Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Olympus Toppic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het Olympus Toppic

    Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
    Het Anti dust systeem heeft zich al bewezen in de E-1, niet voor niets nemen andere merken dit over, maar Olympus was de eerste.....
    En volgens een recente test die ik gelezen heb tussen een Sony, Canon en Olympus (de type's weet ik niet meer zeker, maar het waren toch de instapmodelen van de drie merken) heeft Olympus nog steeds het meest efficiënte anti-stof systeem. Ik heb in het begin ook getwijfeld met Olympus, maar het is uiteindelijk toch Canon geworden. Een beslissing waar ik tot nu zeker geen spijt van heb, maar Olympus brengt fijne toestellen uit, hebben zeer goede lenzen, en zijn zeker zeer vernieuwend. Dus je kan moeilijk zeggen als iemand voor Olympus kiest, dat hij een foute beslissing heeft genomen.
    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

    Comment


    • #17
      Re: Het Olympus Toppic

      Het enige dat ik mij afvraag is de levensduur van de sluiters bij olympus.
      Getracht te zoeken hier maar geen info over de sluiters van de olympus camera's.
      Iemand een ideetje waar ik dat wel kan vinden
      Niet dat ik mij nu al zorgen maak hoor, maar zou het wel graag willen weten.

      Bij de 3 af punten heb ik het toestel op het middelste geplaatst.
      Kan altijd nog de ontspaningsknop half indrukken en de camera een beetje draaien
      om een ander standpunt te kiezen of het onderwerp niet te centraal te plaatsen.

      Comment


      • #18
        Re: Het Olympus Toppic

        Een lokale electroshop heeft in een verloren hoekje nog een nieuwe E400 met dubbel zoom kit staan (14-42,40-150mm) vraagprijs is 499€ maar misschien kan daar nog wel wat af . Is dit toestel erg verouderd tov van de huidige E420? Op basis van de specificaties op het net is dit moeilijk af te schatten, veel (niet commerciële)info over de E400 is er niet te vinden.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

        Comment


        • #19
          Re: Het Olympus Toppic

          Heb deze even vergeleken op de volgende site
          http://www.dpreview.com/reviews/comp..._e420&show=all
          Denk dat er een paar verschillen opzitten zoals lifeview en nog een paar kleine puntjes
          Als je die voor een goed prijsje kan kopen waarom niet maar persoonlijk vind ik 499 wat te veel
          Als je kijkt op volgende link daar heb je al een bijna een van de laatste nieuwe moddelen de 420 voor
          Met een opleg van 80€ ben je hierme verder en beter gesteld dan die 400.
          http://www.fotokonijnenberg.be/produ...roduct=1328393

          Comment


          • #20
            Re: Het Olympus Toppic

            Oh help
            de meest evidente link en zelf niet gevonden . In ieder geval bedankt en wat de prijs betreft heb je wel gelijk, het verschil is te klein met een recent model.
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

            Comment


            • #21
              Re: Het Olympus Toppic

              ivm shutter life voor Olympus ben ik deze nog tegengekomen:

              'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

              Comment


              • #22
                Re: Het Olympus Toppic

                Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
                ivm shutter life voor Olympus ben ik deze nog tegengekomen:

                http://www.olegkikin.com/shutterlife/oly_e500.htm

                staat er ene tussen met 1.000.000 klicks dat zal wel een blaaskaak zijn zekers
                Maar er zijn er een paar van 8.000 en kapot en anderzijds zijn er veel meer van die rond de 25.000 draaien en nog perfect werken
                Dus zal nog een tijdje verder kunnen bedankt voor de link

                Comment


                • #23
                  Re: Het Olympus Toppic

                  Ik heb zelf een tijdlang met het (voor film bestemde) OM-systeem gewerkt van Olympus en daar denk ik nog altijd met nostalgie aan terug, dus bij mij heeft Olympus altijd een heel speciaal plaatsje in mijn hart, ook al fotografeer ik er niet meer mee...

