Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 of D80 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nikon D60 of D80 ?

    Het is al een beetje duidelijker,.. maar in de meeste lenzen zit er toch een AF functie?

    welk toestel raden jullie mij aan om te beginnen? Welke sterke punten heeft de D80 meer dan de D60?

    Comment


    • #47
      Re: Nikon D60 of D80 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door boysn Bekijk bericht
      Het is al een beetje duidelijker,.. maar in de meeste lenzen zit er toch een AF functie?

      welk toestel raden jullie mij aan om te beginnen? Welke sterke punten heeft de D80 meer dan de D60?
      In de nieuwe lenzen zit overal de AF functie, maar NIET de motor, maw, lenzen zonder motor op D60 = manueel scherpstellen, op D80 : zowel manueel als automatisch.

      Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen, misschien kan je beter eens een belletje doen en kan ik aan de telefoon wat meer uitleg geven. Stuur maar een PM als je wil.

      Ikzelf zou zonder twijfelen voor de D80 gaan.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #48
        Re: Nikon D60 of D80 ?

        nu is het wel duidelijk, bedankt voor de snelle repley.

        nu nog een vraagje, wie zou het toestel in tweedehans kopen met nog een maand of 5 garantie? Of is het veiliger om het toestel nieuw te kopen...

        Comment


        • #49
          Re: Nikon D60 of D80 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door boysn Bekijk bericht
          nu is het wel duidelijk, bedankt voor de snelle repley.

          nu nog een vraagje, wie zou het toestel in tweedehans kopen met nog een maand of 5 garantie? Of is het veiliger om het toestel nieuw te kopen...
          Normaal gezien kan je hier op BD vrij gerust 2de hands zaken aankopen, als je budget het toelaat is nieuw natuurlijk altijd beter, al is het maar om langer garantie te hebben.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #50
            Re: Nikon D60 of D80 ?

            Als ik me niet vergis zijn alle lenzen waar AF op staat met autofocus en zonder motor en autofocussen alleen op d80 en hoger, die waar AFS op staat hebben wel een motor, dus kunnen ook autofocussen op de D60.
            Ik heb het hier wel enkel over Nikon lenzen.
            Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

            Comment


            • #51
              Re: Nikon D60 of D80 ?

              Klopt

              AF = autofocus lens zonder motor --> werkt op D60 enkel manueel, op D80 zowel automatisch als manueel
              AF-S = autofocus lens met motor --> werkt op D60 en D80 zowel automatisch als manueel ( naargelang je zelf instelt )

              Dit geldt inderdaad voor Nikon lenzen, andere merken gebruiken andere afkortingen.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #52
                Re: Nikon D60 of D80 ?

                Ik ben zelf ook van plan een D80 aan te kopen (komende van een ixus).

                Dus maw: een AF-S lens kopen voor een D80 is te veel betalen aangezien er in de body al een motor zit? Of zie ik dit verkeerd?

                Alvast bedankt voor de reacties!

                Comment


                • #53
                  Re: Nikon D60 of D80 ?

                  Nee hoor, de AF-S wil niet alleen zeggen motor, maar ook silent motor (ultrasoon aangedreven als ik me niet vergis)
                  Deze motors zouden bij mijn weten niet alleen stiller maar ook sneller zijn, dus sneller focussen.

                  Trouwens, de nieuwere lenzen worden steeds met motor gemaakt, behalve specifieke lenzen zoals de PC-Nikkor denk ik.

                  Ik denk dat je het meer moet zien zoals : de D80 heeft een motor en kan dus ook met oudere lenzen (waaronder enkele hele goeie) autofocus gebruiken, terwijl je bij een D40/60 moet terugvallen op manuele focus met deze lenzen.

                  Anders laat je een hele keuze aan goeie nieuwe lenzen aan je neus voorbij gaan ...
                  Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nikon D60 of D80 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Klopt

                    AF = autofocus lens zonder motor --> werkt op D60 enkel manueel, op D80 zowel automatisch als manueel
                    AF-S = autofocus lens met motor --> werkt op D60 en D80 zowel automatisch als manueel ( naargelang je zelf instelt )

                    Dit geldt inderdaad voor Nikon lenzen, andere merken gebruiken andere afkortingen.
                    bestaan er nog F lenzen ook? die moet je dan ook met een d80 (of hoger) manueel scherpstellen?

                    ik heb hier immers nog oude lenzen liggen, daarop staat niet dat ze AF zijn..


                    en, werkt metering nu met oude lenzen op een d80? sommigen beweren dat dit enkel vanaf de d300 is? (spot en center weighted hé, 3d zowiezo niet)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nikon D60 of D80 ?

                      Ik heb zelf geen oude nikon lenzen maar er zullen hier zeker mensen zijn die je vraag kunnen beantwoorden.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nikon D60 of D80 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alexe Bekijk bericht
                        bestaan er nog F lenzen ook? die moet je dan ook met een d80 (of hoger) manueel scherpstellen?

                        ik heb hier immers nog oude lenzen liggen, daarop staat niet dat ze AF zijn..


                        en, werkt metering nu met oude lenzen op een d80? sommigen beweren dat dit enkel vanaf de d300 is? (spot en center weighted hé, 3d zowiezo niet)

                        Met manuele lenzen enkel vanaf D200/300
                        Anderzijds : zo erg is dat nu ook weer niet (een beetje oefenen en bracketing doen wonderen)

                        Ook nog : matrixmeting is wél mogelijk met de D300 (D200 weet ik niet) mits opgave van objectiefgegevens in een speciaal hiervoor bedacht menu-item
                        Last edited by mexicano; 19 mei 2008, 17:48.
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nikon D60 of D80 ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Met manuele lenzen enkel vanaf D200/300
                          Anderzijds : zo erg is dat nu ook weer niet (een beetje oefenen en bracketing doen wonderen)

                          Ook nog : matrixmeting is wél mogelijk met de D300 (D200 weet ik niet) mits opgave van objectiefgegevens in een speciaal hiervoor bedacht menu-item
                          die metering vind ik inderdaad zo erg niet, maar stellen ze automatisch scherp?
                          zonder hulpmiddelen is dit toch niet zo vanzelfsprekend vind ik

                          van die matrixmetering wist ik niet, wel knap van nikon

                          alvast bedankt..

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nikon D60 of D80 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alexe Bekijk bericht
                            die metering vind ik inderdaad zo erg niet, maar stellen ze automatisch scherp?
                            zonder hulpmiddelen is dit toch niet zo vanzelfsprekend vind ik
                            Ze stellen dus enkel manueel scherp
                            Je hebt het groene lichtje als hulpmiddel (licht op bij scherp)
                            Mits een degelijke zoeker zie je trouwens in de meeste gevallen wel of je scherpstelling in orde is (ik spreek hier vooral over mijn Zeiss 35mm, waarbij je toch wat speling hebt - met de 50mm is het iets moeilijker bij laag diafragmagetal en vertrouw ik toch maar liever op dat groene lichtje)
                            Bij voldoende hoog diafragma geen problemen met scherpstelling 'op zicht'
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment

                            Working...
                            X