Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CCD beschadigd ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: CCD beschadigd ?

Zuivere zuurstof wordt onder normale druk vloeibaar bij -183°C, maar opgeslagen onder druk (300bar) kan hij gerust vloeibaar zijn bij +20°C.
    Wanneer de zuurstof vrij komt bij kamertemp.gaat hij van vloeibaar over in gasvorm, die omzetting onttrekt zeer veel warmte aan de omgevende lucht, wat inderdaad zeer schadelijk kan zijn voor de CCD.
    Hetzelfde geld (al is het in mindere mate) voor alle vloeibare (drijf) gassen onder druk, ook hier zal het element waarop geblazen wordt sterk afkoelen door onttrekken van verdampingswarmte bij vloeibaar naar gas overgang.
    Ook opletten met de (propaan-butaan) drijfgassen ZEER ontvlambaar, nooit gebruiken in gesloten ruimtes of in omgeving van vuur (sigaret). Ik heb eens een vrouwtje gezien wat afschuwelijk verbrand was door een muggenspray in de kamer te spuiten terwijl een theelichtje brande.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

dus de lucht die wij hier inademen is volgens jou 100% zuurstof
      lijkt mij redelijk ongezond
      Oke, voor de muggezifters onder ons, lucht wordt vloeibaar bij -196°C bij 1bar druk

En het spul in een spuitbus komt onder druk te staan.
      Ik kan mij niet voorstellen dat een spuitbus veel meer dan 5Bar druk kan weerstaan, dus zal dat niet heel veel invloed hebben op de temperatuur.
      Janus.
      Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
      Enkele van mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
        Oke, voor de muggezifters onder ons, lucht wordt vloeibaar bij -196°C bij 1bar druk.
        Om verder te muggenziften. -196°C is niet het kookpunt van vloeibare lucht maar van vloeibare stikstof(lucht bevat hier 78% van)
        Vloeibare lucht heeft geen kookpunt maar een kooktraject, dat begint op -191°C, waarbij de stikstof begint te verdampen. De vloeistof warmt dan op en bij -184°C bevat de vloeistof bijna 100% zuurstof.

@Matthias.
        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        dus de lucht die wij hier inademen is volgens jou 100% zuurstof
        lijkt mij redelijk ongezond
        Ik zie wel het verband niet tussen de kooktemp van zuurstof van -183°C en je conclusie dat janus zou beweren dat we 100%zuiver zuurstof inademen

HUbert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik stel voor dat deze discusie verder voeren op een natuurkunde forum.
          Ik maakte alleen maar een grapje over het spuiten met lucht.
          Nu weer on topic graag.
          Janus.
          Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
          Enkele van mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
            Ik kan mij niet voorstellen dat een spuitbus veel meer dan 5Bar druk kan weerstaan, dus zal dat niet heel veel invloed hebben op de temperatuur.
            Hoeveel druk een spuitbus kan verdragen dat weet ik niet, maar de druk zal wel degelijk afhankelijk zijn van de temperatuur.
            In een koelinstallatie zit ook een vloeibaar (koel)gas, en aan de hand van de druk kan je bepalen wat de verdampingstemperatuur of condensatietemperatuur is, die drukken zijn heel belangrijk voor de juiste werking. (Ik ben zelf al 27 jaar koeltechnieker, ik heb al heel wat verschillende soorten koelgas gebruikt.)

Als er in een spuitbus alleen butaangas gebruikt wordt, dan zal er bij 0°C niet veel druk op zitten. Daarom wordt er meestal een mengsel van butaan en propaan gebruikt om een hogere druk te krijgen (LPG is ook een mengsel van butaan en propaan, en in de winter wordt er meestal een hoger percentage propaan toegevoegd om voldoende druk te behouden.

