Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF fijnafstelling bij D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: AF fijnafstelling bij D300

    Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
    Bijkomend vraagje: hoe zit dit met de backfocus in functie van de afstand? Blijft de backfocus afwijking hetzelfde over de afstand...praktisch...is de backfocus hetzelfde als ik een onderwerp fotografeer op 2 meter en op 50 meter met een telelens.
    Als dit niet het geval is, dan zou ik wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen door mijn backfocus afwijking te gaan compenseren,niet?

    JanMetDePet
    Heeft iemand van de kenners misschien een antwoord op mijn vraag?
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

    Comment


    • #17
      Re: AF fijnafstelling bij D300

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Als het subtiel en discreet niet kan dan maar zo:
      Jij schijnt het niet te willen begrijpen. Mijn advies was: blijf er af, zeker als je meent dat 1/3 scherpte voor en 2/3 scherpte achter een optische wet is. Dat had ik al aangegeven in #7.
      Zo bedoel ik het niet. en bij nader inzien heb je gelijk, Sorry voor mijn onterechte reactie Pol

      Maar ik denk dat TS hier weinig mee geholpen wordt, de vraag is hoe wij onze objectieven afstellen op de D300.
      Uw advies, blijf er af, kan in sommige gevallen wel kloppen, maar de beslissing bij nikon om deze mogelijkheid er in te bouwen heeft ook zijn redenen denk ik, en als je werkelijk wil dat je objectieven in focus zijn volgens de testkaart kan je jammergenoeg niet verder dan bijstellen, mischien een slimme zet van Nikon, want nog niemand kon hiet uitsluitsel geven dat je andersmerkige objectieven zoals Tamron, Sigma enz. kan opslaan in het geheugen.
      Dat de regel 1/3 vóór en 2/3 achter niet opgaat hoe dichter bij je object, dat wist ik ook niet, maar ik heb het nooit anders gehoord en gelezen.

      Maar als jij zegt dat dit geen optisch gegeven is, wat is het dan wel ? Je kan toch moeilijk een rekenkundige tabel opstellen als je er geen vaste optische gegevens kan instoppen.
      En inderdaad volgens jou link is er inderdaad een verloop naarmate de afstand object/camerastandpunt, en omzien zelfs ook in functie van het gebruikte diafragma, naarmate je het diafragma wijzigd veranderd ook het % vóór tegenover achter je scherpstelpunt en om een correcte afregeling te kunnen maken, zou je inderdaad eerst deze rekentabel moeten raadplegen alvorens met de testkaart te werken. Hier heb je volledig gelijk in. http://www.dofmaster.com/dofjs.html
      Hier op een afstand van 10 meter f5.6 85mm




      Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet
      Bijkomend vraagje: hoe zit dit met de backfocus in functie van de afstand? Blijft de backfocus afwijking hetzelfde over de afstand...praktisch...is de backfocus hetzelfde als ik een onderwerp fotografeer op 2 meter en op 50 meter met een telelens.
      Als dit niet het geval is, dan zou ik wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen door mijn backfocus afwijking te gaan compenseren,niet?

      JanMetDePet
      Bovenstaande zou dus ook een antwoord op vraag moeten geven, ga naar de site, kies je camera, en vul eens enkele verschillende afstanden in, zie dan het percentage.
      Last edited by Guest42; 27 mei 2008, 15:09.

      Comment


      • #18
        Re: AF fijnafstelling bij D300

        Heel fideel Geert .
        Ik ging er van uit (onterecht blijkt nu) dat je "dofmaster" en het scherpdiepteverloop wel moest kennen, gezien je veelvuldige aanwezigheid op dit forum.

        Comment


        • #19
          Re: AF fijnafstelling bij D300

          Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
          Heeft iemand van de kenners misschien een antwoord op mijn vraag?
          Volgens mij regel je die lens gewoon in op een bepaalde afstand (als die front of backfocus heeft) en dan testen. De praktijk moet het toch uitwijzen. Indien ok dan met de handen eraf blijven. En als je dan bijvoorbeeld 10mtr verder focust dan is alles 'nog' ok.
          Vreemde lenzen kunnen ook gecorrigeerd worden, 2 van hetzelfde merk kan wel eens een probleem geven las ik maanden geleden. Ik heb zelf geen ervaring met meer dan 1.

