Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt auto ISO ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe werkt auto ISO ?

    Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
    als er één funtie is die je moet afzetten in je camera is het de auto-ISO-instelling. Dit zorgt alleen maar voor ellende.
    Als er één functie is die ik mis op mijn 1D MkII dan is het die auto-ISO zoals ik wel heb op mijn 450D .

    Comment


    • #17
      Re: Hoe werkt auto ISO ?

      De meningen zijn duidelijk verdeeld (en niet alleen hier op BD). Ik dacht dat die auto-ISO handig kon zijn om onder sterk wisselende belichtingsomstandigheden en bewegende onderwerpen, een optimale combinatie sluitersnelheid/diafragma/ISO te bekomen. Als ik nu bv. met diafragma voorkeuze werk en ISO 100, dan zijn er steeds een deel opnames onscherp doordat de sluitersnelheid te hoog (bv. 1/30 sec) is geworden. Moest de camera de ISO hebben verhoogd tot bv 400 of 800 ISO, dan zou de sluitersnelheid zijn verlaagd (tot bv. 1/120 of 1/240 sec) waardoor de opnames waarschijnlijk bruikbaar waren geweest.
      mijn foto's: www.reneheylen.be

      Comment


      • #18
        Re: Hoe werkt auto ISO ?

        Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
        De meningen zijn duidelijk verdeeld (en niet alleen hier op BD). Ik dacht dat die auto-ISO handig kon zijn om onder sterk wisselende belichtingsomstandigheden en bewegende onderwerpen, een optimale combinatie sluitersnelheid/diafragma/ISO te bekomen. Als ik nu bv. met diafragma voorkeuze werk en ISO 100, dan zijn er steeds een deel opnames onscherp doordat de sluitersnelheid te hoog (bv. 1/30 sec) is geworden. Moest de camera de ISO hebben verhoogd tot bv 400 of 800 ISO, dan zou de sluitersnelheid zijn verlaagd (tot bv. 1/120 of 1/240 sec) waardoor de opnames waarschijnlijk bruikbaar waren geweest.
        Voila
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #19
          Re: Hoe werkt auto ISO ?

          Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
          De meningen zijn duidelijk verdeeld (en niet alleen hier op BD). Ik dacht dat die auto-ISO handig kon zijn om onder sterk wisselende belichtingsomstandigheden en bewegende onderwerpen, een optimale combinatie sluitersnelheid/diafragma/ISO te bekomen. Als ik nu bv. met diafragma voorkeuze werk en ISO 100, dan zijn er steeds een deel opnames onscherp doordat de sluitersnelheid te hoog (bv. 1/30 sec) is geworden. Moest de camera de ISO hebben verhoogd tot bv 400 of 800 ISO, dan zou de sluitersnelheid zijn verlaagd (tot bv. 1/120 of 1/240 sec) waardoor de opnames waarschijnlijk bruikbaar waren geweest.
          Klopt als een bus, alleen slecht uitgedrukt. Je verward sluitersnelheid met sluitertijd. Hoge snelheden geven korte tijden, lage snelheden geven lange tijden.
          Sluitersnelheid te hoog moet zijn sluitersnelheid te laag of sluitertijd te lang.

          Domme autoISO wordt in veel compacten dikwijls electronische beeldstabilisatie genoemd en is natuurlijk zo goed als onbruikbaar.
          Auto ISO die gecontroleerd wordt door de juiste parameters kan er inderdaad zorgen dat bepaalde foto's toch nog genomen zijn en tevens dat andere foto's beter getrokken worden dan met een vaste ISO. Ik gebruik het voor indoor-sport in combinatie met A mode op 2.8. Zet min sluitertijd op 1/320 en auto ISO tot 3200. De meeste foto's zullen op ISO1600 doorkomen, sommige op ISO800 en sommige tussen de ISO2000 en de ISO3200.
          Die op ISO800 zouden zonder de AutoISO op 1/640ste zijn getrokken(die snelheid is een overbodige luxe), die op ISO3200 zouden op 1/125 getrokken zijn en dus bewogen.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #20
            Re: Hoe werkt auto ISO ?

            Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
            De meningen zijn duidelijk verdeeld (en niet alleen hier op BD). Ik dacht dat die auto-ISO handig kon zijn om onder sterk wisselende belichtingsomstandigheden en bewegende onderwerpen, een optimale combinatie sluitersnelheid/diafragma/ISO te bekomen. Als ik nu bv. met diafragma voorkeuze werk en ISO 100, dan zijn er steeds een deel opnames onscherp doordat de sluitersnelheid te hoog (bv. 1/30 sec) is geworden. Moest de camera de ISO hebben verhoogd tot bv 400 of 800 ISO, dan zou de sluitersnelheid zijn verlaagd (tot bv. 1/120 of 1/240 sec) waardoor de opnames waarschijnlijk bruikbaar waren geweest.
            Maar je oorspronkelijke vraag ging over sluitertijdvoorkeuze.
            Hierboven gaat het over diafragmavoorkeuze. Kan je in het auto-iso menu geen minimum sluitertijd instellen (vb 1/60)? Het voorbeeld dat je aanhaalt is inderdaad de reden waarom auto iso handig kan zijn.

