Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afweging D60 kit - D80 kit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Afweging D60 kit - D80 kit

    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Als ik dit zo lees heb je nog nooit een AFS lens gezien, want die hebben geen schroevendraaierkoppeling, dus het is de AF met de schroevendraaieraandrijving of AFS en dan wordt de lensmoter gebruikt.
    een beetje vriendelijker mag ook dacht ik.
    ik probeer het meestal uit te leggen zodat ook een beginner het snapt. of beter het begrip snapt.

    geloof me, ik heb al een AFS gezien.

    Comment


    • #17
      Re: Afweging D60 kit - D80 kit

      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
      Niet overdrijven, hé D80 is gewoon een ietwat beter model
      Gezien het geringe prijsverschil met de D60 al bij al toch een verstandige keuze...
      sorry het is een consumer.
      de d80 heeft heel wat meer mogeljikheden

      Comment


      • #18
        Re: Afweging D60 kit - D80 kit

        Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
        sorry het is een consumer.
        de d80 heeft heel wat meer mogeljikheden
        Akkoord, maar dat het maakt het toch geen semi-pro toestel
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #19
          Re: Afweging D60 kit - D80 kit

          wachten op de d90 kan nog lang duren. als je de search functie van het forum gebruikt zal je merken dat er in november vorig jaar al werd beweerd dat de d90 binnen enkele weken zou worden aangekondigd. niet dus.

          bovendien, stel dan dat de d90 morgen al zou worden aangekondigd, dan zal de prijs een stuk hoger liggen, en zal je waarschijnlijk toch een d60 of een d80 kopen.

          maar goed, hier komen enkele (kleine) voordelen van de d80 tov de d60 en de d40(x) naast het feit dat hij een ingebouwde scherpstelmotor heeft:
          - exposure bracketing
          - dof preview
          - top lcd
          - betere zoeker (pentaprism)

          Comment


          • #20
            Re: Afweging D60 kit - D80 kit

            Oorspronkelijk geplaatst door Alexe Bekijk bericht
            wachten op de d90 kan nog lang duren. als je de search functie van het forum gebruikt zal je merken dat er in november vorig jaar al werd beweerd dat de d90 binnen enkele weken zou worden aangekondigd. niet dus.

            bovendien, stel dan dat de d90 morgen al zou worden aangekondigd, dan zal de prijs een stuk hoger liggen, en zal je waarschijnlijk toch een d60 of een d80 kopen.

            maar goed, hier komen enkele (kleine) voordelen van de d80 tov de d60 en de d40(x) naast het feit dat hij een ingebouwde scherpstelmotor heeft:
            - exposure bracketing
            - dof preview
            - top lcd
            - betere zoeker (pentaprism)
            Op wat slaat die exposure bracketing, is dit een functie om verschillende foto's na elkaar te maken met verschillende instellingen, of zie ik dit mis?

            Van dof preview heb ik geen idee wat het zou inhouden.

            Alvast bedankt voor de reactie

            Comment


            • #21
              Re: Afweging D60 kit - D80 kit

              Oorspronkelijk geplaatst door Alexe Bekijk bericht
              wachten op de d90 kan nog lang duren. als je de search functie van het forum gebruikt zal je merken dat er in november vorig jaar al werd beweerd dat de d90 binnen enkele weken zou worden aangekondigd. niet dus.

              bovendien, stel dan dat de d90 morgen al zou worden aangekondigd, dan zal de prijs een stuk hoger liggen, en zal je waarschijnlijk toch een d60 of een d80 kopen.

              maar goed, hier komen enkele (kleine) voordelen van de d80 tov de d60 en de d40(x) naast het feit dat hij een ingebouwde scherpstelmotor heeft:
              - exposure bracketing
              - dof preview
              - top lcd
              - betere zoeker (pentaprism)
              Aanvulling hierop :

              - 11 velds AF
              - EN-EL3e batterij (ook bruikbaar in oa de D300)
              - mogelijkheid tot plaatsen grip
              Last edited by mexicano; 27 mei 2008, 16:47.
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #22
                Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                Akkoord, maar dat het maakt het toch geen semi-pro toestel
                neen idd ik was fout

                mea culpa.

                Comment


                • #23
                  Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                  Ook ik twijfel momenteel nog steeds tussen de volgende opties:

                  - D40 + AF-S DX 18-55 II
                  - D40 + AF-S DX 18-55 II en AF-S DX 55-200
                  - D60 + AF-S VR DX 18-55 II

                  Maar als ik bovenstaande commentaren lees:
                  - Is de D40 evengoed als de D40 maar aan een inderdaad veel goedkopere prijs
                  - Is de VR al dan niet nodig omdat iedereen bibbert???

                  Zelf heb ik de indruk dat er veel zal gebibbert worden tenzij ik een statief gebruik en dus misschien beter de VR functie kan hebben? Probleem is dat deze lens niet verkocht wordt in de D40 Kits en toch een vrij hoge meerprijs heeft.

                  Dus mijn vraag, is die VR nodig of niet? En is er een merkbaar verschil tussen de D40 en D60 body? Alvast bedankt voor jullie hulp!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                    Oorspronkelijk geplaatst door palmke21 Bekijk bericht
                    - Is de D40 evengoed als de D40 maar aan een inderdaad veel goedkopere prijs
                    Tuurlijk is die even goed maar zeker niet veel goedkoper. Ik zou zeggen even duur(of goedkoop).

