Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera - Nikon D40 of D60?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe camera - Nikon D40 of D60?

Ik heb momenteel een digitaal compact fototoestelletje (Fujifilm Finepix) waar ik zeer tevreden over ben. Maar nu zou ik toch graag voor het echte werk gaan met een digitale spiegelreflex. Jammer genoeg ben ik een echte leek, met een klein budget.
    Na veel rondsurfen en overleg met mijn vriend (die zich enkele maanden geleden een bridge heeft aangeschaft) kom ik uit een op Nikon D40 met 18-55mm lens of eventueel met 18-55 en 55-200 mm lens. Of eventueel een Nikon D60 met enkel de 18-55mm lens.

De D40 met 1 lens zou me ongeveer 400€ kosten, met twee lezen 600€ en de D60 met 1 lens ook 600€.

Ik zou graag vrij simpel beginnen leren om met een digitale reflex te werken en later eventueel meer lenzen, flitsers, enz aanschaffen.

Daarom mijn vraag, heeft er iemand een idee of ik een goeie keuze maak? Of zijn er betere voorstellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Re: Nieuwe camera - Nikon D40 of D60?

Gisteren werd mij bij de lokale fotohandelaar gezegd dat de D60 body het prijsverschil niet echt waard is. Hou wel rekening met het feit dat de kitlens niet gestabliseerd is bij de D40 en wel bij de kit met de D60 (tenminste bij deze handelaar let op de "VR " als toevoeging bij de lensparameters). Beide toestellen ver tonen alle functies (oa Auto-focus!) pas bij gebruik van iets duurdere AF-S lenzen en I.S. (beeldstabilisatie) bij VR lenzen. Deze handelaar bleek een Sony fan : de Alpha 200 zou voor vergelijkbare prijs als de D60 wel I.S. in de body hebben en een eigen autofocus motor. Ben zelf nog steeds aan het twijfelen ook Olympus spreek me wel aan
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Thanks Lucas,

In de kit die ik zou kopen voor de D40 zit een AF-S DX 18-55mm lens.
      Dus qua auto focus zit ik blijkbaar al goed.

Zelf ben ik toch van plan om een Nikon of Canon te kopen, met in gedachte het feit dat ik binnen enkele jaren wss sneller een passende lens zal vinden dan bijvoorbeeld voor Sony of Olympus. Of ben ik hierin ook verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palmke21 Bekijk bericht
        Thanks Lucas,

In de kit die ik zou kopen voor de D40 zit een AF-S DX 18-55mm lens.
        Dus qua auto focus zit ik blijkbaar al goed.

Zelf ben ik toch van plan om een Nikon of Canon te kopen, met in gedachte het feit dat ik binnen enkele jaren wss sneller een passende lens zal vinden dan bijvoorbeeld voor Sony of Olympus. Of ben ik hierin ook verkeerd?
        Dat klopt inderdaad tamelijk goed. Aangezien Nikon en Canon een groter marktaandeel hebben dan de concurrentie is ook de tweedehandsmarkt groter. Daardoor zul je voor een tweedehandslens sneller vinden wat je zoekt bij Nikon of Canon. Als je nieuw koopt maakt het niet zo heel erg veel uit, behalve als je heel speciale lenzen nodig hebt.

Ik denk wel dat de CCD van de D60 beter is dan die van de D40 als je vaak in slechte lichtomstandigheden wil fotograferen, ook de VR zal daar zeer welkom zijn. Persoonlijk zou ik nu zelfs eerder een D60 kopen dan een D80 voor die CCD (en mij dan grondig ergeren aan vanalles en nog wat ;-)). (Maar ik heb al een D200 en S5Pro dus koop ik niets ;-))

Als ik persoonlijk moest kiezen tussen een D40 met een lens zonder VR en een D60 met een lens met VR dan zou ik onmiddelijk die laatste kiezen (mits het budget er is natuurlijk.) Moest ik moeten kiezen tussen een D40 met een lens met VR en een D60 met een lens met VR dan zou het iets moeilijker zijn.

Comment

Als ik het goed bekeken heb op de website van Nikon is de D40 kit niet te verkrijgen met de VR Lens. D60 met VR lens gaat iets boven mijn budget, dus wellicht ga ik voor de D40.

Nog wel een ander probleem. Kies ik voor de kit met de 18-55 mm lens en koop ik achteraf een extra lens of koop ik de kit met de 18-55 en de 55-200 mm?

Comment

Waarschijnlijk hebben het er al vele gezegt maar toch.. ga voor tweedehandsmateriaal. Zo koop ik al mijn gerief via deze site tweedehands en ben ik er altijd zeer tevreden over geweest. Meestal ook omdat de meeste personen hier goed voor hun gerief zorgen.
            Een d40 is ook maar 6 megapixel dus zowiezo niet doen .... als je echt goedkoop wilt blijven zou ik eerder voor canon gaan. zo kun je de 400d voor +-400 euro al kopen (bijvoorbeeld bij camera express in nederland)
            Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palmke21 Bekijk bericht
              Als ik het goed bekeken heb op de website van Nikon is de D40 kit niet te verkrijgen met de VR Lens. D60 met VR lens gaat iets boven mijn budget, dus wellicht ga ik voor de D40.

Nog wel een ander probleem. Kies ik voor de kit met de 18-55 mm lens en koop ik achteraf een extra lens of koop ik de kit met de 18-55 en de 55-200 mm?
              Ik ben allesinds niet zo zot van die 55-200, heb hem 1 keer gebruikt (ik ken iemand die hem had) en vond hem ronduit erbarmelijk, maar ik ben dan ook veel gewoon (heb 70-200 f/2.8 VR). Ik zou beginnen met de kit met 1 lens en dan zien of je echt meer nodig hebt, en zo ja, wat dan wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick DS Bekijk bericht
                Waarschijnlijk hebben het er al vele gezegt maar toch.. ga voor tweedehandsmateriaal. Zo koop ik al mijn gerief via deze site tweedehands en ben ik er altijd zeer tevreden over geweest. Meestal ook omdat de meeste personen hier goed voor hun gerief zorgen.
                Geen slecht idee, voor body's wel opletten hoeveel foto's er al mee gemaakt zijn (zoeken op deze site op shutter count zal je leren hoe je dat moet doen).
                Een d40 is ook maar 6 megapixel dus zowiezo niet doen ....
                So? Ik heb al (veel) perfecte prints van 40x60cm gezien waarvan de foto's met een D70 gemaakt waren en een aantal zeer goede prints van 60x90cm. Hoe groot wil jij wel gaan?

als je echt goedkoop wilt blijven zou ik eerder voor canon gaan. zo kun je de 400d voor +-400 euro al kopen (bijvoorbeeld bij camera express in nederland)
                Ik heb inderdaad ook de indruk dat Canon voor de hele goedkope opties wel iets interessanter is van tijd tot tijd.

Comment

Working...
                X