolta topic

Heb mij over een twee tal maanden mij een Sony A300 gekocht. Men ouders hadden nog een analoog Minolta toestel dus daarom ging de voorkeur naar Sony. Wat ondertussen in men Fototas zit is het volgende:

Sony A300
                                Sony 18-70 f3,5-5,6
                                Minolta 35-105 f3.5-4.5
                                Minolta 70-210 f4
                                Sony 50 f1.4
                                Meyer Orestegon 29mm f2.8 (m42)
                                Chinon 35mm f2,8 (m42)
                                Vivitar 135mm f2,8 (m42)
                                Sony HVL-F42AM

Zeer tevreden van al had ik als ik opnieuw de keuze zou moeten maken waarschijnlijk de A700 gekozen. De Liveview is een optie die ik eigenlijk amper gebruik.
                                Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

Working...
                                X