                  De reden was eigenlijk heel simpel: camera's (we spreken over dingen uit de jaren '70 en '80) die heel robuust maar tegelijkertijd vrij compact waren en vooral (vooral!) de OM Zuiko's, die, het is hier al eerder gesteld, zijns gelijke niet kenden: ze waren allemaal vrij compact van bouw en loeischerp. Meer moest dat echt niet zijn... Ik heb de volgende serie gehad: 24 f/2,8, 35 f/2, 50 f/1,4 en f1,8, 50 f/3,5 macro, 85 f/2, 100 f/2,8 18 f/2,8 en 200 f/4 samen met nog enkele zooms (maar Oly heeft er nooit veel gehad in de OM reeks.) Van al die lenzen heb ik enkel nog de 85 f/2 samen met een oude OM2 S/P. Heb nog steeds spijt dat ik die hele verzameling heb verkocht, want als ik die nu zou verkopen, kon ik een reisje maken...
                  Nu, het zij zo...

                  Toen Olympus met het 4/3 systeem uitkwam, was ik de eerste om het met argusogen te bekijken. Wat me stoorde was niet zozeer dat ze kozen voor een kleinere sensor (in weze kun je evenveel voor- als nadelen toekennen bij het gebruik van een ander formaat), maar wel dat ze het niet goed benutten. Het kleinere formaat liet toe om compactere camera's en lenzen uit te brengen, maar wat bleek? In '04 werd de E300 gelanceerd, een (in mijn ogen ) baksteen van een camera, terwijl Pentax gelijktijdig de ist Ds uitbracht (een noch compactere versie van de toen kleinste DSLR, de ist D.) Een groter contrast kon er voor mij niet wezen, te meer omdat de ist D/Ds de enkele pijnlijke ongemakken (zoeker, AF,...) van de Oly niet had.

                  Lange inleiding... Sindsdien ben ik gaandeweg de voordelen van het 4/3 systeem gaan inzien (bv. het antidust thingie van Oly werkt wél, itt. dat van andere merken) en heeft Oly gaandeweg zijn verloren tijd goedgemaakt.

                  Daarmee komen we op een punt dat Oly voor mij een heel overzichtelijk en vrij ontgroend systeem in elkaar heeft steken. Voor mij blijft de E4XX/5XX de blikvangers: heel leuke, heel performante toestellen tegen een vrij sterke prijs... (geef me een E420 en een 25 pancake 'any time' )

                  Zoals hierboven al aangehaald: meeste mensen op dit forum halen hun neus op voor het 4/3 systeem, omdat ruis, etc (enfin, je kan de rest zelf invullen.) Laat me echter stellen dat een E3 (bvb.) in kundige handen (niet ik dus ) niet veel moet onderdoen voor een gelijkaardige Canon/Nikon.

                  Voor de rest: koop ik ooit een Oly? Wie weet. Maar ondertussen volg ik dit topic op de voet...

                  @Lucas: het grootste verschil tussen een E4XX en een E5XX zal vooral aanwezig zijn in omvang van het toestel een Image Stabilisation (E510 is groter maar heeft IS.)
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het Olympus Toppic

                    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    Allez, als troost,

                    Zuiko MF lenzen zijn van de allerbeste kwaliteit.
                    Ik gebruik ze op mijn canon, en heb er vorige week nog 3 verkocht.
                    Zal wel "gekocht" zijn veronderstel ik, anders spreekt het ene het andere wel tegen.

                    Ik heb ook wel getwijfeld tussen Pentax en Olympus, uiteindelijk heeft Pentax het gehaald.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het Olympus Toppic

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Ik heb ook wel getwijfeld tussen Pentax en Olympus, uiteindelijk heeft Pentax het gehaald.
                      Ook niet slecht...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het Olympus Toppic

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Zal wel "gekocht" zijn veronderstel ik, anders spreekt het ene het andere wel tegen.

                        Ik heb ook wel getwijfeld tussen Pentax en Olympus, uiteindelijk heeft Pentax het gehaald.

                        Neen, VERkocht.
                        Ik begrijp de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid, maar ik heb er heus nog wel over hoor, en heb alleen dubbele denominaties aangeboden.

                        Had ze trouwens op BD aangeboden, wel enkele belangstellenden, maar wat is dat ? manueel scherpstellen, oei oei....enz...

                        Op een andere (MF) site zag een Duitser mijn aanbod, aanzelde geen ogenblik en heeft me nog uitvoerig bedankt wegens mijn genereuze prijszetting.
                        (Ik was wel een beetje teleurgesteld in de Vlaamse Oly gebruikers hier op BD.)