          Karel

          Comment


          • #20
            Re: AF fijnafstelling bij D300

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Heel fideel Geert .
            Ik ging er van uit (onterecht blijkt nu) dat je "dofmaster" en het scherpdiepteverloop wel moest kennen, gezien je veelvuldige aanwezigheid op dit forum.
            Dofmaster ken ik Pol, alleen heb ik het nooit gebruikt, en was ik er nog steeds van overtuigd dat de regel 1/3 2/3 heilig was, maar dat dit zich wijzigde in functie van diafragma en afstand, daar was ik eigenlijk niet van overtuigd, tot nu dus.

            Dat wil dan ook zeggen dat ik de bijstelling van mijn objectieven moet, instellen eerst in functie van een berekening in Dofmaster, en dan pas kan uitlezen op de FocusTestChart of mijn objectief nu werkelijk maximaal is afgesteld op de camera.
            Dat wordt dus een gans werk met liefst een paar testen op verschillende afstand

            Dat ik de juiste mannier nu maar te weten kom is erg, en dat na dertig jaar fotograferen, maar je wordt iets ingehamerd (30 jaar geleden was dat de gulden regel die je in ieder fotografieboek kon lezen) en dat draag je dan mee als eeuwige waarheid.

            Maar ik moet je zeggen dat aan de hand van deze draad, mij wel een en ander duidelijk begint te worden, ik heb namelijk reeds heel wat getest met die fijnregeling, en kwam eigenlijk tot de conclusie dat aan de hand van verschillende testen, ik steeds wat anders uitkwam.

            Vroeger ging je dat eigenlijk niet testen, omdat je er toch niets kon aan bijstellen, en ondervond je dat het helemaal mis ging, wel, dan zat er toch niets anders op dan het objectief binnendoen en laten afstellen.

            Maar nu komt het Pol, open eens Dofmaster, en stel een willekeurig toestel in, kies nu het kleinste brandpunt van Bv. je 70-200, dus 70mm en dat Bv. op 10 meter afstand, dan krijg je daar twee percentages te zien, verander nu alleen je brandpuntafstand naar 200mm en dan krijg je daar twee heel andere percentages te zien, welke is nu de maatstaf die je moet gaan hanteren

            Comment


            • #21
              Re: AF fijnafstelling bij D300

              Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
              Bijkomend vraagje: hoe zit dit met de backfocus in functie van de afstand? Blijft de backfocus afwijking hetzelfde over de afstand...praktisch...is de backfocus hetzelfde als ik een onderwerp fotografeer op 2 meter en op 50 meter met een telelens.
              Als dit niet het geval is, dan zou ik wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen door mijn backfocus afwijking te gaan compenseren,niet?

              JanMetDePet
              Neen Jan de focusafwijking blijft niet dezelfde, Pol parasol heeft inderdaad gelijk

              Ik heb deze morgen de correctie aagepast volgens de tabel van Dofmaster, daar kan je immers het verschil aflezen http://www.dofmaster.com/dofjs.html
              en heb dat nu als volgt gedaan, ik ben begonnen met mijn 85mm, heb dat ingevuld in Dofmaster, dus 85mm, f1.4 en 1 meter afstand, dan komt daar te staan voor front en backfocus ongeveer twee maal 50%, dan heb ik een testfoto gemaakt op één meter afstand, en natuurlijk op f1.4, op de testkaart, en om dat juist te hebben moest ik op de D3 + 10 instellen.
              Zelfde heb ik gedaan met de 24-70, maar ingesteld op 50mm en 2.8, ook gecontroleerd op dofmaster, en daar kwam ik ook twee maal 50% uit daar moest ik de D3 ook instellen op +10 om juist uit te komen op de testkaart, zelfde verhaal voor de 70-200, maar dan gemeten op 105mm, en op een afstand van ongeveer 1,60 meter.

              Ik heb gisteren via PM verder contact gehad met Pol parasol, en daar zegde hij mij dat dit eigenlijk slaat op prime objectieven, nu heb ik daaruit de conclusie getrokken, dat ik mijn zoom objectieven beter afstel op een bepaald gemiddelde, daarom heb ik voor de 24+70 50mm genomen, en voor de 70-200 105mm, allemaal op max. diafragma natuurlijk, dan kan je het best beoordelen
              En ik moet zeggen dat de correcties nu allemaal gelijklopend zijn, wat veel logischer is, nu moet ik alleen nog eens gaan uitproberen op lange afstanden, deze uitkomst laat ik hier nog weten, maar momenteel is het weer te slecht, dan ga ik even naar het duits kerkhof om deze test te doen.