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                      Voor het antwoord op de vraag van topicstarter moet naar mijn mening eerst de vraag worden beantwoord of hij belang hecht aan automatische scherpstelling. Als dat antwoord "nee" is moet je gaan voor de D40 (X) of de
                      D60. De kwaliteit van de gebruikte sensors doet zeker niet onder voor die van de D80.
                      Als topicstarter wel over AF scherpstelling wil beschikken zou ik gaan voor de d80 of zijn opvolger.
                      De technische kwaliteit van een foto wordt immers in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van het gebruikte objectief.
                      En dan heb je voor de d80 gewoonweg veel meer (betaalbare) keuzes zoals bijvoorbeeld de 50 en de 85 1.8 of de 80-200 2.8 zoom. Kwaliteit die je met de "kit" AF-S (VR) objectieven, niet zult kunnen benaderen.
                      groet, Rik

                      Comment


                      • #26
                        Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                        Heeft iemand een idee waar het het goedkoopst ga zijn om een Nikon D80 met 18-200 lens van Nikon te kopen?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                          "Konijn" (http://www.fotokonijnenberg.be of http://www.fotokonijnenberg.nl ) wordt nogal eens aangeraden, en het klopt: zij hebben scherpe prijzen. Het hangt er echter van af waar je woont. Voor mij is Fotokonijnenberg (Turnhout) vlak "om de hoek", maar vorige keer dat ik daar was, was er ook een dame uit het Gentse... helemaal naar Turnhout afgezakt om bij Konijn een voordeel te doen. Haar heb ik aangeraden bij Art&Craft (Mariakerke, Gent) binnen te wippen. Misschien is de prijs van een Nikon body er € 10,- duurder (misschien ook niet, ook zij hebben vaak interessante prijzen), maar alleszins is dat kleine prijsverschil de rit naar Turnhout niet waard.
                          Hetzelfde geldt uiteraard als je naar het NL Fotokonijnenberg zou moeten rijden...
                          Google alleszins op een aantal grote zaken (Studio 73, verschillende vestigingen; Grobet, Antwerpen...)
                          Ik zal een lens in een zaak als Konijn aanschaffen, maar voel me meer op mijn gemak voor de aanschaf van een nieuwe body bij mijn lokale fotoboer. Als ik hem vertel welke prijzen ik op het net gevonden heb, is hij misschien wel bereid om "een efforke te doen"!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                            Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                            Voor het antwoord op de vraag van topicstarter moet naar mijn mening eerst de vraag worden beantwoord of hij belang hecht aan automatische scherpstelling. Als dat antwoord "nee" is moet je gaan voor de D40 (X) of de
                            D60. De kwaliteit van de gebruikte sensors doet zeker niet onder voor die van de D80.
                            Als topicstarter wel over AF scherpstelling wil beschikken zou ik gaan voor de d80 of zijn opvolger.
                            De technische kwaliteit van een foto wordt immers in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van het gebruikte objectief.
                            En dan heb je voor de d80 gewoonweg veel meer (betaalbare) keuzes zoals bijvoorbeeld de 50 en de 85 1.8 of de 80-200 2.8 zoom. Kwaliteit die je met de "kit" AF-S (VR) objectieven, niet zult kunnen benaderen.
                            Dank u zeer voor deze klaarduidelijke uitleg op mijn vraag, aangezien ik wel graag over automatische scherpstelling zou willen beschikken, en met het oog op toekomstige objectieven gaat mijn voorkeur dus uit naar de D80.

                            Nu rest mij enkel de vraag om dit toestel in kit te kopen met één van de hierboven vernoemde kitobjectieven, of body apart en objectief (al dan niet tweedehands) te kope,.

                            Zoals ik reeds vermelde zal dit toestel vooral dienen om portretten, en landschappen te schieten. Dus is een groothoekobjectief voor dit laatste waarschijnlijk geen overbodige luxe?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                              Voor portretjes is een 85mm 1.8 een mooi ding (zit trouwens standaard op mijn D80 als backup voor mijn D300/85mm 1.4 combinatie, wanneer daar toevallig de 105mm 2.8 zou opzitten en ik gebruik maak van 2 bodies (op concertjes)
                              Soit, een 16-85mm 3.5-5.6 VR is ook een goed lensje voor algemeen gebruik (wel niet erg lichtsterk)
                              Last edited by mexicano; 28 mei 2008, 13:45.
                              Canikon 40D - D200, D300

                              Comment


                              • #30
                                Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jens Govaert Bekijk bericht
                                Dank u zeer voor deze klaarduidelijke uitleg op mijn vraag, aangezien ik wel graag over automatische scherpstelling zou willen beschikken, en met het oog op toekomstige objectieven gaat mijn voorkeur dus uit naar de D80.

                                Nu rest mij enkel de vraag om dit toestel in kit te kopen met één van de hierboven vernoemde kitobjectieven, of body apart en objectief (al dan niet tweedehands) te kope,.

                                Zoals ik reeds vermelde zal dit toestel vooral dienen om portretten, en landschappen te schieten. Dus is een groothoekobjectief voor dit laatste waarschijnlijk geen overbodige luxe?

                                Ik heb die afweging ook gemaakt. Mijn aanvangsbudget was een beetje beperkt. Ik heb uiteindelijk gekozen voor :
                                de D60 met de twee VR kitlensjes + de vaste 50mm f1.8
                                Met die laatste moet je dus manueel focussen, maar so what?
                                Nu heb ik uiteindelijk nog een Sigma 17-70 op f2.8 op het oog. Dat is een lens die met kop en schouders boven de 18-55 VR uitsteekt, heel betaalbaar is én wel zelf focust. Meer moet dat niet zijn.
                                (De 18-55 VR gaat de deur uit, zie aangeboden)
                                Bart
                                Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

                                Comment

                                Working...
                                X