            Comment


            • #21
              Re: Hoe werkt auto ISO ?

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Klopt als een bus, alleen slecht uitgedrukt. Je verward sluitersnelheid met sluitertijd. Hoge snelheden geven korte tijden, lage snelheden geven lange tijden.
              Sluitersnelheid te hoog moet zijn sluitersnelheid te laag of sluitertijd te lang.

              Domme autoISO wordt in veel compacten dikwijls electronische beeldstabilisatie genoemd en is natuurlijk zo goed als onbruikbaar.
              Auto ISO die gecontroleerd wordt door de juiste parameters kan er inderdaad zorgen dat bepaalde foto's toch nog genomen zijn en tevens dat andere foto's beter getrokken worden dan met een vaste ISO. Ik gebruik het voor indoor-sport in combinatie met A mode op 2.8. Zet min sluitertijd op 1/320 en auto ISO tot 3200. De meeste foto's zullen op ISO1600 doorkomen, sommige op ISO800 en sommige tussen de ISO2000 en de ISO3200.
              Die op ISO800 zouden zonder de AutoISO op 1/640ste zijn getrokken(die snelheid is een overbodige luxe), die op ISO3200 zouden op 1/125 getrokken zijn en dus bewogen.

              Hubert
              Idd, bedoelde "sluitertijd" ipv sluitersnelheid.
              Volgens mij kan die auto-ISO pas goed werken als je (bij diafragma voorkeuze) ook instellingen hebt voor sluitersnelheid en maximum ISO. Uit het voorgaande begrijp ik dat de camera probeert alle opnames met 1/320ste te maken en geen opname maakt als de lichtomstandigheden dermate slecht zijn dat met f2.8, 1/320ste en ISO3200 geen goed belichte opname mogelijk is. De camera zal dan ook niet proberen om met 1/160ste toch nog een opname te maken.
              mijn foto's: www.reneheylen.be

              Comment


              • #22
                Re: Hoe werkt auto ISO ?

                Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
                Idd, bedoelde "sluitertijd" ipv sluitersnelheid.
                Volgens mij kan die auto-ISO pas goed werken als je (bij diafragma voorkeuze) ook instellingen hebt voor sluitersnelheid en maximum ISO. Uit het voorgaande begrijp ik dat de camera probeert alle opnames met 1/320ste te maken en geen opname maakt als de lichtomstandigheden dermate slecht zijn dat met f2.8, 1/320ste en ISO3200 geen goed belichte opname mogelijk is. De camera zal dan ook niet proberen om met 1/160ste toch nog een opname te maken.

                Toch wél (maar met een lagere sluitersnelheid)
                De camera houdt zich aan jouw regels, maar enkel in die mate dat ze verwezenijkbaar zijn
                Beter een slechte opname dan geen opname redeneert hij waarschijnlijk (en nog terecht ook*)

