Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 of D80 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D60 of D80 ?

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
    Je kunt er wel een aardige camera met wat lensen voor kopen.
    Bijna mijn handtekening zeker dat allemaal in de koffer van mijn Mercedes kan nog gaan, maar voor de rest, moet ik nog steeds mijn rugzak zelf dragen, een niet te onderschatten nadeel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Bijna mijn handtekening zeker dat allemaal in de koffer van mijn Mercedes kan nog gaan, maar voor de rest, moet ik nog steeds mijn rugzak zelf dragen, een niet te onderschatten nadeel.
      Daar zijn dragers voor.... (net als bij de jacht)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Missbuddytje Bekijk bericht
        Ik heb besloten een body D80 te kopen en apart lenzen (waarschijnlijk okkasie)
        Iemand die interessante lensen te koop heeft ???
        Graag ook nog wat extra info.
        Binnenkort doe ik waarschijnlijk mijn Nikkor 85mm 1.8 van de hand, wegens aankoop 1.4
        PM voor meer info
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Da van die mercedes is wel waar maar met een fototoestel ligt dat toch anders hé... ik kan achteraf nog altijd lenzen bijkopen maar ik heb dan toch al degelijk basismateriaal waar ik later verder op kan bouwen...

Luna, ik ga wachten op de ebay-uitslag en ja, dan kan ik inderdaad de lensen proberen hé. Nu maar hopen... Idd jammer dat ik da nu ni eerder gezien had !!!!
          D80

Comment

Allé, de kogel is door de kerk heb mij al nen D80 body aangeschaft. Nu de lenzen nog.
            D80

Comment

Lenzen?

Toevallig deze net gezien.

Er zou wel eens iets wat je wilt kunnen tussenzitten
              Last edited by Luna-L; 16 mei 2008, 00:39.
              Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

Comment

En net hier in een winkel in Kortrijk een tweedehands 70-300VR gezien, 2 maand oud schijnt en amper gebruikt. Voor 399€.

Dit zijn zowat alle lenzen waar je het over had zeker?

Comment

Nikon D60 of D80 ?

Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum, en ik ben ook nieuw in de wereld van de digitale fotografie. Ik heb al wat cursussen gelezen over digitale fotografie maar dit is nog niet hoe het in de praktijk gebeurd. Ik heb nog enkele vragen:

Welk toestel schaf ik het best aan: een Nikon D60 of een D80? Mijn budjet is wel wat gellimeteerd, dus zo'n D80 is wel een grote streep door mijn rekening, dus vraag ik jullie wat de preciese verschillen zijn tussen zo'n D60 en D80.

Ik heb gehoord dat de D80 een ingebouwde autofocus motor heeft (wat dit juist is weet ik ook nog niet helemaal) en nog wat extra functies... Zijn deze functies het wel waard om de D80 te kopen of zouden jullie de D60 aanraden.

Ik heb nog een andere vraag,: Die VR functie in de lenzen, scheelt dit veel met of zonder?

hopelijk kunnen jullie helpen bij mijn keuze

mvg

Mathias

Comment

Awel, lees dit draadje aandachtig door, zoek eventueel verder op dit forum, en je weet het.
                    Wat VR betreft : het scheelt echt wel een stuk hoor (en je ZIET het effect ook in de zoeker). Ik heb zelf de Nikkor 70-300 VR, wat niet zo'n lichtsterke lens is. Bij wat minder licht of in de schaduw heb je dan al vlug last van bewegingsonscherpte op het tele-bereik. Met de VR wordt dit effect dus verminderd, in die mate dat men spreekt van 2 tot 3 stops 'voordeel'. D.w.z. waar je anders bv 1/400 s nodig had, kan je nu gaan tot 1/100 s .. 1/50 s sluitertijd. Let wel : je onderwerp moet dan zelf nog steeds stil staan, daar helpt VR niet tegen. Verder is de Nikkor 70-300 VR een pracht van een lens voor z'n geld.
                    D80 wordt nu ook vaak 2dehands aangeboden. Niet twijfelen
                    Last edited by alain db; 16 mei 2008, 19:50.
                    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                    And why do we fall, Bruce?

