Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Heb sinds een paar weken de D60 met de 18-55VR en 55-200VR, ben er zeer content van ... misschien dat ik wanneer ik steeds beter en beter ga worden meer geld ga investeren in lichtsterkere lenzen, maar om te beginnen vind ik dit een zeer mooie set ...
Hoi , het grote voordeel van lichtsterke lenzen is dat de sluitertijd relatief kort kan blijven bij weinig licht omdat het diafragma verder open kan, Vr lenzen zijn over het algemeen niet lichtsterk (behalve de dure) en compenseren dat dan met hun vr, dit werkt echter alleen met statische fotografie omdat dit systeem jouw trillingen compenseert. m.a.w. de omgeving gaat scherp zijn maar een paard dat loopt gaat onscherp zijn doordat de sluitertijd nog steeds lang is . je kan eens uitzien naar een 80/200 2.8 d .daar heb je de oudere schuifzooms en de recentere draaizooms ( deze laatste is wat sneller want af-s) dit zijn fantastische lenzen en die vind je al voor de prijs van een 70/300 vr. ze zijn echter véél beter qua bouw en scherpte .Ga je echter ook in bijvoorbeeld een kerk trekken dan zul je met een vr lens niet zo snel een statief nodig hebben wat misschien een voordeel kan zijn
grtjs Jos
Om de keuze nog wat moeilijker te maken: als je nog minolta-glas hebt liggen dan zou je ook de Sony Alpha 100 in overweging kunnen nemen. Daar passen je oude lenzen nog op en omdat de Alpha 200, 300 en 350 nu gelanceerd zijn kan je de 100 goedkoop op de kop tikken (of voor een nieuwe, duurdere gaan natuurlijk ).
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, daarom zwijg ik meestal.
*** Alpha 100 Sony, Alpha 550 Sony. Sony Zeiss 16-80, Sigma 18-200, Tamron 70-300 en enkele filters. Nu nog leren fotograferen.
je kan eens uitzien naar een 80/200 2.8 d .daar heb je de oudere schuifzooms en de recentere draaizooms ( deze laatste is wat sneller want af-s) dit zijn fantastische lenzen en die vind je al voor de prijs van een 70/300 vr. ze zijn echter véél beter qua bouw en scherpte
Als je begint met fotograferen en dan ook nog voornamelijk buiten heb je die dure lichtsterke lenzen absoluut niet nodig.
Koop bij de D80 een 18-200VR, daar kun je al een eind mee weg, en het is een lens die je nooit zal verkopen, ze is zo handig als je geen zin hebt om een hele kit mee te nemen en lenzen te wisselen. (een ideale "Walk-Around") Heel goed van beeldkwaliteit en kleuren, en 300mm op een D80.
(En ja, de 16-85VR is door zijn mindere zoom kwalitatief ietsje beter maar een stuk minder bereik, en de dure 24-70 nog beter, enz... )
Later kun je aanvullen met een 70-300VR, een pracht van een lensje en helemaal niet zwaar voor een tele van 450mm. Ga niet af op de specificaties, maar zet de lens op je camera en probeer ze eens uit.
VR is vibratiereductie. Dit komt er op neer dat je bij een iets langere sluitertijd toch nog uit de hand kan fotograferen en dus minder snel een statief nodig hebt. En het werkt goed. Dit wil je dus liefst wel.
Merci Luna voor je duidelijke uitleg. Ben jij toch met D80 op ebay, nietwaar ?
Hoop da'k hem heb hoor, met al die boeken erbij.
Denk dat ik je raad ivm objectief ga opvolgen
Hehe, ben jij dat op eBay? De wereld is toch klein hee ...
Wel, ik hoop ook dat jij hem wint dan.
Jammer dat je hem niet dit weekend hebt gezien op dit forum voor ik hem op eBay plaatste, anders was ie al van jou.
In elk geval, als je hem hier komt afhalen kun je meteen wat lenzen uittesten, waaronder de twee voornoemde, de 50mm1.8 en nog een paar leuke.
Ze zijn wel niet te koop hoor!
Oh, en betreffende die fotografie lessen:
Ik vond enkel 2 soorten scholen met elk hun nadeel: (mijn mening dan)
- Ofwel een te lange opleiding die eveneens analoge fotografie en ontwikkelen omvat (3 jaar aan 2 x per week, Vormingsinstituut Brugge)
- Ofwel een cursus waar men begint met het al te prille begin (2 reeksen van 1/2 jaar denk ik, KTA Kortrijk)
Maar een paar interessante korte en krachtige cursussen/workshops kunnen zijn:
Oorspronkelijk geplaatst door MissbuddytjeBekijk bericht
Mmmm... merciekes hoor. Toch slimmer nu dus !
Jongens, dit is moeilijk als je geen kapitaal wil uitgeven...
Kopen in functie van een vooropgesteld bedrag is niet makkelijk hé, dan moet je verschillende merken in overweging nemen, met hun voor en tegen
Als je om een nieuwe mercedes gaat met 15.000€ op zak, zal je ook met niets buitenkomen, maar dat wil niet zeggen dat je er bij een ander merk geen goede wagen zal voor kopen,
Maar dan heb je wel geen Mercedes hé
Comment