Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eos 400D - verkeerde belichting ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eos 400D - verkeerde belichting ?

    Hellow,

    ik ben sinds enige tijd bezig met een canon eos 400d. De meeste foto's neem ik op de M stand zodat ik de sluitertijd en het diafragma kan instellen. Maar nu heb ik de stand van de belichting op -2n staan. Vroeger stond die gewoon op 0, dus als ik nu een foto maak is alles donker ... ik heb in de handleiding al eens zitten zoeken maar ik vind niets voor dit terug te zetten naar 0. Is er iemand die me hiermee kan helpen .... ik heb ook al eens andere standen geprobeerd maar dat is het toch niet .. die M dat werkt goed als de belichting maar goed staat natuurlijk, maar ik krijg ze gewoon niet veranderd.

    alvast bedankt,

  • #2
    Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

    Sluitertijd, diafragma en iso zo instellen dat de belichting tot 0 (nul) EC kan geregeld worden in de M mode (of zelfs tot + indien nodig) ... zo werkt het toch altijd ?

    Comment


    • #3
      Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

      Manueel moet je toch zelf sluitertijd, diafragma en iso kiezen om de belichting juist te krijgen (draaien tot het metertje in het midden staat)?


      Maar is er een reden waarom je altijd manueel wil werken??

      Alleen bij flitsfoto's werk ik manueel, voor alle andere foto's werk ik in de AV-stand of in de TV-stand.
      In de AV-stand heb je controle over de scherptediepte, in de TV-stand werk je als de sluitertijd belangrijk is.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

        dat is het hem nou net ... ik kan hem niet tot 0 draaien. soms gebruik ik ook idd AV en TV maar in de Av modus kan ik dan niet de sluitertijd instellen. Ik maak eigenlijk veel foto's van bewegende delen en dus wordt de sluitertijd veel te groot waardoor ik wazige beelden krijg. In de TV modus kan je dan idd wel de sluitertijd instellen maar dan weer niet het diafragma ... maar ik heb eigenlijk vanaf het begin altijd in M gewerkt maar ik krijg de kleur niet meer naar 0 gezet jammer genoeg.

        Comment


        • #5
          Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

          heb ik ook voorgehad met mijn 30D. Reset naar fabrieksinstellingen en alles was verholpen.

          Comment


          • #6
            Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

            Ik begrijp eigenlijk niet helemaal wat je bedoelt. Je krijgt de kleur niet meer op 0 Wat bedoel je met 'kleur'?

            Ervanuitgaande dat je EV bedoelt (Exposure Compensation); de EV kun je niet aanpassen in M-stand. In de M-stand regel je alles zelf met de diafragma en sluitertijd. Bij EV compensatie wijk je in een (semi-)automatische stand (zoals Av of Tv) af van de automatische lichtmeting van de camera. In de M-stand is er immers geen sprake van automatische lichtmeting. (behoudens dat de camera wel aangeeft wanneer er volgens hem een juiste lichtmeting is gemaakt, door middel van dat balkje in je zoeker)

            Wanneer je het niet lukt om het balkje op 0 te krijgen betekent dit dus dat je de sluitertijd of diafragma zult moeten aanpassen, want dan is het omgevingslicht kennelijk niet goed genoeg (of juist teveel wanneer het metertje + uitslaat) om een goed belichte foto te maken....

            Edit; begrijp ik het misschien verkeerd, en kun je de EV niet meer aanpassen in AV en TV stand? In dat geval zou ik ook een volledige reset adviseren.....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

              Oorspronkelijk geplaatst door cracker Bekijk bericht
              soms gebruik ik ook idd AV en TV maar in de Av modus kan ik dan niet de sluitertijd instellen. Ik maak eigenlijk veel foto's van bewegende delen en dus wordt de sluitertijd veel te groot waardoor ik wazige beelden krijg. In de TV modus kan je dan idd wel de sluitertijd instellen maar dan weer niet het diafragma ... maar ik heb eigenlijk vanaf het begin altijd in M gewerkt maar ik krijg de kleur niet meer naar 0 gezet jammer genoeg.
              Ik denk dat je de werking van halfautomatisch niet goed begrijpt.
              Bij halfautomatisch stel je één parameter in en de andere wordt automatisch, dankzij de lichtmeting juist berekend en ingesteld, in zovere de lichtomstandigheden dit toelaten.
              Bij manueel kun je zowel de sluiter als het diafragma vrij instellen maar zal je enkel een goed belichtte foto hebben als de lichtmeter op 0 staat of er in de buurt. Staat hij er onder, dan moet je ofwel de sluitertijd langer zetten ofwel het diafragma vergroten om meer licht te krijgen(of de iso verhogen). Staat hij erboven, dan is het hetzelfde maar dan andersom.

