Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade D50 - D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Upgrade D50 - D200

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
    Die vergelijking loopt wel heel erg scheef. Mijn foto's van Lady Lynn zijn genomen in een donker café met bijna enkel een kleine hoeveelheid rood licht en hoofdzakelijk met de Fuji S5 Pro aan ISO 3200, met open diafragma (f/2.8) haalde ik dan vaak nog niet 1/100, ik heb ook veel onderbelicht (-1/3de of -2/3de stop) omdat je anders problemen krijgt met dat rood licht dat zeer snel voor clipping zorgt. Jouw foto is genomen op ISO 800 aan f/3.2 en 1/99, véél betere lichtomstandigheden dus. Zolang je met de D200 niet boven de ISO800 gaat zijn er zelden problemen, maar daarboven neemt de ruis toch snel toe, vandaar dat ik als basis ISO op de D200 tijdens concerten 800 gebruik en enkel verhoog als het niet anders kan. Bij de S5 gebruik ik standaard 1600 en ben ik niet bang om naar 2000 te gaan, 3200 is ook enkel voor noodgevallen.
    Juist het extra onderbelichten brengt extra kleurruis in je opnames. Beter is het om juist te belichten en je RAW opnames later goed te bewerken.
    mvg
    Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      Juist het extra onderbelichten brengt extra kleurruis in je opnames. Beter is het om juist te belichten en je RAW opnames later goed te bewerken.
      mvg
      Antoine
      Als je met ENKEL ROOD LICHT de lichtmeter van je camera volgt dan is het rood volledig uitgebrand en in de raw verwerking heb je dan hele vlakken met slechts 1 gradatie aan rood. Je kunt daar dan niets meer mee doen, ik heb hiermee zeer veel ervaring dus ik weet waarover ik spreek. In dergelijke situaties geven veel fotografen het op, terwijl spotmeten op de plaats met het meeste licht in je beeld en ten opzichte van die waarde 1/3 tot 2/3 stops onderbelichten in beelden resulteert die een zeer sterke zwart/wit omzetting toelaten.
      Dit is specifiek voor situaties met uitsluitend rood licht, van zodra er wit of geel of blauw of... bij komt is het niet meer nodig en zelfs niet meer wenselijk, omdat dan zelfs in het rood licht nog wat andere kleuren vermengd zitten (over het algemeen.)
      Ik heb het dus over licht waarvan als je er een foto van maakt en de RGB waarden bekijkt met bvb het pipet, dat je uit komt op of bijna 0 voor groen en blauw. Ook het histogram van rood en blauw zijn gewoon een quasi platte lijn .

Als je al op ISO 3200 en volle opening van je lens zit is het trouwens ook soms noodzakelijk om te onderblichten om een sluitersnelheid te bekomen waarbij je geen last hebt van beweginsonscherpte, in de veronderstelling dat je niet flitst natuurlijk. Tenzij je camera meer aan kan dan ISO 3200 natuurlijk.

Al deze zaken zijn natuurlijk enkel van toepassing op (fotografisch) extreem slechte lichtomstandigheden, op de grotere concerten en in de grotere concertzalen heb je hiermee zelden te maken, maar in veel cafés is het eerder regel dan uitzondering.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
        Al deze zaken zijn natuurlijk enkel van toepassing op (fotografisch) extreem slechte lichtomstandigheden, op de grotere concerten en in de grotere concertzalen heb je hiermee zelden te maken, maar in veel cafés is het eerder regel dan uitzondering.
        Ik spreek je niet tegen, maar wil enkel wijzen op het feit dat de D200 wel degelijk (doorsnee)concertjes aankan (vraag van TS, tenzij hij ook extreem ver wil gaan)
        In jouw omstandigheden klaart de D300 evenmin de zaak : of je hebt een D3 nodig of een Canon LOL

Wat me vooral stoort in dit topic is dat de D200 hier onrecht wordt aangedaan en dat tov een prosumer DSLR
        Last edited by mexicano; 3 juni 2008, 21:44.
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Bedankt voor de vele reacties.

Omdat ik veel foto's trek in echt wel donkere omstadigheden, ben ik nu aan het denken aan de 40D van Canon...

Nu ja, eerst de examen..

Comment

Working...
          X