                * je kan immers zelf ook een verkeerde inschatting maken
                Last edited by mexicano; 3 juni 2008, 16:11.
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe werkt auto ISO ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                  Maar je oorspronkelijke vraag ging over sluitertijdvoorkeuze.
                  Hierboven gaat het over diafragmavoorkeuze. Kan je in het auto-iso menu geen minimum sluitertijd instellen (vb 1/60)? Het voorbeeld dat je aanhaalt is inderdaad de reden waarom auto iso handig kan zijn.
                  Ik denk dat je bij auto-ISO beide instellingen (en best ook nog een maximum ISO) moet kunnen regelen. Als je op sluitertijd voorkeuze werkt, zou het handig zijn om bv. een min diafragma te kunnen instellen. Omgekeerd: bij diafragma voorkeuze zou je ook een sluitertijd moeten kunnen instellen zodat de camera geen opnames maakt bij hogere sluitertijden. Ik heb die instelmogelijkheden bij mijn Canon 40D (nog) niet gevonden.
                  mijn foto's: www.reneheylen.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe werkt auto ISO ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
                    Idd, bedoelde "sluitertijd" ipv sluitersnelheid.
                    Volgens mij kan die auto-ISO pas goed werken als je (bij diafragma voorkeuze) ook instellingen hebt voor sluitersnelheid en maximum ISO. Uit het voorgaande begrijp ik dat de camera probeert alle opnames met 1/320ste te maken en geen opname maakt als de lichtomstandigheden dermate slecht zijn dat met f2.8, 1/320ste en ISO3200 geen goed belichte opname mogelijk is. De camera zal dan ook niet proberen om met 1/160ste toch nog een opname te maken.
                    Inderdaad.
                    Maw 1/320 is langste sluitertijd die ik wil en ISO3200 de max iso die ik toelaat.
                    Maar ipv bij betere lichtomstandigheden de sluitertijd te verkorten, zal hij proberen die te behouden en de ISO naar beneden trekken.
                    Uiteraard zal je, zoals meestal bij automatische zaken wel situaties tegen komen waarbij aan de ingestelde parameters niet kan voldaan worden en geen foto kan getrokken worden. Het is dan een kwestie om de parameters zodaning in te stellen dat dit zo weinig mogelijk voorkomt.
                    Nu is deze instelling voor indoor sport met een 70-200/2.8 lens erop.
                    Als landschappen gaat trekken buiten raad ik geen auto iso aan, omdat je dan meestal toch de tijd hebt om allles correct zelf in te stellen.
                    Auto ISO helpt hierboven bij momenten waarbij je niet de tijd hebt om enkele seconden na te denken over hoe je alles gaat instellen.
                    Met naar digitaal te gaan is er een instelparameter bij gekomen. Analoog was er enkel diafragma en sluitertijd. De ASA kon je niet zo gemakkelijk veranderen of je moest van filmpje verwissel of camera(pro's veranderden van rug).
                    Leve digitaal (eigenlijk is het fotografie deel evengoed analoog, Het zou beter ipv analoog - digitaal film - elektronisch genoemd worden)

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe werkt auto ISO ?

                      Camera houdt zich zowieso aan opgelegd diafragma
                      Daarna streeft hij ernaar de opgegeven sluitersnelheid te halen mits een (eventuele) aanpassing van ISO
                      Desnoods maakt hij opnames met een hogere snelheid (ISO toereikend op ingestelde waarde) of in het slechtste geval met een lagere snelheid (hoogst opgegeven ISO-limet is niet voldoende)

                      Maar een foto maken doet ie in elk geval
                      Bovenstaande redenering geldt voor A-stand
                      Last edited by mexicano; 3 juni 2008, 16:33.
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe werkt auto ISO ?

                        D300: 4 banks en dus 4 verschillende combinaties Hoge ISO - lage sluitertijd mogelijk

                        Zo op te roepen via eigen menu (de banks).

                        Uitermate handig!

                        Karel

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe werkt auto ISO ?

                          Even kleine auto-ISO test gedaan met de Canon 40D (lens: 17-55mm, f2.8, IS-USM): als je diafragma voorkeuze selecteert, gaat de camera ergens bij sluitertijden van 1/15 sec à 1/20 sec, de ISO verhogen als de lichtomstandigheden slechter worden. Daarbij vertrekt de camera bij ISO 400 en gaat max tot ISO 800. Waarschijnlijk oordeelt de software dat door de IS, 1/15 sec nog bruikbaar is; jammer genoeg ik kan nergens die grens instellen. De auto-ISO op deze camera valt me dus wat tegen en misschien kan je het beter niet gebruiken om onverwachte en tegenvallende resultaten te vermijden. Ik betwijfel ook of nieuwe firmware in de toekomst hier verandering in kan brengen omdat dit imo een drastische ingreep betekent.
                          mijn foto's: www.reneheylen.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoe werkt auto ISO ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Gewoon bewust gebruiken in bepaalde situaties en de goede parameters kiezen. Soms levert het ineens een foto op op 400 iso ipv de 1100 tot 1600 waarop de rest is gemaakt.


                            Je moet maar eens in de studio werken met auto-ISO.
                            De camera denkt dat er weinig licht is en zet de ISO op de hoogste waarde.
                            Het is niet de eerste keer dat er mensen bij ons in de club op een studioavond hiermee miserie hebben.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoe werkt auto ISO ?

                              Wie werkt er nu ook in een studio met auto-ISO?
                              Je gaat daar toch ook niet de scènestand "portret" gebruiken?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoe werkt auto ISO ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                                Je moet maar eens in de studio werken met auto-ISO.
                                De camera denkt dat er weinig licht is en zet de ISO op de hoogste waarde.
                                Tja, je wilt dus een camera met auto-studio detectie . Klein beetje logisch denken kan geen kwaad hé. Natuurlijk zijn er omstandigheden waar je de ISO zelf regelt.

                                Comment

                                Working...
                                X