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Ik denk dat je de werking van halfautomatisch niet goed begrijpt.
                Bij halfautomatisch stel je één parameter in en de andere wordt automatisch, dankzij de lichtmeting juist berekend en ingesteld, in zovere de lichtomstandigheden dit toelaten.
                Bij manueel kun je zowel de sluiter als het diafragma vrij instellen maar zal je enkel een goed belichtte foto hebben als de lichtmeter op 0 staat of er in de buurt. Staat hij er onder, dan moet je ofwel de sluitertijd langer zetten ofwel het diafragma vergroten om meer licht te krijgen(of de iso verhogen). Staat hij erboven, dan is het hetzelfde maar dan andersom.

                Hubert
                Ik denk dat hij dat weet maar dat het zelfs zo niet lukt om hem op 0 te zetten..
                Dan is er waarschijnlijk iets mis in je firmware..
                Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

                Comment


                • #9
                  Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

                  Heb in het weekend iets gelijkaardigs voor gehad.

                  M'n toestel stond eveneens ingesteld op de M stand om te flitsen en toen ik de sluitertijd wilde verkorten, bleek dat ik die nog enkel kon verlengen, eender in welk richting het instelwieltje op de handgreep verdraaid werd.
                  Uiteindelijk stond de sluitertijd uiteraard op 'bulb' en kon die met geen mogelijkheid meer op een andere waarde krijgen.

                  Oplossing: batterij uitgenomen, even gewacht en batterij terug gestoken: probleem opgelost.

                  Moet wel toegeven dat ik ook wat geschrokken was.
                  Dit was het eerste 'incident' met mijn toestel na meer dan 3 jaar.
                  Last edited by GeertB; 3 juni 2008, 06:51.
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

                  Comment


                  • #10
                    Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                    M'n toestel stond eveneens ingesteld op de M stand om te flitsen en toen ik de sluitertijd wilde verkorten, bleek dat ik die nog enkel kon verlengen, eender in welk richting het instelwieltje op de handgreep verdraaid werd.
                    Uiteindelijk stond de sluitertijd uiteraard op 'bulb' en kon die met geen mogelijkheid meer op een andere waarde krijgen.
                    kan het zijn dat je een non-Canon grip onder je camera hebt staan? Ik heb een Delta-grip en heb dat ook soms. Moet dan gewoon even aan het wieltje van mijne grip draaien en probleem opgelost.
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                      kan het zijn dat je een non-Canon grip onder je camera hebt staan? Ik heb een Delta-grip en heb dat ook soms. Moet dan gewoon even aan het wieltje van mijne grip draaien en probleem opgelost.
                      Ik heb er inderdaad een grip onder staan, maar dan wel de autenthieke Canon grip.
                      Maar je suggestie wordt in dank aangenomen . Als ik het nog eens voor heb, zal ik dit eens proberen.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

                        Ik heb een gelijkaardige vraag.
                        Als ik een foto in stand P neem en daarna met exact dezelfde instellingen dezelfde foto in stand M, dan is die ook steeds 2 stops onderbelicht.
                        Een verklaring hiervoor ?
                        Canon EOS 7D met Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC, Canon 17-55mm f/2.8 IS USM, Canon 50mm f/1.8 II, Canon 70-200mm f2.8 L USM

                        Comment


                        • #13
                          Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Split-Second Bekijk bericht
                          Ik heb een gelijkaardige vraag.
                          Als ik een foto in stand P neem en daarna met exact dezelfde instellingen dezelfde foto in stand M, dan is die ook steeds 2 stops onderbelicht.
                          Een verklaring hiervoor ?
                          Ik vermoed dat in de P stand de ISO waarde is aangepast.

                          Comment


                          • #14
                            Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

                            Nee, in beide gevallen ook dezelfde iso gebruikt.
                            Canon EOS 7D met Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC, Canon 17-55mm f/2.8 IS USM, Canon 50mm f/1.8 II, Canon 70-200mm f2.8 L USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: eos 400D - verkeerde belichting ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                              kan het zijn dat je een non-Canon grip onder je camera hebt staan? Ik heb een Delta-grip en heb dat ook soms. Moet dan gewoon even aan het wieltje van mijne grip draaien en probleem opgelost.
                              Ik heb dit overlaatst ook gehad met mijn 350D, na te scrollen op de batterijgrip (ook Delta) reageerde hij terug normaal. Weet er iemand of dat aan de grip ligt, of gewoon een foutje van het toestel is?
                              groeten, Sebastiaan

                              Comment

                              Working...
                              X