                        Ik ga vrijwel NOOIT op fotoshoot zonder mijn zuiko 21mm. Neemt trouwens geen plaats in om zo te zeggen.

                        De keuze voor pentax kan ik begrijpen, want die hebben ook mega goede "oude lenzen". 100mm macro is een van mijn favo's.

                        Dpaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het Olympus Toppic

                          www.digifotofreak.nl site met bijna uitsluitend Olympus & Pentax gebruikers
                          Ik bezit een Oly 300 met 2 kitlenzen waar ik zeer tevreden van ben zeker voor de prijs die ik betaalde (400€)in Jan-07. Licht , praktisch & robuust ;
                          het anti stof systeem werkt voorbeeldig(nog nooit een stofje op de sensor gehad)bovendien woon ik aan zee en ga graag fotograferen met guur weer(lenzen wissel incl indien nodig) het enige nadeel is de prijs van de Zuiko lenzen en ook het gebrek aan andere circuit lenzen ;vandaar dat ik mij enkele maanden geleden een Pentax 100D super (met stabilisatie )heb aangeschaft temeer daar ik een analoge 50mm 1:4 bezit dat ik nu terug kan gebruiken . Welke van de twee ik prefereer zou ik niet kunnen zeggen de Oly gebruik ik meer als all-rounder ,de Pentax meer voor de lange macro-tele die ik erbij kocht
                          Groetjes G.
                          Last edited by Galamus; 9 juni 2008, 14:12.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het Olympus Toppic

                            firmware update voor Olympus E3

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het Olympus Toppic

                              Hoy,

                              Wel om jullie een plezier te doen, hier nog een Oly gebruiker, je ziet dat jullie niet alleen zijn he.
                              Ik heb op 23 juni 2005 mijn eerste digitale dslr gekocht, na veel zien en vastpakken uiteindelijk toch de E-300 kit gekocht, ook de mooie kitprijs zat er voor iets tussen. Ze hebben het hier al een baksteen genoemd maar voor mij was de E-300 best een toffe camera.

                              Het vrouwtje begon ook de fotografie microbe en was regelmatig met mijn camera weg, dan hebben we maar de E-400 aangeschaft (5 maart 2007)
                              Veel te klein voor mij, maar een tof cameraatje in ieder geval. Was al een hele verbetering tegenover de E-300.

                              Het 3/4 systeem bevalt me best, het enige nadeel van mijn E-300 was toch het ruis niveau, wat bij de E-400 al heel wat beter is.
                              Zo dus in November 2007 de E-3 maar aangeschaft, hier geen ruisproblemen meer en de prestaties van deze cam zijn ongelooflijk goed. Ik moet geen andere meer.

                              Ondertussen heb ik toch al wat lenzen, maar geen OM lenzen of dergelijke.
                              Ik las hier dat je de Pro en Top Pro lenzen moet hebben om echt goeie foto's te maken, dat durf ik toch te betwijfelen hoor.
                              De laatste lens die we aangekocht hebben is de ED 70-300mm 1:4.0-5.6, toch een prima lens hoor, die staat gewoonlijk op de E-400.

                              Welke lenzen en andere tools gebruik ik nu.