Drijfgassen zijn inderdaad heel gevaarlijk, vroeger werd er bijna altijd R12 (niet brandbaar, maar wel heel giftig als het in aanraking komt met vuur) gebruikt, een koelgas met een verdampingstemperatuur van -30°C bij atmosferische druk (in mijn oude koelkast zit ook nog R12, maar bij nieuwe installaties is die al lang verboden omdat die "oude" koelgassen heel schadelijk zijn voor de ozonlaag). Voor de koeltechniekers waren die oude gassen (R12, R22, R502) wel beter omdat er daarmee geen problemen waren met de olie in de installatie.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              In zo'n spuitbus "perslucht" zit helemaal geen lucht, maar gewoon één of ander drijfgas zoals in elke spuitbus gebruikt wordt. Om perslucht vloeibaar te krijgen heb je meer dan 300 bar nodig, en dan heb je zo geen "blikken" spuitbusje nodig, maar wel een zware stalen cilinder (om te lassen wordt zuurstof + acetyleen gebruikt, op een nieuwe fles zuurstof zit zo'n 300 bar, en de zuurstof is niet vloeibaar bij die hoge druk).

Als drijfgas wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van een mengsel van propaan en butaan (meer propaan geeft een hogere druk, naargelang de druk die er nodig is wordt het mengsel aangepast).

Dat drijfgas is niet helemaal zuiver, er kan wat olie in opgelost zitten. Het is net die olie die voor problemen zorgt in de camera. Als je pecht hebt, dan trekt die vloeistof tussen het laagdoorlaatfilter en de sensor, en dan krijg je wel een vrij dure reparatie.

Gewone perslucht gebruik je ook best niet, want daar zit altijd vuil in (zelfs roest van de binnenkant van de druktank, en olie van de compressor), als je die vuildeeltjes met hoge snelheid richting sensor (laagdoorlaatfilter) blaast, dan krijg je zeker problemen.

Allez, goeie uitleg, maar toch even meteen een paar rake rechtzettingen. Lucht wordt echt niet vloeibaar bij 300 bar. En lucht kan héél zuiver en ja zelfs droog worden gecomprimeerd en geexpandeerd. Wij duikers en brandweermannen willen echt ook liever niet de olie van de compressor of het roest van een tank inademen, als we met perslucht-adembescherming werken. Wat wel klopt in de uitleg is dat een gas dat bij 300 bar is samengedrukt een stevige container nodig heeft. Maar 300 bar heb je ook echt niet nodig hoor dat zou namelijk 60 liter lucht opleveren. Daar blaas je beide winkels van Konijenberg mee schoon... (grapje)
              Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

Comment

sorry, ik had niet gelezen dat er al anderen een gelijkaardige reactie postten. Terug naar het topic dus. Die busjes met "lucht" zijn niet te vertrouwen blijkbaar. Zou het niet kunnen dat de expansie van het gecomprimeerde gas een reactie veroorzaakt? Het moet in alle geval heel koud zijn , die straal uit de bus.
                Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

Comment

Bedankt voor alle info, ik heb met een swab en pure methanol de filter proper gekregen. Ik ben er echter wel 1.5 uur zoet mee geweest !

En daar ik laborant ben had ik me voorzichtiger kunnen uitdrukken.
                  Zo'n pulletje staat onder druk, het hoeft niet perse lucht te zijn.
                  Maar wat er dan wel inzit is me een raadsel want dat staat niet op het flesje.

Het kan geen stikstof zijn, aangezien het klotst in het flesje, dus er zit iets vloeibaars in. Bij vrijkomen onder normale luchtdruk wordt de vloeistof onmiddellijk gas.

Dus het moet wel bijna propaan of butaan zijn, en die olie die er mee uit kwam had me bijna genekt.

Nog een leuk detail: achteraf is gebleken dat de permanente vlekjes op de foto's dode kristallen zijn op mijn flat screen !!!!

Wat niet wegnam dat de filter toch aan een onderhoudsbeurt toe was.
                  Nikon D90 + kitlens 18-105 mm f/3.5-5.6
                  70-300 mm f/4-5.6 + 50mm f/1.4D AF
                  35-70 mm f/2.8

Comment

amai, dat is ook straf. Begrijp ik het goed, dode pixels op je lcd scherm? Hoe komen die daar? En dan nog dat je ze ziet? Zijn er nog gevallen bekend van dit euvel? (pas een D60-ske aan het gebruiken)

Comment

Nessler sprak van dode pixels op zijn flat screen(=beeldscherm van zijne PC) niet het LCD scherm van de camera. Althans dat begreep ik uit zijn uitleg.

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                      X