Comment

Beste Alain,

Als ik je mag geloven dan kan je mij de 70-300 mm VR aanraden ???
                      Welke is er beter ? De 18-200 mm VR of de 70-300 mm VR ??? Of zijn deze evenwaardig (behalve dat nr 2 een groter en ander bereik heeft natuurlijk )
                      Welke zou ik best aanschaffen als eerste lens volgens jou ?
                      D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Missbuddytje Bekijk bericht
                        Beste Alain,

Als ik je mag geloven dan kan je mij de 70-300 mm VR aanraden ???
                        Welke is er beter ? De 18-200 mm VR of de 70-300 mm VR ??? Of zijn deze evenwaardig (behalve dat nr 2 een groter en ander bereik heeft natuurlijk )
                        Welke zou ik best aanschaffen als eerste lens volgens jou ?
                        Als eerste en ENIGE lens zou ik de 70-300 niet aanraden. Daarvoor is hij teveel tele. Binnen heb je er praktisch niets aan. Voorts is het nogal een grote lens.
                        AANSLUITEND heb je nog een standaard zoom nodig (zie bv in mijn sig de Tamron 17-50), liefst wel lichtsterk. Met deze combinatie ben ik tot nu toe HEEL tevreden.

Je kan natuurlijk ook voor een 18-200 lens gaan, maar dat vind ik teveel een compromis (tenzij als handige reislens, of zgn. 'walk-around').
                        Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                        And why do we fall, Bruce?

Comment

Als je het bij één lens ( voorlopig ) wil houden is een 18-200 lens ( Nikkor 18-200 VR of Sigma 18-200 OS ) eigenlijk de enige optie als je zowel wat breedhoek als télé wil hebben. En als je begint vind ik dit absoluut een zeer goede oplossing. Combinatie van beiden zou je 2de hands moeten kunnen kopen voor ongeveer 900 à 1000€.

Alle andere opties bestaan uit 2 of meerdere lenzen. Alles in één lens betekent compromissen sluiten, vooral wat lichtsterkte betreft.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Alles in 1 lens is inderdaad een beetje kwaliteit en lichtsterkte opgeven voor handigheid en groot bereik. Maar iedere lens, hoe goedkoop of duur ook heeft z'n plus en minpuntjes.

Dit gezegd zijnde vind ik persoonlijk de 18-200 een lens om te houden, zelfs als je later betere lenzen koopt. Dit omdat ie net door zijn groot bereik zo handig is als je eens wilt gaan fotograferen zonder een hele kit mee te nemen of lenzen te wisselen. Een 'walk around' dus, en best wel een goeie.

Comment

Hallo,

Ik heb nog al nog een beetje rondgekeken in dit forum over de verschillen van de D60 en de D80, maar het is nog altijd niet echt duidelijk wat de echte verschillen eindelijk zijn.

Ik heb ook gelezen dat de D60 geen autofocusmotor heeft, en de D80 wel...
                              Wat is het verschil van de 2?

ik herhaal nog maals, ik ben een beginner, ik weet nog niet veel van het fotograferen, maar ik ben leergierig in zo'n dingen dus met wat oefenen moet het wel gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boysn Bekijk bericht
                                ik herhaal nog maals, ik ben een beginner, ik weet nog niet veel van het fotograferen, maar ik ben leergierig in zo'n dingen dus met wat oefenen moet het wel gaan.
                                Om automatisch te kunnen scherpstellen heeft een lens een motor nodig, bij de D80 zit deze motor in het toestel zelf, alle lenzen die dus de mogelijkheid hebben om automatisch te kunnen scherpstellen, gaan deze mogelijkheid ook hebben op de D80, zelfs als zo'n motor niet in de lens zelf zit, tenzij dat de lens al zo oud is dat de AF functie nog niet ingebouwd is.

Bij de D60 ligt het anders, die heeft zo geen ingebouwde motor, dus enkel lenzen die zelf zo'n motor in hun body hebben gaan automatisch kunnen scherpstellen, de andere zonder die ingebouwde motor zal je dus manueel moeten scherpstellen . . . ik hoop dat het nu iets duidelijker is?
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                                X