                              zuiko ED 14-42mm 1:3.5-5.6 - ligt in de kas, zeer weinig gebruikt omdat we een andere gebruiken.
                              zuiko ED 40-150mm 1:4.0-5.6 - ligt nu ook in de kas, ons Nicoleke (E-400) gebruikt nu een andere.
                              Zuiko ED 70-300mm 1:4.0-5.6 – deze is ons Nicoleke haar zoomlens, licht & compact en goed.
                              Zuiko digital 35mm 1:3,5 - ons Nicoleke haar favoriete macro lenske, veel gebruikt.
                              zuiko 11-22mm 1:2.8-3.5 - gebruik ik vooral binnen op feesten en dergelijke, redelijk veel gebruikt.
                              zuiko 14-54 mm 1:2.8-3.5 - meest gebruikt lens.
                              zuiko 50-200mm 1:2.8-3.5 - na de 14-54 de meest gebruikt lens.
                              zuiko ED 50mm 1:2.0 Macro - dit is de macro lens die ik het meest gebruik, ook voor portret gebruik ik deze.
                              Sigma 50-500mm EX DG HSM F: 4.0-6.3 FT Olympus - deze neem ik gewoonlijk mee naar dierenparken of in de natuur, geeft een enorm zoombereik. Op 500mm verliest ie een beetje scherpte maar voor de rest een prima lens. Statief is zeker aan te raden.
                              Sigma 150mm EX DG Macro F: 2.8 FT Olympus - deze heb ik nog niet zolang, moet hem nog leren gebruiken maar de eerste bevindingen zijn volgens mij zeer goed, ik gebruik deze niet zonder statief. deze is dan ook bedoelt voor macro fotografie.
                              Sigma 30mm EX DC F: 1.4 FT Olympus - Deze gebruik ik vooral bij optredens zodat ik met het aanwezige licht kan fotograferen, niet altijd mogelijk maar toch een best lenske.
                              Olympus EC-14 Teleconverter 1.4x - Eigenlijk gebruik ik deze niet veel, anders prima kwaliteit.
                              Olympus EX-25 Extension Tube - Vroeger gebruikte ik deze toen ik nog geen macrolens had, niet zo makkelijk in gebruik maar geeft wel goede resultaten. Ik gebruikte deze in combinatie met de ED 40-150mm die ik nu niet meer bezit. Is mee verkocht met mijn E-300.
                              Olympus FL-36 Flits - Was mijn eerste externe flitser, Nicole gebruikt deze nu op haar E-400. Deze gaat waarschijnlijk weg voor een ir versie.
                              Olympus FL-50r Flits - Knappe flitser die ik ook nu met de E-3 op afstand kan bedienen en dat geeft heel wat mogelijkheden, er komt een tweede flitser bij die ik op ir kan aansturen ter vervanging van de Fl-36.
                              Olympus SRF11 Ringflash Set - Ik heb deze toen aanbieding kunnen kopen maar toch gebruik ik deze zeer weinig, is telkens een heel gedoe om alles te instaleren, werkt anders perfect.

                              Voor de rest hebben we beide een manfrotto statief, een reflectie scherm en nog wat andere prullen.

                              Ziezo, nog een tevreden Oly gebruiker.

                              Groetjes
                              Frank

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het Olympus Toppic

                                Da's een hoop materiaal Frank en ook materiaal waar ik van kwijl. Ik zou graag de 35 mm macro erbij, de 14-54 willen. De 14-45 zou dan verdwijnen. Voor tele zou ik dan graag de 50-200 willen hebben. Maar goed een mens mag voorlopig wensen hebben hè.. Ik moet het nu doen met:

                                De 14-45 3.5-5.6
                                De 40-150 3.5-4.5
                                En net tweedehands aangeschaft als wandellens met de kinderen 18-125 SIGMA DC 3.5-5.6 Die wordt niet meer gemaakt, dus ben blij dat ik hem tweedehands heb kunnen scoren.

                                Als flits gebruik ik de METZ 48 AF-1 voor Olympus. Daar ben ik zeer tevreden over. Wat ontbreekt is dus inderdaad nog Macro en dan wil ik graag de 35 mm. Ik denk dat ik die voor mijn verjaardag ga vragen. Verder ben ik ontzettend blij met de E330, ik zou niets anders dan Olly meer willen. Wel mis ik soms wat meer scherpstelpunten. Ik merk met de F828, je kunt de AF daar werkelijk op elke plek in het scherm zetten, dat 3 punten wel iets weinig zijn. Maar goed, daar valt goed mee te leven. Ik zie me voorlopig mijn toestel nog niet inwisselen voor een ander. Ik zie de E330 als een van de meest ondergewaardeerde camera's ooit. Hij was veel te duur in de markt gezet, misschien dat dat de reden was. Live-view van de E330 is echter in de A stand heel snel, zonder dat spiegelgeklap enzo.. Daarnaast vind ik de ruiseigenschappen erg goed. Deze foto is gemaakt op ISO 1000 (Iso kun je in kleine stapjes instellen, ook zo handig...)



                                Nu da's toch behoorlijk goed hè...

                                Goed verder zie ik velen van jullie geregeld elders waar ook veel Olly fans zitten.

                                Groeten,
                                Bart

                                Comment

                                Working...
                                X