              Met dank aan Pol parasol, om mij hier terecht te wijzen op iets wat ik reeds jaren verkeerd voorhad.

              Waarschijnlijk zal dat hier voor velen, net als voor mij, wat meer klaarheid scheppen op deze controle.
              Last edited by Guest42; 28 mei 2008, 08:00.

              Comment


              • #22
                Re: AF fijnafstelling bij D300

                Ik denk dat je voor zoomobjectieven best de test op verschillende waarden doet (24, 35, 50 en 70mm bv.) en dan kijkt welke algemene waarde je best neemt. Ik denk dat het best mogelijk is dat je bv. +4, +5, +10, +5 zou uitkomen, en dat je dan best +5 kiest. Mocht je hiermee een testje doen: laat zeker weten wat je uitkomt. Ik ben er in elk geval benieuwd naar. Feit blijft wel dat AF fijnafstelling vooral goed gaat voor primes (en hou er ook rekening mee dat je focus op oneindig niet meer correct zal zijn).

                Comment


                • #23
                  Re: AF fijnafstelling bij D300

                  Allen,
                  fel bedankt voor jullie antwoord...het was inderdaad wat ik vermoedde.
                  Dus misschien nog een goede tip voor de D400 : Curves waar je de back-of frontfocus kan instellen afhankelijk van de "focal length".
                  Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                  Comment


                  • #24
                    Re: AF fijnafstelling bij D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                    (en hou er ook rekening mee dat je focus op oneindig niet meer correct zal zijn).
                    Mijn 70-200 stond voor ik deze nu op +10 heb gezet op +15 en op oneindig zag ik helemaal geen probleem

                    Comment


                    • #25
                      Re: AF fijnafstelling bij D300

                      Toch vreemd dat iedereen last heeft van back/frontfocus op dure Nikkors

                      Nu in de praktijk zijn de meeste foto's voldoende scherp, zelfs op 1.4 - daarom ga ik er (voorlopig) toch maar afblijven...we zien wel
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #26
                        Re: AF fijnafstelling bij D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                        Toch vreemd dat iedereen last heeft van back/frontfocus op dure Nikkors

                        Nu in de praktijk zijn de meeste foto's voldoende scherp, zelfs op 1.4 - daarom ga ik er (voorlopig) toch maar afblijven...we zien wel
                        In de praktijk merk je er inderdaad weinig van, maar als je begint met testopnames ben je vertrokken, mischien wel het slimste als je er afblijft, maar meten is weten, en als de mogelijkheid er op zit om deze af te stellen, zal dat wel zijn redenen hebben.

                        Vreemd dat iedereen er last van heeft zeg je, maar ik denk dat net die bijstellingsfuctie velen aan het testen heeft gezet, waardoor deze problemen pas nu aan het licht komen.

                        Ik kan je maar één raad geven, wil je gaan bijstellen, doe het dan zoals het hoort, zodat je het niet fout doet zoals ik oorspronkelijk, alle info is hierboven nu te vinden

                        Zoals het er nu uitziet, zopas enkele voorbeelden gemaakt, allen gemaakt met 24-70 AFS, camera Nikon D3, objectief op 50mm f2.8, Fijnafstelling op +10.
                        Scherpstelpunt "rode haakjes" voor mij ziet het er goed uit.





                        Last edited by Guest42; 28 mei 2008, 16:42. Reden: Voorbeelden geplaatst.

                        Comment


                        • #27
                          Re: AF fijnafstelling bij D300

                          Ik heb uiteindelijk toch maar de correcties ingesteld volgens de vernoemde methode : +3 zowel met de 85mm 1.4 als met de 105mm 2.8
                          Nu in de praktijk uittesten (liefst bij slechte lichtomstandigheden)

                          Van zoomlenzen blijf ik voorlopig af...
                          Canikon 40D - D200, D300

                          Comment


                          • #28
                            Re: AF fijnafstelling bij D300

                            Om 13:30:
                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Nu in de praktijk zijn de meeste foto's voldoende scherp, zelfs op 1.4 - daarom ga ik er (voorlopig) toch maar afblijven...we zien wel
                            Om 19:00:
                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Ik heb uiteindelijk toch maar de correcties ingesteld volgens de vernoemde methode : +3 zowel met de 85mm 1.4 als met de 105mm 2.8
                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Van zoomlenzen blijf ik voorlopig af...
                            Ga je dit voornemen wel langer volhouden dan 5.5 uur?

                            Comment

                            Working...
                            X