Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
    Je moet je foto op de monitor eens even groot inzomen als op het scherm op de PC. En ik bedoel hier niet relatie tov. het scherm(pje) maar absoluut.
    Als een object op het schermpje(bv een doosje) 2 cm groot is, moet je op het PC scherm ook zorgen dat dit 2cm groot is. Dan kun je de scherpte vergelijken!
    Als de grootte relatief tov het scherm even groot is, dan moet je het op de PC ook vanop ±10x grotere afstand bekijken.
    Goed opgemerkt Hubert, anders is het een beetje zoals appelen met peren vergelijken.

@ Polydoor : Ben je zeker dat je monitor de juiste kwaliteit levert ? Mijn schoonvader heeft maanden aan een stuk met een wazig scherm gewerkt, voordat ik het zag en hem er attent op maakte. Dit was nog een CRT-scherm en er waren stukken aan (alles was dus wazig). Na installatie van een nieuw scherm werkte alles perfect.
    Mvg,David
    [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Ik herhaal mijn vraag uit post #6

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Zijn alleen jouw foto's onscherp, of ook andere die hier gepost worden, b.v. in de Showcase?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

HEY LesK,alleen mijn foto's genomen met nikon d80+nikkor 16+85mm.

op het lcd scherm van de d80 heel sherp,zelf bij uitvergroten op het

lcd scherm nog heel scherp.

maar niet op mijn computer scherm,en alleen maar deze foto's met de d80

groetjes
        groetjes,polydoor.

NIKON D80

Comment

Vreemd verschijnsel. Zie je een gelegenheid om een dergelijke foto te posten (b.v. op Photobucket) en naar hier te linken?
          1) Ziet die foto er dan bij jou goed uit? Ja/Nee
          2) Ziet die foto er voor ons goed uit? Ja/Nee

Alleen op die manier, tenzij dat jij iemand ter plaatse hebt die eens naar je scherm kan kijken, kunnen we dit misschien oplossen.

Wat denk je?

(je mag me gerust Les noemen, afkorting van Leslie; C is de eerste letter van mijn achternaam)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

LES, ik zal eerst nog wat proefopname maken,met verschillende f waarden

en lichtwaarden en met verschillende zoom instellingen.

groetjes.
            groetjes,polydoor.

NIKON D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polydoor Bekijk bericht
              LES, ik zal eerst nog wat proefopname maken,met verschillende f waarden

en lichtwaarden en met verschillende zoom instellingen.

groetjes.
              Misschien kan een focus test chart je hierbij helpen. Even googelen en dan kan je er zeker eentje vinden.
              Mvg,David
              [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Ik heb zelf ook een acer aspire 1640. Ik erger mij ook blauw (!) aan het scherm. Die zgn "Crystalbrite" schermen van deze laptops vind ik vreselijk. Ik heb die onscherpte niet alleen bij foto's maar bijvoorbeeld ook op (vector-)tekeningen. Verander de resolutie van je scherm eens, bij mij verandert de weergave van scherpte en zelfs kleurbalans daardoor OOK! En dat terwijl mensen hier praten over kleurprofielen en ijken van schermen en dergelijke... Arme ik... Gelukkig heb ik nog een paar vaste pc's. Voor fotobewerking geef ik de voorkeur aan een Sony CRT scherm van 21 inch.
                Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

Comment

Gelukkig is het probleem gevonden, en dat dankzij Bard Morrowind

De verkeerde RESOLUTIE was het probleem

Ik schaak veel via internet op mijn laptop acer aspire 1640,gezeten in een
                  goede zetel en mijn laptop op mijn schoot,maar omdat het schaakbord op
                  het scherm niet te klein zoo zijn heb ik de resolutie op 800+600 staan,met
                  mijn panazonic fz 30 was dat geen brobleem, het lcd scherm van dat toestel is niet zoo schitterend als dat van de nikon d80,zoo dat ik niet veel
                  verschil zag in de scherpte tussen het lcd scherm en het scherm op mijn computer,maar nu met de nikon d80 en mijn computer scherm op 800+600
                  was dat een HEEL GROOT verschil.

Ik heb nu de resolutie op 1280+800 voor fotografie en het brobleem is opgelost,en voor het schaken op 800+600

En een bedankje aan jullie allemaal,ik wou mijn computer en fotofotoestel
                  al door het venster kiepen van ontgoocheling en frustratie

Nog eens bedankt en tot ziens
                  groetjes,polydoor.

NIKON D80

Comment

Wij hebben dus een solutie: de Resolutie! Jochei!

Comment

Tja, typisch voorbeeldje, dat je het soms niet te ver moet gaan zoeken, in ieder geval
                      Mvg,David

Comment

Working...
                      X